Home beer tap systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:05
Ik zou een home beer tap systeem willen, in combinatie met een 3D print.
De bedoeling is dat met op een druk van een knop of omschakelen van een hendel, er bier uit een flexibele leiding komt.

De 3D print zou een dier zijn.
Ervaring met printen en software daarrond heb ik.
Het is enkele het beetje elektronica die er zou komen bij horen en eventueel het tap systeem.

Er bestaat een perfect draft tap systeem, maar dat is met het omschakelen van een grote hendel en dat zou ik niet willen.

Iemand die me wat kan op weg helpen met :
- Eventuele elektronica vragen oplossen als ik ze zou hebben.
- Ander manier van bier tappen (liefst mobiel, dus verplaatsbaar)

Bij voorbaad dank

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Laat me raden, een beer? :+

Je kan zelf iets in elkaar knutselen maar je zou ook een bestaand iets kunnen ombouwen, zoals een tandartstrolley. Daar zit al het een en ander in aan leidingen en bediening en de te maken electronica en software eromheen zal geen raketwetenschap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt dan toch zo'n "perfect draft tap systeem" nemen en daar een motor op zetten die de hendel aan/uit zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 21:54
Erebus1 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:23:
Ik zou een home beer tap systeem willen, in combinatie met een 3D print.
De bedoeling is dat met op een druk van een knop of omschakelen van een hendel, er bier uit een flexibele leiding komt.

De 3D print zou een dier zijn.
Ervaring met printen en software daarrond heb ik.
Het is enkele het beetje elektronica die er zou komen bij horen en eventueel het tap systeem.

Er bestaat een perfect draft tap systeem, maar dat is met het omschakelen van een grote hendel en dat zou ik niet willen.

Iemand die me wat kan op weg helpen met :
- Eventuele elektronica vragen oplossen als ik ze zou hebben.
- Ander manier van bier tappen (liefst mobiel, dus verplaatsbaar)
Wat zijn je specifieke vragen (en wat heb je zelf al uitgezocht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:52
Wat doet de hendel? Die opent en sluit een (kogel?)kraan. Dus zou je iets moeten verzinnen wat een kraantje kan openen en sluiten.

Ik heb zelf een tafelmodel biertapje, waar gewone fusten op kunnen. Voor zo'n projectje zou zoiets ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Ben je al wat verder gekomen @Erebus1

• Erebus1
Raling schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:56:
Wat doet de hendel? Die opent en sluit een (kogel?)kraan. Dus zou je iets moeten verzinnen wat een kraantje kan openen en sluiten.

Ik heb zelf een tafelmodel biertapje, waar gewone fusten op kunnen. Voor zo'n projectje zou zoiets ideaal zijn.
heb je een link of dergelijke ? klinkt al enigszins interessant !

• Erebus1
Ja en nee, ik ben nog opzoek naar geschikte hardware. Het zou best zo easy mogelijk zijn.
Bedoeling is dat dit op verplaatsing kan ook.

• Erebus1
Accretion schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 07:39:
Je kunt dan toch zo'n "perfect draft tap systeem" nemen en daar een motor op zetten die de hendel aan/uit zet?
Daar dacht ik ook aan. Maar ik zou niet kunnen bedenken welk hardware ik concreet nodig heb.
Solderen etc kan ik, maar "bedenken" welke of wat voor hardware je nodig hebt, daar is mijn elektronisch verstand te klein voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Erebus1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:03:
[...]

Daar dacht ik ook aan. Maar ik zou niet kunnen bedenken welk hardware ik concreet nodig heb.
Solderen etc kan ik, maar "bedenken" welke of wat voor hardware je nodig hebt, daar is mijn elektronisch verstand te klein voor.
Waarschijnlijk heb je een Amerikaans youtube filmpje aangezien je het hebt over een home beer tap systeem en niet een biertap of tapinstallatie :) Misschien kun je het filmpje delen zodat we weten wat je wilt?

Een perfect draft heeft al een hendel en dergelijke, als je iets maakt van precies die afmetingen in een bar is die ook 'ingebouwd'. Inbouw vaatwassers en koelkasten zijn ook niet veel meer dan dat (ja, een paneeltje).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Erebus1
Marzman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:25:
[...]

Waarschijnlijk heb je een Amerikaans youtube filmpje aangezien je het hebt over een home beer tap systeem en niet een biertap of tapinstallatie :) Misschien kun je het filmpje delen zodat we weten wat je wilt?

