Loze leiding buis losgeschoten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daanie20
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-10-2024
Mijn vraag
Bij het vervangen van een utp kabel is is er een pvc buis losgeschoten vrijwel exact in het midden van de loze leiding. Dit heb ik gezien door een camera door de buis te stoppen. Het moet gebeurt zijn tijdens het loshalen van de bestaande kabel (heb geen enkele weerstand gevoeld).

Is er iemand met een geniaal idee om toch een een kabel door de leiding te krijgen? Uiteraard zonder dat ik hoef te breken. Helaas zitten de openingen niet exact boven elkaar waardoor het niet echt een kwestie van mikken is.

Beste antwoord (via Daanie20 op 20-02-2024 16:52)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-12 18:56
Ik begrijp uit jou verhaal dat de buis halverwege (bij een verbindings mof?) van elkaar is gekomen zodat een trekveer in de holle ruimte uitkomt... dan helpt vis snoertje ook niet meer..

Is dit geen optie: boor een gaatje (20-25mm) waar de buizen uit elkaar liggen zodat je er net bij kan om de utp met een trekveer er door heen te halen werkend van uit het gaatje:
Van één kant de trekveer erin en bij het gaatje met een haakje van stevig ijzerdraad de trekveer naar het gaatje halen; met een punttang de kop van de veer door het gat halen en de utp eraan zetten. Mogelijk dat jou camera in de andere helft van de buis handig is.
En dat nóg een keer naar de andere kant toe.

Vervolgens gat afdichten of... spotje erin, of rookmelder erop of (nep) luchtventiel erin, of een foto van een Pin-Up ervoor hangen..

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 20-02-2024 16:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Alle reacties

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:10

Speedmaster

Make my day...

Stofzuiger en nylon visdraad er doorheen zuigen

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-12 12:44
Oei dat wordt een moeilijke, normaal bind je de nieuwe kabel aan de oude :-/
Heb je een foto van de situatie die je zag met de camera ?

[ Voor 28% gewijzigd door Ghostface9000 op 20-02-2024 12:30 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
2 nylon trekdraden met aan elk een klein magneetje?
(wel goed om zodat ze elkaar niet afstoten.)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12 20:31
Speedmaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:29:
deze of met een stijve trekkabel

• Daanie20
Speedmaster schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:29:
Ja helaas is de plek niet goed bereikbaar en heeft die daardoor te weinig vermogen

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:34
Daanie20 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Ja helaas is de plek niet goed bereikbaar en heeft die daardoor te weinig vermogen
Uiteinde tapen zodat je 1 schacht krijgt.

Acties:
  • Beste antwoord

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 05-12 18:56
Ik begrijp uit jou verhaal dat de buis halverwege (bij een verbindings mof?) van elkaar is gekomen zodat een trekveer in de holle ruimte uitkomt... dan helpt vis snoertje ook niet meer..

Is dit geen optie: boor een gaatje (20-25mm) waar de buizen uit elkaar liggen zodat je er net bij kan om de utp met een trekveer er door heen te halen werkend van uit het gaatje:
Van één kant de trekveer erin en bij het gaatje met een haakje van stevig ijzerdraad de trekveer naar het gaatje halen; met een punttang de kop van de veer door het gat halen en de utp eraan zetten. Mogelijk dat jou camera in de andere helft van de buis handig is.
En dat nóg een keer naar de andere kant toe.

Vervolgens gat afdichten of... spotje erin, of rookmelder erop of (nep) luchtventiel erin, of een foto van een Pin-Up ervoor hangen..

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 20-02-2024 16:54 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-12 12:56
Als de uiteinden niet meer tegenover elkaar liggen dan kun je het wel schudden. En rest je alleen de "breuk" bereikbaar maken.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-12 16:51

ralpje

Deugpopje

Daanie20 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:26: Dit heb ik gezien door een camera door de buis te stoppen.
Aan één kant met de camera kijken van de andere kant een trekveer opvoeren zodat je op geleide van de camera hem kan sturen om het 'open' liggende stuk te overbruggen?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Daanie20
natural colour schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 16:50:

Van één kant de trekveer erin en bij het gaatje met een haakje van stevig ijzerdraad de trekveer naar het gaatje halen; met een punttang de kop van de veer door het gat halen en de utp eraan zetten en dat nóg een keer naar de andere kant toe.
Ja zo is de situatie exact. Probleem is dat hij volgens mij alleen in de badkamer uitkomt en dat ik dan dus moet in de badkamer tegels moet boren. Maar ik ga deze optie eens overwegen. Dank voor je uitgebreide antwoord

