Zonnepanelen 3 fase kabels e.d. op 1 fase meterkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik heb de afgelopen weken meerdere bedrijven over de vloer gehad voor een offerte voor zonnepanelen.
Er zit nogal wat verschil in de informatie die ik krijg. Vooral als het gaat om 1 fase of 3 fase aansluiting. Hopelijk kunnen jullie mij het juiste antwoord geven.

Wij hebben verleden jaar een verbouwing gedaan en toen de meterkast ook meteen laten aanpassen. De meterkast is klaar gemaakt voor eventueel een 3 fase aansluiting. Dit is nu dus nog een 1 fase aansluiting maar dus zo klaar gemaakt dat alleen de netbeheerder nog wat om hoeft te zetten.
Op dit moment is het nog niet nodig om over te gaan op 3 fasen dus vandaar dat we dat nog niet gedaan hebben. Mogelijk dat we in de toekomst nog een hybride warmtepomp willen en airco. En dan is het denk ik wel handig om over te gaan. Maar waarom nu kosten maken als we het nog niet zeker weten. Het kan ook zomaar zijn dat we over een aantal jaar gaan verhuizen.

Maar nu zitten we dus nog op een 1 fase en willen we 10 zonnepanelen. Die 10 zonnepanelen kunnen nog makkelijk op een 1 fase aansluiting. Dus nog geen reden om over te gaan op een 3 fase aansluiting.

Verleden week was er iemand aanwezig die aangaf dat een 1 fase omvormer en kabels wel op een 3 fase kan. Maar 3 fase niet op een 1 fase. Dus als we in de toekomst wel over gaan dat dat geen probleem is als we nu alles hebben voor de 1 fase. Het is zelfs nog goedkoper om alles 1 fase te hebben.

Vandaag was er iemand die het tegenovergestelde zei. 3 fase kan wel op 1 fase maar niet andersom
Hij heeft op de offerte een Enphase iq8+ staan en 3 fase q-cable, 3 fase q-term en 3 fase q-relay. Maar kan dit wel op een 1 fase aansluiting?

Wat is nou juist en wijsheid?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alvast bedankt,
Petra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat doe je moeilijk? Bel je netbeheerder en laat voor een euro of 300 je aansluiting omzetten naar 3x25.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
Maar dit is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is, kunnen 3 fase kabels, relay e.d. op een 1 fase.

En het is niet alleen 300 euro voor de netbeheerder. 1 fase is is ook goedkoper dan 3 fase.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Missp76 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:32:
Maar dit is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is, kunnen 3 fase kabels, relay e.d. op een 1 fase.

En het is niet alleen 300 euro voor de netbeheerder. 1 fase is is ook goedkoper dan 3 fase.
Hoe kom je erbij dat 1 fase goedkoper is dan 3 fasen? Dat is namelijk onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Nope :) Voor standaard huisaanslutiingen (1x35A of 3x25A) is het vastrecht gelijk. Alleen bij zwaardere driefasen-aansluitingen (3x35A en hoger) gaat het vastrecht omhoog.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je voldoende rekening houd met het ontwerp van het systeem kun je een enphase 3-fase q-cable op 1-fase aansluiten.
Immers bevat de 3f q-cable voor elke omvormer een fase-nul paar. Welke fase wisselt roteert door.

Als je ervoor zorgt dat je onder het maximum 1-fase aantal omvormers blijft (maar één nul hè) kun je de 3-fases parallel zetten en als 1-fase gebruiken. Je hebt alleen tevel draad op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 12:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dat is het wel, gewoon 3x25 aanvragen, dan is het kwa vastrecht net zo duur. Dus echt eenmalig pakweg 300 euro.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Missp76
Ik heb het over de kabels zelf. Als ik alle artikelen voor 1 fase doe dan scheelt met dat 300 tot 400 euro op de offerte.
Dus wat vastrecht hier mee te maken heeft snap ik niet helemaal. Misschien was ik niet helemaal duidelijk.

Maar 3 fase op 1 fase zou dus wel kunnen als er rekening wordt gehouden met het ontwerp van het systeem.

Maar kan een 1 fase op een 3 fase?
Als ik wel kies voor de 1 fase kabels, relay e.d.bestaat de kans dat ik deze moet vervangen zodra ik over ga naar een 3 fase meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:31
Missp76 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:48:
Ik heb het over de kabels zelf. Als ik alle artikelen voor 1 fase doe dan scheelt met dat 300 tot 400 euro op de offerte.
Dus wat vastrecht hier mee te maken heeft snap ik niet helemaal. Misschien was ik niet helemaal duidelijk.

Maar 3 fase op 1 fase zou dus wel kunnen als er rekening wordt gehouden met het ontwerp van het systeem.

