Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deklusser123
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Hoi allemaal,

Stel je krijgt een nieuwe baan aangeboden met een document waarin de arbeidsvoorwaarden staan, datum wanneer je in dienst gaat treden tot wanneer (minimaal 6 maand), hoeveel uur dit zal worden tegen welk uurloon en deze wordt ondertekend door de toekomstige werkgever en werknemer. Werknemer zegt baan bij huidige werkgever op. Toekomstige werkgever geeft aan dat het contract in orde wordt gemaakt maar stel je krijgt deze niet. Kun je het ondertekende document dan gebruiken voor een aanvraag ww uitkering omdat je er van uit kon gaan dat je een nieuwe baan zou krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:12
Eh, dit is misschien een beetje een semantische discussie, maar een ondertekend document met arbeidsvoorwaarden ís toch een overeenkomst? Wat zou er dan nog in orde gemaakt moeten worden?

Dit valt voor het uwv onder ‘uitzicht op een baan’ lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Klinkt inderdaad als een contract (voor bepaalde tijd)...

Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deklusser123
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-04-2024
Is niet een contract maar een formulier waar besproken afspraken op staan. Vakantiegeld etc niet en er staat ook dat er rekening moet worden gehoud met de voorwaarden uit het daadwerkelijke contract. Dus twijfel nu wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02

pistole

Frutter

Ik zou niet huidige baan opgeven voordat je het nieuwe contract daadwerkelijk (ondertekend) in handen hebt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
pistole schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:09:
Ik zou niet huidige baan opgeven voordat je het nieuwe contract daadwerkelijk (ondertekend) in handen hebt.
Dit ^. Waarom zou je je huidige baan opzeggen voor niets meer dan een papier met wat potentiële arbeidsvoorwaarden? Not until the fat lady sings. Eerst tekenen, dan pas opzeggen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:50
Deklusser123 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:03:

Stel je krijgt een nieuwe baan aangeboden met een document waarin de arbeidsvoorwaarden staan, datum wanneer je in dienst gaat treden tot wanneer (minimaal 6 maand), hoeveel uur dit zal worden tegen welk uurloon en deze wordt ondertekend door de toekomstige werkgever en werknemer.
Dit is toch een getekend contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Als je beide een document ondertekend met daarin arbeidsvoorwaarden lijkt mij dit toch gewoon een arbeidscontract? Immers je spreekt af arbeid te gaan verrichten tegen een bepaalde vergoeding. Als het geen arbeidscontract is, nee, dan niet. Want dan heb je er zelf voor gekozen jouw oude baan op te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Even een beetje rond zitten Googlen. Het lijkt redelijk genuanceerd:
https://vangelderen.nl/ar...st-aanbod-en-aanvaarding/

Dus onder bepaalde voorwaarden (waaronder het opnemen van de belangrijkste arbeidsvoorwaarden én het ontbreken van de term "vrijblijvend") kan het worden gezien als bindend, maar het is wat minder zwart-wit dan het wederzijds aanvaarden van de werkelijke arbeidsovereenkomst.

Hoe dan ook, ik zou mijn baan niet opzeggen tot je een getekend (!) exemplaar hebt van je nieuwe arbeidsovereenkomst en *daar* schriftelijk (!) mee akkoord bent gegaan. Pas dan is er geen enkel twijfel meer over of er sprake is van een arbeidsovereenkomst, of dat het gaat om een vrijblijvend aanbod.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 19-02-2024 07:01 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Deklusser123 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:07:
Is niet een contract maar een formulier waar besproken afspraken op staan. Vakantiegeld etc niet en er staat ook dat er rekening moet worden gehoud met de voorwaarden uit het daadwerkelijke contract. Dus twijfel nu wat.
Wat is in jouw ogen het verschil tussen wat je nu hebt en een contract?

Je hebt nu toch ook je arbeidsvoorwaarden op papier staan en dat samen ondertekend? :+
#LeukerKunnenWeHetNietMaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 10:01

Seraphin

Meep?

