Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Hallo tweakers.

Ik ben al enige tijd aan het nadenken over hoe ik het beste kan sparen voor mijn kind.

Wij zijn woonachtig in belgie en de bedoeling is zeker op lange termijn dus zeker +/- 20 jaar een X aantal bedrag te sparen voor hem.

Ik beschik zelf niet over de kennis om dit te beleggen, door de bank laten beleggen is nog altijd beter dan niets.
Maar ook hier is de bank uiteindelijk weer de grote winnaar, Vandaar dat ik op zoek ben naar eventuele andere veilige alternatieven.

Zelf heb ik ook in crypto gestoken maar dit is ook niet zo een groot succes geweest en hier ga ik zelf ook terug uitstappen.
(beleggen in stablecoin zie ik wel zitten maar risico is te groot als het platform dan overkop gaat dat ik alsnog alles kwijt zal zijn).

In een ander forum een bericht over Bunq, deze betalen wekelijks 2.46% rente over het gespaard bedrag.

Dit zelf vind ik al top aangezien het rente op rente effect uiteindelijk een zeer grote som zal worden op de eindstreep.
Nu ben ik dit gaan opzoeken maar dit is meer voor de nederlandse markt.

Kan ik dit ook doen aangezien ik niet beschik over ideal ?
En hoe veilig is dit effectief ? zitten er nog ergens anders verborgen addertjes onder het gras ?

Graag hoor ik hoe jullie dit aanpakken of welke mogelijkheden ik heb ( loop nu met dit idee een jaar rond en er is nog niks van gekomen )

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:18
Van beleggen en dergelijke heb ik geen kennis.
Maar, als je begint met elke maand een vast bedrag apart te zetten? Desnoods op een aparte rekening.
Of ga eens langs bij een bank en vraag naar de mogelijkheden. In Nederland hebben we bij de Rabo sinds kort de mogelijkheid tot tijdslotsparen. Geld voor een korte periode vastzetten en zo iets meer rente krijgen.
Ook zijn er meerdere soorten rekeningen waarbij je meer rente kunt krijgen maar het geld vast staat totdat je kind 18 is geworden.
Maar eerst voor jezelf duidelijk krijgen, sparen of beleggen. Bij beleggen kun je meer rendement halen maar loop je ook risico. Is dat de bedoeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 23:41
Denk dat het belangrijkste is dat je handelt en iets gaat opzetten, je kunt altijd later nog de oplossing aanpassen.

Aantal dingen om jezelf af te vragen:

1. Als je inderdaad niet zelf belegd, wat ik je aanraad, dan betaal je servicekosten, dat is bij alles zo, en geen reden om het niet te doen. De "de grote winnaar" classifiatie / mindset zou ik loslaten, dat helpt je niet.

2. Sparen of Beleggen. Voor de termijn die je noemt is beleggen denk ik de betere keuze, met iets van risicoafbouw. Er zijn meerdere partijen die dergelijke producten aanbieden. Combinatie kan natuurlijk ook (sparen en beleggen). Crypto lijkt me te speculatief voor wat je beoogt (iig geen 'veilig' alternatief).

3. Of je de rekening op je eigen naam zet of die van je kind. Als het is om dingen te bekostigen, dan zou ik dat eerste doen. Het tweede zou ik zelf sowieso niet zo snel doen, omdat het juridisch gedoe kan opleveren als je kind meerderjarig wordt.

Je post leest verder meer alsof je nog half in gesprek bent met jezelf :) Daar is op zich niets mis mee, maar denk dat je misschien wat scherper moet krijgen wat je wil bereiken. Uiteindelijk zul je daar zelf naar moeten gaan handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Nu online
Sparkiee schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:20:
Van beleggen en dergelijke heb ik geen kennis.
Maar, als je begint met elke maand een vast bedrag apart te zetten? Desnoods op een aparte rekening.
Of ga eens langs bij een bank en vraag naar de mogelijkheden. In Nederland hebben we bij de Rabo sinds kort de mogelijkheid tot tijdslotsparen. Geld voor een korte periode vastzetten en zo iets meer rente krijgen.
Ook zijn er meerdere soorten rekeningen waarbij je meer rente kunt krijgen maar het geld vast staat totdat je kind 18 is geworden.
Maar eerst voor jezelf duidelijk krijgen, sparen of beleggen. Bij beleggen kun je meer rendement halen maar loop je ook risico. Is dat de bedoeling?
bedoeling is om inderdaad richting beleggen of iets meer geld uit het geld te halen.

mijn ouders hebben dit nooit gedaan en neem ik hun ook zeker niet kwalijk maar als ik met mensen om me heen praat komt het meer en meer voor dat mensen beleggen weliswaar laten doen maar hun brengt het altijd meer op dan uiteindelijk zelf sparen.

