tempprobe zonneboiler aftakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

We hebben een zonneboiler waar een tempprobe in zit. Ik weet zo nog niet welke aansluiting dit heeft, maar hij lijkt heel erg op een ds18b20 probe versie. Is het mogelijk dat ik die gele kabel aftak (signaal), en deze bijv, en op 't systeem van de zonneboiler houd, maar ook op een ESP32 kan aansluiten? Gaat dat werken?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wat voor zonneboiler-systeem is het?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Mavamaarten schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:15:
Wat voor zonneboiler-systeem is het?
ik heb werkelijk geen idee. Ding zit er al 15 jaar in vanaf de bouw in 2007. Er zit onderin aan de zijkant een gaatje in de behuizing waar die probe in zit. Deze probe gaat in een los kastje. Die zorgt ervoor dat 't circuit begint te stromen afhankelijk van de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kan je dat los kastje eens van dichterbij bekijken en eventueel openmaken?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grote kans dat je deze niet zomaar kan aftakken. Veruit de meest gangbare type temperatuursensoren die worden gebruikt bij zonneboilers zijn NTC10K en PTC1000 ( beide analoog ).

Ik ben nog geen enkel systeem tegen gekomen ( maar laat me graag verrassen ) die werken met DS18B20 sensoren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Mavamaarten schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:25:
Kan je dat los kastje eens van dichterbij bekijken en eventueel openmaken?
vast en zeker, zal vanavond even kijken!
mkleinman schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:27:
Grote kans dat je deze niet zomaar kan aftakken. Veruit de meest gangbare type temperatuursensoren die worden gebruikt bij zonneboilers zijn NTC10K en PTC1000 ( beide analoog ).

Ik ben nog geen enkel systeem tegen gekomen ( maar laat me graag verrassen ) die werken met DS18B20 sensoren.
ah, die zien er inderdaad wel zo uit. Dat zou balen zijn. Ik zou graag de temp van binnen de zonneboiler willen aflezen namelijk. Maar als dit inderdaad zo'n sensor is, plak ik m'n eigen sensor wel aan de uitgaande warmwaterbuis. Dan meet ik iig nog iets van of er warm water uit/in die boiler zat/zit.

[ Voor 60% gewijzigd door NeFoRcE op 19-02-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Als je je afvraagt waarom een tempprobe meer dan 2 draden zou hebben als het een ntc/ptc is, soms zijn het 3 of 4 draden om ook de weerstand van de kabel te kunnen meten en zo de sensor zelf te kunnen meten alsof er geen draden aanzitten.

Bij een pt100 bijv is een paar ohm verschil in de hogere temperaturen zo 10 graden celcius in de meting, dus heeft een lange kabel best veel invloed op je regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Die sensor zit meestal in een dompelbuis. Met een beetje geluk kan je daar een sensor bij proppen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NeFoRcE schreef op maandag 19 februari 2024 @ 08:28:
[...]

vast en zeker, zal vanavond even kijken!
[...]

ah, die zien er inderdaad wel zo uit. Dat zou balen zijn. Ik zou graag de temp van binnen de zonneboiler willen aflezen namelijk. Maar als dit inderdaad zo'n sensor is, plak ik m'n eigen sensor wel aan de uitgaande warmwaterbuis. Dan meet ik iig nog iets van of er warm water uit/in die boiler zat/zit.
Heb je toevallig op de voorkant een analoge aflezing?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Erasmo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:59:
[...]

Heb je toevallig op de voorkant een analoge aflezing?
Nope, zo modern is ie niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik zou niet gaan frieten met de bestaande sensor, waarschijnlijk is dat inderdaad geen ds18b20, en als het dat wel was kom je wat software aan het klussen om de bus te sniffen.
Parallel uitlezen aan een bestaande controller is vragen om ellende.

Is de well niet groot genoeg om er nog een sensor achteraan in te drukken?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiA3bKCqyOLusw3zWVCLPLWbPVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJelJf4bgDvjDqRr0SfFyHhb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wf2eKXeL84VLVE88OPV0fQY4AWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytITXwhA4UyDFRVFdV2Qhca4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCCQPV_6fKs6TKR7Em8p9BEAOPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqaJdcoPFfYSsjgm7keddthh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stAqgOGgcoWzLtze1DdPqU5Gy8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFxUvsDsWBhnGVmwoyFnWhoc.jpg?f=fotoalbum_large

Er is geen ruimte om bij de probe nog een probe in te drukken. En deze ziet er idd niet uit als eentje die ik extra kan aflezen. Balen! Dan plak ik de probe maar aan de warmwateruitgang van die boiler. Kan ik in ieder geval íets meten :)

[ Voor 7% gewijzigd door NeFoRcE op 20-02-2024 07:44 ]

Pagina: 1