Netwerkkabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-02-2024
Heb 2 nieuwe netwerkkabels getrokken van meterkast naar woonkamer.
In de meterkast staat het modem /router.
Anderkant van de kabel komt in woonkamer in een dubbele wandcontactdoos...
Maar kabel werkt niet.
Weet iemand wat er mis is.
Betref een cat6+ kabel.
Zal foto toevoegen van hoe wandcontactdoos aansluiting en foto van aansluiting meterkast.
Aders aansloten zoals op beide foto,s

Beste antwoord (via Maik1970 op 20-02-2024 09:56)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, zie de link die ik al in mijn post hierboven gaf - Belden is zeker niet enige goede kabelfabrikant, maar het is breed verkrijgbaar kwaliteitsspul dat ook niet te duur is.

In het algemeen:
- Cat 6 is voldoende voor alles tem 10Gb zolang kabellengte minder dan 55m is. Cat6a is duurder en lastiger te bewerken tenminste: als het aan spec voldoet, dus liever Cat6
- tenzj je heel specifieke requirements hebt zijn shielding en foil (S/FTP) onnodig, maken de kabel lastiger te bewerken, zijn duurder en is het resultaat foutgevoeliger. Hou het dus bij U/UTP.
- installatiedraad moet een vaste stugge kern hebben
- zorg voor 100% koper, dus geen CCA/CCS
- ga voor minimaal 24 AWG dikte, 23 AWG is beter
- vuistregel: als een winkel geen .pdf met specificaties van fabrikant geeft bij een kabel is ofwel kabel danwel winkel niet te vertrouwen.

Ik zou sowieso die schoenveterkabel die je nu hebt vervangen, het is op meerdere vlakken ongeschikt. Niet wachten tot je een tweede wandcontactdoos binnen hebt.

Verder heb ik ook mijn twijfels over de wandcontactdoos: als je daar geen specificaties van hebt of kunt vinden, en dat ook bij een schimmige Bol.com partner hebt ipv een vakwinkel, is het maar de vraag of het goed spul is.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuitseHelm
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09-10-2024

DuitseHelm

Born at a very young age.

Koop/Leen een kabeltester en test het boeltje. Dan zie je meteen welke ader(s) er niet goed zit(ten).

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Duitse Helm // a.k.a. Nielles™

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Begin eerst eens met die foto’s want geen van allen hebben we een kristallen bol. En post dan pas je vraag ipv het ‘alvast’ neer te zetten…beetje erg onnodig.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zrtiCO658_rDOxUcSrp3_pl1O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxKCHlA7k1wKOjKj4wEu08W2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/el-svGDVyhqneS0kXkGYGQNue7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/890eBSw3WgxFqaIqQz5Rx0Gx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

Dit zijn geen foto's van de situatie. Je kan hoog en laag blijven springen dat het zit aangesloten "zoals op [die screenshots]" maar dan zou je kabel moeten werken. Waarschijnlijk zit het dus niet zo aangesloten of heb je het op een andere manier fout gedaan, maar dat kunnen we niet zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Graag fotos van hoe jij de kabels hebt aangesloten. voorbeeld foto's van het internet heeft iedereen al mappen vol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
Zal ik vanavond doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Van die herbruikbare stekkers zijn waardeloos, kun je niet gewoon even een normaal stekkertje aansluiten? Zo'n setje met een tang, een tester en een hele hoop (al dan niet lage kwaliteit) stekkertjes heb je al voor 2-3 tientjes en is vele malen beter dan zo'n herbruikbare.

Ook een keystone die zonder gereedschap kan zou ik nooit vertrouwen. Een keystone moet gewoon met een punch down tool aangesloten worden zodat de kabeltjes goed diep in de connectoren zitten en goed contact maken met de scherpe contacten, anders kun je er net zo goed niet aan beginnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Oon op 19-02-2024 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:54
doe jezelf een lol en koop een ding als dit:
https://www.amazon.nl/Inc...-RJ11-kabel/dp/B009FXPB3O
Kost geen drol, en je weet meteen of alles goed zit...
Pas als die zegt dat de kabel van voor tot achter (dus van switch/router/modem tot device helemaal ok is, ga je andere oorzaken zoeken.

Die "zonder gereedschap" spullen lijken me storingsgevoeling, en zijn waarschijnlijk ook een stuk duurder dan punchdown keystones + tool.

eerste check zonder tools (en foto's): beide kanten volgens A (of B ) layout aangesloten?

[ Voor 52% gewijzigd door breew op 19-02-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
volgens B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hebt kabels (meervoud) getrokken, maar kabel (enkelvoud) werkt niet. Werken ze geen van beide? Of doet een van de twee het wel?

