Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 13:42
We zijn momenteel op zoek naar het meest geschikte systeem voor onze situatie om zowel te koelen als te verwarmen. Tot enkele dagen geleden werd de woonkamer voornamelijk verwarmd door een HR-houthaard. In de slaapkamer en badkamer gebruikten we een eenvoudige elektrische kachel (kortstondig).

Ons langetermijndoel is om vloerverwarming in de woonkamer te installeren met behulp van een Lucht/Water-warmtepomp en mogelijk op termein van het gas af. Voorlopig zijn we echter op zoek naar een systeem dat voornamelijk kan koelen, maar ook indien nodig kan verwarmen.
Warmtebehoefte:
Aangezien we pas recentelijk eigenaar zijn geworden van de woning, is het moeilijk om de warmtebehoefte in de winter exact in te schatten. We kunnen dit in eerste instantie afleiden van de houthaard (HR 8kw). Als deze gedurende één tot twee uur op de laagste stand heeft gebrand, was het te warm (25 graden) in de woonkamer en had deze voldoende warmte opgeslagen voor de rest van de avond. Volgens een online calculator zal de totale warmtebehoefte van de woning ongeveer ~6KW zijn.
Ruimtes:
- Woonkamer + uitbouw: 65m2; hoekwoning (uitbouw 30m2); 60mm spouwmuurisolatie; HR++; 2cm vloerisolatie; uitbouw met triple glas
- Slaapkamer 1: 15m2; HR++
- Slaapkamer 2/kantoor: 7m2, HR++
Installatie:
Ik zal zelf voor de plaatsing zorgen, maar het afvullen en dergelijke zal worden uitbesteed.
Mijn ideeën:
- Gezien de grootte van de ruimte lijkt een dubbele binnenunit in de woonkamer het meest logisch.
- De woonkamer en slaapkamer 2/kantoor zullen mogelijk tegelijkertijd in gebruik zijn.
- Er zal maar weinig overlap zijn tussen het gebruik van airconditioning in slaapkamer 1 en de woonkamer.
- De doelstelling is om A+++ airco's voor koeling en A++ voor verwarming te gebruiken.
- Ik neig naar het merk Daikin en geef de voorkeur aan een multi-split systeem.
- Aangezien de buren meerdere losse airco units hebben, is een multi-split niet noodzakelijk, maar wellicht wel handig.
- De buitenunit zal aan de buitenwand worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ivkoyz8CQQ9mqxVvoXSXytXm80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKcfubvuEHqoIs6gIsTbmWDl.png?f=fotoalbum_large
Vragen:
- Zijn er ervaringsdeskundigen met betrekking tot het gebruik van één of twee binnenunits voor een ruimte van 65m2?
- Voor de woonkamer ben ik nog op zoek naar het juiste vermogen. Naar mijn gevoel zou 3-4 kW voldoende moeten zijn, dus misschien 2x 2-2.5 kW units.

Elke algemene tip of advies is zeker welkom.

De titel moet natuurlijk Warmtepomp zijn en niet wamptepomp 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Spikeee op 19-02-2024 16:29 ]

Alle reacties

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 13:42
Na wat zoeken lijkt dit wel een interessante aanbieding:
https://www.airco-webwink...xm25r-ftxm20r-2x-4mxm80a/
3.5kw en 2.5kw unit in de woonkamer, en 2kw in beide slaapkamers