Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:25
In onze zoek toch naar een nieuw (koop) huis kwamen we bij een huis terecht die zonnepanelen hebben met een huur constructie. Naast dat ik absoluut never nooit niet zo iets zou overnemen (snelle berekening laat zien dat je ruim 12/15K betaald voor een installatie van 6K) kwam ik een hoop vreemde dingen in de algemene voorwaarden tegen.

code:
1
2
In geval van overlijden van (één of meer van de) de Klant(en) wordt de Overeenkomst voortgezet 
met de andere Klant(en) en/of de [b]erfgenamen[/b] van Klant.

Maar de meest opvallende voorwaarde was bovenstaande.

Nu ben ik toch echt wel benieuwd. Je kan toch niet een huur constructie gaan verleggen naar een erfgenaam na overlijden ?. Je kan uiteraard een erfenis beneficiair aanvaarden, maar zelfs dan houd zoiets juridisch toch geen stand ?

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-man op 20-02-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:54
Ik vermoed dat ze daar bedoelen dat wanneer iemand overlijdt en bijvoorbeeld slechts een van de personen in het huishouden staat op het huur contract van de panelen, dat wanneer de huur wordt voortgezet door bijvoorbeeld een partner die achterblijft dat deze dan het huurcontract overneemt.

Of dat zo mag is natuurlijk een 2de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:25
Dennism schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:16:
Ik vermoed dat ze daar bedoelen dat wanneer iemand overlijdt en bijvoorbeeld slechts een van de personen in het huishouden staat op het huur contract van de panelen, dat wanneer de huur wordt voortgezet door bijvoorbeeld een partner die achterblijft dat deze dan het huurcontract overneemt.

Of dat zo mag is natuurlijk een 2de.
Dat je als partner de contracten overneemt vind ik niet zo vreemd. Je mag er ook van uitgaan dat je als partner van dergelijke contracten af weet. Gelukkig doen de meeste dienst verleners zelfs dan niet moeilijk over stopzetten abonnementen. meestal is in de (gelukkig) weinige ervaring die ik hier in heb een overlijdensakte voldoende om een abbonement stop te zetten.

Maar in het geval zoals ik het hier lees is wanneer beide personen zijn overleden de erfgenaam (kinderen) automatisch het contract moet voort zetten. Leuke erfenis als zo'n contract nog 10+ jaar duurt bijvoorbeeld. Klinkt meer als een wurg contract zoiets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Dat je als partner de contracten overneemt vind ik niet zo vreemd. Je mag er ook van uitgaan dat je als partner van dergelijke contracten af weet. Gelukkig doen de meeste dienst verleners zelfs dan niet moeilijk over stopzetten abonnementen. meestal is in de (gelukkig) weinige ervaring die ik hier in heb een overlijdensakte voldoende om een abbonement stop te zetten.

Maar in het geval zoals ik het hier lees is wanneer beide personen zijn overleden de erfgenaam (kinderen) automatisch het contract moet voort zetten. Leuke erfenis als zo'n contract nog 10+ jaar duurt bijvoorbeeld. Klinkt meer als een wurg contract zoiets...
Denk eerder dat het bedoeld is om te voorkomen dat je als kind ineens op straat komt te staan als je ouder(s) op wiens naam het contract staat overlijdt. Zoals je wel eens leest bij woningcorporaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is het niet meer bedoeld als bescherming van de verhuurder van de zonnepanelen om te voorkomen dat de erfgenamen niet zomaar het contract kunnen opzeggen? is het een contract voor een bepaalde tijd of een onbepaalde tijd?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04:30
Dat is toch niet bijzonder. Hier is een verplichting aangegaan die gewoon overgaat naar de erfgenaam, tenzij deze de erfenis weigert. Dat gaat ook zo met schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Kurkentrekker op 20-02-2024 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:36

Reptile209

- gers -

Dit lijkt er enigszins op, ook een situatie waarin verplichtingen van de overledene door de erfgenamen moeten worden overgenomen (bij aanvaarding van de erfenis): https://notarispiek.nl/er...ne-gesloten-overeenkomst/

