Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs95
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-03 11:53
Ik zoek een?
3.1 Speakers, bookshelf front-channels voor een middel-kleine woonkamer. Prioriteit is muziek over TV, maar ik merk dat ik een centerchannel wel erg prettig vind.

Wat is je budget?
Blijf graag onder de 1000, maar voor een top-set is dit enigszins rekbaar. Ik heb al een Denon AVR-X1500H receiver.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ben niet héél kieskeurig, maar wel te sceptisch/huiverig voor een soundbar. Luister graag muziek (allround, veel rock, hiphop of 80s/90s). Af en toe feestjes, dus een beetje vermogen is niet onbelangrijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Van alles gezien, nog geen harde voorkeuren. Laat me graag adviseren. Op dit moment heb ik 5.0 van Kef iQ7's voor, iQ10's achter, iQ2c center. Na de verbouwing was m'n vrouw aan de beurt qua keuzes, waardoor er geen ruimte meer is voor vloerstaanders als stereo speakers voor :'( Verder gaan de rear channels er uit, daar waren we het vrij snel over eens. Misschien ooit weer, maar voor die ene film per jaar vind ik die niet belangrijk.

Op dit moment draait 't met de iQ10's als bookshelf stereo speakers, maar dan mis ik te veel, vooral laag. Daarbij - niet geheel onbelangrijk - staan ze niet echt in het interieur.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en tips! Binnenkort ga ik naar Smits in Arnhem voor een 'luistersessie', maar ik vind dat ik hier op dit moment nog te weinig ammunitie voor heb. Bi-amp is mogelijk met m'n receiver, mocht dit nog meewegen in eventueel advies.

Oh, en mocht ik straks dik tevreden zijn met m'n nieuwe setje, staat hier mogelijk een nette Kef iQ series set te koop voor een vriendelijke prijs ;)

[ Voor 9% gewijzigd door thijs95 op 20-02-2024 13:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:06
Tja... een terugstap van vloerstaanders naar bookshelf maak je echt niet goed met bi-amping...
Voor een goede speaker heb je simpelweg een goede klankkast nodig.
Een bookshelf speaker staat dan ongeveer onderaan de lijst, als het gaat om kwaliteit.

Ik heb mijn vrouw kunnen overtuigen van de vloerstaanders, door ze in een kleur te nemen die past bij de rest van het meubilair :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs95
@GarBaGe Dat argument is de reden dat ik ze de afgelopen jaren wél heb gehad ;) Nu was dit het compromis (zij wilde een soundbar)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-05 21:53
@thijs95
Thuis heb ik een 5.1 setup staan van Wharfedale EVO's
Die hebben ook erg leuke Bookshelf speakers:
https://www.smitsarnhem.nl/evo-4-2-2

Maar wij kunnen hier natuurlijk van alles roepen, uiteindelijk gaan wij niet over de WAF :P

Dus ik gok dat de smaak van je vrouw de doorslag gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:20
Welke kleur speakers heb je?

Ik ben naar wit over gegaan omdat je daar veel minder van ziet in het interieur.
Beter voor de WAF factor.

De Monitor Audio komt aardig laag met 37Hz
https://www.smitsarnhem.nl/bronze-100-1

En dan eventueel een sub erbij?
https://www.smitsarnhem.nl/asw610-1

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieT op 20-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:51
Ik ben het niet eens met de stelling dat boekenplankspeakers "onderaan de ladder staan" qua geluidskwaliteit. De geluidskwaliteit van een speaker is meer afhankelijk van ontwerp en engineering van de speaker zelf. Of je voor een boekenplankspeaker of een vloerstaander gaat is m.i. meer afhankelijk van de grootte van de ruimte waar ze in moeten staan: een kleine speaker kan "tinny" klinken in een grote kamer, maar een grote vloerstaander kan ook "boomy" klinken in een te kleine kamer (als 'ie bijvoorbeeld te dicht bij de muur staat).

En ook in een grote ruimte kan je met een (grote) boekenplankspeaker in combinatie met een subwoofer vaak goed uit de voeten, soms zelfs wel makkelijker omdat je de sub apart kan inregelen voor de lage tonen.

Je zou kunnen kijken naar de KEF Q350 en Q250 (center), Wharfedale Diamond 12-serie, Polk R200. Ik zie trouwens dat de Focal Aria 906 bij Stassen zeer redelijk geprijsd is - zeg maar gerust goedkoop - vast een foutje 8) maar voor die prijs zou ik hem zeker op je shortlist zetten. Genoemde speakers meten allemaal goed maar er zitten nog steeds subtiele verschillen dus zeker beluisteren.

Als je gaat luisteren zoek dan een winkel uit waar je zelf met knopjes tussen speakers kan wisselen. Ik heb ervaren dat het erg lastig is om goed te vergelijken als de verkoper telkens met speakers moet sjouwen, kabels moet in/uitpluggen of de muziek herstarten. Het menselijk geheugen voor hoe iets klinkt is erg slecht.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
@thijs95 voor de prijs waar de Aria 906 nu bij Stassen wordt verkocht (€ 299 - € 345 per stuk afhankelijk van de kleur) kun je die blind kopen.

Liefst wil je daar een Aria CC900 of op zn minst een Theva Center (wel forse jongens). Qua subwoofer zou ik niet minder dan een SVS SB1000 kopen. Met nog een center en een subwoofer ga je wel fors boven je budget komen. Voor de wat betere set ga je wel op € 1.500 uitkomen. € 1.000 voor 3 speakers en ca € 500 voor een sub.

