Upgrade werk/game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• frusciente352
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Hi Tweakers,

Mijn desktop die ik in 2015 heb gebouwd begint gebreken te vertonen en hierdoor wil ik een deel van mijn computer upgraden. Ik heb veel rondgespeurd op dit forum en ben met een idee gekomen. Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werken + incidenteel gamen. Voor werk maak ik gebruik van statistische software en Adobe Creative Cloud. Af en toe speel ik GTA V. Ik ben niet erg veeleisend betreft de game-prestaties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 400-500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASUS R9 290X 4GB DirectCU II OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Force 500€ 55,45€ 55,45
1VoedingenCooler Master GM G550M€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 55,45

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 124,-€ 124,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3)€ 87,-€ 87,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 73,-€ 73,-
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 343,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een computer waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Het is voor mij belangrijk dat ik veel programma's tegelijkertijd kan draaien zonder hier problemen aan te ondervinden. Het liefste past de nieuwe setup in mijn huidige case en maakt de computer niet extreem veel geluid. Momenteel heb ik nog een i5-4590 cpu met stock cooler. Het zou fijn zijn als ik mijn huidige voeding en gpu mee kan nemen naar de nieuwe setup. Mocht het echter beter zijn om toch een nieuw artikel te kopen, dan kan ik hierover nadenken.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn voorgestelde upgrades vinden. Kan mijn voorgestelde setup werken? Zouden jullie hier iets aan wijzigen? Zou het verstandig zijn om ook een AMD 7600 te overwegen?

Beste antwoord (via frusciente352 op 19-02-2024 16:22)

• Bouwer21000
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Je zou een AM5-build inderdaad kunnen overwegen, ik zou verwachten dat je daar wel wat extra jaren uit zou kunnen halen waardoor hij langer mee zou kunnen gaan. Dat valt dan wel zo'n 130 euro duurder uit:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B650M PG Lightning€ 126,49€ 126,49
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C36K€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,29

Ik weet niet welke processor je momenteel hebt, maar naar waarschijnlijkheid zullen zowel de 5600 ald de 7600 vele malen sneller zijn. Hoe lang je er uiteindelijk mee vooruit zal kunnen blijft wel lastig in te schatten.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

Je zou een AM5-build inderdaad kunnen overwegen, ik zou verwachten dat je daar wel wat extra jaren uit zou kunnen halen waardoor hij langer mee zou kunnen gaan. Dat valt dan wel zo'n 130 euro duurder uit:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,29

Ik weet niet welke processor je momenteel hebt, maar naar waarschijnlijkheid zullen zowel de 5600 ald de 7600 vele malen sneller zijn. Hoe lang je er uiteindelijk mee vooruit zal kunnen blijft wel lastig in te schatten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Cooler Master GM was in die tijd een redelijke voeding, iig de eerste budget voeding met DC-DC op alle rails. Helaas viel de kwaliteit wat tegen en gingen er veel defect rond de garantietermijn van 5 jaar. Wees blij dat die van jou het bijna 9 jaar heeft volgehouden. Nieuwe hardware zou ik er niet aan toevertrouwen, daarvoor is de kans op falen te groot.Vervangen dus. Thermaltake Toughpower GF A3 is een prima budget keuze.

• frusciente352
  • Nu online
Bouwer21000 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:25:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,29

Dit klinkt inderdaad aantrekkelijker. Wellicht is het wat toekomstbestendiger. Puur uit interesse: wat is de reden dat je specifiek Patriot Viper aanraadt als RAM? Ik zie hier veel G.skill voorbijkomen.
Uszka schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:20:
Cooler Master GM was in die tijd een redelijke voeding, iig de eerste budget voeding met DC-DC op alle rails. Helaas viel de kwaliteit wat tegen en gingen er veel defect rond de garantietermijn van 5 jaar. Wees blij dat die van jou het bijna 9 jaar heeft volgehouden. Nieuwe hardware zou ik er niet aan toevertrouwen, daarvoor is de kans op falen te groot.Vervangen dus. Thermaltake Toughpower GF A3 is een prima budget keuze.
Fijn dat ik geluk heb gehad. Zou ik echt risico op beschadiging van mijn andere hardware lopen als ik alsnog mijn huidige voeding mee zou nemen naar de nieuwe build? Of is het puur dat je verwacht dat ik dan alsnog snel een nieuwe voeding moet aanschaffen? En stel dat ik de onderdelen die Bouwer21000 hierboven voorstelt zou kopen, voor welk vermogen zou ik dan moeten gaan?