Het lijkt me dat beide partijen een belang kunnen hebben bij het voortzetten van de huur: de zonnepanelenboer wil geld en heeft geen zin om de installatie weg te halen. En afhankelijk van wat er met het huis gebeurt wil de erfgenaam de zonnepanelen misschien graag kunnen laten liggen. Maar tegelijkertijd hebben beide partijen (maar vooral de erfgenaam) er ook een belang bij om de huur te kunnen stoppen in zo'n geval.
In een ideale wereld kom je daar wel uit, maar anders moet de rechter er wat van vinden :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Reptile209 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:26:…Het lijkt me dat beide partijen een belang kunnen hebben bij het voortzetten van de huur: de zonnepanelenboer wil geld en heeft geen zin om de installatie weg te halen. En afhankelijk van wat er met het huis gebeurt wil de erfgenaam de zonnepanelen misschien graag kunnen laten liggen. Maar tegelijkertijd hebben beide partijen (maar vooral de erfgenaam) er ook een belang bij om de huur te kunnen stoppen in zo'n geval.
In een ideale wereld kom je daar wel uit, maar anders moet de rechter er wat van vinden :).
Die bepaling is voornamelijk beperkend en niet in het belan van de huurder/erfgenaam. Zonder de bepaling kun je als erfgenaam immers echt wel het huurcontract overnemen. Daar hoef je in het contract niets voor af te spreken. Anders moet de leverancier de panelen weghalen en ergens anders voor veel minder geld zien te slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

coinman63 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:30:
Dat is toch niet bijzonder. Hier is een verplichting aangegaan die gewoon overgaat naar de erfgenaam, tenzij deze de erfenis weigert. Dat gaat ook zo met schulden.
Precies…. Wat is hier nou zo bijzonder aan?
Als er een huurder in het pand zit neem je die ook over, idem met alle andere verplichtingen zoal hypotheken, enz.
Jan-man schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:12:
Nu ben ik toch echt wel benieuwd. Je kan toch niet een huur constructie gaan verleggen naar een erfgenaam na overlijden ?. Je kan uiteraard een erfenis beneficiair aanvaarden, maar zelfs dan houd zoiets juridisch toch geen stand ?
En op basis waarvan, <knip> Meermaals al op gewezen: houd het vriendelijk. denk je dat dan?

[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 21-02-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar PFSL.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:08
Nou ik zit nu in deze situatie. Mijn moeder is overleden en ze heeft een koopwoning met daarop gehuurde zonnepanelen. Ze heeft dat contract afgesloten voor 15 jaar en daarvan zijn nu 5 jaar voorbij.

Ik heb contact gehad met deze partij en ik had 3 opties:
Het huurcontract zo voortzetten en het huis verkopen met de gehuurde panelen en dan dus het contract verplaatsen naar de nieuwe bewoners.
Zelf het huurcontract gebruiken en de panelen van woning A naar woning B te laten verplaatsen, waarbij de kosten hiervan ook voor mijn rekening kwamen
Of de panelen af te kopen tegen de huidige nieuwprijs. (10 panelen 320wp voor 5200)

Nou is het afwikkelen van een erfenis al vervelend genoeg dus ik bijt door de zure appel heen en koop de panelen af. Het is gewoon zuur dat mijn moeder al 5 jaar lang 50 euro per maand voor 10 panelen betaald, en ze er nooit enig sinds maar onderhoud aan hebben hoeven doen en je vervolgens nogsteeds de nieuwprijs bij afkoop moet betalen.

Laat ik dan maar zeggen dat gelukkig de optie tot afkoop er was. Ik mocht ook het contract opbreken maar dan mocht ik 6000 betalen voor de overige huur die nog 10 jaar liep.

gewoon nooit zoiets huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aurum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:36:

Nou is het afwikkelen van een erfenis al vervelend genoeg dus ik bijt door de zure appel heen en koop de panelen af. Het is gewoon zuur dat mijn moeder al 5 jaar lang 50 euro per maand voor 10 panelen betaald, en ze er nooit enig sinds maar onderhoud aan hebben hoeven doen en je vervolgens nogsteeds de nieuwprijs bij afkoop moet betalen.

Laat ik dan maar zeggen dat gelukkig de optie tot afkoop er was. Ik mocht ook het contract opbreken maar dan mocht ik 6000 betalen voor de overige huur die nog 10 jaar liep.

Met die laatste zin sla je de spijker op zijn kop…

Voor de rest is er natuurlijk meer dan alleen de kosten van de panelen. Ze hebben geplaatst, de investering moeten doen (die pas na jaren zich uitbetaald) en willen ook nog wat winst maken…. Logisch dat je dan na 5jr nog een flink afkoopbedrag betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:23
Het wordt nu links en rechts gedaan, zonnepanelen "huren".
Met de gedachte, ik bespaar 75 euro per maand aan Electriciteit en betaal er 50 euro voor is natuurlijk wel direct interessant.
Dat je daarbij als consument dik betaald voor die panelen let men niet direct op, laat staan of men critisch is op het rente percentage dat je hier betaald (15k voor 6k installatie lijkt me een zwaar percentage) of dat men zelf via de bank relatief makkelijk dit geld kan lenen tegen een (veel) lager percentage.

