opslag mogelijkheden op een mini itx bordje. NVME / SATA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-03 21:59
Ik ben op zoek naar een mini itx moederbord, bordje is bedoeld voor een nas oplossing. dus voldoende opslag aansluitingen zijn wel gewenst
Ik heb reeds een nas case, en ben nu dus op zoek naar een mini itx moederbordje. Momenteel heb ik 6 disken, maar dit wil ik indien nodig kunnen uitbreiden. Ik heb een aantal mogelijkheden gevonden, maar weet niet goed wat nu de voors en tegens zijn van de oplossingen.

1: ITX moederbord met 6 sata aansluitingen en m.2 aansluiting. Hierop zou je dan een adapater kunnen zetten met 5 of 6 sata connectors.

2: ITX moeder bord met 4 SATA aansluitingen met 2 m2.2 connectors eigenlijk hetzelfde als bovenstaand.

3: ITX moeder bord met sata, maar waar je ook bijv. een pci slot kan gebruiken voor NVME kaartjes.

Maar wat doen dit soort oplossingen met de snelheid? maakt het uit of het onboard is of via een PCI-e kaart?

Voorkeur is sowieso intel bordje, budge? Tja eerst maar even kijken wat de mogelijkheden zijn, om daarna maar eens te kijken wat het budget doet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is de reden dat je een mini-ITX bord wil? Als je al 6 schijven hebt, vallen zo'n beetje alle SFF behuizingen waar je voornamelijk een ITX bord in zou zetten al af. Eerst volgende is dan een mATX bord ivm de behuizing en dan heb je veel meer mogelijkheden.

Overigens zal elk ITX bord 1 PCIe x16 slot hebben voor het geval je een aparte videokaart wilt gebruiken. Dat slot is ook bruikbaar voor een controller om extra aansluitingen te krijgen (zoals 4x m.2).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
de case support alleen mini itx. zijn wel meerdere cases overigens. kijk naar jonsbo n3. mini itx support, maar 8 bay case. officieel volgens mij zelf 9 disken die je daarin kwijt kan.

Dat was dus ook eigenlijk de vraag. pci-e naar m.2, wat doet dat met de snelheid van m.2. is dat net zo snel, of langzamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01

M2M

medicijnman

PCI-express = M.2 (zolang je een PCI-express m.2 aansluiting hebt, die zijn namelijk ook in SATA variant beschikbaar).

Maar de echte vraag is waar de data vervolgens naar toe gaat. Indien over LAN, dan moet je hard je best doen om meer dan SATA snelheid nodig te hebben.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:57
Leuke casus. Hier heb ik me een aantal jaren geleden ook in verdiept voor iemand. De conclusie was: hoe meer er op een mITX-bordje moet zitten, hoe duurder het wordt t.o.v. andere borden + een andere case. De compacte oplossing werd te duur.

Wat @M2M al zegt: SATA is voor een LAN prima. Indien het beoogde OS SSD-cache ondersteunt, hoef je je zeker geen zorgen te maken om de performance.

In V&A staat er toevallig sinds gisteren een bordje dat wellicht interessant voor je is: Supermicro A2SDi-H-TP4F.

Voor opslag kun je 8 disks kwijt op de mini-SAS. Dan zijn er nog 4 gewone SATA-poorten over voor het OS en SSD-cache (beiden in RAID-1). Het OS kan eventueel ook op een NVMe. Dan houd je het PCIe-slot (3.0 x4) vrij voor een videokaart, extra netwerkkaart om dataverkeer te scheiden of nog meer storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dpj77 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:49:
de case support alleen mini itx. zijn wel meerdere cases overigens. kijk naar jonsbo n3. mini itx support, maar 8 bay case. officieel volgens mij zelf 9 disken die je daarin kwijt kan.
Ah, dan heb je geluk met dus een behuizing die hier in voorziet. Veel doen dat namelijk niet.
Dat was dus ook eigenlijk de vraag. pci-e naar m.2, wat doet dat met de snelheid van m.2. is dat net zo snel, of langzamer?
Als je een PCIe x16 uitbreidingskaart gebruikt voor 4x m.2 dan kan je er 4 m.2 op de maximale snelheid draaien zonder problemen, want m.2 is standaard al x4. Enige vereist is dat het moederbord wel bifurcation ondersteund op het slot, zodat je x4x4x4x4 krijgt op je x16 slot. Anders gaat het niet werken en zie je maar 1 m.2.

Heb overigens ook mITX bordjes gezien met 1 m.2 aan de bovenkant en 2 m.2 aan de achterzijde.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
heb een bordje gevonden waar een koeling bovenop de nvme zit, kan daar zo'n nvme sata adapter onder, of moet je die koeling dan in z'n geheel verwijderen? (1 koeling over 2 nvme adapters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25

Thomg

Aww yiss

Koeling? Je bedoelt de cover/heatsink? Dan ja natuurlijk, hoe plug je anders de SATA kabels erin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpj77
dat dacht ik ook al, maar ja eerste keer zo'n projectje heb niet eerder zo'n moederbord gezien met heatsinks dus denk vraag het voor de zekerheid even.

Iedereen bedankt alvast voor de duidelijke info!

• dpj77
Intel 300T Tray zou dit een nette processor kunnen zijn voor een nasje, waar je een paar dockers hebt draaien bovenop unraid, en mogelijk 1 virtuele machine?

hij lijkt erg energie zuinig namelijk

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:13
Hoe groot zijn je schijven dat je 6 schijven nodig hebt?

Gezien de prijzen hard gedaald zijn kan het zomaar goedkoper zijn om paar nieuwe grotere schijven te kopen en maar 4 aansluitingen.

Of toch een uATX bord.

categorie: Moederborden

uATX heeft hoop opties, ook in nieuwste serie cpu's.

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 22-02-2024 22:29 ]

• dpj77
ik heb inmiddels reeds een bordje met voldoende aansluitingen voor een mooie prijs, voeding kan ik morgen als het meezit ophalen. de kast is inmiddels binnen, nu alleen nog processor / koeling.

Ik wil gewoon voldoende mogelijkheden voor de toekomst. ook om wat mee te kunnen testen etc.

• dpj77
eigenlijk meer de vraag, welke processor zou voor mijn behoefte het beste zijn:

Intel 300T Tray
Intel Pentium Gold G7400
Intel Celeron G6900

Wil hem dus energie zuinig hebben, komt unraid op te draaien
met paar dockers, en denk 1 virtuele machine. Maar das vooral om beetje te testen etc.
Pagina: 1