Legionella risico in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09-2024
We hebben onze badkamer laten renoveren met vloerverwarming. We liepen de foto's langs en kwamen bijgevoegde plaatjes tegen. Probleem: De waterleidingen naar de douche (en bad, maar dat zie je niet op deze foto's) zitten vlak op of naast de leidingen van de vloerverwarming. En dat mag niet, volgens de NEN1006: https://open.isso.nl/kenn...ing-voorkomen?query=Legio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF1AwggWwGVCsQ2ypZGy7wGT5LE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8wsBClDg6JUAJo9S0474fqy.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur geeft aan dat ie niet anders kon. Hij heeft enkele waterleidingen wel via de WC gekoppeld, zodat als de WC doorgespoeld wordt, die leidingen ook worden doorgespoeld. Ik denk dat dat dan het koudwater richting badmeubel is. Voor de douche was dat in ieder geval niet, maar hij zegt dat je toch de douche even laat lopen voor je eronder staat. Maar die nevel is ook schadelijk. En volgens mij had ie prima door de muur gekund. Die ytong blokken zijn wel maar 5cm maar er zit 10cm loze ruimte achter (daar zit de verdeler van vloerverwarming en van alle radiatoren op de bovenverdieping). En er was op zich ook wel hoogte, zie de hoogte van de afvoer.

De vraag is nu, wat nu? Het lijkt me duidelijk dat dit niet mag. De badkamer is nog niet helemaal af, maar de vloer zit er al wel in. Is het gevalletje "jammer maar niet zo erg" of "zet absoluut die vloerverwarming niet aan"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1Ig4Hihp1jnmvU72mHxY0d_F3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVQb8fAiTnLYB9PELEnwVz5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zExGfo23ifdXZ86oHMklSNZLA6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpYP7jgvMH4ynbednqpqa8pB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfy1u66aCbi2HOczz3NS30l1TdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhPH0GCWBkYXyGkooqJ5BMS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rkCWaL6-poQR-Dd-rbPHhrtRsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM5SwOY0J6rrOKe5mUlXZoPh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-06 13:28
Dit mag inderdaad absoluut niet! De waterleiding moet altijd onder de warme leidingen zitten. Je vloer warmt op. en dus zal je waterleiding continue opgewarmd worden.

Zoals je Isso pagina al aangeeft zijn er specifieke regels omtrent waterleidingen in de vloer met vloerverwarming.

Ik zou de waterleiding eruit halen en via het plafond of muur laten lopen. Infreesen is zo te zien makkelijk te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dit is inderdaad niet de bedoeling.

Is de boel al klaar of is het nog aan te passen?

De regel is zorg dat de koudwaterleiding niet kan opwarmen boven de 25 graden. En zorg dat de warmwaterleiding tijdig kan afkoelen onder de 25 graden. Dat lijkt hier niet het geval te zijn.

ZIe ook: https://documenten.isso.n...list-hotspots-bewerkt.pdf

Overigens is het ook sterk af te raden om warmwaterleiding te isoleren, deze moet zo snel als mogelijk kunnen afkoelen.

Als het allemaal al klaar is, zou je dan eens de temperatuur kunnen meten van het uitstromende water als deze enkele uren niet doorgespoelt is? Dan heb je een beeld van de hoeveelheid opwarming / afkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
BlueKeenan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:22:
Als het allemaal al klaar is, zou je dan eens de temperatuur kunnen meten van het uitstromende water als deze enkele uren niet doorgespoelt is? Dan heb je een beeld van de hoeveelheid opwarming / afkoeling.
Mocht het dan niet goed gaan, ben je denk ik al veel te ver om het nog aan te passen. de kosten zullen nu nog minder zijn om het aan te passen, dan wanneer het al af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45
En vervolgens ook nog de koudwaterleiding isoleren? Volgens mij hoort een koudwaterleiding / warmwaterleiding nooit geisoleerd te zijn. Die moeten zsm afkoelen!

Dus als het niet anders kan, dan doen we het maar verkeerd? Lekkere installateur.

