Railspots individueel slim om rail aansturen?

Pagina: 1
Acties:

• Surf_dude
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 14:35
Situatie: Nieuwbouwappartement waar op meerdere plaatsen railspots gebruikt gaan worden plus enkele losse spots.
Vraag/Poll: Wat heeft meerwaarde: elke spot 'slim' en dus de rails onder permanente spanning of de gehele rail 'dom' en aansturen als geheel.
Opzet is Home Assistant met een Zigbee setup

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11 19:27
Met Hue lampen in je spots kun je elke lamp apart bedienen indien gewenst of als groep.
Dat lijk mij de meest flexibele setup als je helemaal moet beginnen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:51
@Surf_dude
Ligt er vooral aan wat je zelf wil. Voordeel van losse lampen is dat je in de rail per lamp ze aansturen, dus ook maar 1 aanzetten. Maar dan moet je wel losse slimme lampen kopen.
Zet je in de schakelaar een zigbee schakelaar ben je goedkoper uit, maar is het alles aansturen zonder onderscheid te maken.
Zelf heb ik allemaal losse slimme lampen in mijn armaturen.

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 13:28
Ik had eerst een “slimme” rail dmv een Shelly, maar uiteindelijk toch de lampen (GU10) vervangen voor Hue spots. Alleen al door ze onafhankelijk te schakelen en te kunnen dimmen, ben je veel flexibeler. De Shelly zit er nog steeds, die registreert nog steeds de schakelaar aan de muur om zo een vaste schakelaar te houden die de voorkeurs scène opstart via Home Assistent

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hier voor de gang ook zitten dubbel. Voordeel van rail is dat het goedkoop is en wat meer te krijgen qua stralingshoek (ook al doet niemand 60graden + dim2warm :/) en makkelijke fail-safe te maken. Voordeel van smart bulb is dat je ze individueel kunt aanpassen (en dus ook één aan kunt doen) en kleur. De nerd in mij heeft wegens het laatste toch 5x een Tradfri spotje gehaald :+

Dus ja, vooral wat je op de locatie zelf wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 21-02-2024 10:44 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Tja, dat is heel erg subjectief.

Wil je de spots los kunnen aansturen? Dan elke spot slim :?

Lijkt me nogal evident.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1