Diverse vragen badkamer renoveren

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
Ik wil binnenkort beginnen met het renoveren van mijn badkamer. Zo'n beetje alle artikelen zijn besteld of al binnen. Muv het tegelen wil ik alles zo veel mogelijk zelf gaan doen.
Zie ook de bijgevoegde tekenening, waarbij het korte stukje douchemuur weggaat en de andere muur verlengd (dus glazen douchedeur komt tegen de bestaande wand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FbZF82haqJts2zZbX06OAhOQZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY2v162bdpW6l8FtImngX6if.jpg?f=fotoalbum_large

De hoodtaken zijn:
- opbouw vloerverwarming (Warp) gaan aanleggen ipv de radiator
- Waterleiding loopt nu door de vloer, dus deze wil ik compleet vernieuwen
- Houten schrootjes schuine wand en plafond vervangen door gipsplaten (incl betere isolatie)
- Standaard toilet vervangen door een hangtoilet
- Wat muurtjes cellenbeton metselen
- inbouw kranen in de muur maken.

Ik heb nog een aantal vragen:
- Is het verstandig om de nieuwe waterleiding zoveel mogelijk door de muur te gaan leggen of in het plafond? Ik heb zelf een muurfrees, dus gaat me vooral om wat slim is.
- Is het verstandig om eerst de vloerverwarming te leggen of eerst de cellenbeton muurtjes te metselen (bij de douche en naast het hangtoilet en ook de geberit hangtoilet constructie)? Als de vloerveerwarming gefreesd zou worden, dan zou ik dat eerst doen maar bij opbouw is dit wellicht anders.
- Eerst de muurtjes bij de douche metselen of eerste de schuine wand en plafond van gipsplaten voorzien. Normaal zou ik eerst het plafond en de schuine wanden dichtmaken, maar wellicht is dit niet handig. Al helemaal niet als de waterleiding via het plafond moet gaan lopen.

Natuurlijk heb ik nog meer vragen, maar hopelijk is er wat ervaring/advies.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-12 14:55
Ik lees met interesse mee, wil zelf ook de badkamer gaan verbouwen. Heb gelukkig een vierkante ruimte zonder schuine wanden.
VivaAtloni schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:37:

Ik heb nog een aantal vragen:
- Is het verstandig om de nieuwe waterleiding zoveel mogelijk door de muur te gaan leggen of in het plafond? Ik heb zelf een muurfrees, dus gaat me vooral om wat slim is.
Waar is je toevoer? Zit je CV boven de badkamer of komen de leidingen van beneden? Maakt denk ik verschil in wat handig is. Zelf staat bij mij de CV boven de badkamer op zolder, dus ik wil alles via het plafond naar de wanden naar beneden laten lopen.

- Is het verstandig om eerst de vloerverwarming te leggen of eerst de cellenbeton muurtjes te metselen (bij de douche en naast het hangtoilet en ook de geberit hangtoilet constructie)? Als de vloerveerwarming gefreesd zou worden, dan zou ik dat eerst doen maar bij opbouw is dit wellicht anders.
Vloerverwarming frezen in je badkamer? Ik zou de muurtjes opbouwen en daarna elektrische vloerverwarming leggen. Kan in meerdere vormen met al die matjes, hoef je ook niks te frezen.

- Eerst de muurtjes bij de douche metselen of eerste de schuine wand en plafond van gipsplaten voorzien. Normaal zou ik eerst het plafond en de schuine wanden dichtmaken, maar wellicht is dit niet handig. Al helemaal niet als de waterleiding via het plafond moet gaan lopen.
Ik zou je muurtjes bevestigen tegen de schuine dak in plaats van tegen de gipsplaten die je tegen je schuine dak schroeft. Kan je daarna met je leidingen aan de slag.

Hoeveel tijd heb je uitgetrokken voor deze hele verbouwing die je zelf gaat doen?

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:31
Ik zou beginnen met de muren. Dan heb je het minste risico dat je je vloerverwarming beschadigd.
De muur kun je dan ook mooi laten doorlopen en de gipsplaten later mooi laten aansluiten tegen de muur.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Zou zelf eerst het plafond dicht maken en zorgen dat er een goede folie achter je gipsplaten zit om te zorgen dat het erachter niet te vochtig wordt. Pas daarna het tussenmuurtje maken en aan laten sluiten op je gipsplaten.

De verwarming in je vloer hier weer na.

Je hebt een schets van hoe het eruit moet komen te zien dus weet je ook al waar je leidingen moeten komen. Hier kan je dan al mee aan de slag voordat je iets dicht maakt.

Van klussen krijg je grijze haren

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
fenrir schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:18:
Zou zelf eerst het plafond dicht maken en zorgen dat er een goede folie achter je gipsplaten zit om te zorgen dat het erachter niet te vochtig wordt. Pas daarna het tussenmuurtje maken en aan laten sluiten op je gipsplaten.

De verwarming in je vloer hier weer na.

Je hebt een schets van hoe het eruit moet komen te zien dus weet je ook al waar je leidingen moeten komen. Hier kan je dan al mee aan de slag voordat je iets dicht maakt.
Ik zit zelf nog in dubio of ik de warm/koud waterleiding via het plafond laat lopen en alleen in de muren frezen waar nodig. Is dit verstandig? Dit is in de meeste gevallen ook de kortste route. Is dit aan te raden of zouden jullie alles via de muur laten lopen?
Via de vloer is geen optie, want daar komt vloerverwarming. Dit is ook de reden dat ik bestaande leidingen ga afkoppelen (legionella risico).

24x sf175s + gw5000-dt op oost

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

VivaAtloni schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Ik zit zelf nog in dubio of ik de warm/koud waterleiding via het plafond laat lopen en alleen in de muren frezen waar nodig. Is dit verstandig? Dit is in de meeste gevallen ook de kortste route. Is dit aan te raden of zouden jullie alles via de muur laten lopen?
Via de vloer is geen optie, want daar komt vloerverwarming. Dit is ook de reden dat ik bestaande leidingen ga afkoppelen (legionella risico).
Zelf zou ik er geen probleem mee hebben om leidingen in het plafond aan te leggen, helemaal niet als dit de kortste route zou zijn. In de muur zou ik ze verticaal houden. Qua koppelingen even goed kijken wat je kunt en mag gebruiken als het weggewerkt zit (plafond bijv).

Dit is wat ik zelf zou doen.

Van klussen krijg je grijze haren

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:58
Leidingen door plafond. Zoveel mogelijk alleen verticaal frezen in de muren.
Eerst plafond helemaal dicht maken en afwerken. Leidingen afgedopt.op.de goede plek uit t plafond laten komen. Dan wandjes lijmen en als laatst de vloerverwarming er omheen leggen en je dekvloer storten.

Je inbouwreservoir kan je makkelijker afwerken met wedi/vidi/qboard. Waarvan de 1e 2 beduidend beter zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Makrolon op 25-02-2024 18:31 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Tip: hang nog een fijne (kleine) handdoekradiator op. Niets zo vervelend als handdoeken die naar natte hond gaan ruiken omdat ze niet snel genoeg drogen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 17:22
Ivow85 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:04:
Tip: hang nog een fijne (kleine) handdoekradiator op. Niets zo vervelend als handdoeken die naar natte hond gaan ruiken omdat ze niet snel genoeg drogen.
Eens. Een electrische met timerknop voor 15min oid. Voor het doel zeer comfortabel.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1