Schroeven verzinken in Fermacell (gipsvezelplaat)

Pagina: 1
Acties:

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:15
Vraagje van een relatief beginnend klusser...

Ik heb Variotherm wandverwarming geïnstalleerd, prefab ingefreesd in Fermacellplaten (gipsvezelplaat, 18mm dik). Nu heb ik het probleem dat het bij de meeste schroeven niet lukt om ze te verzinken. Ze steken ongeveer 1mm uit. Om de wand mooi af te werken wil ik ze liever verzinken dan dat ik probeer het strak te trekken met Uniflott, fill&finish of wat dan ook. Ben bang dat dat nooit helemaal mooi wordt.

Helaas kwam ik er pas na de klus achter dat er speciale Fermacellschroeven bestaan die (zo lees ik) makkelijker te verzinken zijn. Ik heb gewone gipsplaatschroeven gebruikt. In de (verder zeer uitgebreide) handleiding van Variotherm wordt overigens ook gewoon gesproken van 'dry wall screws'. Helemaal verkeerd zal het dus ook niet zijn.

Ik heb een 14.4v Makita accuschroefboormachine, DF347D.

Mijn vraag is hoe ik dit nu het beste oplos.
– Gipsplaatschroeven vervangen door Fermacellschroeven? (Financieel geen enorme investering, maar heeft dit kans van slagen? Anders is het alsnog zonde natuurlijk.)
– Slagschroevendraaier kopen?
– Toch een goede laag finisher erop?
– Anders?

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Als het maar om 1mm gaat, al eens geprobeerd een schroevendraaier erop te zetten en daar een tik met de hamer erop te geven?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:23
Een normale schroeftol moet die schroeven toch makkelijk door een Fermacellplaat heen trekken, of is de ondergrond zo hard? Fermacellschroeven werken wel beter en makkelijker (kop is anders), maar ik heb ook met gipsplaatschroeven nooit problemen gehad om ze goed verzonken te krijgen. Ik zou dus eerst kijken of je ze niet toch door kunt draaien (b.v. met de hand als het oppervlakte niet te groot is).

Maar mocht het lastig blijven zullen Fermacellschroeven waarschijnlijk wel beter werken. Dus kans van slagen heeft et zeker.

[removed]

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
De vraag is eerder waarom ze niet helemaal verzinken. Zit er iets hards achter de fermacellplaten? Een beetje schroeftol (zoals je DF347D) moet hier geen problemen mee hebben. Heb jij (of een maat) een slagschroevendraaier die je zou kunnen lenen? Die zou 't zeker moeten redden, ongeacht wat er achter de fermacell zit :p

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Die Makita zou (zolang de accu een beetje ok is) geen enkel probleem moeten hebben om die schroeven compleet door een gipsplaat heen te schroeven, er is dus iets anders aan de hand.

Hoe lang zijn de schroeven, en wat zit er achter de gipsplaten; waar schroef je de platen op?

Als het echt aan het Fermacell ligt (ik heb het nooit gebruikt) kun je de schroeven mogelijk 1 voor 1 loshalen, met een verzinkboor (of gewoon een 8 of 10mm metaalboor) het schroefgat verzinken en dan de schroef er weer in.

[ Voor 29% gewijzigd door Paul op 19-02-2024 14:02 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Anomi
Bedankt voor alle reacties!

Wel een beetje een raadsel. Achter de platen zitten gewoon vurenhouten balken, 30mm dik. De schroeven zijn PH2 gipsplaatschroeven met grove draad, 3,9 x 45mm. Heb de platen zelfs voorgeboord, het zit ook allemaal netjes recht.

Als ik met de hand probeer aan te draaien, dan draai ik de schroevendraaier uit de kop voordat ik de schroef in beweging krijg. Eruit is geen probleem.

Volgens mij ligt het overigens ook niet aan een user error met de schroeftol (verkeerd toerental of verkeerde stand). Heb geen problemen gemerkt met de accu, maar misschien is die niet meer wat hij geweest is. De tweede accu die erbij hoorde is al kapot. Wel vreemd: de helft van de schroeven is gedaan met de Bosch van een klusmaat en die kreeg ze er ook niet in.

Verzinkboor gebruiken kan inderdaad, ook wel overwogen, maar met zo'n 500 stuks hoop ik dat er een andere mogelijkheid is. Desnoods dit toch maar als excuus aangrijpen om de gereedschapscollectie uit te breiden met een slagschroevendraaier...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

Gebruik je wel een goed PH2-bitje?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Paul
18mm plaat, 30mm balken -> 48mm totaal. Je schroeven zijn 45mm; kun je die eens opmeten en kijken of ze daarbij de kop wel of niet hebben meegeteld? Als het goed is hebben ze die (bij verzonken schroeven) niet meegeteld en zijn ze in totaal 45mm (waarvan zo'n 40mm draad), maar je weet nooit.

En wat zit er achter die balken? Beton of staal?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Anomi
De 45mm is inclusief de kop. Er zit ook helemaal niets achter veel van de balken, dus het gaat volgens mij echt mis bij de kop die de plaat niet in wil.

Goed punt van het bitje, heb verschillende geprobeerd, inclusief perfect nieuwe. Helpt helaas niet...

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:01

orf

Fermacell is gewoon superhard. Je moet de koppen verzinken met een verzinkboortje, of fermacell schroeven.

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
orf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:30:
Fermacell is gewoon superhard. Je moet de koppen verzinken met een verzinkboortje, of fermacell schroeven.
Dat valt reuze mee, ik heb hier net zelf gewone spaanplaatschroeven én gipsplaatschroeven met een slagschroevendraaier dwars door de fermacell heen gedraaid als test.