Uiteindelijk zo dom is het nog niet, ware het niet dat er (meestal) goedkopere opties zijn.

Van de verkoper af gezien, zolang ze niet afbetaald zijn kan deze natuurlijk nooit de panelen laten liggen op het dak wanneer het huis van eigenaar veranderd (door verkoop of erfenis) dus als zodanig kan ik de clausule .... de schuld nog wel voorstellen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:36

Reptile209

- gers -

Het is in zekere zin natuurlijk ook niet anders als bijvoorbeeld een auto die met een lening is gekocht. Die lening vervalt niet opeens bij overlijden, dus dan wil de verstrekker van de lening ook geld zien, al dan niet door verkoop van de auto, of de auto terug. Nu is een auto wel wat mobieler (pun intended) dan zonnepanelen, maar als ze hem moeten komen ophalen krijg je daar ook de kosten van voorgeschoteld denk ik. Plus een afkoop van de gederfde rente.

Kan je je wel afvragen of afkopen tegen nieuwwaarde na 5 jaar een realistische eis is in het geval van @Aurum ...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:12:Nu ben ik toch echt wel benieuwd. Je kan toch niet een huur constructie gaan verleggen naar een erfgenaam na overlijden ?. Je kan uiteraard een erfenis beneficiair aanvaarden, maar zelfs dan houd zoiets juridisch toch geen stand ?
Dat is volstrekt normaal en staat gewoon in de wet. Dat heet de 'saisine' (de dode reikt de levende de hand).

Het gaat dus om opvolging onder algemene titel van voor overgang vatbare rechten. Vgl. Rb. Midden-Nederland (ktr.) 15 juli 2020, ECLI:NL:RBMNE:2020:2855.
Op grond van artikel 4:182 BW volgen met het overlijden van de erflater zijn erfgenamen hem van rechtswege op in zijn voor overgang vatbare rechten en in zijn bezit en houderschap. Ook worden zij schuldenaar van de schulden van de erflater die niet met zijn dood zijn teniet gegaan. Op [overlijdensdatum] 2019 is [B] komen te overlijden. Nu de huurovereenkomst, bij gebreke van een eerdere opzegging, is geëindigd aan het einde van de tweede maand na het overlijden van de huurder (op [.] [maand] 2020) zijn gedaagden op basis van het voorgaande als enig erfgenamen van [B] verantwoordelijk voor betaling van de huur tot het moment van beëindiging van de huurovereenkomst. De vordering tot betaling van de huurachterstand tot en met de maand januari 2020 zal dan ook worden toegewezen zoals in de beslissing is vermeld.
Je moet als erfgenaam dus lopende overeenkomsten opzeggen als de overeenkomst ongewenst is. Die overeenkomsten eindigen niet van rechtswege bij overlijden. In het bijzonder een huurovereenkomst voor woonruimte gezien art. 7:229 en art. 7:268 lid 8 BW. Doen de erfgenamen dat niet, dan kunnen de erfgenamen gedagvaard worden.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:17
Aurum schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:36:
Nou ik zit nu in deze situatie. Mijn moeder is overleden en ze heeft een koopwoning met daarop gehuurde zonnepanelen. Ze heeft dat contract afgesloten voor 15 jaar en daarvan zijn nu 5 jaar voorbij.

Ik heb contact gehad met deze partij en ik had 3 opties:
Het huurcontract zo voortzetten en het huis verkopen met de gehuurde panelen en dan dus het contract verplaatsen naar de nieuwe bewoners.
Zelf het huurcontract gebruiken en de panelen van woning A naar woning B te laten verplaatsen, waarbij de kosten hiervan ook voor mijn rekening kwamen
Of de panelen af te kopen tegen de huidige nieuwprijs. (10 panelen 320wp voor 5200)

toon volledige bericht
Als eerste: gecondoleerd en sterkte. Door ze te kopen heb je er volgens mij het minste last van. Bij eventuele verkoop van het huis zijn er hierdoor geen extra addertjes. Volgens mij heb je de juiste keuze gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 09:25
Anoniem: 1986520 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Met die laatste zin sla je de spijker op zijn kop…

Voor de rest is er natuurlijk meer dan alleen de kosten van de panelen. Ze hebben geplaatst, de investering moeten doen (die pas na jaren zich uitbetaald) en willen ook nog wat winst maken…. Logisch dat je dan na 5jr nog een flink afkoopbedrag betaald.
Misschien, maar dit afkoopbedrag is al een aardige prijs (niet eens goedkoop) voor 10 panelen inclusief plaatsen en alles wat daar bij komt kijken. Ik was 5 jaar geleden minder dan dat kwijt voor 10 panelen plaatsen op een (dure) platdak situatie, incl. micro-omvormers en ombouwen van de meterkast.

