Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 14:27
Ik wil een frame bouwen voor PV panelen. De PV panelen zelf hebben een Aluminium rand.
Hebben mensen ervaring met het plaatsen van panelen op een stalen onderconstructie? Uiteindelijk zal het aluminium volgens mij worden opgevreten, dus dan heb je nog steeds een mooie ondersteuning, maar zijn de frames van de PV panelen aangetast. Verzinken helpt niet, omdat aluminium nog steeds minder edel is dan zink. (En is me ook te duur). Zou het liefst gewoon staal in de menie gebruiken.
Ben vooral benieuwd of mensen ervaring hiermee hebben, positief of negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38

Onbekend

...

Met roestvast stalen onderdelen heb je dat probleem volgens mij niet. (En doorgaans is het stalen materiaal op het dak ook roestvast, of ze hebben een coating waardoor je niet direct contact met het aluminium hebt.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom wil je dit zelf doen? Wat is je probleem/situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-05 14:27
Ik wil een oost/west op mijn schuurdak maken (driehoek) waarbij in het midden geen steun op het dak is, en de ballast dus ook aan de zijkant ligt. Dit om te voorkomen dat het dak te zwaar belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 23:48

dof

MeTooPV schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:42:
Ik wil een frame bouwen voor PV panelen. De PV panelen zelf hebben een Aluminium rand.
Hebben mensen ervaring met het plaatsen van panelen op een stalen onderconstructie? Uiteindelijk zal het aluminium volgens mij worden opgevreten, dus dan heb je nog steeds een mooie ondersteuning, maar zijn de frames van de PV panelen aangetast. Verzinken helpt niet, omdat aluminium nog steeds minder edel is dan zink. (En is me ook te duur). Zou het liefst gewoon staal in de menie gebruiken.
Ben vooral benieuwd of mensen ervaring hiermee hebben, positief of negatief.
'k Heb in 2012 van ongeveer 100 mtr stevig alu hoekprofiel (|_ 45 x45 mm) onderstellen gemaakt voor toen 10 pv panelen. Met bouten - moeren aan elkaar. Hoop gezaag en geboor maar resultaat perfect voor m'n platte dak (van toenmalige huis) met lastige heel brede rand. Ligt er nu dus 12 jaar en nog steeds netjes schoon en niet geoxideerd.
Zou het zeker weer doen, alleen dan met RVS bouten en moeren, want die zijn voor de helft wel flink roestig.

Kortom, aluminium is perfect materiaal voor onderstellen, roest niet. Staal gaat onherroepelijk roesten, hoewel het een hele tijd kan duren voordat het rot is.

Anyway, beide leven langer dan de pv panelen die dan al lang weer ingehaald zijn door betere pv.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:44

ericplan

5180 Wp PV

Heb hier zelf K2 spul, wat eigenlijk gewoon een alu hoek is van 50x50x5. Daarop zit een aluminium railprofiel waar de panelen op bevestigd zijn. Profiel staat sinds 2009 op het dak en recent zijn er nieuwe panelen op gemonteerd. Dat gaat eenvoudig omdat je, door het railprofiel, niet gebonden bent aan boorgaten en/of hartafstanden tussen de steunen. Zou dus altijd gaan voor railmontage.

A'dam PVOutput

Pagina: 1