Ik denk dat hier 3 aparte onderliggende vragen een rol spelen:
  • Staat het door de (toekomstige) werkgever aangeboden en ondertekende document gelijk aan een bindend aanbod?
  • Als de boel toch niet door gaat, ben je dan naar de maatstaven van het UWV verwijtbaar werkloos? Dit omdat je zelf ontslag hebt genomen bij je vorige werkgever.
  • Kun je aanspraak maken op WW op basis van de aangeboden voorwaarden in het document van de "toekomstige werkgever"? Dit is relevant indien er bv een grote salarisverhoging in het vooruitzicht werd gesteld.
Obv mijn eigen ervaring met "offer letter vs contract" zou ik zeggen: het document dat je hebt ontvangen is géén contract, dus je bent niet in dienst bij bedrijf X. Bedrijf X heeft echter wel een bindend voornemen geuit om met jou een arbeidsrelatie aan te gaan. Indien zij nu terugkrabbelen dan zou ik meer argumentatie verwachten dan een "ja sorry, foutje bedankt". Overigens kunnen ze je altijd alsnog het contract aanbieden en op dag 1 van de proeftijd de boel ontbinden; heb dus niet de illusie dat je bedrijf X kunt dwingen om je (duurzaam) in dienst te nemen.

Dit alles kun je imo echter wél aanvoeren bij het UWV als argument dat je _niet_ verwijtbaar werkloos bent (ondanks dat je zelf ontslag hebt genomen bij je vorige werkgever), en dus aanspraak kan maken op WW.

De hoogte (en overige voorwaarden) van de WW zal echter worden bepaald obv het salaris dat je bij je vorige werkgever had. Immers: de hoogte van WW is 70% van je laatstverdiende loon (of het maximum, maar dat terzijde), en je hebt nog geen loon ontvangen van bedrijf X.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Seraphin schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:49:
De hoogte (en overige voorwaarden) van de WW zal echter worden bepaald obv het salaris dat je bij je vorige werkgever had. Immers: de hoogte van WW is 70% van je laatstverdiende loon (of het maximum, maar dat terzijde), en je hebt nog geen loon ontvangen van bedrijf X.
Dat ligt iets genuanceerder:
Uw loon van de periode van 12 maanden voordat u werkloos werd, bepaalt de hoogte van uw WW-uitkering. Dat heet het WW-maandloon. In de eerste 2 maanden is uw uitkering 75% van dat WW-maandloon. De volgende maanden ontvangt u 70%.
Bron: https://www.rijksoverheid...jn-ww-uitkering-berekenen

Het gaat dus om een gemiddelde over 12 maanden, niet zuiver je laatst verdiende loon.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 21:39
BastaRhymez schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:54:
[...]

Wat is in jouw ogen het verschil tussen wat je nu hebt en een contract?

Je hebt nu toch ook je arbeidsvoorwaarden op papier staan en dat samen ondertekend? :+
#LeukerKunnenWeHetNietMaken
Niet alle arbeidsvoorwaarden staan kennelijk beschreven. Je loopt dus het risico dat er voorwaarden in het uiteindelijke contract staan, die je niet aanstaan. Dan heb je in het gunstigste geval een slechte onderhandelingspositie, als je je oude baan al hebt opgezegd.

Ik heb altijd naar mijn nieuwe werkgever gecommuniceerd dat ik mijn oude baan pas opzeg, wanneer ik een ondertekende arbeidsovereenkomst in mijn bezit heb. Enige waar men daar een beetje vreemd van opkeek, was in het onderwijs. (Waar men vervolgens met een contract van 4 maanden op de proppen kwam, in plaats van 1 jaar, want "we doen altijd contracten tot einde schooljaar...". Aangegeven dat ze best 16 maanden mochten doen, maar dat we echt niet korter dan de afgesproken 12 maanden zouden gaan.)

iRacing Profiel

Pagina: 1