Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Hallo,

Ik ben van plan om een micro-ATX moederbord te kopen voor mijn nieuwe gaming build, waar ik vele jaren mee kan. Ik speel meestal (MMO)RPG's, en ik heb begrepen dat de extra cachegeheugen van de Ryzen 7 7800X3D heel handig is voor zulke spellen. De videokaart die ik wil kopen, zal qua performance ergens rond de RTX 2080ti/RTX 3070/RTX 4060ti zitten, afhankelijk van de beste deal die ik op dat moment kan vinden, tweedehands of nieuw.

Een super high tech moederbord boeit me niet en overclocken is ook niet in mijn planning. Daarom was ik van plan om de ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord te kopen in combinatie met de Ryzen 7 7800X3D. Zou dat enige problemen kunnen opleveren die ik niet weet waar ik later achter kom en spijt van kan krijgen?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:02
Wat ik belangrijk vind is hoofdzakelijk een goede vrm sectie op een bord. Vooral omdat hier in het verleden nog wel es problemen waren bij de goedkopere borden.

Voor de 7800x3d is het niet zo heel belangrijk omdat die niet zoveel stroom trekt maar een toekomstige upgrade cpu misschien wel. Zou dan jammer zijn om alsnog een nieuw bord te moeten aanschaffen.

Verder zijn de functies persoonlijk en moet je bepalen hoeveel nvme slots je wilt voor ssd's en eventueel hoeveel je nog bij wilt kunnen steken later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonP
Ik ben niet super bekend met VRM's, maar ik merkte op dat sommige moederborden met een hogere "VRM-rating" slechter presteerden dan varianten met een lagere rating, zoals bij de ASUS Prime-moederborden.

Ik ben op zoek naar een B650M-moederbord met een maximale maximale prijs van rond de €180, maar liever iets lager. De ASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI past dan net binnen mijn budget omdat het ook WIFI geeft, maar ik overweeg liever goedkopere opties, zoals de Gigabyte B650M DS3H, ASRock B650M PRO RS WIFI of ASRock B650M PG Riptide.

Zijn er dan veel upgrades na 7800x3d mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-09 13:50
De functionaliteiten van moederborden zoals hoeveel usb poorten erop zitten en wat voor netwerk controller erop zit etc kun je gewoon op de websites van de producten bekijken en er zijn allerlei populaire youtubers die heel goed zijn in de lijstjes vanaf de website oplezen en dat dan "content" noemen.

Als je op zoek bent naar wat diepere informatie over de componenten (vrm, capacitors, etc) dan raad ik je aan om eens naar wat filmpjes van Buildzoid te kijken, z'n kanaal heet "actuallyhardcoreoverclocking".

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:29

joeri1

Cloud Engineer

Zijn er dan veel upgrades na 7800x3d mogelijk?
AMD zegt het AM5 platform te ondersteunen tot minimaal 2025. De vraag is hoe vaak jij je CPU wilt upgraden, als dat eens in de 3-4 jaar is zou ik mij daar niet z'n zorgen om maken.

Wat de VRMs betreft, sinds ik mij weer aan het verdiepen ben in een nieuwe build valt het mij op dat moederbord fabrikanten aan het doorslaan zijn in VRMs en prijzen. De Asus TUF series zijn prima moederborden met voldoende VRMs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 23:04
De TUF Plus is goed. De PG Riptide ook. De DS3H en Pro RS zou ik links laten liggen. Is meer voor een R5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
joeri1 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:12:
[...]

AMD zegt het AM5 platform te ondersteunen tot minimaal 2025. De vraag is hoe vaak jij je CPU wilt upgraden, als dat eens in de 3-4 jaar is zou ik mij daar niet z'n zorgen om maken.

