Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJ.
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Beste Tweakers,

De laatste ben ik beetje aan het opruimen geslagen en heb hierbij enkele oude harde schijven gevonden. Destijds maakte ik back-ups door door de hele gebruikersmap van windows te kopiëren. 8)7 Dit deed ik 1,2 of 3x per jaar.

Ik kon mijn "backups"van windows 2000 niet meer vinden, maar volgens mij heb ik ze allemaal nog vanaf windows xp.

Zoals je je wellicht kunt voorstellen zijn deze foto's niet gesorteerd op 1 plek en doordat ik meerdere back-ups heb zijn er ook heel veel foto's dubbel.

Mijn vraag aan jullie is: Is er software beschikbaar die al deze foto's kan lokaliseren en verplaatsen naar 1 map? Wellicht kan kan (her) sorteren (dubbelen indiceren en eventueel verwijderen en bestandnamen kan aanpassen door datums aan de naam toe te voegen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11
Adobe Bridge
Foto's
Diverse hdd 3,5"en 2.5" (merken o.a. lacie, hitatchi en WD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Naast de verkenner om alles op te zoeken, net bridge gedownload omdat ik dat als tip had gekregen, maar voorzover ik het programma begrijp is dat niet de oplossing.

Alvast heel heel erg bedankt. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:15
Je vraagt om meerdere zaken automatisch te laten doen:
- dubbele afbeeldingen verwijderen
- bestandsnamen aanpassen

Voor beide zaken zijn denk ik aparte processtappen nodig, maar er is wel software te vinden die dit kan. De grote vraag is of je dit over zo'n grote set afbeeldingen automatisch moet laten doen. Als het echt identieke bestanden zijn, dan kan je er één verwijderen, daar is best software voor te vinden. Er is ook wel een manier te vinden om data uit de EXIF toe te voegen aan je bestandsnaam, maar weet dat dit alleen maar goed werkt als alles ook echt op dezelfde manier (format) geindexeerd is en benoemd is. Heb je al gezocht op 'dubbele foto's verwijderen in Windows' (of deze zoekterm in het Engels)? Dan krijg je diverse opties. Je zal zelf even moeten kijken of je er iets aan wilt uitgeven of dat je dit met standaard tools wilt doen. Het gaat je sowieso tijd kosten, even twee keer klikken en alles is opgeruimd gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJ.
Dankjewel voor je reactie. Dat het tijd gaat kosten is niet erg en dat ik dubbelen handmatig moet verwijderen heb ik liever automatisch, maar is niet perse noodzakelijk. Grootste tijdswinst zit hem voor in het lokaliseren van de fotos en het automatisch laten verplaatsen naar een centrale locatie. Heb jij of iemand anders hier suggesties voor,?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Je zou een DAM (Digital Asset Manager) kunnen proberen.
Zoiets kost wel (aardig) wat, maar ze hebben doorgaans een periode waarin je gratis kan proberen.
Als je in die periode de klus kan klaren ben je klaar.
DAMs die dit kunnen zijn IMatch (alleen voor Windows klik) en Photo Supreme (Windows en Mac klik).
Er zijn er vast wel meer maar met deze twee heb ik ervaring.

[ Voor 7% gewijzigd door manusz op 22-02-2024 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bestandsnamen zijn tegenwoordig niet mee relevant, ik zou daar vanaf zien. Het is belangrijker dat de Exif in orde is.

Zoeken gaat dan eenvoudig op locatie of trefwoord. Dankzij beeldherkenning en automatische mappen is het amper nodig om zelf je foto's te ordenen. Heb je wel eens Google Photos gebruikt bijvoorbeeld?

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Cheesy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:46:
Bestandsnamen zijn tegenwoordig niet mee relevant,
Dat hangt er maar van af hoe je werkt, van hoeveel camera's je foto's hebt, of je wel of niet afhankelijk wil zijn van de "slimmigheid" van het OS.

Als je met meerdere camera's werkt en alles in één map dondert krijg je bijvoorbeeld IMG001, IMG001(1), IMG001(2) enz. enz..

Ik geef zelf de voorkeur aan bestandsnamen waar wat meer informatie in zit, zoals bijvoorbeeld beschreven in de NIDF norm klik

Google Photos blijf ik liever heel ver van weg (zoals alles van Google trouwens, het is een ordinaire advertentieboer, geen dienstverlener >:)). Als ze denken dat ze meer advertentieopbrengsten genereren door een dienst uit te kleden doen ze dat gewoon en dan mag je zelf een andere oplossing zoeken.

Een DAM kan alles wat @PeterJ. in zijn openingspost vroeg (en nog veel meer dan dat :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

manusz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:42:
Je zou een DAM (Digital Asset Manager) kunnen proberen.
Zoiets kost wel (aardig) wat, maar ze hebben doorgaans een periode waarin je gratis kan proberen.
Een alternatieve (gratis, open source) oplossing:
https://www.digikam.org/

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Cheesy schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:46:
Bestandsnamen zijn tegenwoordig niet mee relevant, ik zou daar vanaf zien.
Ben ik het maar ten dele mee eens.
Ik behoud gewoon de originele bestandsnaam van het RAW (in mijn geval .NEF) file.

En alles is per subdirectory, per jaar, per datum, per onderwerp gesorteerd.
Zo verwerk ik al sinds 2002 (!) mijn digitale fotocollectie. En inmiddels ben ik een paar honderdduizend bestanden en de nodige Terabytes verder.
Op die manier 'zie' ik nog steeds de logica erachter en kan ik zonder additionele s/w, gewoon via het bestandssysteem van m'n OS altijd iets terugvinden.
Voorbeeld:
\IMAGES\Vakantie2023\SuedTirol\23082023Nauders\DSC_2420.NEF

Daarnaast gebruik ik wel zaken als Adobe Bridge of digikam.
Het is belangrijker dat de Exif in orde is.
Dat zeer zeker. Die vul ik ook altijd aan. Met tools zoals ExifTool en ExifToolGUI.
https://exiftool.org/forum/index.php
https://github.com/FrankBijnen/ExifToolGui

Oh ja, en niet te vergeten: backups, backups, backups. :Y
Ik houd zelf minimaal 5 generaties van de bestanden aan. Dus mocht ik er na enkele weken bewerken of heen-en-weer-schuiven van files er achter komen dat ik iets mis. Gewoon ff terughalen.
Toegegeven; het gebeurt me niet vaak meer. Maar better safe then sorry. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-05 20:05
Het DAM deel van Lightroom is gratis. Al weet ik niet of die alles in een keer kan importeren. Je kunt wel een drive kiezen en LR alle submappen laten doorzoeken. Vervolgens kun je dan bepaalde of alle foto's naar één map of losse kopiëren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterJ.
ehtweak schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:57:
[...]

Een alternatieve (gratis, open source) oplossing:
https://www.digikam.org/
Vanavond digikam geïnstalleerd en na een korte video op YouTube de mogelijkheden van het programma ondekt..

Alle oude foto zijn geïmporteerd ,geïnventariseerd, gedownload en geëxporteerd naar een nieuwe lokatie.

Heel veel dank voor jullie tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterJ.
Nog een kleine update, misschien leuk om te lezen.

Inmiddels heb ik een vervolg gegeven aan de geëxporteerde foto's. Want zoals te verwachten was, waren veel foto's enkele malen geback-upt. Met behulp van CCleaner - Extra - Dubbele Items zoeken, bestanden geanalyseerd en alle duplicaten redelijk snel kunnen vinden en verwijderen.
Pagina: 1