plakplinten rondom laminaat 'knippen' met een verstekschaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi tweakers, ik moet een berg plakplinten aanbrengen rondom laminaat en zag dat men die vaak knipt met een verstekschaar. Dat werkt (in theorie) wat strakker dan een verstek bak met kapzaagje...

Je hebt ze al voor vrij weinig bij de gewone bouwmarkten maar ook knipex heeft er 1 alhoewel die er wellicht niet helemaal voor bedoelt is en 3 keer zoveel kost (wat ik op zich niet erg vindt).

Mbt de goed kopere verstekscharen lees ik wisselende berichten in rteviews mbt onnauwkeurigheid etc.

Mijn vraag: met welke verstekschaar hebben jullie een goede ervaring ? Dus strakke knip naden en echte 45 graden hoeken.

En robuust genoeg om iig een paar 100 meter plakplinten meegaan....

dank alvast mvg mb

[ Voor 15% gewijzigd door MisterB op 19-02-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:49
De Knipex heeft verwisselbare messen, dus mocht het bot worden kun je gewoon een nieuwe erin zetten.
Die zijn in het wegwerp stanleymes formaat.

Als je het nodig hebt voor één klus en verder nooit meer, is het wellicht wat aan de dure kant voor de Knipex te gaan. Aan de andere kant als je echt véél moet knippen...

Persoonlijk houd ik erg van goed gereedschap en kies dan ook meestal voor gerenomeerde merken ipv gestampt stalen prulwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MisterB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:35:
Hi tweakers, ik moet een berg plakplinten aanbrengen rondom laminaat en zag dat men die vaak knipt met een verstekschaar. Dat werkt (in theorie) wat strakker dan een verstek bak met kapzaagje...

Je hebt ze al voor vrij weinig bij de gewone bouwmarkten maar ook knipex heeft er 1 alhoewel die er wellicht niet helemaal voor bedoelt is en 3 keer zoveel kost (wat ik op zich niet erg vindt).

Mbt de goed kopere verstekscharen lees ik wisselende berichten in rteviews mbt onnauwkeurigheid etc.

Mijn vraag: met welke verstekschaar hebben jullie een goede ervaring ? Dus strakke knip naden en echte 45 graden hoeken.

En robuust genoeg om iig een paar 100 meter plakplinten meegaan....

dank alvast mvg mb
paar 100m doorknippen valt mee, het zijn niet 100 stuks die je in verstek moet knippen.
zou gewoon een goede verstekschaar kopen van Lowe
https://www.toolstation.be/lowe-verstekschaar-45-gr/p83124

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Dieks77 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:53:
De Knipex heeft verwisselbare messen, dus mocht het bot worden kun je gewoon een nieuwe erin zetten.
Die zijn in het wegwerp stanleymes formaat.

Als je het nodig hebt voor één klus en verder nooit meer, is het wellicht wat aan de dure kant voor de Knipex te gaan. Aan de andere kant als je echt véél moet knippen...

Persoonlijk houd ik erg van goed gereedschap en kies dan ook meestal voor gerenomeerde merken ipv gestampt stalen prulwerk.
hi thx ja ik ben ook voor bv een knipex maar twijfel of ie voor dit doel geschik is ... de leverancier gebeld maar die twijfelde ook .. wellicht valt het mee en heeft iemand er daadwerkelijk praktijk ervaring mee ?

met name ook het verstek werk heb je meteen 1.4 maal de lengte tov breedte .. kan ie dat aan

gr

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 19-02-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:59:
[...]

paar 100m doorknippen valt mee, het zijn niet 100 stuks die je in verstek moet knippen.
zou gewoon een goede verstekschaar kopen van Lowe
https://www.toolstation.be/lowe-verstekschaar-45-gr/p83124
hi zal deze eens uitchecken .. heb je er concreet ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MisterB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:03:
[...]

hi zal deze eens uitchecken .. heb je er concreet ervaring mee ?
Ik heb deze zelf. heb het ook pas bij mijn dochter gebruikt, ook een laminaatsnijder ipv zagen met decoupeerzaag