Oftewel, na 5 jaar huren moet nog eens een bedrag afgetikt worden waarvoor je het ook in een keer had kunnen laten aanleggen en in eigendom hebben. Ik vind dat vrij schofterig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-06 14:23
Lapa schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:36:
[...]
Oftewel, na 5 jaar huren moet nog eens een bedrag afgetikt worden waarvoor je het ook in een keer had kunnen laten aanleggen en in eigendom hebben. Ik vind dat vrij schofterig.
Geld lenen kost geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 12:12

BCC

Tja, dan moet je ervoor kiezen de erfenis niet te aanvaarden, zo simpel is het helaas.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:01
Ja, maar afkopen tegen huidige nieuwprijs is tamelijk schofterig. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat moet je dan als erfgenamen proberen te voorkomen door met de eigenaar te communiceren...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

iamerwin schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Ja, maar afkopen tegen huidige nieuwprijs is tamelijk schofterig. :)
Plaatsing en financiering van de aanschaf zijn ook gewoon kosten, plus de afkoop van de toekomstige te verwachten winst. Zo’n partij doet dit natuurlijk ook gewoon om geld te verdienen.

Schofterig is denken dat anderen voor eigen beslissingen gaan betalen. :-(.
Een contract beoordeel je op het moment dat je het aangaat, daarna respecteer je het gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 21-02-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is ook niet voor niets dat Tros Radar hier een keer tijd aan heeft gespendeerd: https://radar.avrotros.nl...eze-verkooppraatjes-54951

Je zit hoe dan ook in een val wanneer je zonnepanelen huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BCC schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:41:
Tja, dan moet je ervoor kiezen de erfenis niet te aanvaarden, zo simpel is het helaas.
En dan een afbetaald koophuis mislopen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 12:12

BCC

Tja, je erft de lusten en de lasten :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-06 20:59

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Toch heb ik mijn bedenkingen.

Hoe vaak hoor je niet in het nieuws dat kinderen uit een huurhuis gezet worden na overlijden van de ouders, omdat de verhuurder zegt geen contract met de de kinderen te hebben?

Ik kan mij echt niet voorstellen dat het wettelijk stand houd dat een huurovereenkomst doorgeschoven word naar erfgenamen. Zelfs niet met de clause erin.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-06 12:37
Koffie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:09:

Hoe vaak hoor je niet in het nieuws dat kinderen uit een huurhuis gezet worden na overlijden van de ouders, omdat de verhuurder zegt geen contract met de de kinderen te hebben?

Ik kan mij echt niet voorstellen dat het wettelijk stand houd dat een huurovereenkomst doorgeschoven word naar erfgenamen. Zelfs niet met de clause erin.
Een huurcontract voor een huis is geen schuld, het 'huren' van zonnepanelen wel. Het heeft meer weg van een persoonlijke lening of kopen op afbetaling dan van het concept 'huren'.

[ Voor 1% gewijzigd door Mania-92 op 23-02-2024 15:10 . Reden: Verduidelijkt wat voor huurcontract ik bedoel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:27
Je lijkt er aan vast te zitten: https://notarispiek.nl/er...ne-gesloten-overeenkomst/

Heet leek mij stug, maar kennelijk werkt het zo. Dus altijd beneficair aanvaarden.

Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat dit nagelvaste goederen, aan onroerend goed betreft. Kon ik zo snel niet vinden.

De rest van de vragen die ik had even verwijderd om geen verdere verwarring te zaaien.

[ Voor 155% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
-

[ Voor 99% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
-

[ Voor 100% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
-

[ Voor 99% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
-

[ Voor 100% gewijzigd door pennywiser op 23-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-06 17:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

De consumentenbond bevestigt dat het een cowboywereld is.
https://www.consumentenbo...58-zonnepanelen-huren.pdf

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Bij overlijden gaat dat min of meer automatisch:
erfgenamen worden dan huurder van de zonnepanelen.
Als het er zo staat in een publicatie van de Consumentenbond zal het inderdaad kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:54
Koffie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:09:

Ook dan vervalt de huurovereenkomst volgens mij niet automatisch van rechtswege door overlijden, maar moeten 'de erven van' deze binnen 6 maand opzeggen. Tenzij er voldaan wordt door een of meerdere van de erven een speciale criteria, ten aanzien van bijvoorbeeld het voeren van een duurzame huishouding. Dan kan soms het contract permanent overgenomen worden door (een van) de erven, denk bijvoorbeeld aan een echtgenoot die niet op het contract stond, of een geregistreerd partner.
Pagina: 1