Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:44
Twee jaar geleden een huis gekocht en veel eigen geld ingelegd.
Ik heb nog een (lineaire) hypotheek over van ongeveer 2 ton en rente van 1.18% (20 jaar vast). Verder kan ik boetevrij aflossen.

Nu is de rente op de spaarrekening op het moment 1.5% (en stijgt wellicht nog steeds).
Ik kwam afgelopen week tot het besef dat het misschien zelfs geld kost om extra af te lossen, omdat de rente op spaarrekeningen op het moment hoger zijn. Daarnaast is er nog de hypotheekrenteaftrek.

Zie ik iets over het hoofd? Het lijkt me op dit moment te lonen om juist niet de hypotheek af te lossen. Rare situatie.

Wat zouden jullie doen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:32
Je lost al af want lineair. Geld dat je over hebt kun je ook tegen 3 procent op deposito zetten. Vooral niet extra aflossen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:44
1,5% is nog laag, er zijn hogere spaarrentes mogelijk als je het niet bij je grootbank neerzet.
Extra aflossen is met een dergelijke rente inderdaad niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

Honesty

kattenneus!

Wanneer loopt je rentevaste periode af?
Je kan tot die tijd lekker sparen(evt tijdslotsparen ofzo).

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31

Freakie1NL

Grote Baas

Simpel; sparen. Levert meer op. Hier ook een hypotheek met lage rente. Toen de spaarrente laag was loste wij jaarlijkse duizenden euro's extra af. Nu sparen wij duizenden euro's. Levert meer rendement op, met als voordeel als de rente daalt en je hypotheek rente weer toploper is, je veel kan aflossen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
Wij hebben ons gevoel gevolgd en afgelost. Zouden we nu weer voor dezelfde keuze staan zouden we weer aflossen.
Het is persoonlijk maar EUR 50 per maand omdat er nog een stukje aflossingsvrij (zonder einddatum) open staat geeft ons in ieder geval innerlijke rust en een fijn gevoel.
Sparen is wat we nu doen, investeren hebben we beide geen goed gevoel bij dus doen we ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aangezien je veel eigen geld ingelegd hebt, neem ik aan dat je hypotheek lager is dan je huiswaarde. Dan wil je eigenlijk helemaal niet aflossen, zeker niet met 1% rente! Kans is groot dat je nog een keer gaat verhuizen en dan kan je mooi deze hypotheek (en rente!) meenemen.

Ik zou zeker beleggen. Als je hier niks van weet kan je bijv een beleggingsrekening nemen, hoef je alleen maar elke maand te storten. 6-10% rendement is helemaal niet ongewoon, zeker niet over zo'n langere periode.

Sparen kan ook, maar dat levert op zo'n lange periode een stuk minder op en zou ik alleen doen voor een som wat je altijd, direct nodig dient te hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Kurios op 20-02-2024 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Een hypotheekrente van 1.18%... dat is echt helemaal niets. Versneld aflossen is dan financieel gezien niet verstandig. Daarnaast wil je deze gunstige hypotheek mogelijk ooit meeverhuizen met bijbehorende rentevasteperiode. Als je met minimale moeite en risico wilt gaan sparen dan heb je binnen 1 dag een gratis spaarrekening bij Bunq. Die geven wekelijks 2,46% rente. Het kan ongetwijfeld altijd hoger, maar dit is gratis en kost geen moeite.

Vanuit daar kan je altijd nog besluiten om hogere depositorentes te gaan meepakken of in te lezen over beleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 20-02-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PigRush
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:44
Kurios schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:37:
Aangezien je veel eigen geld ingelegd hebt, neem ik aan dat je hypotheek lager is dan je huiswaarde. Dan wil je eigenlijk helemaal niet aflossen, zeker niet met 1% rente! Kans is groot dat je nog een keer gaat verhuizen en dan kan je mooi deze hypotheek (en rente!) meenemen.

Ik zou zeker beleggen. Als je hier niks van weet kan je bijv een beleggingsrekening nemen, hoef je alleen maar elke maand te storten. 6-10% rendement is helemaal niet ongewoon, zeker niet over zo'n langere periode.

Sparen kan ook, maar dat levert op zo'n lange periode een stuk minder op en zou ik alleen doen voor een som wat je altijd, direct nodig dient te hebben.
Klopt ja, huiswaarde is ongeveer 3.5 ton en de resterende hypotheek 2 ton.
Looptijd voor rentevaste periode is nog 18 jaar (was 20 jaar).

