Welke zaagtafel me zaag - voor verschillende types hout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hello iedereen, ik zoek naar wat ervaringen en tips voor een degelijke zaag tafel.
Budget is rond de 250~300 euro.

Ik wil zelf bureau`s, kasten etc voor in huis maken.
Verschillende lengte stukken,diktes en matrialen hout.

Ik had deze op het oog van de gamma.
https://www.gamma.nl/asso...lzaag-bes720-qs/p/B148877

Echter heb ik totaal geen klus ervaring, dus ik hoop dat de mede tweakers hier wat tips hebben waar ik aan moet denken, type zaag/tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:49

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Wowhead schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:24:
Echter heb ik totaal geen klus ervaring,
Hoe wil je dan kasten gaan maken voor in huis :9 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
Dynazap schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Hoe wil je dan kasten gaan maken voor in huis :9 ?
Leren on the job lol. Youtube zal mijn grote vriend zijn :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:33
Denk dat als dat je budget is, beter een goede invalzaag met liniaal kan kopen. Zeker als je grote platen wilt gaan zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 14:38

BLN

Ik ben het eens met @daniel14 , een inval of cirkelzaag met lineaal is veel handiger voor meubel bouw. Je kunt ook makkelijker iets inkorten ter plaatse. Met een tafelzaag ben je altijd overgeleverd aan de ruimte waar je in klust.

Heb je al een hamer, rolmaat, potlood, schroef/boor machine, decoupeerzaag etc?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
Een zaagtafel voor dat budget heeft 1 ding wat echt heel ruk is, een compleeeeeet gebrek aan precisie. Niets is zomaar haaks, en als dat het wel is, heb je heel even geluk, 1 tik tegen de geleider en het staat scheef. Daarom zijn de tips hierboven al top. Deze budget categorie zaagtafels is niet echt bedoeld voor meubels.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wowhead
daniel14 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:41:
Denk dat als dat je budget is, beter een goede invalzaag met liniaal kan kopen. Zeker als je grote platen wilt gaan zagen.
Ga ik naar kijken danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:39
Of voor dat bedrag alles op maat laten komen? Genoeg aanbieders waar je op de mm nauwkeurig kan bestellen.

(Plaat) materiaal precies zagen vraagt veel precisie waar ook een ervaren hobbyist zonder paneelzaag moeite mee heeft. Verkijk je niet op het gewicht van bijvoorbeeld een volle plaat kwaliteits mdf. Daar gelaten dat het ontzettend leuk is om te leren. En uiteraard afhankelijk van je eigen kwaliteitseisen.

Een goede kwaliteit invalzaag is een goed begin, voor een grote plaat mdf heb je wel twee linialen nodig. En voor een invalzaag zijn allerlei mooie hulpmiddelen te krijgen om herhaaldelijk haaks te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Een zaagtafel is geenszins genoeg om "meubels" te maken. ik zou eens beginnen met een leuke kleine opleiding. Ik heb wel tips voor je. Mag ik hier een link plaatsen?

Op zo 'n opleiding leer je de basics van het meubel maken. Je begint bv met je "eigen hamer" echt heel erg leuk. Ook kan je daar advies vragen over welke tools je in de basis nodig hebt. Denk dan in den beginnen maar aan: goede hoekmaat, lineaal, beitels, trekzaag en schaven. Daarna komen vandiktebanken, zaagtafels, fresen, AFZUIGING, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Dinictus208 op 20-02-2024 17:48 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
Je moet niet kijken naar wat de tafel kost, je moet kijken naar wat het hele systeem inclusief benodigde hulpstukken kost, die tafel is leuk maar als je alleen bent en je wilt er hele platen op leggen dan is dat een enorm gestuntel en precisie is op een goedkope tafel dan uitgesloten.

Lijmklemmen, lange liniaal, invalzaag en 2 workmates heb je dan veel meer aan, en als je later weet wat je precies wilt kun je altijd kijken naar een zaagtafel (desnoods 2e hands want voldoende mensen beginnen eraan maar gebruiken hem eigenlijk nooit)
Pagina: 1