Data bruikbaarder maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruintje23
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-04-2024
Goedemiddag mede- tweakers

Voor een stage gerelateerde opdracht ben ik bezig met een analyse te maken over bestellingen/ orders.
Ik wil graag weten hoeveel orders er worden gemaakt in een bepaalde periode, wat de waarde is etc.
Hiervoor heb ik een excel data dump uit het inkoopprogramma gehaald en ben ik hier aan begonnen.

Nu loop ik alleen tegen het volgende probleem aan en dat is als volgt: het excel bestand geeft alle orderregels aan van alle inkooporders. ik zie dus in mijn kolom1 sommige inkooporders 14 of 30 keer terugkomen. waardoor ik voor mijn gevoel niet op aantal orders kan uitkomen.

Ik zoek dus een manier om de dubbelingen uit deze kolom te halen zodat ik aantal inkooporders kan zien, maar wel dat alle orderregels blijven gekoppeld aan deze inkooporder?

Is er een manier waarop dit kan of is dit niet mogelijk door de manier waarop de informatie is geplaatst?

Alvast bedankt!
Bruintje23

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30

Roozzz

Plus ultra

Een voorbeeldje van je data helpt altijd ontzettend. Als ik het goed begrijp is de basis van je tabel:
inkooporderorder
Aproduct 1
Aproduct 2
Aproduct 3
Bproduct 1

Als je het aantal inkooporders wil weten, dan kan je toch gewoon alle unieke nummers tellen?

Met een pivottable kan je dit soort data eindeloos slicen en dicen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruintje23
Roozzz

Sorry je hebt helemaal gelijk ik had even iets van een voorbeeld moeten maken/geven
Maar in zekere zin heb je gelijk met het voorbeeld wat je geeft.
de Unieke nummers tellen krijg ik wel de aantallen inderdaad maar dan zie ik niet hoeveel waarde er op 1 inkooporder zit.
Alleen met een pivottable draaitabel geeft hij dan vervolgens 3 keer A aan en dus nog 1 keer B. terwijl ik ze allebei 1 keer wil zien met dus de totale waarde van de order. dus in het voorbeeld dat die de 3 A samenvoegd en de B gewoon zo laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:16
Ken je de functie uniek al? Daarmee worden de unieke waardes uit een kolom, rij of matrix getoond.

Daarmee kun je al formules maken (som.als, aantal.als).

Daarnaast kun je een kolom toevoegen met unieke codes, dus in plaats van drie keer A krijg je dan A1, A2, A3. Dan kun je in een draaitabel de orders groeperen per inkooporder ('A') en orders (A1, A2, ..). In draaitabel kun je zowel de sommen van de orders weergeven als de aantallen. En gemiddelden, % en nog meer.

Het begint altijd met je data opschonen, ordenen en verrijken voordat je kan beginnen met analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruintje23
Higland,

Zeer bedankt voor je reactie, ik zal hier morgen even naar kijken of het op die manier lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:30

Roozzz

Plus ultra

Bruintje23 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:06:
[...]
de Unieke nummers tellen krijg ik wel de aantallen inderdaad maar dan zie ik niet hoeveel waarde er op 1 inkooporder zit.
Alleen met een pivottable draaitabel geeft hij dan vervolgens 3 keer A aan en dus nog 1 keer B. terwijl ik ze allebei 1 keer wil zien met dus de totale waarde van de order. dus in het voorbeeld dat die de 3 A samenvoegd en de B gewoon zo laat
Dit kan dus perfect opgelost worden met een pivot table. Ik zou me daar eens even in verdiepen. Daar kan je namelijk een heel stuk meer mee dan jij nu doet.

If you can see, look. If you can look, observe

Pagina: 1