Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Onze pv-installatie heeft regelmatig een probleem waarbij de 3 fase groep eruit vliegt. De omvormer werkt dan logischerwijs niet meer en geeft de fout in de app: Fac fail/ Utility loss / Vac fail. Ik heb geen patroon kunnen vinden dat het bijvoorbeeld bij hoge belastig is, dus daar lijkt het niet aan te liggen. Het lijkt zelfs in de winter vaker(2 keer per week) voor te komen dan in de zomer(1 keer per 1 of 2 maanden). De omvormer is een Goodwe GW-10k-DT. Het zijn 3 strings van ieder ongeveer 10 panelen op schuin dak op het zuiden.

De leverancier reageert niet op mijn verzoeken, dus ik ga zelf verder op onderzoek.
Heeft iemand ideeën wat ik kan uitlezen/onderzoeken om het probleem te vinden?

Beste antwoord (via Danot op 23-02-2024 11:49)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het kan zijn dat bij het inschakelen van de omvormer kortstonding een lekstroom van >30mA ontstaat. Als dat zo is dan is het wellicht noodzakelijk om een 300mA automaat te installeren. Let daarbij wel op dat er géén stopcontacten of lichtpunten op die groep aangesloten mogen worden, alléén de omvormer.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Is deze groep een aardlekautomaat en bevat deze in indicator waardoor hij is getript?
Overstroom of differentiaalfout?

• Danot
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejdSdAFZLkMfopr-YfUj907WJO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbpX8vXJWZvAa5DYFoWeJnTB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaFkYrAZWsOqwjZmYorEW1PFmXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABF5wPF2W56u0woEutBlHmy6.jpg?f=fotoalbum_large
Dat weet ik niet, hierbij de foto's van de automaat.

[ Voor 60% gewijzigd door Danot op 20-02-2024 10:00 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:46

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het kan zijn dat bij het inschakelen van de omvormer kortstonding een lekstroom van >30mA ontstaat. Als dat zo is dan is het wellicht noodzakelijk om een 300mA automaat te installeren. Let daarbij wel op dat er géén stopcontacten of lichtpunten op die groep aangesloten mogen worden, alléén de omvormer.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Danot
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:05:
Zou ik hem dan kunnen vervangen door deze?
https://www.elektramat.nl...300ma-selectief-85002008/

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
@Danot Nee, je moet eerst (laten) uitzoeken waardoor hij tript.
Sowieso is dat een aardlekschakelaar en geen aardlekautomaat, die is ongeschikt.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 14:57
Je zou natuurlijk ook eerst 1 of beide PV dc strings kunnen ontkoppelen. Zou niets uit mogen maken maar wellicht gaat het in de opwekking mis en ontstaat er sluiting met de aardrail en de DC bekabeling.

Als alle DC bekabeling los is en dan klapt het nog steeds dan is het 100% zeker de omvormer, is het alleen met 1 PV string dan weet je ook in welke hoek het gezocht moet worden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:51:
@Danot Nee, je moet eerst (laten) uitzoeken waardoor hij tript.
Inderdaad dit is het beste advies. Helaas geeft die ETI geen indicatie of er een aardfout is opgetreden. Je weet dus niet of er sprake is van een te hoge lekstroom of een overbelasting. Het venstertje met de rode indicator geeft alleen aan wat de status van de contacten is (open of gesloten).

Wat in ieder geval niet lijkt te kloppen is de geplaatste aardlekautomaat. Er is nu 30mA geplaatst terwijl de fabrikant volgens mij een 300mA voorschrijft. Als je het mij vraagt mag de installateur dat lekker komen aanpassen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Danot
  • Niet online
Installateur is langsgekomen en heeft de aardlekautomaat vervangen voor een 300mA. Dank voor het meedenken!
Pagina: 1