als ik mijn kind wat extra kan meegeven is dit altijd welkom en fijn meegenomen.

we sparen nu zowiezo al X bedrag weg per maand en hebben inmiddels al een goede 4000 euro bij elkaar voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Philtjens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:37:
[...]

bedoeling is om inderdaad richting beleggen of iets meer geld uit het geld te halen.

mijn ouders hebben dit nooit gedaan en neem ik hun ook zeker niet kwalijk maar als ik met mensen om me heen praat komt het meer en meer voor dat mensen beleggen weliswaar laten doen maar hun brengt het altijd meer op dan uiteindelijk zelf sparen.

als ik mijn kind wat extra kan meegeven is dit altijd welkom en fijn meegenomen.

we sparen nu zowiezo al X bedrag weg per maand en hebben inmiddels al een goede 4000 euro bij elkaar voor hem.
Heb je ook een doel bedrag in je hoofd?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Nu online
rufio64 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:27:
Denk dat het belangrijkste is dat je handelt en iets gaat opzetten, je kunt altijd later nog de oplossing aanpassen.

Aantal dingen om jezelf af te vragen:

1. Als je inderdaad niet zelf belegd, wat ik je aanraad, dan betaal je servicekosten, dat is bij alles zo, en geen reden om het niet te doen. De "de grote winnaar" classifiatie / mindset zou ik loslaten, dat helpt je niet.

2. Sparen of Beleggen. Voor de termijn die je noemt is beleggen denk ik de betere keuze, met iets van risicoafbouw. Er zijn meerdere partijen die dergelijke producten aanbieden. Combinatie kan natuurlijk ook (sparen en beleggen). Crypto lijkt me te speculatief voor wat je beoogt (iig geen 'veilig' alternatief).

3. Of je de rekening op je eigen naam zet of die van je kind. Als het is om dingen te bekostigen, dan zou ik dat eerste doen. Het tweede zou ik zelf sowieso niet zo snel doen, omdat het juridisch gedoe kan opleveren als je kind meerderjarig wordt.

Je post leest verder meer alsof je nog half in gesprek bent met jezelf :) Daar is op zich niets mis mee, maar denk dat je misschien wat scherper moet krijgen wat je wil bereiken. Uiteindelijk zul je daar zelf naar moeten gaan handelen.
dit is zeker waar vandaar ook deze post.

iets zelf beleggen zie ik niet zitten omdat ik hier geen kennis van heb.

blijven inderdaad 2 opties over en dit is dan crypto of laten beleggen.

crypto bootje ben ik ook mee in zee gestapt ( niet met het idee om rijk te worden maar er wel iets aan verdienen), hier heb ik ook geen goede ervaringen mee en ga ik ook uit stappen.

(het beleggen in crypto bv stablecoin is gemakkelijk maar als dit platform over kop gaat ben ik mijn geld kwijt)

dit zie ik zelf ook zeker niet zitten.

met deze 2 comments alvast inzicht gekregen dat ik niet op zoek ben naar fenomenale rendementen van +25%.

ik verkies liever een veiligere optie met een lager rendement vooral omdat de looptermijn zo lang gaat zijn komt dit helemaal goed.

als ik een rendement jaarlijks van veilig 4% jaarlijks kan halen heb ik alvast meer dan het te sparen.

bij deze eens een afspraak bij de bank maken en hier de mogelijkheden eens bespreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Nu online
Ronald.42 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:40:
[...]

Heb je ook een doel bedrag in je hoofd?
nee word gewoon een spaarpotje als hij op leeftijd is dat hij zelf een auto kan kopen of wat opzij heeft staan als hij later zelf iets wilt kopen van vastgoed of iets dergelijks.

denk een beetje het standaard scenario wat ''elke'' ouder in zijn hoofd heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:28
Je zou passief kunnen beleggen in indexfondsen via bijvoorbeeld Meesman (kan ook als Belg).

Dit doen wij ook voor onze zoon, we hebben daar op zijn naam een rekening geopend en leggen elke maand een paar honderd euro in.

Overigens moet je er met dit soort bedragen ook nog even over nadenken of je het op naam van je kind of onder je eigen naam doet. Kleven aan allebei de opties voor- en nadelen maar ik weet niet precies hoe dit jn België zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik lees dat je geen goede ervaringen hebt met crypto. Maar wat als je pas over 18 jaar er naar kijkt?
Wat mij betreft kan het geld net zo even goed verdwijnen met beleggen in EFT's/aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:43
Wij hebben vrij eenvoudig systeem.

