Product t.w.v. 700 euro per ongeluk gratis in webwinkel

Pagina: 1
Acties:
  • 811 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:51
Hi allen,

Ik kwam bij een webshop toevallig een product gratis (€0,00 euro) tegen met een waarde van €700,-. Nu weet ik dat de kans groot is dat de ondernemer zich beroept op 'druk- en zetfouten' van de prijs en het product dus niet hoeft te leveren.

"For science" vond ik het wel een leuk experiment en ik heb het product besteld. Omdat de orderwaarde onder de €50 was moest ik nu (helaas, haha) wel verzendkosten betalen. Het betreft een vrij kleine winkel die waarschijnlijk geen geautomatiseerde processen en warehouses heeft. Ik vermoed dus dat een medewerker de order controleert en me een belletje geeft.

Ik ken het geval van de Mediamarkt die iMacs veel te goedkoop op de site hadden staan. Klanten 'konden weten' dat dit niet klopt, maar Mediamarkt heeft alleen maar de kosten gemaakt om de iMacs terug te vorderen / klanten bij te laten betalen omdat het verlies anders te groot is. Mijn hoop is dus dat ik de enige ben die dit product bestelt en het misschien niet de moeite is om het foutje te herstellen?

Ik heb de algemene voorwaarden gecontroleerd en, dit is een beetje technisch, maar het 'lid' over dit voorbehoud is 'onderdeel' van een ander lid over prijsverhogingen. Het is dus geen losse bepaling in de algemene voorwaarden maar eerder een kanttekening bij een andere bepaling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gm8ySTaxof8k1gePSFyGkTwiKF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zja9BMqlgoQNXZM5hU3boTJh.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een paar vragen:
1. Wat verwachten jullie dat er gaat gebeuren?
2. Stel dat ik het product ontvang. Ik verwacht dat er hier mensen zullen zijn die het heel flauw van me vinden om het te houden 'omdat ik weet dat het niet klopt' en de ondernemer benadeel. Maar. Is dat echt zo? :)
3. In hoeverre sta ik niet toch een beetje in mijn recht? De overeenkomst is gesloten, en de algemene voorwaarden lijken niet helemaal juist?

Ben heel benieuwd naar de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik kan alle reacties in dit topic al voorspellen, dat weet ik wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Anoniem: 1777010 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:39:
Ik kan alle reacties in dit topic al voorspellen, dat weet ik wel :P
Haha ja ik ook... Ben er al een beetje bang voor ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hi Allen,

Ik zag zojuist dat @CarpeVentum zijn fiets niet op slot stond. Nu weet ik dat hij dit waarschijnlijk vergeten is en de kans groot is dat hij aangifte gaat doen van diefstal.

"For Science" leek het me echter wel leuk de fiets mee te nemen, wellicht wou hij de fiets wel gewoon weggeven aan een willekeurige voorbijganger.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@ImNotnoa
Er stond wel: "Extreem hoge kortingen" op de website :) Dat bordje hing niet aan mijn fiets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@CarpeVentum , het was IMHO netter geweest om de winkeleigenaar te contacteren en deze te wijzen op de fout.

Wat je nu doet riek gewoon naar 'witgewassen diefstal' in mijn optiek.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:07
Volgens mij zijn er al aardig wat topics langsgekomen betreffende prijsfouten (zoek gerust even terug, interessante materie). Nummer 3 lijkt me overduidelijk.

Nummer 1 is gissen. Ik neem aan dat ze het vroeg of laat wel constateren in de boekhouding en je een keuze geven tussen het verschil over te boeken of het terug te sturen.

Nummer 2. Ja, want het correcte pad zou zijn om te controleren of deze bizarre prijs klopt. Je weet dondersgoed dat het niet zo is:)

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 20-02-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dus je naait willens en wetens "een vrij kleine winkel"?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
CarpeVentum schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:42:
@ImNotnoa
Er stond wel: "Extreem hoge kortingen" op de website :) Dat bordje hing niet aan mijn fiets :D
Op de gevel van de winkel waar je fiets voor stond, stond dit ook. Ik had al een beetje een gevoel dat deze uiting niet voor deze specifieke fiets zou gelden maar ik dacht ik probeer het toch.

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Een ondernemer heeft gewoon risico's, zeker met een (slecht beheerde) webshop. Wat mij betreft is punt 2 dus ook niet zo'n probleem; ja dit is overduidelijk een fout, maar als ze toch leveren dan heb jij daar als consument alleen profijt van.

Punt 1 lijkt me lastig te voorspellen, ze kunnen zich beroepen op dat het overduidelijk een fout is, maar misschien leveren ze gewoon. Datzelfde antwoord geldt ook voor punt 3; dit is overduidelijk een fout, jij hebt geen rechten. Als ze niet leveren storten ze gewoon de verzendkosten terug en is het klaar.

Heb je het ook bij de webshop gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic krijgt van mij een slotje. Er zijn hier al talloze voorbeelden van gegeven en speculeren heeft verder geen zin. Kijk vooral in andere topics even goed hoe dit juridisch zit.

Verder zou je bij jezelf te raden kunnen gaan hoe ethisch je dit vindt. Je hebt het over een kleine ondernemer en een product van 700 euro waarvan je hoopt dit gratis (op verzendkosten) na te ontvangen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.