[ Voor 20% gewijzigd door Draakje5 op 20-02-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Het is allemaal al betegeld, dus het relevante deel is helaas "af", ja. De douche en kranen zitten er nog niet op en de verdeler van vloerverwarming zit er nog niet in, dus ik kan het nog niet testen.
Overigens is het ook sterk af te raden om warmwaterleiding te isoleren, deze moet zo snel als mogelijk kunnen afkoelen.
Ook in het werk beneden is de warmwaterleiding overal geisoleerd (of tenminste, zelfde rode mantel). Daar komen ze mee aan op rol. Snap er niks van.

Ik ben wat verder terug gaan kijken en zie dat ook bij de renovatie beneden het her en der er niet goed uitziet. Verdorie.

Maar als dit niet mag, is er dan een inspecteur of iets dergelijks die ik kan aanschrijven om dit te keuren? Hoe heet zo iemand? Want het gaat natuurlijk best een kostenpost zijn om nu nog te fixen; slopen tegelvloer en smeervloer, leidingen verleggen, op blote knietjes bidden dat de vloerverwarming nog heel blijft en anders de hele tegelvloer eruit, aantegelen. Dus dat gaat vast niet zonder getouwtrek ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
Het kan zijn dat die mantel, een lege mantelbuis is zonder isolatie erin. je kan dat checken door in de mantel te kijken. als er geen schuimachtige substantie in zit is het alleen een beschermmantel.

je kan een inspectie laten uitvoeren, bijvoorbeeld hier:
http://www.installatie-in...er-installaties-nen-1006/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 18:30
Het is in België in ieder geval vrij gebruikelijk om de koud- en warmwaterleidingen volledig met geïsoleerde alupex leidingen uit te voeren. Om maar aan te geven dat dat geen problemen lijkt te geven.

Legionella is daarnaast iets dat groeit in stilstaand water. Ik denk dat de meeste leidingen in huis toch wel regelmatig gebruikt worden? Daarnaast, legionella groeit niet op enkele minuten/uren. Zelfs een geïsoleerde leiding koelt uiteindelijk wel af en ik vermoed dat dat wel snel genoeg zal zijn voordat legionella kan groeien.

Ik zou dus van de geïsoleerde leidingen, persoonlijk, geen probleem van maken. In mijn huis en talloze andere huizen hier in België wordt dit namelijk ook gedaan.

Bovenstaande even los van dat de waterleidingen tegen de vloerverwarming liggen. Dat lijkt me inderdaad totaal not done, want dan kan het niet tijdig afkoelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Diod schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:04:
Het is in België in ieder geval vrij gebruikelijk om de koud- en warmwaterleidingen volledig met geïsoleerde alupex leidingen uit te voeren. Om maar aan te geven dat dat geen problemen lijkt te geven.
Het gaat hier om Nederlandse eisen, dus een Belgisch voorbeeld is niet van toepassing.

Koud waterleidingen kunnen wel geïsoleerd worden, om condensvorming tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Stormcagy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:03:
Het kan zijn dat die mantel, een lege mantelbuis is zonder isolatie erin. je kan dat checken door in de mantel te kijken. als er geen schuimachtige substantie in zit is het alleen een beschermmantel.

je kan een inspectie laten uitvoeren, bijvoorbeeld hier:
http://www.installatie-in...er-installaties-nen-1006/
Even gekeken in meterkast, koudwater is geisoleerd, warmwater niet, is alleen beschermmantel. Dit ligt er: https://cdn.webshopapp.co...files/284905362/image.jpg. Thanks, is dat tenminste in orde.

Die inspectie lijkt niet per se gericht op particulieren, maar zal eens aanschrijven. Helaas zitten we wat ver van Amsterdam vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
Letzlo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:13:
[...]

Even gekeken in meterkast, koudwater is geisoleerd, warmwater niet, is alleen beschermmantel. Dit ligt er: https://cdn.webshopapp.co...files/284905362/image.jpg. Thanks, is dat tenminste in orde.

Die inspectie lijkt niet per se gericht op particulieren, maar zal eens aanschrijven. Helaas zitten we wat ver van Amsterdam vandaan.
Top heb je in ieder geval een zorg minder. Mocht wat er in de badkamer gebruikt is hetzelfde zijn als in je meterkast.

Als je googlet op nen1006 inspectie zijn er wel meer bedrijven dit doen/kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diod
Stormcagy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Het gaat hier om Nederlandse eisen, dus een Belgisch voorbeeld is niet van toepassing.