Aparte spaar rekening voor de kinderen waar we voordat de eerste geboren werd al een aardig bedrag op hebben gezet
Hierna hebben we samen afgesproken om een bepaald bedrag maandelijks in te leggen. Ik wat meer als dat van mijn partner omdat ik de groot verdiener ben.
Daarnaast storten we zo nu en dan wat extra op de rekening.
Kinderbijslag bijvoorbeeld komt hier ook op.

Deze rekening gebruiken we voor alle kosten van de kinderen. En is ook bedoeld om later de studie, rijbewijzen etc. van te betalen. En eventueel later helpen als ze uit huis gaan.

Zelf geloven we niet in het principe sparen en als ze 18 zijn geven.
Het is in eerste instantie ons geld, en we denken dat gecontroleerd geven en financieel ondersteunen beter is.

Iedereen is natuurlijk vrij in alles hoe hier mee om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 23:41
Wispe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:20:
Ik lees dat je geen goede ervaringen hebt met crypto. Maar wat als je pas over 18 jaar er naar kijkt?
Wat mij betreft kan het geld net zo even goed verdwijnen met beleggen in EFT's/aandelen.
Appels met peren vergelijken, immers bestaan aandelen veel langer en zijn ze gebacked door andere assets. Qua volatiliteit en maturity zijn het geen vergelijkbare instrumenten. Kunnen wel allebei een plek hebben, maar TS geeft aan daar voor dit doel niets in te zien :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:59
Hou het simpel
  • Geld op je eigen naam houden (dan hou jij de regie, schenken kan altijd nog).
  • Maandelijks vast bedrag instellen en niet meer naar omkijken
  • In een breed gespreid beleggingsfonds met lage jaarlijkse kosten (voorbeeld: Meesman, dan beleg je in 6.000 bedrijven wereldwijd).
Wanneer je het zo aanpakt kun je in een kwartiertje klaar zijn en over circa 18 jaar kijken hoe het er bij staat en dan bepalen wat je met het geld gaat doen.

Het is vast ook mogelijk fiscaal te optimaliseren (ik ken Belgische regels niet), maar het nadeel is dat je geld dan vaak in het keurslijf van de fiscus moet passen. Of dat opweegt tegen het voordeel moet je zelf uitzoeken, ik verwacht zelf dat het niet zal opwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-09 15:10
Bitcoin (of alt coins) is mogelijk, maar dat is een risico kan zijn dat je over 1 jaar bij inleg van 1000 euro dat je 5000 ervan gemaakt hebt, maar het is ook goed mogelijk dat dit '0' wordt. Risico kan je wagen met geld dat je niet nodig hebt, maar in dit geval is dat natuurlijk niet wenselijk omdat jouw kind dit nodig heeft.

Bunq kan ik wel aanraden, doe ik ook met een degelijke rente, alleen geen idee hoe lang dit doorgaat.

Beleggen is altijd een optie of gewoon een aparte rekening als cold storage gebruiken.

Ik zou niet te veel risico nemen, tenzij je dit zelf makkelijk kan opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:32
Er is wel wat beters te vinden dan de 2,46% van Bunq. Zoals jullie eigen Santander tegenwoordig bijvoorbeeld (3 6%). Zie ook het grote spaar topic.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 09:45
Philtjens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:12:
Hallo tweakers.

Ik ben al enige tijd aan het nadenken over hoe ik het beste kan sparen voor mijn kind.

Wij zijn woonachtig in belgie en de bedoeling is zeker op lange termijn dus zeker +/- 20 jaar een X aantal bedrag te sparen voor hem.

Ik beschik zelf niet over de kennis om dit te beleggen, door de bank laten beleggen is nog altijd beter dan niets.
Maar ook hier is de bank uiteindelijk weer de grote winnaar, Vandaar dat ik op zoek ben naar eventuele andere veilige alternatieven.

Zelf heb ik ook in crypto gestoken maar dit is ook niet zo een groot succes geweest en hier ga ik zelf ook terug uitstappen.
(beleggen in stablecoin zie ik wel zitten maar risico is te groot als het platform dan overkop gaat dat ik alsnog alles kwijt zal zijn).

In een ander forum een bericht over Bunq, deze betalen wekelijks 2.46% rente over het gespaard bedrag.

Dit zelf vind ik al top aangezien het rente op rente effect uiteindelijk een zeer grote som zal worden op de eindstreep.
Nu ben ik dit gaan opzoeken maar dit is meer voor de nederlandse markt.

Kan ik dit ook doen aangezien ik niet beschik over ideal ?
En hoe veilig is dit effectief ? zitten er nog ergens anders verborgen addertjes onder het gras ?

Graag hoor ik hoe jullie dit aanpakken of welke mogelijkheden ik heb ( loop nu met dit idee een jaar rond en er is nog niks van gekomen )

:)
Beleggen in een wereld fonds als een VWRL, elke maand/jaar bijleggen en lekker wachten.
Pagina: 1