Led Driver Parallel én Serie mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambush
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 24-02-2024

Beste Tweakers, zou iemand met meer kennis tot drivers mij kunnen helpen met het volgende;
Ik heb 8 led spots met elk hun eigen drivertje van 5W, 200mA 14-25 VDC Dimbaar.
Deze wil ik samen op één driver zetten.

Dan kom ik op 8x5W= 40W, 200mA en 8x 25V= 200VDC De 200V lijkt me wat veel van het goede?
- Eerste vraag: klopt mijn berekening?
- Tweede vraag: kan je ook 2 stringen van 4 spots in serie zetten en die parallel zetten?
Dan lijkt mij de rekensom: 8x5W = 40W, 400mA en 4x25VDC = 100VDC

Eea moet ook nog kunnen dimmen met fase aansnijding (Hue stopcontact)

Kan iemand me hiermee helpen?
Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38

SA007

Moderator Tweaking
Heb deze reply een eigen topic gegeven en SmartHome, leek me passender :)

Mbt tot de drivers, die 14-25 is een bereik, wat is de ledspot zelf? Zijn die 5W? dan is het idd 25V met 200mA.

Parallel zetten van leds is een slecht idee, ze moeten dan echt identiek zijn (zo'n beetje naast elkaar geproduceerd zegmaar) om te zorgen dat 1 niet feller gaat dan de andere en dus eerder opbrand.

Waarom alles op 1 driver trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-05 14:19
Ambush schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:10:

Beste Tweakers, zou iemand met meer kennis tot drivers mij kunnen helpen met het volgende;
Ik heb 8 led spots met elk hun eigen drivertje van 5W, 200mA 14-25 VDC Dimbaar.
Deze wil ik samen op één driver zetten.

Dan kom ik op 8x5W= 40W, 200mA en...
Niet helemaal
8 spots van 5W met 25V en 200mA levert samen op:
8x5 = 40W
8x200 = 1600mA
Op 25V

Dat moet wel lukken, toch?

Ik zou parallel doen, niet in serie.
Anders gaan de lampen elkaar beïnvloeden als ze niet 100% exact hetzelfde zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambush
SA007 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:15:
Heb deze reply een eigen topic gegeven en SmartHome, leek me passender :)

Mbt tot de drivers, die 14-25 is een bereik, wat is de ledspot zelf? Zijn die 5W? dan is het idd 25V met 200mA.

Parallel zetten van leds is een slecht idee, ze moeten dan echt identiek zijn (zo'n beetje naast elkaar geproduceerd zegmaar) om te zorgen dat 1 niet feller gaat dan de andere en dus eerder opbrand.

Waarom alles op 1 driver trouwens?
Dank voor je reactie.
Ik wil een heel rank pendelarmatuur maken. De losse drivertjes zijn te dik om hier in te ewerken. Dus de driver komt ergens anders te liggen.
De ledspot zelf geeft niets aan, dus dat weet ik niet exact
Op de ijgeleverde en aangemonteerde driver zie ik 5W 200mA en 14-25VDC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambush
GarBaGe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Niet helemaal
8 spots van 5W met 25V en 200mA levert samen op:
8x5 = 40W
8x200 = 1600mA
Op 25V

Dat moet wel lukken, toch?

Ik zou parallel doen, niet in serie.
Anders gaan de lampen elkaar beïnvloeden als ze niet 100% exact hetzelfde zijn.
Hi GarBaGe,
Dank je wel voor je reactie.
Dus één driver 1600mA op 25V
Dan zat ik dus juist andersom te rekenen. Ik dacht dat de stroom hetzelfde moest blijven en de spanning opgeteld moest worden.
En alles parallel.
Nogmaals dank voor het oplossen van deze vraag. Zeer gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:45
Ik snap niet waarom @GarBaGe aanraadt om de LEDs parallel te schakelen. Je moet LEDs die met een stroombron worden aangedreven nooit parallel zetten. Juist dan krijg je (zoals @SA007 al zegt) problemen met lampen die niet exact hetzelfde zijn.

Om maar even een extreem voorbeeld te geven: als één van de lampen kapot gaat, gaat de driver de volledige stroom over de overgebleven lampen verdelen. Dat is niet veilig.

Het is een slecht idee om al deze lampen met één driver aan te willen sturen.

Als je dit écht wil doen met paralelle LEDs, zet dan op z'n minst wat weerstanden ertussen zodat de stroom nog een beetje gebalanceerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambush
Tom-Z schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:50:
Ik snap niet waarom @GarBaGe aanraadt om de LEDs parallel te schakelen. Je moet LEDs die met een stroombron worden aangedreven nooit parallel zetten. Juist dan krijg je (zoals @SA007 al zegt) problemen met lampen die niet exact hetzelfde zijn.