Koud waterleidingen kunnen wel geïsoleerd worden, om condensvorming tegen te gaan.
Is het in Nederland effectief een wettelijke eis? Of is het een norm die gewoon meestal gevolgd wordt maar niet wettelijk is vastgelegd?
Als het een wettelijke eis is, hou ik mijn mond. Anders is het niet slecht om te kunnen relativeren. Tenslotte wordt het over de grens vaak zo gedaan, en geeft het daar geen issues. Het is niet dat de natuurwetten daar ineens anders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik heb ook nergens kunnen vinden dat warm water leiding niet geïsoleerd mag worden. Heeft de aannemer hier ook gedaan. In ander landen is het ook gebruikelijk dus ik maak me daar niet zo'n zorgen over.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Draakje5 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:40:
En vervolgens ook nog de koudwaterleiding isoleren? Volgens mij hoort een koudwaterleiding / warmwaterleiding nooit geisoleerd te zijn. Die moeten zsm afkoelen!

Dus als het niet anders kan, dan doen we het maar verkeerd? Lekkere installateur.
Ik mag toch van hem verwachten dat hij, als het niet anders kan, aangeeft dat het niet anders kan en het dan liefst niet doet, of anders ons de keuze geeft? Of kan hij zeggen, had je eerder moeten aangeven ofzo? Want het lijkt me dat dit gewoon heel dom is van hem (tenzij we er geen probleem van maken).

Even los van het feit dat het wel anders had gekund. Want dat kan vrijwel altijd (hier in de douche sowieso, met het bad vast ook).

En hierbij nog even een foto van de benedenverdieping. De rechterleidingen gaan naar bijkeuken en toilet (wc zelf en warm+koud op wastafel). Of is dat minder erg omdat ze eronder liggen? Heel misschien is ernog isolatie tussen gekomen, maarrr...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnqsbuiPubwL4zHMd_ejD5m8AOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bV8xUfsCE7fRVJXq6630kbC5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Ligt dit allemaal in dezelfde vloerlaag? of ligt de vloerverwarming in de deklaag. en de koud water daar onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Stormcagy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:28:
[...]

Ligt dit allemaal in dezelfde vloerlaag? of ligt de vloerverwarming in de deklaag. en de koud water daar onder?
Zelfde vloerlaag. Er is 1x gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dit kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Diod schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Is het in Nederland effectief een wettelijke eis? Of is het een norm die gewoon meestal gevolgd wordt maar niet wettelijk is vastgelegd?
Als het een wettelijke eis is, hou ik mijn mond. Anders is het niet slecht om te kunnen relativeren. Tenslotte wordt het over de grens vaak zo gedaan, en geeft het daar geen issues. Het is niet dat de natuurwetten daar ineens anders werken.
Het wordt gezien als norm die eigenlijk altijd gevolgd wordt. Als je aan de norm voldoet heb je de kleinste kans op problemen(eigenlijk geen). In de installatie wereld zijn die normen heilig en wordt je er keihard op afgerekend als je er niet aan voldoet. De installaties worden ook niet geaccepteerd door opdrachtgevers mocht het niet voldoen aan de NEN en/of NTR normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Letzlo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Dan is er een groot risico, aangezien je vloerverwarming de vloer opwarmt. meestal wordt je vloer tussen de 20-30 graden. vanaf 25 graden gaat legionella zich nestelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
Letzlo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:29:
[...]

Ik zou het in ieder geval niet leuk vinden zo. Je vloerverwarming gaat het geheel naar een temperatuur brengen die boven de minimumtemperatuur ligt voor de groei van legionella. Op zich zal je de meeste leidingen vaak genoeg gebruiken dat dit in de praktijk niet zo'n probleem vormt, maar er gaan toch leidingen zijn die je al eens enkele dagen niet gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Eens, ook de elektra met zoveel water dragende slangen erboven is bedenkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Stormcagy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Eens, ook de elektra met zoveel water dragende slangen erboven is bedenkelijk.
Is daar een norm voor dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Diod schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:33:
[...]