[ Voor 30% gewijzigd door Hulleman op 21-02-2024 08:51 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
Ik ben zelf ooit van vloerstaanders naar boekenplank gegaan. Daarbij wel de sub gehouden (die ik af en toe aanzet). Ik dacht toen ook aan een 3.1, maar uiteindelijk voor mijn budget duurdere boekenplankspeakers gekocht ipv goedkopere met de center erbij. Ik heb de center nog geen moment gemist.

De speakers staan 2m uit elkaar en naast de tv. Tv staat interieurtechnisch niet in het midden tussen de speakers en toch lijken de stemmen echt goed uit het midden te komen. Dat geldt ook voor de andere geluiden, zeer ruimtelijk.

Het is vast niet perfect, maar op het complete plaatje en binnen het budget zeker iets om over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:51
gelukkie schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:51:
Ik ben zelf ooit van vloerstaanders naar boekenplank gegaan. Daarbij wel de sub gehouden (die ik af en toe aanzet). Ik dacht toen ook aan een 3.1, maar uiteindelijk voor mijn budget duurdere boekenplankspeakers gekocht ipv goedkopere met de center erbij. Ik heb de center nog geen moment gemist.

De speakers staan 2m uit elkaar en naast de tv. Tv staat interieurtechnisch niet in het midden tussen de speakers en toch lijken de stemmen echt goed uit het midden te komen. Dat geldt ook voor de andere geluiden, zeer ruimtelijk.

Het is vast niet perfect, maar op het complete plaatje en binnen het budget zeker iets om over na te denken.
Als je altijd in de ideale luisterpositie zit kan dat inderdaad, maar als je samen met anderen kijkt die niet op de ideale luisterpositie zitten is een centerspeaker mijns inziens een must (tenzij het je niets uitmaakt wat anderen vinden van het geluid).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Laatst online: 15:46
Zo heeft iedereen zijn mening en ervaring. Maar in mijn ervaring en met mijn huidige speakers heb ik daar zeker geen last van. Bij mijn vorige vloerstaanders op dezelfde breedte uiteen was dit heel anders. Daar kwam het geluid maar van links/rechts ipv plaatsing over het hele stereo beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 16:36
Even een heel andere denk richting erbij.....
Heb je al eens aan de Yamaha RX-V4A gedacht als receiver en 2x de yamaha musiccast 20 erbij?

Die laatste kan je overal in huis gebruiken als losse speaker, totdat je echt eens film gaat kijken en die 2 als wireless rears kan gebruiken. Enkel stroom erbij en klaar.

Hier ook een flexibele 3.1/5.1 opstelling op die manier, erg blij mee.

• thijs95
Allereerst dank voor de vele tips!

Ben erg benieuwd naar de Aria 906, al spreken ze wel over een luisterkamer tot 15m2. Weet niet waar dit precies op gebaseerd wordt, maar dat klinkt als beperkt.

@Hulleman @Ramon hoe schatten jullie dit in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD1grzJGmIrMU1T_qwTukV9qIlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p4x0bLE9HdUdjkVjyMwVDwM1.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
@thijs95,
De ruimte waarin je luistert is dus ca 3,7 bij 3m. Lijkt me voor de Aria 906 prima.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• thijs95
Snuitebolletje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:50:
Even een heel andere denk richting erbij.....
Heb je al eens aan de Yamaha RX-V4A gedacht als receiver en 2x de yamaha musiccast 20 erbij?

Die laatste kan je overal in huis gebruiken als losse speaker, totdat je echt eens film gaat kijken en die 2 als wireless rears kan gebruiken. Enkel stroom erbij en klaar.

Hier ook een flexibele 3.1/5.1 opstelling op die manier, erg blij mee.
Kan ook mooi werken ja! Surround is voor mij niet belangrijk, maar m'n huidige receiver kan ik met HEOS speakers koppelen door 't huis heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Laatst online: 30-04 18:53
opmerking: ik had ook kabels voor de sub naar een plek naast de bank gelegd. Dikke sub er neergezet met als resultaat: geen bas. uiteindelijk lekker geschoven en nu staat de sub naast de speakers en beukt het de pan uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs95
107mb schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:07:
opmerking: ik had ook kabels voor de sub naar een plek naast de bank gelegd. Dikke sub er neergezet met als resultaat: geen bas. uiteindelijk lekker geschoven en nu staat de sub naast de speakers en beukt het de pan uit!
Ja hier ben ik dus ook bang voor... Lijkt op dit moment de enige mogelijkheid, maar als het volledig weg valt gaan we (gaat ze) toch concessies moeten doen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:33
Ramon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:22:
[...]

Als je altijd in de ideale luisterpositie zit kan dat inderdaad, maar als je samen met anderen kijkt die niet op de ideale luisterpositie zitten is een centerspeaker mijns inziens een must (tenzij het je niets uitmaakt wat anderen vinden van het geluid).
Dit is inderdaad ook mijn ervaring, zelfs met de vloerstaanders die ik heb.
Maar gezien de tekening van jouw kamer en de opstelling van de speakers, lijkt iedereen wel relatief goed te zitten. Mijn advies zou zijn om eerst eens een 2.1 opstelling te proberen. Indien gewenst kan je altijd nog een center bijplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
@thijs95 als je bij stereo blijft zou ik ook de Arendal 1961 towers overwegen, die kun je met flinke korting kopen omdat die serie end of life gaat.
Later een center speaker of surrounds bijkopen word dus wel lastig, en 2e hands zie je ze zelden voorbijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijs95
Zojuist de KEF LS50 Meta besteld met een SVS SB-1000... Iets over budget, maar volgens mij wel een mooi setje :)

Dank voor het meedenken!
Pagina: 1