Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:59
Wij zijn voornemens om een zwart/wit foto groot af te laten drukken als wanddecoratie en neigen naar een dibond of aluminium 'ondergrond'.

Nu lees ik dat bij aluminium afdrukken 'wit' niet word gedrukt en dus aluminium kleur zal zijn.

De foto betreft een koe in een wei. Een zwart/witte koe om precies te zijn. Dus die wordt dan zwart/grijs verwacht ik.

Afijn, de vraag:
wie heeft er wel eens een zwart/wit foto op aluminium laten drukken en hoe pakt dat uit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met drukken/printen kan in principe alleen maar licht weggenomen worden. Witte inkt is niet heel gebruikelijk. Nu bestaat er wel witte verf, dus het zou technisch mogelijk moeten kunnen zijn... Had jij al een leverancier gevonden die ook wit kan drukken?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dibond, wat aluminium is, kan je met witte of met aluminium kleurige ondergrond krijgen. Ik heb zelf alleen met witte ondergrond, maar ik heb ook kleurenfoto's. Mij lijkt dat aluminium kleur ondergrond vooral interessant is juist bij zwart-wit foto's. Maar zal ook van de foto afhangen of het de beste keuze is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:58
Klein schuifje naar Workflow :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Persoonlijk vind ik aluminium/dibond vaak afbreuk doen aan de foto. Eigenlijk moet je ook proefdrukken maken. Een zwart/wit foto moet vaak echt harde constrasten hebben, om duidelijk over te komen op aluminium/dibond. Zoals je zelf al noemt, wit wordt grijs. Maar zwart heeft ook niet een heel donkere intensiteit (wellicht afhankelijk van de drukker). Waardoor de hele foto een beetje flets wordt.

Wat ik zelf altijd een leuk alternatief vind is plexiglas zonder witte afwerklaag. De witte / lichte kleuren worden dan doorzichtig, en dit geeft op een lichte muur een diepte-effect. Maar ook dit is afhankelijk van het soort en type foto en natuurlijk de muurkleur om wel of niet succesvol te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Plexiglas heb ik hier ook, niet met doorzichtige afwerking, maar het nadeel is wel dat het echt een enorme spiegel is, terwijl aludibond dat nauwelijks een issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-04 17:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Een foto op dibond is gewoon een normale foto op een stevige ondergrond. Tenminste, dat is hoe ik t laat drukken.
Je kunt wel voor alu ondergrond kiezen, maar dat lijkt me niet zo mooi.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-04 12:25
Dibond kan inderdaad gewoon een witte kunststoflaag hebben waar op gedrukt kan worden. Als de foto zelf echt zwart-wit is zou deze er bijvoorbeeld op gezeefdrukt kunnen worden (dan heb je zeker goed dekkend zwart), maar met de diverse printing-on-demand mogelijkheden zou dit ook geen probleem moeten zijn (al kunnen de resultaten net zo veel verschillen als bij foto's op textiel, hier zit soms een gigantisch verschil in kwaliteit en kleurechtheid).
Ik heb zelf (als hobby) wel eens op dibond gezeefdrukt. Als het zonder rasters kan is dit goed te doen in ieder geval (iets wat bij een profi zeefdruk in ieder geval nauwelijks een probleem hoeft te zijn, zo fijn kan ik het op mijn atelier niet krijgen door beperkingen van lichtbak etc).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josleegstra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
*knip* spam

Voor adverteren mag je naar: https://www.dpgmediagroup...ontent=tekstlink_Tweakers

[ Voor 85% gewijzigd door Gonadan op 05-10-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:00
Heb je ook al naar xpozer gekeken? Dat vind ik zelf erg mooi

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Pagina: 1