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:50
Ik gebruik al tijden deze:

https://www.ecotools.nl/p...r-met-verlengde-handgreep

Werkt nog perfect, nodige plinten inmiddels mee geplakt.
Een plintenschaar is toch een beetje een uitzondering in handgereedschap, die wil ik zo voordelig mogelijk (en het is natuurlijk helemaal mooi als het ook nog eens goed werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik denk dat de 45 graden nauwkeurigheid van de tang een kleiner probleem is dan scheve muren in huis waardoor je net geen 45 graden nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:08:
Ik gebruik al tijden deze:

https://www.ecotools.nl/p...r-met-verlengde-handgreep

Werkt nog perfect, nodige plinten inmiddels mee geplakt.
Een plintenschaar is toch een beetje een uitzondering in handgereedschap, die wil ik zo voordelig mogelijk (en het is natuurlijk helemaal mooi als het ook nog eens goed werkt).
ah die was ik nog niet tegen gekomen .. lijkt wel redelijk robuust - werkt ie nauwkeurig ook bij 45 graden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:08:
Ik denk dat de 45 graden nauwkeurigheid van de tang een kleiner probleem is dan scheve muren in huis waardoor je net geen 45 graden nodig hebt.
eens .. maar als beide dat niet zijn is het nog lastiger -- het moet iig redelijk robuust zijn, erdoorheen komen en ook nog redelijk nauwkeurig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Grote voordeel van die tang is dat je gewoon op je knieën kunt blijven zitten en meteen door kunt.

Qua nauwkeurigheid heb ik liever een afkortzaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Sethro schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:15:
Grote voordeel van die tang is dat je gewoon op je knieën kunt blijven zitten en meteen door kunt.

Qua nauwkeurigheid heb ik liever een afkortzaag
precies, afkortzaag heb ik wel maar dan moet je 300 keer heen en weer lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sethro schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:08:
Inderdaad.

Dit is een willekeurig kozijn met verstek geknipt rondom bij mij thuis met de plintenknipper die mijn schoonvader onderin z'n schuurkast had liggen.
Dit had ik overigens de middag voor de housewarming gedaan ... Ik was niet tevreden en ik kreeg van drie mensen (geen grap) complimenten over het netjes in verstek knippen van de plinten. Als je vanaf 1m70+ kijkt zie je het niet meer en het niet netjes recht zijn van muren en deuren merk je meer dan hoe goed die schaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DwTbJbaTXuR-i3NhpIXCppHuAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRN2czPkSyFfpxeVUoK9koNS.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Echt kunstwerkje :lol:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Inderdaad.

Dit is een willekeurig kozijn met verstek geknipt rondom bij mij thuis met de plintenknipper die mijn schoonvader onderin z'n schuurkast had liggen.
Dit had ik overigens de middag voor de housewarming gedaan ... Ik was niet tevreden en ik kreeg van drie mensen (geen grap) complimenten over het netjes in verstek knippen van de plinten. Als je vanaf 1m70+ kijkt zie je het niet meer en het niet netjes recht zijn van muren en deuren merk je meer dan hoe goed die schaar is.

[Afbeelding]
hi ja de vraag gaat meer gewoon over wat is een ok verstekschaar .. niet over hoe recht is me huis / of hoe handig ben ik ermee - ik weet dat dat een uitdaging is ...

maar het is wel ok-isch toch .. ?

met welke schaar gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:50
MisterB schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:10:
[...]

ah die was ik nog niet tegen gekomen .. lijkt wel redelijk robuust - werkt ie nauwkeurig ook bij 45 graden ?
Jah hoor, net als de andere scharen.

Bij het gebruik van scharen kan het het beste even (na het knippen) de onderzijde iets schuin snijden met een stanleymes, dan zitten ze een stuk netter tegen elkaar.

Oh, en vertrouw de dubbelzijdige tape niet, ik doe her en der een dotje montagelijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:31
Gewoon een simpele knipper. Af en toe bij niet haakse hoeken beetje gokken hoe je de plint moet knippen kwa schuinte.

En de naadjes afkitten met een silliconenkit in bijpassende kleur🤡 kijkt niet alleen superstrak maar ook beter ivm eventueel vocht van dweilen wat in de plinten zou kunnen trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

True schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:19:
[...]
Inderdaad.

[Afbeelding]
Zo had ik het ook ooit gedaan, tot na een jaartje of 5 a 8 ze allemaal los lieten :P
Toen maar op kleur dichtgekit, had geen zin om nog een keer zoveel effort erin te steken :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
thanks all, de vraag ging over het gereedschap en niet perse de verwerking .. dat komt wel goed icm kitten .. hitack etc ... maar kom iig weer paar nieuwe tools tegen die ik nog niet kende .. mvg mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoConnection
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Mooiste resultaat krijg je als je de snijkant van het plintje iets afschuint, d.w.z. de onderkant van het plintje is iets korter dan de benodigde lengte. Op de foto is duidelijk te zien dat de bovenkant korter is als de onderkant en daarom krijg je kieren....
Kieren tussen je kozijnen kun je afkitten mits dezelfde kleur, want je kozijnen staan zelden mooi haaks gemonteerd op de muur en hebben vaak ook rondingen i.v.m. splinters.
Als je zelf op je knieën zit lijken die kieren trouwens op de Grand Canyon, je visite kijkt niet eens naar de plinten maar naar de mooie QLed of stoom-oven.. :P
Pagina: 1