Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joraneke1
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-02 19:10
Beste,

ik heb momenteel de nieuwe Modem van Telenet + een 360 WiFi pod op mijn zolder.

Deze pod werkt dus via een mesh netwerk, niet via PowerLine, en zou dus moeten een goeie stabiele WiFi geven.

Momenteel heb ik nog geen problemen ervaren maar zit echter met een paar vraagtekens:

* Wat is de snelheid tussen de Modem en de Pod, of tussen Pod en Pod.

Nu weet ik wel dat de internetsnelheid hangt van mijn abonnement. ik heb de abo voor 300 mbps, ik haal 271 mbps op de modem en 216 mbps op de pod.

Maar wat is de LAN snelheid, dus bijvoorbeeld moest ik een NAS hangen aan de pod en wil intern streamen naar mijn PC?

Het antwoord van Telenet volgt:

" De theoretische maximumsnelheid is 1 Gbps (indien je een Gigabit abonnement hebt, tenminste), al is er altijd wel wat verlies te verwachten qua snelheid aangezien het nog steeds gaat om een draadloze verbinding, Joran. Tim"

mijn antwoord:

"Bedankt Tim. Die 1 Gbps is inderdaad als je het abonnement hebt. Dit heb ik niet en is een theoretische 300 mbps. Maar blijft de interne snelheid bij mij nog steeds 1 Gbps? Bijvoorbeeld moest ik 2 PC's koppelen op de modem en de pod en ik wil data op de LAN sturen naar elkaar"

Waarop Telenet:

"Daar vrees ik wat voor, Joran. Vanaf het moment dat de pods erbij betrokken zijn zal dit niet meer gelden als een LAN, de effectieve snelheid zal dus afhankelijk zijn van je abonnement. Tim"

Heel vreemd dat de LAN snelheid zou afhangen van het abonnement?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-05 10:32
De Pods kunnen inderdaad onderling en met het modem zo hard gaan als de hardware toelaat (1 Gbps op de LAN, nog veel hoger theoretisch op de Wifi) maar in de praktijk zo hard als de praktische wifi verbinding toelaat. Die is afhankelijk van tal van factoren waaronder afstand tussen de pods, de hoeveelheid muren/plafonds en andere stoorfactoren, en andere verbonden apparaten via wifi die bandbreedte gebruiken.

Het is inderdaad onzin dat die snelheid beperkt wordt door je abonnement, de wifi wordt niet afgeknepen maar het lijntje naar buiten is afgeknepen in je modem.
Dus van NAS naar PC via Pods en/of modem staat los van je internet abonnement maar is wel afhankelijk van je wifi praktijksnelheid. Bedraad is altijd betrouwbaarder en meestal sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Hardware en software is in dit systeem allemaal onder controle van Telenet, dus de mogelijkheid bestaat dat Telenet de snelheid van je LAN beperkt tot de snelheid van het abonnement.

Op de modem van Telenet draait sowieso ook software die je LAN vertraagt. (Safespot+ DPI en Plume DPI)

De antwoorden van de Telenet-klantendienst kan je best niet vertrouwen. Die zinnetjes zijn allemaal voorgekauwd door marketeers en hebben de bedoeling jou naar een duurder abonnement te lokken.

Snelheid moet je zelf testen, bekabeld (UTP-kabel) geeft de stabielste snelheden tot 1 Gbps (Gigabit Ethernet)

Voor een sneller LAN (2,5 Gigabit Ethernet) kan je best eigen apparatuur gebruiken en een modem in bridge-mode instellen. Dat kan bij Telenet alleen met de Telenet CV8560E. Bij andere providers kan dat met elke modem.

Wie een heel snel LAN wil, kan dus best geen Telenet-apparatuur gebruiken waarop DPI (Deep Packet Inspection) software draait.

[ Voor 14% gewijzigd door rafbelg op 19-02-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:04
Dat antwoord van Telenet komt op mij over alsof de medewerker de vraag niet goed heeft gelezen en op de automatische piloot reageert met uitleg over het abonnement en beperkingen van wifi. Weinig mensen komen nog met vragen over een lokaal netwerk, de meesten maken zich alleen nog maar druk over speedtesten via wifi en komen klagen met "maar ik betaal toch voor x Mbit/s" etc. En dan zien die ook wel eens over het hoofd dat dit over iets anders gaat :) .