Lekkage aansluiting flexibele slang aan Floww kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Hoi,

Wij hebben een lekkage waar de flexibele slang van het heet water aansluit op onze Floww twist square kokendwater kraan. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ6YhKjJa0n2BVCdmm-L881M7oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUjsIo7MlOlneK0VwN7LxhZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed een lekkend rubbertje (het hete water komt al een tijdje gloeiend uit de boiler; en daar kan een rubbertje vast slecht tegen). Ik weet alleen niet hoe ik deze flexibele leiding moet losmaken.

Kan iemand me vertellen hoe ik deze leiding op de juiste manier losmaak van de kraan?

Bedankt voor jullie advies

Beste antwoord (via RvV1979 op 17-03-2024 14:10)

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:50
Ik heb deze nooit gemonteerd, maar verwacht dat je dit los kan draaien, of mischien die zwarte ring indrukken.
Google anders even op het merk en over het algemeen kan je een tekening, of beschrijving vinden hoe je het monteer, en los halen is vanzelf het tegenover gestelde.
Je moet in iedergeval via de betreffende fabriek, of dergelijke een nieuwe slang bestellen.
En ook daaraan kan je zien hoe die aansluiting is.
Zomaar naar een bouwmarkt om een slang te kopen gaat meestal niet op, en is het toch een speciale aansluiting.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
Compleet nieuwe slang bestellen, het chroom gedeelte van je slang zit in het messing gedeelte gedraaid.
Waar het lekt kan niet uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Bedankt voor het advies. Heb je een tip welk type slang ik moet bestellen en hoe ik de oude slang losmaak aan beide zijden?
Aansluiting richting de slang van de boiler zie foto hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAKGu3yrBI_AW-YQsfa5iobdbO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQyp0q0u6wDnQZSfBFQVSxxL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
Ik heb deze nooit gemonteerd, maar verwacht dat je dit los kan draaien, of mischien die zwarte ring indrukken.
Google anders even op het merk en over het algemeen kan je een tekening, of beschrijving vinden hoe je het monteer, en los halen is vanzelf het tegenover gestelde.
Je moet in iedergeval via de betreffende fabriek, of dergelijke een nieuwe slang bestellen.
En ook daaraan kan je zien hoe die aansluiting is.
Zomaar naar een bouwmarkt om een slang te kopen gaat meestal niet op, en is het toch een speciale aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Nogmaals dank. Floww bestaat helaas niet meer; maar er is nog wel een serviceafdeling dus ik heb hen gevraagd welk onderdeel(nummer) ik precies moet hebben. Hopelijk kunnen ze me verder helpen.

Volgens de montagehandleiding wordt de slang in de kraan gedraaid, zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2Eyiego7BY-5eFP1zpRnfDbKfU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bSJhTUay17O1kcFwAIv05By7.png?f=user_large

Aansluiting richting de boiler staat beschreven als "monteren" en hun tekening komt niet overeen met de werkelijkheid. Maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit wanneer ik de reserveslang zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bNrQdteHxxcowZbnW8yvThYY_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ctdOSVdbqwkRlsQkpmS1nvPL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

tip: minder strakke montage maken..
scheelt onder spanning staan van de leidingen

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV1979
Ter info voor wie hier later naar op zoek is de info van floww klantenservice over onderdeelnummers:
De warmwaterslang: 07.95.74.072
Koud waterslang: 07.95.74.073
kokend waterslang: 07.95.74.074.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Ik heb de nieuwe warmwaterslang en deze aan de kraan gemonteerd. Ik weet nu alleen niet hoe ik de oude slang loskrijg van de slang die aan de boiler zit. Hieronder een foto van de nieuwe slang (links) en de oude koppeling (rechts). Die lijkt nog muurvast te zitten, en er is een zwart kunststof deel tussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXrmoomGbxKp1gxYRGaFJAMVseA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHM1yPKgu8BkSjlMc6YIELlB.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand tips hoe ik dit loskrijg zonder iets te slopen?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:36
Kun je die zwarte ring naar beneden bewegen (zonder druk op de waterleiding)? Geen idee overigens maar het zou een soort van beveiliging tegen losschieten kunnen zijn.

• RvV1979
pman63 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 23:29:
Kun je die zwarte ring naar beneden bewegen (zonder druk op de waterleiding)? Geen idee overigens maar het zou een soort van beveiliging tegen losschieten kunnen zijn.
Bedankt voor de suggestie. Ouwefreaker dacht ook dat die zwarte ring ingedrukt moet worden. Ik krijg de zwarte ring inderdaad een millimeter ingedrukt. Maar de slang wil ook dan niet los. Ik blijf het proberen....

[ Voor 27% gewijzigd door RvV1979 op 22-02-2024 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV1979
Even een update: de john guest fittingen van de warmwater leiding zaten muurvast. Ik vermoed omdat het warme water lang te heet was vanwege een defect mengventiel. Ik heb daarom de hele set vervangen voor een tweedehands Quooker systeem: veel beter geïsoleerd en een fijnere kraan.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1