Toon posts:

Star-printer op com

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een paar dagen bezig om onze laserprinter, een Star LaserPrinter 4 StarScript LS04, werkent te krijgen op de com-poort. Maar dit wil net erg lukken. Heb de interface op de printer ingesteld, en onder Windows de com-poort instellingen aangepast. Als ik gebruik maar Xon/Xoff (op pc en printer uiteraard) komt er niets bij de printer aan en doet Windows alsof het document gewoon is afgedrukt. Bij de instelling Hardware (DTR op printer) krijg ik een time-out melding van Windows 98 SE.
Naar parallel overstappen is geen optie, daar hangt een andere printer aan. Een tweede LPT-poort installeren ook nier, want mijn ISA-sloten zijn vol en een op PCI zijn ze te duur.
(hoort deze vraag in I/O Controllers ???)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

mwa, een printer is hardware dus hij hoort hier vind ik.

Ik had ook zo'n soort probleem maar dat lag aan de bios-instellingen, je moet een waarde (ik weet niet welke) 'disable-len' en toen werkte het zaakje weer.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ff herstarten en in die bios zoeken.
Maar de printer is toch ook een Output-Controller :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat is wel zo maar dat moet de printer wel eerst de goede input krijgen... :P

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niets in de BIOS (Award) kunnen vinden waarvan ik d8 dat het misschien disabled moest worden, weet je nog misschien in welke hoek ik dat moet zoeken?
Heb voor de zekerheid ook maar de RS-232-kabel doorgemeten, dit kwam eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PC  Printer
 1  ->  8 (unused)
 2  ->  3 (RXD) IN
 3  ->  2 (TXD) OUT
 4  -> 20 (DTR) OUT
 5  ->  7 (GND)
 6  ->  6 (unused)
 7  ->  4 (RTS)
 8  ->  5 (usused)
 9  -> 22 (unused)

De rest aan de printer kant is ook 'unused', behalve pin 1 die is daar ground (GND), maar de buitenkant loopt ook door dus dat kan toch geen probleem zijn.

Als ik nu iets probeer te printen krijg ik errors betreft spoolss.dll en spool32.exe en crashen alle printer schermen.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broer belde net op met wat waarschijnlijk de oplossing is, dus deel ik deze even mede:
pin 2 moet naar pin 2 en pin 3 naar 3, want pin 2 op de computer is RXD en 3 op de comp TXD, en RXD moet aan TXD worden gesloten en omgekeerd.
Dus nu op zoek naar een kabel met 2 <-> 2 en 3 <-> 3.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

klopt...die kabel moet 1 op 1 zijn...
ik heb een hp laserjet 4p met com poort...werkt gewoon
Pagina: 1