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:29
Heb dezelfde schroefmachine liggen en op stuk fermacell 12,5 mm er gipsplaatschroeven ingedraaid tegen hout. Standje 1 slip op 16 laat m tot 1 mm eruit, doordat de fermacell uitstulpt naar schroefdop toe. Dat blaas je niet weg. Je kan 'm wel verzinken met de machine door op boorstand lekker te duwen.

Met ddf484 en dtd157 gaat het no problemo.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
rupie99 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:38:
Je kan 'm wel verzinken met de machine door op boorstand lekker te duwen.
Inderdaad, op standje ''boren'' de schroeven iets verder er in draaien zou geen probleem moeten zijn.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 13:09

Glewellyn

is er ook weer.

Weet je zeker dat de houten regels écht 30mm waren? Of waren ze "30 mm", misschien kan je een reststuk nameten?

*zucht*

• Anomi
@rupie99 @Ernemmer, dat lukt inderdaad _/-\o_. Had ik nog niet durven proberen. #somsbenjetebang

Je moet er wel echt je lichaam achter zetten en heel gecontroleerd 'boren' om het bitje niet meteen helemaal te vernachelen. Zal nog lastig worden aan de bovenkant (hellend dak). Maar goed om te weten dat het kan.

Dank allen!

• Paul
Als je die nog moet doen dan kun je ze bij het voorboren meteen verzinken: https://www.hornbach.nl/p...m-met-verzinkboor/979771/

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Anomi
@Paul, thanks, goede, die kende ik nog niet. Handig voor de volgende wand.

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Anomi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:00:
Je moet er wel echt je lichaam achter zetten en heel gecontroleerd 'boren' om het bitje niet meteen helemaal te vernachelen. Zal nog lastig worden aan de bovenkant (hellend dak). Maar goed om te weten dat het kan.
Juist dat gaat met een slagschroevendraaier makkelijker en laat de schroef en het bitje heel. Je moet dan wel oppassen dat je niet te diep gaat, en je moet nog steeds voorboren omdat de schroef anders kan breken.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:17
Anomi schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:29:
De 45mm is inclusief de kop. Er zit ook helemaal niets achter veel van de balken, dus het gaat volgens mij echt mis bij de kop die de plaat niet in wil.

Goed punt van het bitje, heb verschillende geprobeerd, inclusief perfect nieuwe. Helpt helaas niet...
Nieuw maakt niet zoveel uit, als het geen merkbitjes zijn. Heb je bits van een goed merk geprobeerd? Zelf gebruik ik Wera, die draaien echt niet zomaar uit de schroef. Hoewel er ook nog verschil in kwaliteit van de schroefkop kan zitten, ook daar zou ik voor een merk kiezen voor een dergelijke klus.

iRacing Profiel

• Anomi
Ah, wist niet dat er zoveel verschil zit tussen bitjes. Ik heb zo’n bitsetje van Bosch, is dat een beetje oké?

Dit vind ik zo top aan Tweakers trouwens. Je hebt een simpele vraag en binnen een halve dag hebben allerlei mensen een stroom aan advies gegeven, inclusief dingen waar je zelf nooit aan gedacht had, en zijn sommigen zelfs testjes gaan doen met hun eigen tools en materiaal :)

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
Anomi schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:19:
Ah, wist niet dat er zoveel verschil zit tussen bitjes. Ik heb zo’n bitsetje van Bosch, is dat een beetje oké?

Dit vind ik zo top aan Tweakers trouwens. Je hebt een simpele vraag en binnen een halve dag hebben allerlei mensen een stroom aan advies gegeven, inclusief dingen waar je zelf nooit aan gedacht had, en zijn sommigen zelfs testjes gaan doen met hun eigen tools en materiaal :)
Bosch is helemaal prima voor de doe-het-zelver , zelf heb ik Bosch, Makita en Wera bitjes in gebruik. Zolang je de juiste gebruikt voor de juiste schroef. Doen die het allemaal even goed.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fermacellschroeven (gipsvezelplaat schroeven) hebben een kleinere diameter kop en hebben een freesrand onder de conische kop zitten exact om deze reden De trompetvorm van de gipsplaatschroef zorgt ervoor dat je de laatste mm moeite hebt. die is namelijk ontworpen zodat het zo moeilijk mogelijk door het karton van een gipsplaat kan breken. als wisselen van machine/bitje niet helpt voor net een beetje extra controlle/power. Zal wisselen van schroef wel helpen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/25656.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/91161.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 20-02-2024 09:43 ]

• Paul
Die set bitjes heb ik ook, werkt uitstekend. Voor gipsplaten gebruik ik deze: WIHA Bit voor gipsplaatschroeven, 2 stuks omdat je dan niet te diep kan draaien, maar zo te lezen zou ik dat niet voor Fermacell gebruiken omdat deze bitjes gebruik maken van de "cam out" (het eruit schieten) en je zo te lezen voor de laatste millimeter nog best wat kracht nodig hebt.

Het belangrijkste is dat je PZ bitjes (pozi) gebruikt voor PZ schroeven en PH bitjes (Phillips) voor PH schroeven. Not all kruiskoppen are created equally :P https://www.laborholland.nl/bitjes-blog

Mocht je voor een slagschroevendraaier gaan, daar horen eigenlijk andere bitjes bij. Het de set die je hebt gaat het prima zolang je het met beleid doet, maar zodra je echt gaat ratelen heb je impact rated bits nodig, bijvoorbeeld uitvoering: Makita E-03084 Slagschroefbitset 31-delig 25mm Impact Black

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1