Hi allemaal,
Nu de saldering doorgaat zou ik graag wat panelen bij gaan leggen. Gezien de kosten van installateurs ben van plan om het zelf te gaan doen en daarnaast is het ook leuk om weer iets nieuws te leren.
Huidige situatie:
9x 455 wp 4100 totaal
3-fase
Growatt string omvormer
Op het dak van het huis
Jaarlijks verbruik +/- 4800 kwh, compleet van het gas af.
Nu wil ik op mijn schuurdak panelen gaan bijplaatsen.
/f/image/FR67Doun6R2wNb34RZKBc0u3.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het dak met bijbehorende maten
/f/image/Cw4XnnRs67Zfh1BzFdB6UNEp.png?f=fotoalbum_large)
Zo zou ik de panelen willen gaan leggen
:strip_exif()/f/image/E6HZuQS0VzOq0hFWXr4Tf2za.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter referentie nog een foto van het daadwerkelijke dak.
Aangezien ik toch bezig ben wil ik graag direct zoveel mogelijk wp bijleggen. Volgende stap is het plaatsen van een laadpaal voor mijn EV dus de stroom komt altijd op.
Plan:
3 panelen (4de indien mogelijk)
WP zo hoog mogelijk
Growatt string omvormer 1-fase (ik denk tlx 2000)
Betonnen steunen orientatie zuid
Ik ben nog aan het orienteren op panelen maar dit zullen waarschijnlijk 550wp panelen gaan worden. Deze hebben een lengte van om en nabij 220cm en 113 cm breed. Om ze te monteren wil ik deze steunen gebruiken: https://www.degrootbeton....dQIATPr6uhcJhoCghAQAvD_Bw
Nu is de vraag alleen hoe ver moeten de panelen uit elkaar staan bij 5 graden om te voorkomen dat er schaduw valt op de panelen? Afhankelijk hiervan weet ik hoeveel ruimte er ook nog overblijft voor een 4de paneel. Of is platleggen in mij geval wellicht een beter idee aangezien ik dan meer ruimte over heb voor een 4de paneel?
Tijdens de renovatie van huis en tuin heb ik direct 2 groepen naar de schuur gelegd. Voor zowel de schuur als de PV een aparte groep. De groep is 1-fase. De groep zit in de meterkast niet op een aparte aardlek. Is het voldoende als ik een PV verdeler zoals onderstaand installeer op de groep die ik al heb?
https://www.elektramat.nl...-m-5-Tcpk7FBoCPWQQAvD_BwE
Of mis ik dan iets?
Ik wil graag voorbereid zijn op de toekomst, denk aan eventuele thuisbatterijen etc. Mocht ik deze willen aansluiten op het PV systeem van mijn schuur, zijn er dan nog extra dingen om over na te denken?
Ik sta open voor tips!
Nu de saldering doorgaat zou ik graag wat panelen bij gaan leggen. Gezien de kosten van installateurs ben van plan om het zelf te gaan doen en daarnaast is het ook leuk om weer iets nieuws te leren.
Huidige situatie:
9x 455 wp 4100 totaal
3-fase
Growatt string omvormer
Op het dak van het huis
Jaarlijks verbruik +/- 4800 kwh, compleet van het gas af.
Nu wil ik op mijn schuurdak panelen gaan bijplaatsen.
/f/image/FR67Doun6R2wNb34RZKBc0u3.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het dak met bijbehorende maten
/f/image/Cw4XnnRs67Zfh1BzFdB6UNEp.png?f=fotoalbum_large)
Zo zou ik de panelen willen gaan leggen
:strip_exif()/f/image/E6HZuQS0VzOq0hFWXr4Tf2za.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter referentie nog een foto van het daadwerkelijke dak.
Aangezien ik toch bezig ben wil ik graag direct zoveel mogelijk wp bijleggen. Volgende stap is het plaatsen van een laadpaal voor mijn EV dus de stroom komt altijd op.
Plan:
3 panelen (4de indien mogelijk)
WP zo hoog mogelijk
Growatt string omvormer 1-fase (ik denk tlx 2000)
Betonnen steunen orientatie zuid
Ik ben nog aan het orienteren op panelen maar dit zullen waarschijnlijk 550wp panelen gaan worden. Deze hebben een lengte van om en nabij 220cm en 113 cm breed. Om ze te monteren wil ik deze steunen gebruiken: https://www.degrootbeton....dQIATPr6uhcJhoCghAQAvD_Bw
Nu is de vraag alleen hoe ver moeten de panelen uit elkaar staan bij 5 graden om te voorkomen dat er schaduw valt op de panelen? Afhankelijk hiervan weet ik hoeveel ruimte er ook nog overblijft voor een 4de paneel. Of is platleggen in mij geval wellicht een beter idee aangezien ik dan meer ruimte over heb voor een 4de paneel?
Tijdens de renovatie van huis en tuin heb ik direct 2 groepen naar de schuur gelegd. Voor zowel de schuur als de PV een aparte groep. De groep is 1-fase. De groep zit in de meterkast niet op een aparte aardlek. Is het voldoende als ik een PV verdeler zoals onderstaand installeer op de groep die ik al heb?
https://www.elektramat.nl...-m-5-Tcpk7FBoCPWQQAvD_BwE
Of mis ik dan iets?
Ik wil graag voorbereid zijn op de toekomst, denk aan eventuele thuisbatterijen etc. Mocht ik deze willen aansluiten op het PV systeem van mijn schuur, zijn er dan nog extra dingen om over na te denken?
Ik sta open voor tips!
:strip_exif()/f/image/zJhtm0oKXSMbwxicWN1Hvvn3.jpg?f=fotoalbum_large)