Super vervelend als het net loze leiding naar mijn game kamer is

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12 20:31
Wat zie je eigenlijk met de camera?
Zie je die andere helft nog? Het gat dan
zou je dan niet de camera kabel als geleider kunnen gebruiken en de kabel met Hema scheurplakband eraan en dan de kabel door duwen zodat de plakband knapt en je camera niet vast komt te zitten

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:31
Zitten de pijpen ver van elkaar ?
Wat opties:
- pluisje met nylon draad mee aan de camera voeren en dan de stofzuiger op de ander kant. Camera gebruiken om te mikken.
- kabel meevoeren aan de camera en daar mee mikken.
Als je kan zorgen dat je een kabel of veer wat onder spanning kan zetten met nylon of metsel draad. Kan je wellicht zorgen dat je hem in de ander buis kan mikken. Moet je ook de camera daar hebben om te zien wat je doet.

• Daanie20
xtrme schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 19:43:
Wat zie je eigenlijk met de camera?
Zie je die andere helft nog? Het gat dan
zou je dan niet de camera kabel als geleider kunnen gebruiken en de kabel met Hema scheurplakband eraan en dan de kabel door duwen zodat de plakband knapt en je camera niet vast komt te zitten
Ja ik kan het uiteinde van de andere kant zien. Probleem is alleen dat ze te ver uit elkaar zitten om te kunnen 'mikken'

• Daanie20
_NvS_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:15:
Zitten de pijpen ver van elkaar ?
Wat opties:
- pluisje met nylon draad mee aan de camera voeren en dan de stofzuiger op de ander kant. Camera gebruiken om te mikken.
- kabel meevoeren aan de camera en daar mee mikken.
Als je kan zorgen dat je een kabel of veer wat onder spanning kan zetten met nylon of metsel draad. Kan je wellicht zorgen dat je hem in de ander buis kan mikken. Moet je ook de camera daar hebben om te zien wat je doet.
Ja ik denk een centimeter of 30 uit elkaar

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-12 22:18
iets lichtgewichts pakken met een beetje volume, garendraad eraan, en dan de stofzuiger op 1 uitgang erop zetten. Of middels een compressor en dan blazen.

eenmaal het draadje erdoorheen kun je een dikkere draad/trekveer ermee doorheen halen

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:31
Dat is best ver 🤔
Maar dat is dan een holle ruimte, die camera ging door de buis, kan je op een andere manier in die holle ruimte komen anders dan door je tegels ?
De losse buis zit toch in de (holle) wand?
Humzz…. Ik hoop dat ik dit begrijpelijk uitleg.
Als je nu een metselkoord in die holle ruimte kan brengen in een grote lus, dus beide einden heb je in je handen, vanaf “boven” dan een redelijk lus uit die pijp laten hangen in die holle ruimte. Camera mee voeren om beeld te hebben dan vanaf “beneden” een trekveer met haak in de pijp naar “boven” voeren. Dan komt die ook in die holte. Als je die genoeg doorvoerd buigt die op den duur om. Als je hem zo kan “mikken” dat hij in die lus valt dan kan je die rustig ophalen, veer wellicht iets terug zodat de haak achter het koord blijft hangen.
Met heel veel geluk en nog meer geduld lukt het misschien dan wel om de veer verder door de buis naar boven te halen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:23
Ik heb een setje trekstangen, dit is bedoeld voor wat grotere ruimtes en dikkere buizen maar dat zou je dan even aan een normale.trekveer moeten maken. Principe is heel simpel, ene kant zit een sterke magneet, aan de andere kant zon metalen snoertje met allemaal kleine metalen bolletjes (hoop dat je begrijpt wat ik bedoel) de metalen bolletjes doe je aan de ene trekveer vanaf de ene kant de buis in, met camera via de andere kant kijken of de bolletjes uitsteken, en dan vanaf de andere kant aan een trekveer de sterke magneet er in. Die pakt de bolletjes en danet een beetje geluk trek je met de ene trekveer de andere er doorheen.

Een en ander is wel een beetje afhankelijk van of de buizen nog een beetje tegenover elkaar zitten.

Dit setje is het, je ziet op de afbeelding wat ik bedoel:

https://www.elektramat.nl...rSoOa3eJiv2BoC_KcQAvD_BwE

[ Voor 17% gewijzigd door Makrolon op 21-02-2024 09:37 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1