Een perfect draft heeft al een hendel en dergelijke, als je iets maakt van precies die afmetingen in een bar is die ook 'ingebouwd'. Inbouw vaatwassers en koelkasten zijn ook niet veel meer dan dat (ja, een paneeltje).
Ik heb nog niet actief gezocht achter een filmpje eerlijk gezegd :P
Persoonlijk zou ik denken, een hendel overhalen zodat de druk ervoor zorgt dat het bier vloeit.
Maar om het esthetisch mooi(er) te maken zou ik op een apart paneeltje een druk knop en geen hendel hebben.
En dat maakt het wat complexer, denk ik.

• Rrob
@Erebus1 je bent nog steeds weinig concreet, klopt het dat je een consumenten tapje (perfect draft oid) wilt ombouwen? En zo ja welk consumenten systeem?
Of wil je thuis standaard horeca fusten (20 30 of 50L) gaan gebruiken met een bijbehorend systeem?

En wat bedoel je met 'mobiel' wil je het kunnen tillen of is op wieltjes ook mobiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Erebus1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Ik heb nog niet actief gezocht [...] En dat maakt het wat complexer, denk ik.
Fixed that for you.

Maar in alle serieusheid, daar zou ik wel gewoon eens beginnen. Wat er allemaal (kant en klaar/commercieel) beschikbaar is, wat mensen zelf gehobbied hebben. Vanaf daar gaan baseren wat je er anders aan wilt hebben, en dan pas zorgen maken hoe je dat moet gaan oplossen met een knopje, slangetje, printje of paneeltje.

Breek het eens in stappen, als ik google wat een 'home beer tap' is zijn dat feitelijk maar 2 compenenten (3 als het vat bier mee telt), waarvan je er over 1 al niet druk hoeft te maken. Een ver-edelde koelkast, en een tap-hendel. Dat laatste is waar je wat aan wilt veranderen, en als je door-googelt op tap hendels kom je snel genoeg uit op 101 verschillende variaties en mogelijkheden.

Hoe complex je het wil of kan maken is dan pas stap 3. Met een motortje, tiewrap en een veertje kom je een heel eind als je doel 'ben puur te lui om aan de hendel trekken' is. Is je doel wat te leren, en een lekkere kouwe rakker mooi meegenomen is als je 3 weken prutsen verder ben, kan je kijken in de hoek van arduino's, solenoids, en programeren.

• Erebus1
Ben een Belg, dus scheef vertellen is normaal hier.

Dus :

Ik ga een 3D print voorzien (een dier) met inwendig plaats voor een flexibel slang door te voeren en het uiteinde (waar uiteindelijk bier uitkomt) gaat uit het dier zijn mond komen.

Als mensen een knop (of hendel) manipuleren, zou er bier moeten uitkomen. Ofwel een aantal centiliters ofwel stoppend door nog een keer te drukken.

Het mag op commerciele fusten aangesloten zijn ook.
Dat je een drijfgas gaat nodig hebben, dat heb ik ook al door uiteraard.

Mobiel in de zin : Het 3D print gaat op tafel staan en al de toebehoren onder of achter de tafel.
Het bier gaat niet in aanraking komen met de 3D print ivm voedselveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:03
Erebus1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:37:
Ben een Belg, dus scheef vertellen is normaal hier.

Dus :

Ik ga een 3D print voorzien (een dier) met inwendig plaats voor een flexibel slang door te voeren en het uiteinde (waar uiteindelijk bier uitkomt) gaat uit het dier zijn mond komen.

Als mensen een knop (of hendel) manipuleren, zou er bier moeten uitkomen. Ofwel een aantal centiliters ofwel stoppend door nog een keer te drukken.

Het mag op commerciele fusten aangesloten zijn ook.
Dat je een drijfgas gaat nodig hebben, dat heb ik ook al door uiteraard.

Mobiel in de zin : Het 3D print gaat op tafel staan en al de toebehoren onder of achter de tafel.
Het bier gaat niet in aanraking komen met de 3D print ivm voedselveiligheid.
In plaats van de hendel zou je een magneetventiel kunnen plaatsen.
https://tameson.nl/collections/magneetventiel-12v-water

• Rrob
Tapbier heeft nogal de neiging om overmatig te gaan schuimen als het oneffenheden tegenkomt in de leiding.
Ik vraag me daarom af of een standaard elektrische /magneet klep wel geschikt is. Er zijn wel automatische taps waar de doorstroom per glas is te stellen is. Die werken hoogstwaarschijnlijk elektronisch dus de onderdelen bestaan. Een brouwer/installateur/onderhoudsmonteur van dat soort systemen kan je vast vertellen welke onderdelen ze gebruiken.