Wat de VRMs betreft, sinds ik mij weer aan het verdiepen ben in een nieuwe build valt het mij op dat moederbord fabrikanten aan het doorslaan zijn in VRMs en prijzen. De Asus TUF series zijn prima moederborden met voldoende VRMs.
Djarune schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:42:
De TUF Plus is goed. De PG Riptide ook. De DS3H en Pro RS zou ik links laten liggen. Is meer voor een R5.
Hmm, ik denk dat ik de TUF ga nemen. Zeker omdat die ook ingebouwde wifi heeft, wat wel fijn is. Dan hoef ik niks extra te kopen, zoals een wifi-kaart of een usb-wifistick. Is de wifi op zulke moederborden gewoon goed voor gamen, of is het beter om voor een usb-adapter/wifi-kaart te gaan?
Timba- schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:05:
De functionaliteiten van moederborden zoals hoeveel usb poorten erop zitten en wat voor netwerk controller erop zit etc kun je gewoon op de websites van de producten bekijken en er zijn allerlei populaire youtubers die heel goed zijn in de lijstjes vanaf de website oplezen en dat dan "content" noemen.

Als je op zoek bent naar wat diepere informatie over de componenten (vrm, capacitors, etc) dan raad ik je aan om eens naar wat filmpjes van Buildzoid te kijken, z'n kanaal heet "actuallyhardcoreoverclocking".

Succes.
Actuallyhardcoreoverclocking had ik ook laasts gevonden zeker informatief!

[ Voor 58% gewijzigd door AntonP op 25-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

Is de wifi op zulke moederborden gewoon goed voor gamen, of is het beter om voor een usb-adapter/wifi-kaart te gaan?
Ik zie dat Asus een MediaTek chip op het bord heeft geplaatst. Ik heb daar geen ervaring meer, denk wel dat het OK is. Natuurlijk is de kwaliteit van je WiFi afhankelijk van meerdere factoren zoals je router, interferentie en afstand. Ik zou eens met je telefoon een speedtest doen op de plek waar je de PC wilt neerzetten. Weet dat een kabel altijd beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
joeri1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Ik zie dat Asus een MediaTek chip op het bord heeft geplaatst. Ik heb daar geen ervaring meer, denk wel dat het OK is. Natuurlijk is de kwaliteit van je WiFi afhankelijk van meerdere factoren zoals je router, interferentie en afstand. Ik zou eens met je telefoon een speedtest doen op de plek waar je de PC wilt neerzetten. Weet dat een kabel altijd beter is.
Ik zit meestal met m'n laptop in m'n kamer, en dan gebruik ik de 5.4 GHz wifi. Dus het is wel belangrijk dat het met de router in de kamer ernaast goed bereik heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

AntonP schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Ik zit meestal met m'n laptop in m'n kamer, en dan gebruik ik de 5.4 GHz wifi. Dus het is wel belangrijk dat het met de router in de kamer ernaast goed bereik heeft.
Als het op de laptop werkt dan zou het ook moeten werken met het Asus moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09 22:28
Grappig dat je ASRock B650M-HDV/M.2 gekozen hebt.
Dit is namelijk ongeveer de bekendste moederbord in de overlocking community voor geheugen.
Doordat deze maar 2 dimm slots heeft kun je vele male hogere RAM speeds kennelijk draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:58
Hoi ik heb de 7800X3D op een Asrock B650M Pro RS. Na het inruilen van een ASUS TUF Gaming B650-PLUS. Dat Asus bord bleef niet stabiel op stock settings, ook niet na x-aantal (beta) biossen met die voltage fixes destijds.