Ik zou het in ieder geval niet leuk vinden zo. Je vloerverwarming gaat het geheel naar een temperatuur brengen die boven de minimumtemperatuur ligt voor de groei van legionella. Op zich zal je de meeste leidingen vaak genoeg gebruiken dat dit in de praktijk niet zo'n probleem vormt, maar er gaan toch leidingen zijn die je al eens enkele dagen niet gebruikt...
Nee leuk is het zeker niet. Ik wil toch weleens op vakantie zeg maar. Naast poezenoppas heb ik dan straks ook een legionella-oppas nodig.

Dit deel is wel af. Ik zal de temperatuur eens testen in ieder geval na een paar uur geen gebruik. Als de temperatuur te hoog is ben ik sowieso de sjaak lijkt me? Vloerverwarming heeft als invoer iets van 50 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diod
Stormcagy schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:32:
[...]

Het wordt gezien als norm die eigenlijk altijd gevolgd wordt. Als je aan de norm voldoet heb je de kleinste kans op problemen(eigenlijk geen). In de installatie wereld zijn die normen heilig en wordt je er keihard op afgerekend als je er niet aan voldoet. De installaties worden ook niet geaccepteerd door opdrachtgevers mocht het niet voldoen aan de NEN en/of NTR normen.
Mijn punt was vooral dat je het wel of niet isoleren van leidingen wat moet relativeren (imo). Die norm is opgesteld om vrijwel zeker te zijn dat je geen problemen kunt krijgen in alle omstandigheden, zoals je zelf ook al aangeeft.
Elders doet men dit wel gewoon en geeft het, voor zover ik weet, geen issues. Zal je wat meer zekerheid hebben dat het veilig is wanneer je de norm volgt? Vast wel. Maar dat wil niet zeggen dat de situatie met isolatie per definitie problematisch is.

Ik zou er zelf mijn vloer niet voor openbreken, wetende dat men het elders wel gewoon zo doet, gewoon om aan een norm te voldoen.

Dat de leidingen vlakbij de vloerverwarming liggen is in ieder geval voor mij een veel groter probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Diod op 20-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Diod schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Mijn punt was vooral dat je het wel of niet isoleren van leidingen wat moet relativeren (imo). Die norm is opgesteld om vrijwel zeker te zijn dat je geen problemen kunt krijgen in alle omstandigheden, zoals je zelf ook al aangeeft.
Elders doet men dit wel gewoon en geeft het, voor zover ik weet, geen issues. Zal je wat meer zekerheid hebben dat het veilig is wanneer je de norm volgt? Vast wel. Maar dat wil niet zeggen dat de situatie met isolatie per definitie problematisch is.

Ik zou er zelf mijn vloer niet voor openbreken, wetende dat men het elders wel gewoon zo doet, gewoon om aan een norm te voldoen.

Dat de leidingen vlakbij de vloerverwarming liggen is in ieder geval voor mij een veel groter probleem.
Ik ben het met je eens dat je het per situatie moet bekijken, en in dit geval zal ik voor de isolatie ook mijn vloer niet openhalen.

Wat je zegt over de leiding bij de vloerverwarming en in dezelfde vloerlaag, is inderdaad het grootste punt momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormcagy
Letzlo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:35:
[...]

Is daar een norm voor dat je weet?
Ja de NEN1010 Laagspanningsinstallaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Letzlo als je aanvoer temp onder de 45gr is is er niks loos. de watertoevoer is ook nog geïsoleerd

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hackus schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 14:20:
@Letzlo als je aanvoer temp onder de 45gr is is er niks loos. de watertoevoer is ook nog geïsoleerd
Die isolatie doet helemaal niets, dat stelt het opwarmen van een leiding alleen een klein beetje uit. Uiteindelijk wordt het water in de waterleidingen net zo warm als de vloer, isolatie of niet.

