Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Toevallig las ik net een artikel over druk internetverkeer afgelopen zondagavond (18-2-2024 vanaf 17.00>).
Maar ik heb ondanks een fatsoenlijke router vaker dat mijn internetverbinding traag is (zowel bekabeld als soms wifi). Ik vraag mij af of (en waar) er een soort overzicht(en)/statistiek te vinden is over de drukte van het internetverkeer in het algemeen in Nederland -dus niet alleen per provider.
Zijn er bepaalde tijden waarop het in het algemeen drukker is?
Op welke tijden/momenten (wel tussen ca 7.00-23.00) kun je waarschijnlijk het beste werken voor een stabiele verbinding?
Bvd. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Deantje op 20-02-2024 09:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:41

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik kan je niet helpen maar wat meer informatie is wel op zijn plek denk ik.

Linkje naar dat artikel?
waar zit je?
welke provider heb je?
kabel of glasvezel?
welke router heb je?
heb je op de dagen dat je last hebt speedtesten gedaan?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk hier of hier eens. Maar dat zegt vrij weinig tot niets over hoe traag jouw verbinding (al dan niet) is.
Ik vermoed nieuws: Internetknooppunt AMS-IX verwerkt voor het eerst 12Tbit/s aan interne... ;)

[ Voor 68% gewijzigd door RobIII op 20-02-2024 09:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

niet dat ik zelf interesse had in dat artikel maar ik wilde voorkomen dat @Deantje zijn topic een slotje kreeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Fraggert schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:42:
ik kan je niet helpen maar wat meer informatie is wel op zijn plek denk ik.

Linkje naar dat artikel?
waar zit je?
welke provider heb je?
kabel of glasvezel?
welke router heb je?
heb je op de dagen dat je last hebt wt speedtesten gedaan?
https://www.nu.nl/tech/63...rnet-als-zondagavond.html Ik vond het wel heel toevallig omdat ik zondagavond nog dacht 'binnenkort eens nakijken of mijn internet(verbinding) wel stabiel is' -na het vaker uitvallen en haperen van laden, zelfs van eenvoudige video's via mijn normaal goed werkende laptop.
Ik zit bij KPN (standaardabonnement, niet extra snel o.i.d.), kabel/ethernet (geen glasvezel), volgens mij Experiabox 9 en inderdaad de speedtest 2x gedaan. De speedtest doe ik meestal ook van KPN zelf, vroeger via iets van Ookla(?). Downloaden kwam lager uit dan normaal iets van 40-60 wisselend en uploaden (niet echt nodig) 30. Laatste is normaal voor downloaden 100> en uploaden 50 meen ik.
Normaal ervaar ik zelden problemen met mijn provider KPN, maar ik weet niet of de aanleg van glasvezel in deze wijk vorig jaar invloed kan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Deantje op 20-02-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Deantje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:47:
[...]
Downloaden kwam lager uit dan normaal iets van 40-60 wisselend en uploaden (niet echt nodig) 30. Laatste is normaal voor downloaden 100> en uploaden 50 meen ik.
Die cijfers zijn natuurlijk vrij betekenisloos als je niet aangeeft wat voor lijn je hebt ;)
Fraggert schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:47:
[...]

niet dat ik zelf interesse had in dat artikel maar ik wilde voorkomen dat @Deantje zijn topic een slotje kreeg ;)
Huh? Waarom zou het topic een slotje krijgen? Ja @Deantje kan wel iets duidelijker zijn, maar een slotje wegens 't ontbreken van een verder vrij irrelevant linkje zou wel heel flauw zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door RobIII op 20-02-2024 09:52 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
RobIII schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:50:
[...]

Die cijfers zijn natuurlijk vrij betekenisloos als je niet aangeeft wat voor lijn je hebt ;)

[...]

Huh? Waarom zou het topic een slotje krijgen?
meneer heeft gewoon koper in huis. staat wel vermeld trouwens :+

Ookla is speedtest.net

En je snelheden voor koper zijn acceptabel.
kan sneller, maar ook zeker langzamer.
Pairbonding aanwezig?

