Kan wel in Gedeelde map, maar niet in Computer via Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 12:29
Ik had nog een ongebruikte Optiplex thuis liggen. Dus heb ik hier Windows 11 op gezet, Multimediastreaming aangezet en heb ik enkele mappen op gedeeld gezet (kort verhaal).
Dit werkte ook prima. Vanaf mijn prive-laptop zag ik (onder Netwerk) die Optiplex staan als "Server-Thuis" (dat is ook de naam die ik het heb gegeven).
Als ik daar op klikte, dan kreeg ik de 3 mappen te zien die ik gedeeld heb. En ik kon hier handig bestanden in zetten en weer verwijderen.
Dit werkte enkele dagen helemaal prima.

Gisteren ontdekte ik dat bij het streamen geen ondertitels worden meegenomen, dus zocht ik een oplossing. Ik heb toen Serviio geintstalleerd. Daarnaast zag ik dat ik een melding had van SupportAssist over onderhoud. Dus heb ik die een keer laten laten en alle stappen laten ondernemen.

Een uurtje later wilde ik weer een bestand kopiëren naar de "server", maar toen ik naar Verkenner ging en naar Netwerk, kreeg ik de melding "U bent niet gemachtigd" zodra ik op Server-Thuis klikte.
Mijn vriendin kon er ook ineens niet meer op.

Ik heb toen allerlei instellingen nagelopen in de Firewall (iets met TCP/IP?), ik heb SMB 1.0 gecontroleerd, ik heb alle machtigingen gecontroleerd en zelfs de netwerkinstellingen gereset.

Ik kan nu wel //Server-Thuis/Desktop bereiken (als ik die in de adresbalk intype). Maar als ik naar "Netwerk" ga en daar dan dubbelklik op "Server-Thuis", dan krijg ik weer die melding.
Ook de andere mappen kan ik wel bereiken als ik die volledig in de adresbalk intype.
In de adresbalk zie ik dan [ > Netwerk > Server-Thuis > Desktop ] staan, waarbij ik kan klikken op elk onderdeel. Als ik dan op "Server-Thuis" klik blijft Verkenner eindeloos hangen en stopt met reageren.
Als ik via de linker-navigatiebalk naar "Netwerk" ga, en dan klik op "Server-Thuis" krijg ik "Geen toegang tot \\server-thuis" Met daaronder "U hebt geen toegang tot \\server-thuis. Neem contact op met uw netwerkbeheerder om toegang te vragen.".

Ik ben inmiddels al 2 dagen bezig om te achterhalen waardoor dit komt en heb al diverse blogs gelezen over Firewall-instellingen, rechten, gebruikers toevoegen, instellingen resetten etc.etc.
Maar niets helpt.

Kan iemand mij helpen. En welke informatie moet ik hiervoor aanleveren?

Beste antwoord (via supervinnie40 op 22-02-2024 08:00)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:28
Ja, ik doe dat ook vaak ook op dezelfde wijze, eenvoudig mappen delen als gast/zonder wachtwoord.
Ik herinner mij dat ik ook ooit zo'n zelfde probleem had.
Ik vond dat hier weer terug:

TenForums: Windows cannot access \\KEN-PC, yet \\KEN-PC\SharedFolder works
Connecting to \\KEN-PC is supposed to show all the shared folders on that PC. After all the permissions and settings, the thing that finally got it to work was changing the registry entry HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa restrictanonymous from 1 to 0.
Thank you this worked for me on W11, you're a life saver!
Just to add, had to reboot for it to work.
Eventueel ook nog nuttig:
Microsoft: Guest access in SMB2 and SMB3 disabled by default in Windows
Ik kreeg hier mee te maken op mijn PC met een Windows 10 LTSC O-)

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 22-02-2024 00:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Hoe heb je de mappen precies gedeeld?
Met aparte gebruikers/wachtwoorden of gewoon voor iedereen/gast?
Windows zet bij updates soms de optie delen met wachtwoorden weer aan als je deze eventueel had uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik heb het delen van de individuele mappen zo gedaan:
Naar Verkenner gaan
Rechtermuisknop op de map
Tabblad delen
Klik op "Delen"
Voeg "Iedereen" toe aan lijst en geef "Lezen/schrijven" als machtiging
Klik daarna op Geavanceerd Delen
Vink "Deze map delen" aan
Klik op Machtigingen
Geef "Iedereen" volledig beheer
Paar klikken op OK.

Ik moest daarnaast natuurlijk bij Instellingen -> Netwerk en internet -> Geavanceerde netwerkinstellingen -> Geavanceerde instellingen voor delen -> Particuliere netwerken -> diverse opties aanvinken.

Vanaf dat moment werkte alles prima voor enkele weken. Deze instellingen zijn gecontroleerd en staan nog steeds hetzelfde.

Wel ontdekte ik vanmorgen dat Dell SupportAssist de volgende optimalisaties aan het netwerk heeft gedaan:
-Optimalisatie voltooid: 3
Anonieme NetBIOS-verbindingen: 1
Taak-offload uitschakelen: 1
Detectie langzame koppelingen: 1

Ik heb alleen niet terug kunnen vinden wat hier nou precies mee veranderd is en hoe ik dat eventueel ongedaan maak. Ik heb wel gecontroleerd bij de Ethernet adapter en TCP/Pv4 of the NetBIOS in het tabblad WINS wel aan stond. Maar deze staat op "NetBIOS via TCP/IP inschakelen".
Volgens diverse blogs zou dit nodig zijn om de verbinding toe te laten.

Toevoeging: op dit moment hoef ik geen wachtwoord in te voeren wanneer ik de server benader.
Ook de admin van de computer is wachtwoord-loos.

[ Voor 5% gewijzigd door supervinnie40 op 21-02-2024 14:58 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ja, ik doe dat ook vaak ook op dezelfde wijze, eenvoudig mappen delen als gast/zonder wachtwoord.

Connecting to \\KEN-PC is supposed to show all the shared folders on that PC. After all the permissions and settings, the thing that finally got it to work was changing the registry entry HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa restrictanonymous from 1 to 0.
Thank you this worked for me on W11, you're a life saver!
Just to add, had to reboot for it to work.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 22-02-2024 00:08 ]

• supervinnie40
The_Doman schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:59:

[...]

[...]

YES! Jouw eerste quote bleek HET antwoord te zijn. Eindelijk gelukt om het op te lossen.
Bedankt The_Doman _/-\o_ :)