En 45 graden is niet het startpunt van vorming van legionella, dat ligt al veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-06 14:50
Heb nog even in mijn eigen badkamer verbouwing foto's gekeken en bij mij hebben ze wel overal behoorlijk ruimte ertussen gelaten. Het zal me niets verbazen als dit heel, heel, heel vaak niet goed gaat en dat 99% van die bewoners het niet eens weet.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 20-02-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:37
frennek schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:20:
[...]
Die isolatie doet helemaal niets, dat stelt het opwarmen van een leiding alleen een klein beetje uit. Uiteindelijk wordt het water in de waterleidingen net zo warm als de vloer, isolatie of niet.[...]
Die waterleiding staat niet op zichzelf. Hier is de waterleiding in de badkamer (ligt deels los onder bad en achter wand) een stuk kouder in de winter dan de omgeving en de vloer. Waarom? Omdat deze verbonden is helemaal naar de kruipruimte toe en dus warmte daar naar toe transporteerd. Isolatie vermindert de overdracht van/naar de vloer, waardoor de transport van (water in) de leiding een grotere rol gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 15:30:
Heb nog even in mijn eigen badkamer verbouwing foto's gekeken en bij mij hebben ze wel overal behoorlijk ruimte ertussen gelaten. Het zal me niets verbazen als dit heel, heel, heel vaak niet goed gaat en dat 99% van die bewoners het niet eens weet.
Dat denk ik ook. Bij mijzelf is het ook niet helemaal correct aangelegd. Geïsoleerde leidingen bijvoorbeeld, een ook een paar meter in vloer met vloerverwarming.

Ik hen hier toentertijd nog contact met een expert over gehad. Hoewel het inderdaad beter is om het anders te doen, is het risico vaak ook meer theoretisch dan realistisch. Als je die leidingen dagelijks gebruikt wordt het toch steeds doorgespoeld. Het gaat bij mij al ruim 3,5 jaar goed.

Ik kreeg wel als tip om na vakantie alles ff door te spoelen waarbij stoomvorming wordt voorkomen (bijvoorbeeld met een handdoek op de douchekop). Dus dat doe ik braaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
sOid schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 20:14:
[...]

Dat denk ik ook. Bij mijzelf is het ook niet helemaal correct aangelegd. Geïsoleerde leidingen bijvoorbeeld, een ook een paar meter in vloer met vloerverwarming.

Ik hen hier toentertijd nog contact met een expert over gehad. Hoewel het inderdaad beter is om het anders te doen, is het risico vaak ook meer theoretisch dan realistisch. Als je die leidingen dagelijks gebruikt wordt het toch steeds doorgespoeld. Het gaat bij mij al ruim 3,5 jaar goed.

Ik kreeg wel als tip om na vakantie alles ff door te spoelen waarbij stoomvorming wordt voorkomen (bijvoorbeeld met een handdoek op de douchekop). Dus dat doe ik braaf.
Wat voor expert was dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Letzlo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 07:12:
[...]

Wat voor expert was dat precies?
Het is even geleden, maar ik dacht iemand van milieu centraal.

Het kan ook zijn dat het een arts medische milieukunde was in mijn kennissenkring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Letzlo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:23:
[...]
…als het niet anders kan…
Het punt is dat het altijd anders kan. Alleen is dat niet altijd even handig om te doen: het kost extra tijd en/of materiaal wat de klant meestal niet echt bereid is om te betalen. De meeste klanten zien het nut niet echt in van waarom de leidingen zus of zo moeten lopen. "Er komt toch water doorheen?"

Ja, de monteur had dit me je moeten bespreken. Zit er meerwerk aan vast? Dan is het rekening voor de klant. Was dit de snelste manier om het voor elkaar te krijgen? Dan heeft de monteur z'n geld goed verdiend en mag die het nu investeren in een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
sypie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Het punt is dat het altijd anders kan. Alleen is dat niet altijd even handig om te doen: het kost extra tijd en/of materiaal wat de klant meestal niet echt bereid is om te betalen. De meeste klanten zien het nut niet echt in van waarom de leidingen zus of zo moeten lopen. "Er komt toch water doorheen?"

Ja, de monteur had dit me je moeten bespreken. Zit er meerwerk aan vast? Dan is het rekening voor de klant. Was dit de snelste manier om het voor elkaar te krijgen? Dan heeft de monteur z'n geld goed verdiend en mag die het nu investeren in een goede oplossing.
Het werk aan de badkamer was op uurbasis dus hij had prima 4 uur kunnen lopen frezen en had ik het helemaal prima gevonden. En hij geld verdiend.

Ik snap je laatste zin niet helemaal. Maar volgens mij zeg je dat hij het dan aan hem is het nu op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou ja, als de monteur op projectbasis betaald zou krijgen is een snelle oplossing pure winst. Die winst zou nu teniet gedaan worden doordat de monteur de oplossing voor zijn rekening zou moeten nemen.