Om maar even een extreem voorbeeld te geven: als één van de lampen kapot gaat, gaat de driver de volledige stroom over de overgebleven lampen verdelen. Dat is niet veilig.

Als je dit écht wil doen met paralelle LEDs, zet dan op z'n minst wat weerstanden ertussen zodat de stroom nog een beetje gebalanceerd wordt.
Goedemorgen Tom,
Dank voor je reactie.
Je leest idd veel dat je leds niet parallel moet schakelen. Toch gebeurt het veel. Bij ledbuizen bijvoorbeeld worden groepjes van ca 6 of 8 leds in serie geplaatst, en alle groepen vervolgens parallel.

Zou je kunnen aangeven welke weerstand tussen de leds zouden moeten komen en hoe dit moet? Geen idee of dat een hele rekensom wordt... Blijft het dan ook gewoon dimbaar met deze weerstanden?

Door het ontwerp van het armatuur moet ik wel naar 1 (externe) driver ipv elke led zijn eigen drivertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Tom-Z schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:50:
...

Huh?!?
Bij een parallel circuit krijgen alle stroomverbruikers hetzelfde voltage (hier 25V).
Afhankelijk van de weerstand kunnen ze minder of meer stroom verbruiken.
De driver moet dan in staat zijn om de som van de totale stroomsterkte te kunnen leveren (hier 8x400mA).

Dus bij een klein verschil tussen de lampen, kunnen ze iets meer of minder stroom vragen, zonder dat dit impact heeft op de andere.
Zolang ze maar 25V vragen.

Gaat er een lamp stuk, dan valt ie weg en blijven de overige lampen nog steeds 25V ontvangen.
Oftewel: geen impact voor andere lampen.

Als je een serie schakeling doet en er gaat een lamp stuk, dan wordt het totale stroomcircuit onderbroken en valt alles uit.

LED strips hebben doorgaans een serie-parallel combinatie.
Iedere sectie van 30cm ofzo (daar waar je kan knippen) is parallel aangesloten op de driver.
Binnen deze zone zitten alle LEDs in serie aangesloten.
Gaat er een LED stuk, dan valt die sectie uit (want die was in serie) maar de rest van de strip blijft branden (want parallel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:45
@GarBaGe Dit zijn LED-lampen die worden aangestuurd met een stroombron (constant-current driver). Jij gaat uit van een spanningsbron. Dat is niet het geval. Deze lampen draaien niet op 25 V.
200mA 14-25 VDC Dimbaar
wil zeggen dat de driver de spanning aanpast tussen de 14-25 V om de stroomsterkte op 200 mA te houden (of minder op het moment dat je gaat dimmen).

Op het moment dat één van de parallel geschakelde LEDs kapot zou gaan, zou de driver de spanning gaan verhogen om de stroomsterkte op 200 mA te houden.

Voordat je verder reageert, lees je even in in wat een constant current driver is.
Ambush schreef op maandag 19 februari 2024 @ 07:01:
[...]

Je leest idd veel dat je leds niet parallel moet schakelen. Toch gebeurt het veel. Bij ledbuizen bijvoorbeeld worden groepjes van ca 6 of 8 leds in serie geplaatst, en alle groepen vervolgens parallel.
Het is natuurlijk een ander verhaal als een professional dat doet met LEDs waarvan hij de karakteristieken goed kent, dan als je het probeert met een random LED-lamp.
Zou je kunnen aangeven welke weerstand tussen de leds zouden moeten komen en hoe dit moet? Geen idee of dat een hele rekensom wordt... Blijft het dan ook gewoon dimbaar met deze weerstanden?
Ja, dan blijft het dimbaar. Qua weerstand, hoe hoger hoe beter de stroomsterkte gereguleerd wordt, maar hoe meer vermogensverlies je hebt. Met een 5 Ohm weerstand (per LED, in serie) blijf je onder 0.25 W bij 200 mA (0.25 W is ongeveer de limiet voor een normaal weerstandje).
Door het ontwerp van het armatuur moet ik wel naar 1 (externe) driver ipv elke led zijn eigen drivertje.
Tja, het blijft een niet-zo-goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Tom-Z schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:41:
@GarBaGe Dit zijn LED-lampen die worden aangestuurd met een stroombron (constant-current driver). Jij gaat uit van een spanningsbron. Dat is niet het geval. Deze lampen draaien niet op 25 V.

[...]
Oke, bedankt voor de opheldering.
Dan snap ik nu waar de verwarring vandaan komt.

Pagina: 1