De Asrock verbaasde mij in zijn eenvoud, prijs en overzichtelijkheid in de bios. Nu draait alles stabiel met expo aan en lage voltages. Geheugen is G.Skill Trident Z Neo F5-6000J3038F16GX2. Voor mij is het bizar dat Asrock de zaken beter op orde heeft dan Asus. Of ik had gewoon een crappy bord, dat kan ook steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:22
Ik (als asus eigenaar) met een b650 moederbord en 7800x3d cpu vind dat asus inderdaad de plank flink mis slaat. Ik blijf ook nog steeds met een lange boottijden zitten als expo aan staat of bij aangepaste manuele instellingen. Ook na diverse bios updates. Met boottijden bedoel ik de tijd voordat windows opstart. Eenmaal als windows geladen wordt, gaat ie als een trein.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
Therazor schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:50:
Ik (als asus eigenaar) met een b650 moederbord en 7800x3d cpu vind dat asus inderdaad de plank flink mis slaat. Ik blijf ook nog steeds met een lange boottijden zitten als expo aan staat of bij aangepaste manuele instellingen. Ook na diverse bios updates. Met boottijden bedoel ik de tijd voordat windows opstart. Eenmaal als windows geladen wordt, gaat ie als een trein.
Heb je de Asus TUF moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
Ja, de B650 TUF gaming met wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
Therazor schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:23:
Ja, de B650 TUF gaming met wifi.
Staat MCR (memory context restore) wel aan? Vooral hierdoor zou de boot tijden een stuk ingeperkt moeten worden.
Dit was in het verleden nog weleens stuk maar dat zou allang opgelost moeten zijn met de nieuwe biossen die uit zijn gekomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Therazor
Ja, ook die optie staat zelfs op 2 plekken benoemd in het bios maar resulteert in beide gevallen in een blijvend zwart bootscherm (geen tekst en een memory error lampje die aan blijft) vervolgens moet ik eerst een volledige bios restore doen (met een usb stick de bios restore functie gebruiken) en daarna is m’n systeem pas weer toegankelijk. Dit geldt voor beide locaties waar deze optie te vinden is. Ik zit momenteel op de laatste bios van februari dit jaar. Het gebruikte geheugen staat in de qvl. Gskill 36-36-36 en dan nog een cijfer wat ik even niet weet en het draait op 6000Mhz

[ Voor 18% gewijzigd door Therazor op 05-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
Wow ik heb nu weer echt geen idee meer welke moederbord ik wil :D
Ik wou graag maximaal 180+-5 euro uitgeven aan een moederbord en wifi.
  • Dus de Asus TUF Gaming B650M Plus Wifi werkt niet geweldig hoe ik begrijp. En zelfde verhaal met ASUS PRIME moederborden
  • Ik heb daarnaast ook gekeken naar Gigabyte moederborden zoals Gigabyte B650M Gaming X AX maar ik begreep dat er een kans is dat je moederbord coilwhine zou hebben en je dat niet RMA kan doen.
  • De Asrock B650M Pro RS Wifi en HDV/M.2 en Gigabyte DS3H wordt ook niet gerecommendeerd omdat het VRM minder is en beter is voor lagere Ryzen processors.
  • Zelfs nu een persoon zegt dat Asrock B650M Pro RS wel goed nu is dus geen idee meer.
  • De Asrock PG650M riptide zou een goede optie zijn maar die kost 170 euro waardoor prijs voor wifi kaart minder optimaal wordt (10-15 euro).
Ik wil in principe ook naar ATX moederborden kijken maar geen idee omdat ik liefst iets kleiner kast wil. Maar heb nog naar Asrock B650 Livemixer en ASRock B650 PG Lightning gekeken, zijn deze moederborden redelijk?

[ Voor 6% gewijzigd door AntonP op 07-03-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
AntonP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:52:
Wow ik heb nu weer echt geen idee meer welke moederbord ik wil :D
Ik wou graag maximaal 180+-5 euro uitgeven aan een moederbord en wifi.
  • Dus de Asus TUF Gaming B650M Plus Wifi werkt niet geweldig hoe ik begrijp. En zelfde verhaal met ASUS PRIME moederborden
  • Ik heb daarnaast ook gekeken naar Gigabyte moederborden zoals Gigabyte B650M Gaming X AX maar ik begreep dat er een kans is dat je moederbord coilwhine zou hebben en je dat niet RMA kan doen.
  • De Asrock B650M Pro RS Wifi en HDV/M.2 en Gigabyte DS3H wordt ook niet gerecommendeerd omdat het VRM minder is en beter is voor lagere Ryzen processors.
  • Zelfs nu een persoon zegt dat Asrock B650M Pro RS wel goed nu is dus geen idee meer.
  • De Asrock PG650M riptide zou een goede optie zijn maar die kost 170 euro waardoor prijs voor wifi kaart minder optimaal wordt (10-15 euro).
Ik wil in principe ook naar ATX moederborden kijken maar geen idee omdat ik liefst iets kleiner kast wil. Maar heb nog naar Asrock B650 Livemixer en ASRock B650 PG Lightning gekeken, zijn deze moederborden redelijk?
De PG Lightning is zeker aan te raden! Gebruik deze namelijk zelf ook met geen enkele klacht nog. Geheugen mooi overgeclockt, PBO aangezet, ding is rete stabiel en met MCR aan ook snel met booten. Asus is allang niet meer wat het ooit was helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
Therazor schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:14:
Ja, ook die optie staat zelfs op 2 plekken benoemd in het bios maar resulteert in beide gevallen in een blijvend zwart bootscherm (geen tekst en een memory error lampje die aan blijft) vervolgens moet ik eerst een volledige bios restore doen (met een usb stick de bios restore functie gebruiken) en daarna is m’n systeem pas weer toegankelijk. Dit geldt voor beide locaties waar deze optie te vinden is. Ik zit momenteel op de laatste bios van februari dit jaar. Het gebruikte geheugen staat in de qvl. Gskill 36-36-36 en dan nog een cijfer wat ik even niet weet en het draait op 6000Mhz
MCR en Power Down Enable had je beide aanstaan? Hoor daar veel rare verhalen over, dat het niet altijd onafhankelijk werkt. Je kan ook nog proberen iets meer voltage te geven aan je cpu SOC en je RAM VDD.