De grafieken van nederland zijn bekend bij AMS-IX.
https://stats.ams-ix.net/index.html

[ Voor 8% gewijzigd door SuPaToLL op 20-02-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SuPaToLL schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:51:
meneer heeft gewoon koper in huis. staat wel vermeld trouwens :+
Oooooh... dat zegt dus nog steeds vrijwel helemaal niets.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Volgens mij PB niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RobIII schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:50:
Huh? Waarom zou het topic een slotje krijgen? Ja @Deantje kan wel iets duidelijker zijn, maar een slotje wegens 't ontbreken van een verder vrij irrelevant linkje zou wel heel flauw zijn.
ik vraag niet alleen om een linkje, ik vroeg meer informatie waar mensen even naar kunnen kijken.

veel topics gaan hier dicht door gebrek aan eigen/inzet, dus ik dacht ik ga eens wat meer info naar voren halen bij hem, allicht zien andere users aan zijn woonplaats al meteen een probleem naar voren komen op de genoemde datum.

was alleen maar goed bedoelt hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Fraggert schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:55:
was alleen maar goed bedoelt hoor.
Ik zeg er toch ook niks verkeerds van :?

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36
Op welke tijden/momenten (wel tussen ca 7.00-23.00) kun je waarschijnlijk het beste werken voor een stabiele verbinding?
Wat voor werk doe je, en op welke momenten kan je dit niet doen door je onstabiele verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
dehardstyler schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Wat voor werk doe je, en op welke momenten kan je dit niet doen door je onstabiele verbinding?
Als freelance schrijver gebruik ik eigenlijk vooral Word en soms Excel. Vroeger schreef ik alles met de hand, maar een laptop bleek toch handig soms. Maar daar hoort internet bij natuurlijk en als ik thuis ben sluit ik liever de ethernetkabel aan op mijn laptop. Het was wel nog zoeken naar een die deze aansluiting überhaupt nog had; volgens de computerverkoper in onze buurt hebben nieuwe laptops dit niet altijd standaard (ethernetpoort), maar wel nieuwere mogelijkheden voor wifi. Wifi gebruik ik zelden. Maar ik kijk soms video's via Youtube met vooral docu's en zelfs die haperden met 480p (dus niet eens 720/1048p-resolutie)! Als ik dat nieuwsartikel lees en het artikel op Tweakers zelf, zou het natuurlijk aan de drukte kunnen liggen op precies afgelopen zondagavond o.i.d.? :-(

[ Voor 21% gewijzigd door Deantje op 20-02-2024 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:36
Deantje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Als freelance schrijver gebruik ik eigenlijk vooral Word en soms Excel. Vroeger schreef ik alles met de hand, maar een laptop bleek toch handig soms. Maar daar hoort internet bij natuurlijk en als ik thuis ben sluit ik liever de ethernetkabel aan op mijn laptop. Het was wel nog zoeken naar een die die aansluiting überhaupt nog had. Wifi gebruik ik zelden. Maar ik kijk soms video's via Youtube met vooral docu's en zelfs die haperden!
Als Word en Excel ook happeren zou ik het niet in je verbinding zoeken. Hoe oud is deze PC / Laptop?
Ook Youtube zou prima moeten werken met 60Mbit/s. Gebruik je verder browser plugins, zoals bijvoorbeeld Ublock Origin of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
dehardstyler schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Als Word en Excel ook happeren zou ik het niet in je verbinding zoeken. Hoe oud is deze PC / Laptop?
Ook Youtube zou prima moeten werken met 60Mbit/s. Gebruik je verder browser plugins, zoals bijvoorbeeld Ublock Origin of iets dergelijks?
Omdat ik wel video's via Youtube kijk, meestal docu's, heb ik n.a.v. de tip van een vriend wel Adblockplus geïnstalleerd, zodat ik minder geconfronteerd word met de reclames tussendoor. Overigens blijkt dit niet altijd te werken, want bij langere video's krijg je soms middenin gewoon wel een korte reclame tussendoor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Deantje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Maar ik kijk soms video's via Youtube met vooral docu's en zelfs die haperden met 480p (dus niet eens 720/1048p-resolutie)! Als ik dat nieuwsartikel lees en het artikel op Tweakers zelf, zou het natuurlijk aan de drukte kunnen liggen op precies afgelopen zondagavond o.i.d.? :-(
Zowel Youtube als de Nederlandse ISPs hebben geen congestie in hun backbones. Zelfs niet op piek tijden zoals zondagavond.