Bier schuimt ook erg als de kraan niet volledig open staat, dus de te klussen kraan moet ook een beetje vlot werken.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:52
Erebus1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:01:
[...]

heb je een link of dergelijke ? klinkt al enigszins interessant !
Link waarvan? Ik heb een koelertje van bouwjaar 93, die op een tafel kan staan. Loopt een leiding doorheen, en als je het bier daar doorheen laat lopen, die door de CO2 uit een fust geperst wordt, dan heb je een tap. Meer is een tap niet.

Lees je dus vooral even in wat een tap precies is. Het principe is dus heel simpel. Een klein koelertje is prima in een 3D geprint iets te verhullen.

Of koop gewoon een willekeurig tapje, verleng de slang door je 3D print heen, en zet er een magneetventiel achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
Je zou ook eens kunnen kijken naar een bierrugzak die op festivals gebruikt worden. En wellicht kun je eens een praatje maken bij een maakplaats (makerspace) bij je in de buurt. Wellicht lopen daar wat creatieve bierenthousiastelingen rond die de nodige onderdelen (betaalbaar) voor je kunnen maken.

Ik vind het een leuk idee en ben benieuwd wat er uit voort gaat komen je er van gaat brouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gethijsem op 24-02-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Rrob schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:31:
Tapbier heeft nogal de neiging om overmatig te gaan schuimen als het oneffenheden tegenkomt in de leiding.
Ik vraag me daarom af of een standaard elektrische /magneet klep wel geschikt is. Er zijn wel automatische taps waar de doorstroom per glas is te stellen is. Die werken hoogstwaarschijnlijk elektronisch dus de onderdelen bestaan. Een brouwer/installateur/onderhoudsmonteur van dat soort systemen kan je vast vertellen welke onderdelen ze gebruiken.

Bier schuimt ook erg als de kraan niet volledig open staat, dus de te klussen kraan moet ook een beetje vlot werken.
Dat is ook weer zo, zou in dat geval misschien een kleinere buisdiameter kunnen pakken om het tegen te gaan?

Kwam een tijd terug de Bottomsup Cup tegen.
Als je deze in een stoelleuning in zou bouwen, heb je altijd een vol glas :P

P.s:
De portable is best wel een interessante of van af te kijken.
*Of ik moet beter kijken en vind een Beerbuddy in Duitsland

[ Voor 11% gewijzigd door wally1987 op 23-02-2024 16:51 . Reden: Blijf maar wijzigen.. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Elektrische kleppen heb je in allerlei variaties, denk dat je hier een direct actuated versie wil hebben.
De meeste standaard kleppen werken door een klein gaatje te schakelen welke dan de hoofdklep schakelt, naast dat dit flink meer turbulentie geeft is het denk ik vanuit voedselveiligheid een slecht idee om kleine kanaaltjes te hebben die niet spoelen.

Qua materialen is sowieso zoeken, bier is best een eind van water, dus je moet dan ook wel een klep hebben met een membraan wat tegen bier kan.

Met een servo een bestaande klep bedienen is wellicht toch makkelijker dan een geschikte klep vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
Dank voor de ideeën en voorstellen.

Echter paar opmerkingen :
Het bier is niet beschikbaar in fusten maar in flesjes bier. Omdat het een speciaalbier is. Welke het is ga ik niet zeggen want ik wil geen verdoken reclame uitlokken.

Wat een idee is, maar weet niet hoe bier hierop reageert is : Een flesje open doen, een flexibele buis inbrengen en dan door vacuüm het eruit laten zuigen en in een glas laten schenken.

(Ik zou vlugger moeten reageren maar ik heb het met momenten vrij druk, mijn excuses voor diegene die hier al wat typ tijd ingestoken hebben!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Erebus1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:36:
Wat een idee is, maar weet niet hoe bier hierop reageert is : Een flesje open doen, een flexibele buis inbrengen en dan door vacuüm het eruit laten zuigen en in een glas laten schenken.
Ik denk dat je juist met een vacuüm het bier dood laat slaan, zou dan eerder kijken om druk te gebruiken voor het overhevelen.

Een hoop speciaalbieren komen ook gewoon in fusten voor de thuistapper. Alleen zie ik die vaker terug in drankzaakjes over de grens(vooral Duitsland) dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
Met fusten lijkt het me een haalbaar en leuk idee, maar met flesjes een ander verhaal. De meeste flessen speciaalbier zijn niet bepaald groot (0,25 tot een kleine liter) en dan zal je die na 1 tot 4 biertjes moeten wisselen. Ook hebben die geen schroefaansluiting dus met druk en slangen werken wordt ook wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Fles 'omtappen' gaat niet, de hoeveelheid koolzuur in een fust is fors hoger (alsin op druk gebracht om het eruit te kunnen krijgen).
Uit een fles krijg je dan dood bier uit je 'tap'.
Pagina: 1