LED spots vallen opeens uit

Pagina: 1
Acties:

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:38
In de afrondende fase van onze tuinkamer hebben we recent 13 LED inbouwspots aangesloten op een LED dimmer. De spots zijn aangesloten d.m.v. een siliconenkabel.

De spots hebben het tot nu toe nog niet probleemloos gefunctioneerd. Na een half uur tot een uur gaan de spots ineens (in een paar fases, vlak achter elkaar) steeds zachter, waarna ze helemaal uitvallen. Ze kunnen dan ook niet direct weer aangezet worden.
Na een tijdje kun je de spots wel weer aanzetten en doen deze het weer voor +- een half uur.

We hadden het vermoeden dat dit een een defecte werkschakelaar zou kunnen zitten (waar alleen de tuinkamer op aangesloten is), want deze gaf na een week ineens kortsluiting. Maar nadat de werkschakelaar is vervangen, blijven de problemen hetzelfde.

Iemand enig idee waar dit in zou kunnen zitten? Lekstroom?

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:48
Hoeveel watt zijn je leds en hoeveel watt kan je dimmer aan ? Wellicht wordt je dimmer te warm en schakelt hij, in delen, af. Zou ook verklaren waarom hij niet ineens aan kan.

• Droogtrommel90
Betreft 13x HOFTRONIC™ Nola dimbare LED inbouwspot - Zwart - 5 Watt - 2700K - IP65

Op een

Gira Systeem 3000 universele led draaidimmer standaard (245000).

Deze dimmer heeft een maximaal schakelvermogen van 120 watt. Dat zou het probleem niet moeten kunnen zijn?

Iets anders dat mij opvalt:
Wanneer ik de dimmer zelf uitschakel (voordat deze zelf uitvalt) en ik daarna de werkschakelaar uitzet en vervolgens weer aanzet, dan gaan de spots voor +- 2 sec automatisch aan (terwijl de dimmer dus eigenlijk uit staat?) en vervolgens weer uit.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Er zit een trafo in de lamp, dat is volgens mij het probleem dan zou je meer dan de 60 watt max gebruiken.
De 120 watt is het max voor hoog voltage led lampen.
Probeer eens met 2 of 3 lampen minder dan zou je uit kunnen sluiten of het overbelasting is.

https://www.into-led.com/...p65-5w-2700k-4400132.html
Ingebouwde driver
Bij de Nola zit de trafo in de inbouwspot verwerkt

en:

https://www.elektramat.nl...aidimmer-standaard-245000
Elektronische trafo met LV-led: typ. 20 tot 60W

• Droogtrommel90
Bedankt voor uw reactie, ik ga dit morgen gelijk testen!!

[ Voor 160% gewijzigd door Droogtrommel90 op 20-02-2024 21:48 ]

• Droogtrommel90
Zojuist de gira 245500 aangesloten met voldoende aansluitvermogen. Specificaties: Elektronische trafo met lv-led tot 100w.

De led lampen gaan nu aan en binnen een paar seconden weer uit. Via de dimmerknop tot 3x toe de lampen weer aangezet, maar deze vielen telkens na een paar seconde weer uit.

Wat zou dit kunnen zijn?

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:37
Kunnen de spots hun warmte kwijt aan de bovenkant?

En matcht je dimmertechniek met die van de spots? (Fase afsnijding komt het meeste voor)

[ Voor 47% gewijzigd door Pejdref op 23-02-2024 08:43 ]

• Tinus81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-12 19:46
Dim mode knopje geprobeerd?

• Droogtrommel90
Pejdref schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 08:41:
Kunnen de spots hun warmte kwijt aan de bovenkant?

En matcht je dimmertechniek met die van de spots? (Fase afsnijding komt het meeste voor)
Ja aan de bovenkant voldoende ruimte om warmte kwijt te kunnen.

Ik kan de techniek van onze spots zo niet zien?

We hebben deze spots:
https://www.into-led.com/...p65-5w-2700k-4400132.html

En deze dimmer:
https://www.goedkopermets...-CnhOMK2UsOgaAvHdEALw_wcB

• Droogtrommel90
Nee hier hebben we nog niets mee gedaan. Wat kunnen we hier precies mee?

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:25
Droogtrommel90 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:51:
aangesloten d.m.v. een siliconenkabel.
Wat voor kabel? En dan met name de kwadratuur.

De dimmers van Gira zijn over het algemeen prima, je zou nog een dimmer van bijv. ION kunnen proberen. Ik heb veel onverklaarbare zaken met Gira en BJ dimmers meegemaakt, welke gek deden en in alle gevallen was een ION dimmer de oplossing.

[ Voor 36% gewijzigd door lightemup op 23-02-2024 15:34 ]

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:37
In de dimmer link die je stuurt staat ook een handleiding, misschien daar eens mee beginnen.
Pagina: 1