Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobwob
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik heb stadswarmte van Vattenfall met een centraalklep die nu gestuurd wordt door een Itho Comfort Time 100. Ik wil dat iets slimmer maken door de centraalklep te sturen vanuit Home Assistant.

Nou heb ik een inline (parasiet?) zigbee switch, waarmee je bijvoorbeeld lampen aan/uit kan schakelen:
https://aliexpress.com/item/1005003287133241.html

Kan ik daarmee inderdaad de centraalklep/regelklep open en dicht sturen? Als ik het goed begrijp gaat de klep open als die 230V krijgt en dicht wanneer de spanning er weer af gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J7AcMUo6rha8_PIT8MLxD2D3LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YErS0fNd75ZgZvmueOYeriq6.jpg?f=fotoalbum_large

In Home Assistant heb ik alles al voorbereid met 'generic_thermostat' en de switch schakelt netjes aan de hand van een temperatuur sensor.

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 19-02-2024 13:07 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wobwob schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:08:
Nou heb ik een inline (parasiet?) zigbee switch
Heb je een link naar deze specifieke module?
Kan ik daarmee inderdaad de centraalklep/regelklep open en dicht sturen? Als ik het goed begrijp gaat de klep open als die 230V krijgt en dicht wanneer de spanning er weer af gaat.
Als de klep aangestuurd wordt met 230V dan kun je deze inderdaad openen en sluiten met 230V. Maar wij kunnen natuurlijk niet zien welke klep je hebt en of die echt 230V NC (gesloten bij geen spanning) is ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobwob
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Heb je een link naar deze specifieke module?

[...]

Als de klep aangestuurd wordt met 230V dan kun je deze inderdaad openen en sluiten met 230V. Maar wij kunnen natuurlijk niet zien welke klep je hebt en of die echt 230V NC (gesloten bij geen spanning) is ;)
Hé Gizz,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb een link naar de module en een foto van de centraalklep in de openingspost toegevoegd.

Over die klep is verder weinig te vinden. Of hij NC of NO is kan ik natuurlijk even testen door de draden los te halen en na te gaan of er dan warm water langs gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat lijkt me prima te gaan werken. Waarschijnlijk is hij NC, want een verwarmingsklep staat vaker dicht dan open. Bij NO zou je dan buiten het stookseizoen de hele tijd je klep moeten aandrijven en dat is zonde.

Denk er verder wel aan dat je de zigbee-module continu van voeding voorziet (en dus niet aansluit op de draden die vanuit je thermostaat komen).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobwob
  • Niet online
Cool. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wobwob
  • Niet online
Lijkt te werken :) Kan dat lelijke ding ook van de muur af :D