Als ik wel kies voor de 1 fase kabels, relay e.d.bestaat de kans dat ik deze moet vervangen zodra ik over ga naar een 3 fase meterkast?
Als je een 1 fase PV installatie hebt die niet meer dan 16A opwekt dan kun je die zonder problemen blijven gebruiken zodra je meterkast is veranderd van 1 naar 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De verwarring komt door string vs micro. Een 3-fase (string) omvormer kan niet op 1-fase. Maar een micro-omvormer is gewoon 1-fase maar meerdere kunnen verspreid worden over meerdere fases. Dat is wat je doet met een 3-fase trunk kabel. Maar zolang het totale vermogen laag genoeg is kan je het ook op 1-fase aansluiten. Laag genoeg is stroom van alle omvormers bij elkaar moet lager zijn dan de maximale stroom die de trunk kabel op een enkele fase mag hebben.

Daarnaast kan een systeem dat kon werken op 1-fase ook prima werken op één van de fases van 3-fase.

Let wel dat je op een 1-fase aansluiting bijna altijd iets moet doen voor de extra stroom van PV gezien de ontwerpstroom van een standaard meterkast 40A is. Dus (naast bekabeling die het aan moet kunnen) of alles alamat, of 63A aardlekschakelaars of een REM automaat. Laatste is alleen wel lastig in een 3-fase kast waarbij de inkomende fases gebrugd zijn. Dan moet je of een automaat per fase plaatsen of nu de "fase splitsing" verplaatsen na de REM automaat ipv bruggen op de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25

Een 1-fase omvormer kan altijd op een 3-fase aansluiting (dan gebruik je gewoon 1 van de 3 fases, enige beperking is het max. vermogen). Andersom kan een 3-fase omvormer niet op een 1-fase aansluiting. De 'uitzondering' hierop zijn de micro-omvormers, die feitelijk 1-fase zijn maar via een kabel als 3-fase aangesloten kunnen worden (zoals @Septillion al aangeeft.). Wel vraag ik me af hoe de installateur van de Enphase met de genoemde onderdelen terug van 3-fase naar 1-fase wil gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-06 21:26

Ja, een 1 fase omvormer is voordeliger dan een 3 fase omvormer. Bijkomstig kost de 3 fase aardlekautomaat ook nog een kleine 100 euro.

Een 3 fase omvormer kan niet draaien op een 1 fase hoofdzekering.

Een 1 fase omvormer kan wel draaien op een 3 fase hoofdzekering mits binnen de 4200 Watt aka 20 ampere afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
silverball schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:17:
Wat doe je moeilijk? Bel je netbeheerder en laat voor een euro of 300 je aansluiting omzetten naar 3x25.
Wat niet hoeft, hoeft niet he, 300 euro is ook gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En, de IQ8+ is zelden een goed idee, het uitgangsvermogen is de beperkende factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
RobertV70 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:54:
[...]

Wat niet hoeft, hoeft niet he, 300 euro is ook gewoon geld.
Eens, alleen je begint met zonnepanelen, daarna een inductie kookplaat, daarna een warmtepomp (want ja ooit gaat die komen), daarna wellicht een electrische auto.., oftewel als je nu de keuze hebt zou ik het zeker na drie fasen om laten zetten anders mag je dat wellicht later nog doen (met eventueel een andere omvormer want ook het salderen verdwijnt ooit en dan zit je te leveren op 1 fase en te halen op de andere 2..).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:55
LightStar schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:48:
[...]

[knip]
want ook het salderen verdwijnt ooit en dan zit je te leveren op 1 fase en te halen op de andere 2..).
Gelukkig is dat niet relevant (in Nederland), omdat je elektriciteitsmeter alleen netto import of export over alle fasen gesommeerd meet. Ofwel het import-telwerk loopt op, ofwel het export-telwerk, nooit beiden tegelijk.

Je kunt dus prima op 1 fase flink terugleveren, en op andere fase(n) afnemen, je meter telt alleen het netto verbruik of levering. Dat is dus geen argument voor een 1- of 3-fasen installatie.

Dit heeft niet/nooit iets te maken met de salderingsregeling, dat is slechts een administratieve rekenkunst die als subsidiemaatregel is ingezet. Heeft niets te maken met hoe je meter de energie meet die je huis in of uit gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 21-02-2024 08:47 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:24

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@LightStar Even als aanvulling op @Gameboy.

Netto registratie heeft helemaal niets met salderen te maken. Dit is volledig los daarvan geregeld. Dit is namelijk ook lang niet zo problematisch gezien het dan alleen om instantaan vermogen gaat ipv tijd verschoven / "het net als opslag" gebruiken. Dus daar hoef je geen zorgen over te maken.

Nu eens dat 3-fase wel meer opties biedt voor de toekomst. Maar zal het PV technisch vooral de vraag zijn, om hoeveel vermogen gaat het in totaal?

En dan omvormer vermogen, Wp doet er alleen toe om te kijken naar hoe goed de omvormer bij de panelen passen. En dan is een IQ8+ met moderne panelen (400Wp-ish) snel krap.
Pagina: 1