Verbruik na update elektrische auto???

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mate68
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik vraag mij dus af of een elektrische auto zuiniger kan worden na een update?

Momenteel lees je in de media veel over de nieuwe Volvo EX30. Waar dan veel over gesproken wordt is het verbruik, welke best wel stevig is.
Nu hoor ik zo links en rechts geluiden over update's, vanuit de fabriek, waardoor deze auto zuiniger zou (kunnen) worden).

Zijn hier ervaring of materie deskundigen die hierop kunnen reageren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:09
Ja dat kan. Maar dat wil niet zeggen dat dit elke fabrikant dit doet en goed doet.

En hoeveel km extra verwacht je? Zou bijvoorbeeld niet 100den kilometers verwachten. Maar hooguit enkele 10tallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mate68
Ik verwacht geen wonderen, maar enkelen 10tallen is volgens mij al heel behoorlijk.

...en voor de duidelijkheid. Ik verwacht helemaal niets ;-)

[ Voor 27% gewijzigd door Mate68 op 18-02-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:55
Een update kan de mate van regeneratie bij uitrollen en remmen beïnvloeden, maar ook zaken als de accuverwarming en koeling of de reactie op het stroompedaal.

Iets meer regeneratie daarmee kom je vooral bij stadsverkeer en file rijden verder op een accu.
Door een iets ruimere range voor de temperatuur van de accu te hanteren, is 's winters minder voorverwarming en 's zomers minder koeling van de accu nodig.
Een iets zwakkere respons op het pedaal bespaart ook weer een heel klein beetje.

Maar dat is gemiddeld genomen allemaal in de ordegrootte van enkele procenten, tenzij het echt om dermate grote aanpassingen gaat dat je het als bestuurder sterk in het rijgedrag merkt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mate68
Oke ben sowieso wel benieuwd in rij-gedrag tussen de factory setting en de setting die net is uitgerold.

Toevallig weet ik dat bij de Ducati Multistrada V4 een update er ook voor heeft gezorgd dat hij iets zuiniger werd. Maar dat is een ander verhaal ;-)