Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 09:05
Beste Tweakers,

Ik ben een beetje de weg kwijt in het land van de docks. Ik snap niet helemaal hoe je nou weet of een specifieke dock gaat werken met een bepaalde laptop.

Ik heb net een Lenovo IdeaPad Pro 5 Gen 9 met Ryzen 7 8845HS besteld (zonder GPU). Één van de USB-C poorten op deze laptop is USB 4.0 met USB-PD en DisplayPort 1.4 ondersteuning en een bandbreedte van 40Gbps. Ik wil een dock waarmee ik 2x 1440p @ 120Hz kan aansluiten (DP of HDMI) en op kan laden (100w) via één USB-C kabel.

De poort op de laptop is dus niet Thunderbolt 4 (immers is het geen Intel/Apple), maar ik las online dat veel Thunderbolt 4 docks net zo goed werken over een USB 4.0 40Gbps poort. Is dit algemeen het geval of zijn er nog specifieke eisen waar ik op moet letten?

Ik zie in de Pricewatch bijvoorbeeld ook geen producten die als host-interface USB 4.0 gebruiken, alleen de host-interface Thunderbolt 4. Hoe zit dit nou precies?

Alvast bedankt voor het advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-06 13:42

Baakster

Dislectie enzo... succes!

ThunderBolt 4 heeft een vast standaard als volgt (Dit moet het kunnen anders is het geen TB4).

TB4:
Snelheid: 40Gbps
Laden: 100Watt
Resoluties: 2x4K60Hz of 1x8K60Hz
Source: https://www.intel.com/con...underbolt-4-vs-usb-c.html

USB4 kan 1 van de volgende standaarden hebben:
Snelheid: 40Gbps
Laden: 240Watt
Resolutie: Meerdere schermen die de bandbreedte gebruiken (niet specifiek)
Source: https://www.usb.org/usb4

Dus TB4 moet dat allemaal kunnen, USB4 mag 1 van de specificaties hebben.

TB4 zal prima werken op USB4 poorten mits de USB4 poort 40Gbps ondersteund.

Het is niet USB 4.0 maar USB4.Dan vindt je wel iets meer.

Wat ik jou kan aanraden als dock:
DP + HDMI + 100watt
uitvoering: Club 3D USB Gen 1 Type-C 8-in-1 MST Dual 4K60Hz Display Travel Dock
Of
2x DP + 100watt
uitvoering: Club 3D USB Gen2 Type-C to Dual DisplayPort 4k60Hz 7-in-1 Portabl...

Toegevoegd, laat je niet in de war brengen door termen als 4K60Hz, het heeft alles met bandbreedte te maken.
(3840 x 2160) 4K60Hz 8 bit = 14.93Gbps
(2560 x 1440) 2K120Hz 8 bit = 13.27Gbps (Past dus prima binnen de bandbreedte van 4K60Hz)

Mocht je echt een TB4 dock willen raad ik je aan dit topic door te lezen:
review: 20 USB-C-dockingstations - De beste basis voor je (thuis)werkplek

Hopelijk helpt je dit een beetje :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-04 09:05
Dankjewel! goed idee om naar te kijken naar de 4K marketing te kijken en dit te gebruiken om de bandbreedte te berekenen.

Wat ik dus gek vind is dat bij deze twee docks '5Gbps' en '10Gbps' als hostinterface aangegeven staat, terwijl ze dus eigenlijk gewoon 40Gbps doen (anders is dual 4K 60Hz niet te halen). Heeft dat dan te maken met het feit dat er hiervoor geen officiële USB-C 40Gbps standaard was?

In ieder geval erg bedankt. Ik ga het ook maar gewoon proberen en anders kan ik ze altijd nog terugsturen.