Ja, zo'n gedachte om de oude hypotheek mee te nemen had ik ook. We hebben nu een tussenwoning en overwegen misschien over 5 á 10 jaar wel groter te wonen.

Het is dan misschien slimmer om gespaard geld in dat nieuwe huis te leggen, zodat een nieuwe hypotheek met een hogere rente lager wordt. De oude hypotheek met lagere rente kan ik dan inderdaad meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:34
stin00 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:46:
Een hypotheekrente van 1.18%... dat is echt helemaal niets. Versneld aflossen is dan financieel gezien niet verstandig. Daarnaast wil je deze gunstige hypotheek mogelijk ooit meeverhuizen met bijbehorende rentevasteperiode. Als je met minimale moeite en risico wilt gaan sparen dan heb je binnen 1 dag een gratis spaarrekening bij Bunq. Die geven wekelijks 2,46% rente. Het kan ongetwijfeld altijd hoger, maar dit is gratis en kost geen moeite.

Vanuit daar kan je altijd nog besluiten om hogere depositorentes te gaan meepakken of in te lezen over beleggen.
even een kaapje plegen.

dit is een nederlandse website.

ik wil voor mijn zoontje momenteel 2 jaar ook zijn geld laten werken.
wij zijn woonachtig in belgie zou dit hier ook kunnen ?

bedoeling is om zeker 20 jaar te sparen voor hem.

zelf ken ik niks van beleggen en vind ik deze rente ideaal op lange termijn zeker omdat het rente of rente is en dit ook aardig zal oplopen dan wekelijks op zijn uiteindelijk eindbedrag.

maar zitten er ook echter ergens addertjes onder het gras ?
wat als het platform verdwijnt en kan het geld er uiteindelijk ook vanaf gehaald worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Philtjens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:49:
[...]

even een kaapje plegen.

dit is een nederlandse website.

ik wil voor mijn zoontje momenteel 2 jaar ook zijn geld laten werken.
wij zijn woonachtig in belgie zou dit hier ook kunnen ?

bedoeling is om zeker 20 jaar te sparen voor hem.

zelf ken ik niks van beleggen en vind ik deze rente ideaal op lange termijn zeker omdat het rente of rente is en dit ook aardig zal oplopen dan wekelijks op zijn uiteindelijk eindbedrag.

maar zitten er ook echter ergens addertjes onder het gras ?
wat als het platform verdwijnt en kan het geld er uiteindelijk ook vanaf gehaald worden ?
Met zo'n lange horizon is eigenlijk de enige juiste keuze: beleggen.
Kijk eens op meesman.nl kan je gewoon een beleggingsrekening openen en maandelijks laten incasseren dus totaal geen omkijken naar. Doordat het een heel wijd verspreid aandelenfonds is volgt het min of meer gewoon de markt dus gemiddeld (niet elk jaar precies dus!) 6-8% rendement.
(ik zit sinds 2015 bij meesmand en heb een lopend rendement van ruim 55%, dus mijn inleg over deze tijd is dus al ruim 55% meer waard. Met sparen is dat kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:34
ybos schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:11:
[...]

Met zo'n lange horizon is eigenlijk de enige juiste keuze: beleggen.
Kijk eens op meesman.nl kan je gewoon een beleggingsrekening openen en maandelijks laten incasseren dus totaal geen omkijken naar. Doordat het een heel wijd verspreid aandelenfonds is volgt het min of meer gewoon de markt dus gemiddeld (niet elk jaar precies dus!) 6-8% rendement.
(ik zit sinds 2015 bij meesmand en heb een lopend rendement van ruim 55%, dus mijn inleg over deze tijd is dus al ruim 55% meer waard. Met sparen is dat kansloos.
ik beschik niet over de kennis voor zelf te beleggen hierdoor dus ook niet zo heel erg fan van zoiets dergelijks.
neemt niet weg dat dit zeker zelf een mooi rendement is voor die periode !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
Trade-Republic geeft 4% tot €50k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Philtjens schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:16:
[...]

ik beschik niet over de kennis voor zelf te beleggen hierdoor dus ook niet zo heel erg fan van zoiets dergelijks.
neemt niet weg dat dit zeker zelf een mooi rendement is voor die periode !
Doe je kind een plezier en kijk even op meesman. Grote voordeel bij hen, je hoeft er 0 verstand van te hebben. Lees even wat blogjes en algemene info op de site en daaruit blijkt: het enige wat je nodig hebt is: tijd! En dat hebben jullie!
Pagina: 1