Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:29
Mijn vraag
Ik draai Raspbian 11 op mijn Raspberry Pi 4B, deze draait vanaf een usb-stick. Ik wil upgraden naar een Raspberry Pi 5. Deze heb ik aangeschaft en werkt goed met een nieuw ingerichte usb-stick door de officiele Raspberry Pi imager. Dus ik ga er vanuit dat de Pi5 goed is.

Maar nu wil ik een kopie maken van de usb-stick en deze kopie laten draaien op de 5. Ik maak een image van de stick met win32imager. Dit stukje software was vroeger (toen er nog geen officiele imager bestond) de recommended tool om Raspbian images naar een stick te schrijven. Dus ik maak een kopie van de usb-stick in de 4 naar een image-bestand op mijn harddisk, en schrijf dat bestand vervolgens weer naar de nieuwe usb-stick. Deze wil dan echter de Pi5 niet opstarten.

Op internet vind ik juist overal dat dit gewoon kan, een Pi4 setup hoort zonder ellende te werken in een Pi5. Wat doe ik fout?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 4B
Raspberry Pi 5
Win32 disk imager versie 1.0
Raspbian 11 bullseye
Kingston datatraveller Kyson 32GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Getest dat de Pi5 goed is (met een nieuw geschreven officieel image start deze correct op)
De nieuwe usb-stick gecontroleerd op fouten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Extra informatie: Ik heb inmiddels een micro-hdmi kabel geregeld en kan dus meekijken op de Pi5 tijdens het booten. Wat blijkt: een oudere versie van Raspbian kan toch niet zomaar draaien op een Pi5. Ik krijg de foutmelding "The installed operating system does not indicate support for Raspberry Pi 5". Bullseye is dus te oud.

Er zijn wel methodes om te upgraden, maar het wordt door de Raspberry Pi foundation dringend afgeraden. Dus ik zal een nieuwe installatie moeten doen op mijn Pi5. Gelukkig draait het meeste van mijn spul in docker containers, dus dat zal qua werk wel een beetje meevallen. Als ik het goed begrijp, zal de nieuwe image dan wel kunnen draaien op een oudere Pi, maar dat zal ik moeten uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 18:05

Zorian

What the fox?

Als je toch al een kopie hebt, waarom dan niet gewoon upgraden naar de nieuwste Raspbian?
Heb hier 3 Pi's upgraded van 11 naar 12 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Omdat ik graag stabiele machines wil. De nieuwe Pi5 wordt de domotica-server. Als er IETS storend is, is als je domotica niet stabiel is. Het is wel mogelijk om Raspbian 11 te upgraden, maar het wordt afgeraden, dus ik ga het toch opnieuw inrichten.

Overigens loop ik daarbij meteen al tegen een probleem aan. Als je een standaard Raspbian installeert vanuit de officiele imager, dan wordt de partitie meteen bij de eerste keer opstarten vergroot tot de grootte van de usb-stick. Dat wil ik niet, want ik wil eventueel ook kunnen draaien vanaf een kleinere usb-stick. Bij Raspbian 11 kon ik die vergroting uitschakelen en later handmatig de partitie vergroten. Bij Raspbian 12 heb ik nog niet kunnen ontdekken hoe dat moet, de procedure is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinheads
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
https://github.com/Drewsif/PiShrink
met deze toepassing kunt ge uw image aanpassen

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Volgens mij zijn de images tussen 4 en 5 niet compatible.

• PhilipsFan
Sponz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:38:
Volgens mij zijn de images tussen 4 en 5 niet compatible.
Ze zijn wel compatible, maar alleen backwards. Een werkend image op de 5 zou ook moeten werken op de 4, maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal het hier laten weten als het zover is.
Pagina: 1