Dat het op 2 plekken staat dat klopt, dat is volgens mij bij de meeste moederborden zo... Erg verwarrend allemaal. Maar pak er 1 en laat de andere met rust is het advies. Ik gebruik zelf AI tweaker menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
Ik volg dit topic even met intresse gezien ik in hetzelfde prijsegment zit te kijken en ook op de ASUS TUF was uitgekomen als grootste kanshebber, maar vanwege de verhalen hier toch even dubbel nadenk.

De ASRock opties hebben als nadeel dat ze nogal rare keuze maken qua M.2 sloten en het derde slot vaak maar 2 lanes geven. Aan de andere kant, als je perse mATX wilt is ASRock juist het enige merk wat uberhaupt 3 sloten aanbied.
De enige uitzondering is de LixeMixer maar die heeft dan maar weer 2x SATA (en het kleurenpalet moet je aanstaan zegmaar, het is bijzonder :+ :+ )

Ik overweeg zelf ook nog op de MSI B650 Tomahawk, gezien er een 20 euro Steamtegoed actie oploopt als je een korte review achterlaat bij een deelnemende winkel.
Dan kom je bij de deelnemende winkels effectief op 189 euro, enige minpuntje wat ik eraan zie is dat je totaal geen PCIe 5 M.2 slot hebt. Maar PCIe 4 x4 vind ik persoonlijk wel voldoende. Wellicht voor jou ook nog een optie die het overwegen waard is? Is wel ATX maar gezien je dat zelf al aangeeft wellicht toch te willen overwegen
uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI

Edit:
Qua VRM's etc. zou je eens hier kunnen kijken naar wat er precies op zit:
https://docs.google.com/s...hv8sPs/edit#gid=513674149

[ Voor 14% gewijzigd door !mark op 07-03-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
!mark schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:45:
Ik volg dit topic even met intresse gezien ik in hetzelfde prijsegment zit te kijken en ook op de ASUS TUF was uitgekomen als grootste kanshebber, maar vanwege de verhalen hier toch even dubbel nadenk.

De ASRock opties hebben als nadeel dat ze nogal rare keuze maken qua M.2 sloten en het derde slot vaak maar 2 lanes geven. Aan de andere kant, als je perse mATX wilt is ASRock juist het enige merk wat uberhaupt 3 sloten aanbied.
De enige uitzondering is de LixeMixer maar die heeft dan maar weer 2x SATA (en het kleurenpalet moet je aanstaan zegmaar, het is bijzonder :+ :+ )

Ik overweeg zelf ook nog op de MSI B650 Tomahawk, gezien er een 20 euro Steamtegoed actie oploopt als je een korte review achterlaat bij een deelnemende winkel.
Dan kom je bij de deelnemende winkels effectief op 189 euro, enige minpuntje wat ik eraan zie is dat je totaal geen PCIe 5 M.2 slot hebt. Maar PCIe 4 x4 vind ik persoonlijk wel voldoende. Wellicht voor jou ook nog een optie die het overwegen waard is? Is wel ATX maar gezien je dat zelf al aangeeft wellicht toch te willen overwegen
uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI

Edit:
Qua VRM's etc. zou je eens hier kunnen kijken naar wat er precies op zit:
https://docs.google.com/s...hv8sPs/edit#gid=513674149
De Steam tegoed doet voor mij niet zo veel eigenlijk, meestal koop ik op Kinguin of ander website waar het goedkoper is. Ik zat ook te kijken naar de Tomahawk maar het is gewoon net te duur omdat ik al sowieso op een zeer gelimiteerd budget zit omdat ik totaal niet verwacht had dat mijn laptop kapot zou gaan.
Asrock B650 PG Lightning bied wel M.2 PCI-e 5.0 aan wat wel fijn is zelfs waarsch ga ik er nooit gebruik van maken :$ Maar ik ben ook niet van plan om 3 opslag M.2 kaarten te nemen en is de derde niet voor de Wifi?

[ Voor 5% gewijzigd door AntonP op 07-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
AntonP schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:31:

Asrock B650 PG Lightning bied wel M.2 PCI-e 5.0 aan wat wel fijn is zelfs waarsch ga ik er nooit gebruik van maken :$ Maar ik ben ook niet van plan om 3 opslag M.2 kaarten te nemen en is de derde niet voor de Wifi?
De ASRock B650 PG Lightning heeft 3 sloten voor opslag (Wi-Fi staat daar los van en is een 4e, korter slot)
- Gen5 x4
- Gen4 x4
- Gen4 x2

Als je nu al weet toch geen 3 M.2 drives te gaan gebruiken dan is dat dus helemaal prima
.
Wel moet je dan de Wi Fi module én antennes nog bijkopen, dit kost als je die nog niet hebt 3 tientjes ofzo.

Ik heb het hier genoemde kanaal actuallyhardwareoverclocking vrij hoog zitten en hij geeft aan dat het volgende bord qua VRM genoeg is voor zelfs de zwaarste Ryzen CPUs mits je geen gekke dingen doet te voeden:
uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2
Een 7800x3D is ook nog eens vrij zuinig dus ik durf hem ook wel aan te raden.

Tenzij je aanvullende eisende hebt zoals meer M.2 sloten of snelle USB poorten. Net als de PG Lightning is de aansluitmogelijk/ruimte er wel maar moet je nog wel zelf een Wi-Fi kaart en antennes plaatsen

Deze heeft op het oog dezelfde VRM als hierboven maar komt wel kant en klaar met Wi-Fi erop, een 3e M.2 slot (wel 2 lanes) en een extra USB poort.
uitvoering: ASRock B650M PRO RS WIFI

De ASRock B650MPG Lightning zou ik niet aanraden omdat deze een nog iets zwakkere VRM heeft als de 2 opties hierboven. Met een 7800x3D kan het denk ik wel maar als je voor ongeveer hetzelfde geld betere optie hebt is het niet interessant.

Tenzij je qua connectiviteit dingen mist zou ik lekker voor die Pro RS gaan gezien je voorkeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak88
!mark schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:16:
[...]

De ASRock B650 PG Lightning heeft 3 sloten voor opslag (Wi-Fi staat daar los van en is een 4e, korter slot)
- Gen5 x4
- Gen4 x4
- Gen4 x2

Als je nu al weet toch geen 3 M.2 drives te gaan gebruiken dan is dat dus helemaal prima
.
Wel moet je dan de Wi Fi module én antennes nog bijkopen, dit kost als je die nog niet hebt 3 tientjes ofzo.

Ik heb het hier genoemde kanaal actuallyhardwareoverclocking vrij hoog zitten en hij geeft aan dat het volgende bord qua VRM genoeg is voor zelfs de zwaarste Ryzen CPUs mits je geen gekke dingen doet te voeden:
uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2
Een 7800x3D is ook nog eens vrij zuinig dus ik durf hem ook wel aan te raden.

Tenzij je aanvullende eisende hebt zoals meer M.2 sloten of snelle USB poorten. Net als de PG Lightning is de aansluitmogelijk/ruimte er wel maar moet je nog wel zelf een Wi-Fi kaart en antennes plaatsen

Deze heeft op het oog dezelfde VRM als hierboven maar komt wel kant en klaar met Wi-Fi erop, een 3e M.2 slot (wel 2 lanes) en een extra USB poort.
uitvoering: ASRock B650M PRO RS WIFI

De ASRock B650MPG Lightning zou ik niet aanraden omdat deze een nog iets zwakkere VRM heeft als de 2 opties hierboven. Met een 7800x3D kan het denk ik wel maar als je voor ongeveer hetzelfde geld betere optie hebt is het niet interessant.