• Bouwer21000

Bouwer21000

Bigger number better

frusciente352 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:56:
[...]

Dit klinkt inderdaad aantrekkelijker. Wellicht is het wat toekomstbestendiger. Puur uit interesse: wat is de reden dat je specifiek Patriot Viper aanraadt als RAM? Ik zie hier veel G.skill voorbijkomen.

[...]

Fijn dat ik geluk heb gehad. Zou ik echt risico op beschadiging van mijn andere hardware lopen als ik alsnog mijn huidige voeding mee zou nemen naar de nieuwe build? Of is het puur dat je verwacht dat ik dan alsnog snel een nieuwe voeding moet aanschaffen? En stel dat ik de onderdelen die Bouwer21000 hierboven voorstelt zou kopen, voor welk vermogen zou ik dan moeten gaan?
Ik raad de Patriot vooral aan omdat hij goedkoop is :) die ene slechte review moet je niet op letten, de reviewer probeert AM5 te draaien met 4 sticks, dat werkt inderdaad niet goed. Met 2 sticks is het geen probleem.

De voeding vervangen lijkt me geen gek idee, je hebt overigens geen erg hoog wattage nodig voor deze onderdelen. Als goedkope optie zou je de uitvoering: MSI MAG A550BN kunnen overwegen, die is niet erg duur maar wel betrouwbaar. Een moderne ATX 3.0 zoals Uszka aanraadt is wel mooi, maar lijkt me voor dit (low-end) systeem niet echt nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Bouwer21000 op 19-02-2024 13:52 ]

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-11 17:47

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Nieuwe hardware met een oude voeding is altijd wel een dingetje. Het kan goed gaan, maar soms is het ook “poef” en dan heb je wel pech als het oude vertrouwde beestje het nieuwe spul ook meeneemt naar de hardware-hemel.

Hangt dus van de kwaliteit en de staat af. Persoonlijk zou ik in dit geval niet gokken, gewoon een beetje extra investeren. Als je dan al nog een keertje een upgrade doet (bijv een andere videokaart) weet je dat die marge er ook is.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• frusciente352
  • Nu online
Bouwer21000 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Ik raad de Patriot vooral aan omdat hij goedkoop is :) die ene slechte review moet je niet op letten, de reviewer probeert AM5 te draaien met 4 sticks, dat werkt inderdaad niet goed. Met 2 sticks is het geen probleem.

De voeding vervangen lijkt me geen gek idee, je hebt overigens geen erg hoog wattage nodig voor deze onderdelen. Als goedkope optie zou je de uitvoering: MSI MAG A550BN kunnen overwegen, die is niet erg duur maar wel betrouwbaar. Een moderne ATX 3.0 zoals Uszka aanraadt is wel mooi, maar lijkt me voor dit (low-end) systeem niet echt nodig.
Duidelijk, hartelijk dank voor het meedenken. Ik zal het bestellen!
Wolvganger schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:29:
Nieuwe hardware met een oude voeding is altijd wel een dingetje. Het kan goed gaan, maar soms is het ook “poef” en dan heb je wel pech als het oude vertrouwde beestje het nieuwe spul ook meeneemt naar de hardware-hemel.

Hangt dus van de kwaliteit en de staat af. Persoonlijk zou ik in dit geval niet gokken, gewoon een beetje extra investeren. Als je dan al nog een keertje een upgrade doet (bijv een andere videokaart) weet je dat die marge er ook is.
Begrijp ik, beter het zekere voor het onzekere nemen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Bouwer21000 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:52:
je hebt overigens geen erg hoog wattage nodig voor deze onderdelen.
Een voorheen high-end R9 290X lust wel wat hoor! De Asus van TS kan over de 400w gaan. uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition is dan geen verkeerde uitgave en meteen voorbereid op een videokaartupgrade.
frusciente352 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:56:

Fijn dat ik geluk heb gehad. Zou ik echt risico op beschadiging van mijn andere hardware lopen als ik alsnog mijn huidige voeding mee zou nemen naar de nieuwe build?
Als de voeding faalt aan de DC kant dan kan het je zeker hardware kosten echter ben ik bij deze voedingserie alleen defecten aan de AC kant tegen gekomen.
En stel dat ik de onderdelen die Bouwer21000 hierboven voorstelt zou kopen, voor welk vermogen zou ik dan moeten gaan?
Zie hierboven^^

[ Voor 32% gewijzigd door Uszka op 19-02-2024 18:23 ]

Pagina: 1