Overigens gaat je verkeer helemaal niet over de AMS-IX, aangezien alle (NL) ISPs direct verbonden zijn met het Youtube netwerk.

Als je een slechte verbinding ervaart is het je thuisrouter of je laptop.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zal dit eigenlijk ook niet zoeken in drukte op het internet, want ondanks dat het drukker is dan ooit, is er geen "file" en opstopping. Youtube, de ISP's, en de backbones in Nederland kunnen dit ruim aan.

Dit zal eerder in je eigen situatie zitten.

De informatie is wat gek doorzoekbaar in dit topic maar vul dit eens in:

- Welke provider en hoe aangesloten? (Glasvezel, VDSL, Docsis/kabel)
- Welke aangekochte bandbreedte?
- Welke interne aansluiting? (100% ethernet, wifi, en bij wifi: waar de accesspoints? Of accesspoint in de router? Router in meterkast? Meer mesh? Welke config? 2,4GHz? 5GHz?)
- Welke behaalde snelheid volgens o.a. speedtest? Welke behaalde in andere situatie (kabel = altijd beste)

Indien alles qua connectie goed is, dan kan je verder kijken naar de constatering. Dingen als "lag" vind ik te vaag. Als ik 8K HDR video over youtube op een raspberry pi probeer te kijken heb ik ook lag, maar dat ligt niet aan youtube, dat ligt aan het feit dat de Pi op 100% CPU load z'n broek aan het bevuilen is. Mocht een youtube traag zijn, dan bied "stats for nerds" een uitkomst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9aKsKSx3jyyPmFw_4xC4SDpETM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iar2KcrWuzYpOVvomQZLzchp.png?f=fotoalbum_large

Kijk -- mijn Quadro laptop heeft geen probleem met 8K video, en de bandbreedte is goed genoeg om een >40S buffer te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Na advies bij de computerwinkel in de buurt heb ik tweedehands gezocht. Uiteindelijk is het een Lifebook van Fujitsu geworden, wel al van 2014 en ik denk dat ik hem begin vorig jaar heb gekocht. Tot die tijd heeft hij het wel altijd gedaan. Vanaf mijn werkplek duw ik meestal de ethernetkabel in de poort. Ik zie natuurlijk niet of hij bij de vorige eigenaar misschien gevallen is ofzo -precies de reden waarom ik zelf een andere laptop zocht, maar ik wil er geen kapitalen aan uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
Controleer ook hoe je via Wifi bent verbonden.
Ik merkte bij mijn laptop ook dat hij soms een haperende verbinding had. Het blijkt dat die enkel via 2.4GHz verbinding maakt en niet via een snellere Wifi (6) verbinding, ookal kunnen PC en router dat aan. Dus nu gaat de verbinding via een drukbezet frequentie en is stukken langzamer.
Dus ergens staat een instelling niet goed bij mij. Dat kan ook het probleem zijn bij jou.