Verder:
- je hebt wandcontactdoos en stekkers voor stugge montagekabel gelinked. Heb je ook stugge (vaste kern) UTP getrokken of gebruik je flexibele (stranded) kabel?
- je wandcontactdoos is geschikt voor Cat5E en Cat6, je stekkers voor Cat6A en Cat7. Daar horen vaak verschillende aderdiktes bij, waardoor wat op de een past te los gaat zijn op de ander. Kun je aangeven welke dikte (AWG-getal) aangegeven is per connector? En wat is de aderdikte van je netwerkkabel? Sowieso, kun je ipv stock foto's linken naar specificaties van je connectoren en kabel?
- best practice is om vaste kabels aan beide uiteinden vast te installeren aan WCD en/of patch panel (en dan korte flexibele patchcables gebruiken van vaste montagepunt naar actieve apparatuur). Jij wijkt aan een uiteinde daarvan af met die stekkers direct op de montagekabel. Kun je uitleggen waarom je daarvoor kiest en niet gewoon aan beide uiteinden wandcontactdozen gebruikt?
- vooral stugge kabels hebben een ruime bochtradius, ze kunnen knakken als je te strakke bochten probeert te nemen. Zou dat aan de orde kunnen zijn?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
Beide kabels werken niet.

kabels is een S/FTP Kabel AWG 27

De rj45 stekker is ook FTP en AWG 24t/m 27

Op wandcontactdoos kan ik geen AWG vinden

Het idee voor 2 wandcontactdozen lijkt me ook prima , misschien beter uit te voeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maik1970 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:13:
Beide kabels werken niet.

kabels is een S/FTP Kabel AWG 27

De rj45 stekker is ook FTP en AWG 24t/m 27

Op wandcontactdoos kan ik geen AWG vinden
AWG27 :? :X

Dat is extreem dun. Spec voor Cat6 is minimaal AWG26 voor stranded (patch) cable, AWG24 voor horizontal (stugge insallatiedraad).

Kortom, als die kabel echt AWG27 is, voldoet het niet aan spec en is de kans groot dat het geen goed contact maakt in WCD die geheid AWG23-24 verwacht.

Maar AWG27 is zo onwaarschijnijk dat ik me afvraag of we het wel over juiste gegeven hebben. Kun je linken naar specificaties van de kabel die je gekocht hebt?
Het idee voor 2 wandcontactdozen lijkt me ook prima , misschien beter uit te voeren
Absoluut.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tnx. En: :X
- volgt specificatie EIA/TIA 568B
Uhuh, laat ik eens even die spec erbij pakken:

Voor jouw toepassing (installaite, dus horizontal cable):
4.3
4.3.1
Horizontal cable
General
Covered herein are the requirements for balanced twisted-pair cables used in horizontal cabling. The
cable shall consist of 22 AWG to 24 AWG thermoplastic insulated solid conductors that are formed
into four individually twisted-pairs and enclosed by a thermoplastic jacket.
Maar hoewel het er niet explieciet bij staat, wordt wel gezegd: "apparaat te verbinden", wat impliceert dat het niet horizontal maar cord (patchcable) is, en daarvoor geldt (bij STP)
Cables used for 100 Ω ScTP patch cords and cross-connect jumpers shall consist of either 24 AWG
or 26 AWG thermoplastic insulated stranded conductors enclosed by a shield meeting the
requirements of clauses K.4.2 and K.4.3.
Maar los van specificaties: je linkt naar een kabel met voorgemonteerde connectoren. Klopt dat? Heb je deze gekocht en dan de stekkers eraf geknipt?

Als dat zo is:
1) je hebt de verkeerde soort kabel gekocht. Voor installatie moet je stugge kabel nemen. Iets als dit
2) los van jouw keuze voldoet deze kabel niet aan beschrijving, aangezien geen enkele AWG 27 kabel voldoet aan TIA/EIA 568B spec.

Nu, dat wil nog niet zeggen dat dit specifiek reden is dat het nu niet werkt, maar dit op orde krijgen is sowieso nodig om op termijn betrouwbare verbinding te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
ja dat heb ik zeker gedaan.

Ik ga eerst eens de kabel testen.
Dan ga ik een tweede wcd bestellen om de kabel tussen 2 dozen werkend te krijgen.

Lukt dat niet dan bestel ik een nieuwe kabel om te trekken door de pvc buizen.
2x 10 meter ongeveer , suggesties welke kabel dan wel goed is

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja, zie de link die ik al in mijn post hierboven gaf - Belden is zeker niet enige goede kabelfabrikant, maar het is breed verkrijgbaar kwaliteitsspul dat ook niet te duur is.

In het algemeen:
- Cat 6 is voldoende voor alles tem 10Gb zolang kabellengte minder dan 55m is. Cat6a is duurder en lastiger te bewerken tenminste: als het aan spec voldoet, dus liever Cat6
- tenzj je heel specifieke requirements hebt zijn shielding en foil (S/FTP) onnodig, maken de kabel lastiger te bewerken, zijn duurder en is het resultaat foutgevoeliger. Hou het dus bij U/UTP.
- installatiedraad moet een vaste stugge kern hebben
- zorg voor 100% koper, dus geen CCA/CCS
- ga voor minimaal 24 AWG dikte, 23 AWG is beter
- vuistregel: als een winkel geen .pdf met specificaties van fabrikant geeft bij een kabel is ofwel kabel danwel winkel niet te vertrouwen.

Ik zou sowieso die schoenveterkabel die je nu hebt vervangen, het is op meerdere vlakken ongeschikt. Niet wachten tot je een tweede wandcontactdoos binnen hebt.

Verder heb ik ook mijn twijfels over de wandcontactdoos: als je daar geen specificaties van hebt of kunt vinden, en dat ook bij een schimmige Bol.com partner hebt ipv een vakwinkel, is het maar de vraag of het goed spul is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maik1970
Bedankt voor de info .
Ik ga er mee aan de slag
Pagina: 1