In jouw geval wordt de monteur op uurbasis betaald waardoor dat niet geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letzlo
Zojuist uitgebreid gesproken met de installateur. Zijn voornaamste argument is dat leidingwerk in het dek van de verdiepingsvloer, waar ze doorheen lopen naar de meterkast, ook opwarmt bij verwarming van benedenverdieping. Dus daar heb je het dan sowieso al. En natuurlijk dat het elders ook zo wordt gedaan, het niet anders kon, en dat 80% van de huizen in Nederland niet voldoen aan de norm.

Die argumenten zijn voor ons natuurlijk niet afdoende, maar het werd een beetje een welles/nietes, dus we hebben aangestuurd op een derde partij die gaat keuren. Hij ging dat zelf regelen dus dat is nog even goed opletten, maar we wachten af. Wij kijken natuurlijk ook naar eigen advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Letzlo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 10:10:
Zojuist uitgebreid gesproken met de installateur. Zijn voornaamste argument is dat leidingwerk in het dek van de verdiepingsvloer, waar ze doorheen lopen naar de meterkast, ook opwarmt bij verwarming van benedenverdieping. Dus daar heb je het dan sowieso al. En natuurlijk dat het elders ook zo wordt gedaan, het niet anders kon, en dat 80% van de huizen in Nederland niet voldoen aan de norm.

Die argumenten zijn voor ons natuurlijk niet afdoende, maar het werd een beetje een welles/nietes, dus we hebben aangestuurd op een derde partij die gaat keuren. Hij ging dat zelf regelen dus dat is nog even goed opletten, maar we wachten af. Wij kijken natuurlijk ook naar eigen advies.
Ik zou dat niet door hem laten regelen. Zoek zelf een derde partij

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek

Beetje een onzin argument, je stookt je benedenverdieping normaal niet op naar de 30/35 graden, iets wat de watertemperatuur van je vloerverwarming wel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 08:05
Ligt het er ook niet aan hoe vaak je doucht? Bij ons gaat de douche 's ochtends en 's avonds aan. Als je om de paar dagen doucht snap ik het risico maar als je elke dag de douche gebruikt lijkt het mij mee te vallen. Persoonlijk zou ik het wel hinderlijk vinden als het water uit de douche niet echt koud kan (koud afdouchen enzo).

Onze warmtepomp bijvoorbeeld warmt maar één maal per week extra hoog op tegen legionella. De andere dagen wordt het boilervat wel verwarmd maar tot een lagere temperatuur.

Het zal niet de meest chique oplossing zijn maar als je zelf voor het oplossen moet opdraaien dan zou ik er nog eens goed over nadenken of er inderdaad wel een groot risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5

Niet afdoende, het zijn gewoon onzin argumenten.

Sowieso hoezo moet dit gekeurd worden. De foto's zeggen toch al genoeg met de geldende normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
DedSec85 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 21:51:
Ligt het er ook niet aan hoe vaak je doucht? Bij ons gaat de douche 's ochtends en 's avonds aan. Als je om de paar dagen doucht snap ik het risico maar als je elke dag de douche gebruikt lijkt het mij mee te vallen. Persoonlijk zou ik het wel hinderlijk vinden als het water uit de douche niet echt koud kan (koud afdouchen enzo).

Onze warmtepomp bijvoorbeeld warmt maar één maal per week extra hoog op tegen legionella. De andere dagen wordt het boilervat wel verwarmd maar tot een lagere temperatuur.

Het zal niet de meest chique oplossing zijn maar als je zelf voor het oplossen moet opdraaien dan zou ik er nog eens goed over nadenken of er inderdaad wel een groot risico is.
Koud afdouchen kan nog prima hoor. Het is niet alsof je water razendsnel wordt opgewarmd als het er doorheen stroomt. Het is vooral dat de eerste liters water uit de kraan warm zullen zijn, daarna zal het snel afkoelen. Dus vooral vervelend als je een frisse slok koud water wilt nemen en er dus eerst vooral lauw water uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij moet je het wel laten repareren aangezien het anders wel een vervelend regeltje is in je verkoopdocumentatie als je ooit gaat verkopen.

Of je vertelt het dan niet en het is een kostbaar verborgen gebrek.
Pagina: 1