En bij bekabeld; ook daar kan de kabel stuk/beschadigd zijn. Zeker bij herhaaldelijk in/uit pluggen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 20:31
Wat ervaar je exact waardoor je vindt dat het traag is? Bijv. duurt het lang voordat een video begint met afspelen, of is de verbinding juist instabiel waardoor het soms goed werkt en soms niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:48
Deantje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:04:
Uiteindelijk is het een Lifebook van Fujitsu geworden, wel al van 2014 en ik denk dat ik hem begin vorig jaar heb gekocht. Tot die tijd heeft hij het wel altijd gedaan.
Welke Lifebook/configuratie betreft het hier?
Ik ga er wel vanuit dat er toch ook wel een SSD aanwezig is?
Deantje schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:12:
Omdat ik wel video's via Youtube kijk, meestal docu's, heb ik n.a.v. de tip van een vriend wel Adblockplus geïnstalleerd, zodat ik minder geconfronteerd word met de reclames tussendoor. Overigens blijkt dit niet altijd te werken, want bij langere video's krijg je soms middenin gewoon wel een korte reclame tussendoor...
Adblockplus laat inderdaad bepaalde reclames bewust door.
De betere (beste?) adblocker is toch wel Ublock Origin, liefst dan ook nog met Firefox in plaats van Chrome/Edge.
Google: Adblock Plus vs Ublock Origin

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:47
Je bent een freelance schrijver. Dan neem ik aan dat je laptop gezien kan worden als jou gereedschap wat je dagelijks nodig hebt om je werk goed uit te voeren.
Je geeft aan dat je bekabeld bent verbonden met internet. Dan nog kunnen er veel oorzaken zijn van de traagheid / instabiele verbinding. Slechte kabel, slechte of oude router, slecht afgemonteerde aansluiting in huis. Of het ligt aan je laptop.

Ik denk dat de traagheid meer in de laptop zit dan in je verbinding van internet.

Je geeft aan dat je een 2de hands laptop van 2014 gekocht hebt. Dat ding is dus al +/- 10 jaar oud. Is het dan niet zinvol om juist wel wat geld uit te geven aan een degelijke en up to date laptop? Eentje die een recente Windows versie draait met de juiste drivers enz enz. Uiteraard kan ik niet beoordelen wat voor jou haalbaar is. Maar iets wat je dagelijks gebruikt voor je werk moet toch betrouwbaar zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt weinig aan enkel zeggen: lifebook.

Je hebt meer aan dingen zeggen als:

Intel Core i7 11850H
64GB RAM (2x32, 3200MHz)
1 TiB Kioxia NVME SSD (OS)
nVidia RTX A3000 GPU
Intel AX201 WiFi
Intel i219-lm ethernet adapter

Aan dat lijstje kunnen wij (experts) zien dat er een bepaalde GPU/CPU combo in zit die wel/niet goed met de meest recente YouTube encoding om kan gaan. Aan de hand van de speedtest zaken die ik hierboven noemde kunnen we zien of je netwerk een probleem is.

Maar als ik denk aan 2014, het jaar dat Intel hun 4e generatie CPU's uit bracht, CPU's die gewoon écht oud zijn naar huidige maatstaven, dan zal ik hooguit zeggen dat alleen de ABSOLUTE high-end met dedicated graphics "mooi oud" is geworden. Is het echter meer een Celeron/pentium van de tijd, of (AMD had toen wat slechtere jaren) zelfs een AMD laptop, en dan ook nog eens met integrated graphics én weinig RAM, dan denk ik dat modern youtube, met vrij zware encoding, te veel gevraagd is.

Ik ga er in mee dat werkgereedschap best een belangrijk iets kan zijn. Voor een schrijver ga je natuurlijk uit van degelijk (elektronica gaat naar verloop van tijd dood, maar ik neem aan dat je dat weet en een 3-2-1 backup hebt), maar ook "enablend". Misschien in mijn werkveld is er meer aan onderzoek/data achtergrond nodig, waardoor ik doorgaans een zware laptop nodig heb omdat ik ook onderzoek moet doen, maar goed typen met goede tooling (ik schrijf hoofdzakelijk in latex of markdown, en maak graphics via visio, schrijven via vscode in focus mode) is wat waard. Vooral analyse/onderzoek 'drijft' mijn hardware, maar ook: betrouwbaarheid. Een machine uit 2014 wordt ik zenuwachtig van.

[ Voor 26% gewijzigd door Umbrah op 20-02-2024 13:57 ]

Pagina: 1