Groep toevoegen in PV Verdeler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xven0mxz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01 22:41

xven0mxz

Feyenoord Rotterdam 1908!

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

Wij zijn voornemens om onze zolder binnenkort te gaan verbouwen. We gaan er 3 kamers van maken in plaats van 1 grote ruimte.

Nu lopen we tegen het probleem aan dat er helaas, maar 1 stroompunt op zolder zit. Deze gebruiken we momenteel ook voor onze zonnepanelen middels een PV verdeler, op de WCD hebben we de wasmachine zitten (B16 automaat).

Aangezien ik nog ruimte heb in de PV Verdeler dacht ik dat het mogelijk zou zijn om een extra groep te plaatsen voor de toekomstige zolder verbouwing. Hier zullen enkele WCDs op komen (voor slaapkamers).

Installatie ziet er als volgt uit.
4440 WP Zonnepanelen > Growatt 5000tl-xh > > PV Verdeler(B20 automaat) > Meterkast

Foto PV Verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvdQboBxtA2st3KMFd-o9W2_mDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXdkAFqelFU7h2D1SebcGOXH.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit verder niets tussen de meterkast en de PV Verdeler. Klopt me aanname dat ik er een extra groep bij kan plaatsen in de PV verdeler?

Alle reacties

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:04
Heb je een alternatief? Loopt er bijvoorbeeld een koker vanaf de begane grond naar de zolder of is er een mogelijkheid om een nieuwe kabel (groep) vanaf de meterkast naar zolder te krijgen?

• xven0mxz

xven0mxz

Topicstarter
Matadores schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:10:
Heb je een alternatief? Loopt er bijvoorbeeld een koker vanaf de begane grond naar de zolder of is er een mogelijkheid om een nieuwe kabel (groep) vanaf de meterkast naar zolder te krijgen?
Helaas ligt er geen koker of loze leiding. Het alternatief is breken om een extra buis in de meterkast te krijgen. Dat doen we natuurlijk liever niet. Zeker niet als deze optie mogelijk is binnen de gestelde normen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke bedrading is er gebruikt tussen meterkast en PV verdeler, en hoe is die afgezekerd in de meterkast?

Als het 2.5 draad is mag er volgens de NEN max 24A overheen. Zit je met 2x16=32A boven, maar als je 'm in de meterkast afzekert met 20A vang je dat af.
Loop je alleen wel het risico dat die groep beneden eruit vliegt als je wasmachine combineert met elektrische kachels terwijl je zonnepanelen geen opbrengst hebben.

• xven0mxz

xven0mxz

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:41:
Welke bedrading is er gebruikt tussen meterkast en PV verdeler, en hoe is die afgezekerd in de meterkast?

Als het 2.5 draad is mag er volgens de NEN max 24A overheen. Zit je met 2x16=32A boven, maar als je 'm in de meterkast afzekert met 20A vang je dat af.
Loop je alleen wel het risico dat die groep beneden eruit vliegt als je wasmachine combineert met elektrische kachels terwijl je zonnepanelen geen opbrengst hebben.
Zit inderdaad 2,5mm draad tussen.

In de meterkast is het een 16A groep met 40A aardlek en 40A hoofdschakelaar. Een grote groep was destijds niet nodig volgens de partij die de zonnepanelen heeft aangesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door xven0mxz op 20-02-2024 11:46 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
xven0mxz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Zit inderdaad 2,5mm draad tussen.

In de meterkast is het een 16A groep met 40A aardlek en 40A hoofdschakelaar. Een grote groep was destijds niet nodig volgens de partij die de zonnepanelen heeft aangesloten.
Raar.

Je hebt een PV verdeler met een 20A groep voor je zonnepanelen. Daar zit een 1-fase 5000W omvormer achter. Ik vermoed dat je oost/west hebt liggen, dus in de praktijk zal die 20A niet gehaald worden.

Maargoed, dan komt het beneden in de meterkast achter 16A te zitten... wat is de logica dan achter die 20A zekering voor de zonnepanelen? Zodat je verplicht je wasmachine aan moet zetten als je omvormer wel 20A het net op stampt?

• xven0mxz

xven0mxz

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Raar.

Je hebt een PV verdeler met een 20A groep voor je zonnepanelen. Daar zit een 1-fase 5000W omvormer achter. Ik vermoed dat je oost/west hebt liggen, dus in de praktijk zal die 20A niet gehaald worden.

Maargoed, dan komt het beneden in de meterkast achter 16A te zitten... wat is de logica dan achter die 20A zekering voor de zonnepanelen? Zodat je verplicht je wasmachine aan moet zetten als je omvormer wel 20A het net op stampt?
Panelen liggen Zuidoost.

De 16A in de meterkast dient dus vervangen te worden door een 20A.

Er zullen een aantal WCDs geplaatst worden voor in de toekomstige slaapkamers geen elektrische kachels o.i.d. Maar als ik het goed begreep zeg je dan dat ik gewoon de groep van de wasmachine kan gebruiken i.p.v. een groep bij plaatsen?

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zou haast denken dat die 16a automaat er tussenzit omdat je een 3 fase aansluiting hebt en ze de aardlekschakelaars willen beveiligen.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-01 20:50
Morocius schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:16:
Ik zou haast denken dat die 16a automaat er tussenzit omdat je een 3 fase aansluiting hebt en ze de aardlekschakelaars willen beveiligen.
Als je naar de karakteristiek van een B16 kijkt is er pas een mogelijkheid dat hij er uit klapt bij overbelasting boven de 18A... in theorie kan je dan alsnog over de 40A gaan die toegestaan is over je aardlekschakelaars. Of dat ook echt gebeurd is een tweede.....
Pagina: 1