Toon posts:

internet en netwerk niet samen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn probleem even schetsen.

Ik heb 2 pcs, die zijn met een utp crosscable verbonden, dus zonder hub of switch. De ene pc is een oude pentium 120 en de nieuwe pc is een p3 800. Nu is het me na veel geprutsel gelukt om die pcs te verbinden. Het verzenden van bestanden gaat ook al :) Nu het probleem. Zodra ik in de oude pc een modem erbij installeer (dit geval een isdn) dan kom ik wel online, maar er gebeurt alleen niets. Ik kom niet op msn, hij opent geen pagina's niets. Op die pc draait windows 98se. De netwerkt kaart en de modem maken allebei gebruik van TCP/IP, dat zal het probleem denk ik ook wel zijn, maar hoe los ik dit op? Ik wil dus uit eindelijk op mijn nieuwe pcs internetten via de modem in de oude pc. Overigens op de nieuwe pc draait win xp (rc1) en win 98. Wat hierboven beschreven staat gaat over win xp, want als ik die nieuwe pc opstart in win 98 doet het hele netwerkt het niet :(

I NEED HELP!

Verwijderd

je vergeet een proxy-routing stukkie softwaar op je oude kachel te zetten.

ISDNmodem op NAT instellen met de gegevens van je isp, de nic op je interne lan-gegevens.

Je clientbak gateway en dns instellen op de nic-gegevens van je lankaart in de oude bak.

kan bijna nie fout gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt heel logisch. Maar kan je het misschien wat duidelijker uitleggen. En isdn kaart op NAT instellen? wat is NAT?

Trouwens bij de TCP/IP settings heb ik automatisch ip adres verkrijgen. Kan ik beter een ip adres opgeven en een subnetmasker opgeven? Als ik dat doe, wat moet ik dan invullen bij gateway en bij dsn configuratie en bij wins configuratie?

Verwijderd

je gebruikt dus tcp ip voor file and printersharing EN voor internet via isdn???

Je kan maar 1 service tegelijkertijd draaien per protocol he, en sinds isdn op tcpip MOET werken moet je je file and printersharing op Netbeui plaatsen. Gewoon protocol toevoegen file en printersharing op TCPIP uitschakelen want als je dan verbonden bent op het internet dan gaat hij je files daar ook sharen en ik denk dat dat toch de bedoeling niet is he;

Verder file en printersharing dan op dat netbeui protocol activeren, het voordeel van netbeui is dat je geen ip adres moet opgeven enkel je werkgroepnaam op je pc's moet hetzelfde zijn, het enige verschil tussen tcp/ip en netbeui is dat het laatste niet routable is maar dit zal jij vast niet nodig hebben.

Hopelijk kan je hiermee verder anders stel je nog maar vragen he.

• kEUS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

kEUS

eeeeeeeehhhhh 'mmmke

Op woensdag 12 september 2001 09:07 schreef Cordobasdi het volgende:
je gebruikt dus tcp ip voor file and printersharing EN voor internet via isdn???

Je kan maar 1 service tegelijkertijd draaien per protocol he, en sinds isdn op tcpip MOET werken moet je je file and printersharing op Netbeui plaatsen. Gewoon protocol toevoegen file en printersharing op TCPIP uitschakelen want als je dan verbonden bent op het internet dan gaat hij je files daar ook sharen en ik denk dat dat toch de bedoeling niet is he;

Verder file en printersharing dan op dat netbeui protocol activeren, het voordeel van netbeui is dat je geen ip adres moet opgeven enkel je werkgroepnaam op je pc's moet hetzelfde zijn, het enige verschil tussen tcp/ip en netbeui is dat het laatste niet routable is maar dit zal jij vast niet nodig hebben.

Hopelijk kan je hiermee verder anders stel je nog maar vragen he.
hoe kom je erbij dat je maar 1 service per protocol kan gebruiken? ftp, http, telnet enz, gaat allemaal via tcp/ip hoor. 't is gemaakt om meerdere services te gebruiken. Een goeie firewall blokt je poorten naar buiten. Netbios over tcp/ip (139) kan wel. Je moet gewoon zorgen dat de pc die direct aan het net staat goed afgesloten is. Dus deze pc heeft geen file sharing op zijn tcp/ip --> ISP verder kan dat prima werken. Er moet gewoon een NAT service tussen.

een schoner internet begint bij jezelf