Tenzij je qua connectiviteit dingen mist zou ik lekker voor die Pro RS gaan gezien je voorkeuren :)
Volgens mij hoef je helemaal niet naar de VRM capaciteiten te kijken, helemaal niet bij Asrock, die zijn allemaal overspecced.
Kijk puur naar je behoeftes wat je nodig hebt qua aansluit mogelijkheden, wel of geen wifi etc.
Overclocken doe je toch niet bij AM5, juist undervolten met PBO. Ik kwam puur bij de lightning uit omdat het mij gaf wat ik nodig had qua mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
sjaak88 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:33:
[...]

Volgens mij hoef je helemaal niet naar de VRM capaciteiten te kijken, helemaal niet bij Asrock, die zijn allemaal overspecced.
Kijk puur naar je behoeftes wat je nodig hebt qua aansluit mogelijkheden, wel of geen wifi etc.
Overclocken doe je toch niet bij AM5, juist undervolten met PBO. Ik kwam puur bij de lightning uit omdat het mij gaf wat ik nodig had qua mogelijkheden.
Ligt eraan of je de B650 Lightning (ATX) bedoelt of de B650M PG Lightning (mATX). Ondanks de gelijke naam zit er namelijk een behoorlijk klasseverschil tussen deze borden qua positie op de markt.

De eerste is inderdaad helemaal niks mis mee en heeft een behoorlijk overspecced VRM en een fijne featureset, de tweede daarentegen is qua VRM toch wel erg minimaal uitgevoerd. Ja het kan wel met een 7800x3D, maar er zijn zoals gezegd betere opties van ASRock zelf in hetzelfde segment welke ook qua aansluitingen nog eens minimaal gelijkwaardig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak88
!mark schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:58:
[...]

Ligt eraan of je de B650 Lightning (ATX) bedoelt of de B650M PG Lightning (mATX). Ondanks de gelijke naam zit er namelijk een behoorlijk klasseverschil tussen deze borden qua positie op de markt.

De eerste is inderdaad helemaal niks mis mee en heeft een behoorlijk overspecced VRM en een fijne featureset, de tweede daarentegen is qua VRM toch wel erg minimaal uitgevoerd. Ja het kan wel met een 7800x3D, maar er zijn zoals gezegd betere opties van ASRock zelf in hetzelfde segment welke ook qua aansluitingen nog eens minimaal gelijkwaardig zijn.
Aai, er zijn zelfs 2 Lightnings, dat had ik even over het hoofd gezien. Ik had het over de ATX versie. mATX modellen heb ik mezelf niet in verdiept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonP
Ik ben geen expert in al de moederbord spul, is er een manier om te berekenen of of de VRM voldoende is voor je CPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomaszcs
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-09 12:01

tomaszcs

✔️

Weet niet of je zoekt maar hier een mooi artikel met mooie voorbeelden voor mATX VRM:

https://www.techspot.com/review/2633-amd-b650-motherboards/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

AntonP schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 01:14:
Ik ben geen expert in al de moederbord spul, is er een manier om te berekenen of of de VRM voldoende is voor je CPU?
Als we het hebben over de 7800X3D is alles compatible omdat het zo'n beetje de zuinigste CPU is.
Zolang praktisch verbruik onder de ~150W is voldoet een eye check of de VRM een heatsink heeft.
review: Socket AM5 voor minder dan 100 euro - De allergoedkoopste AM5-moederb...

Bij verbruik meer dan dat moet je zoeken naar reviews/roundups of een tier list.

Voor praktisch verbruik refereer ik vaak zelf naar tpu:
https://www.techpowerup.c...d-ryzen-7-7800x3d/23.html
De 7800X3D doet 91W bijv.

[ Voor 35% gewijzigd door Thomg op 15-03-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonP
Ik ga denk ik voor de Asrock B650 Livemixer moederbord omdat het veel USB's heeft en betere koeling heeft. Dan haal ik gewoon een gesloten behuizing of bedenkt ik iets leuks kwa uiterlijk
Pagina: 1