Overstappen van Python naar oudere talen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makeevolution
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-01 17:04
Ik ben een Python developer met 1.5 jaar ervaring. Ik bouw APIs (Django, Flask) en Python packages voor mijn werk, en ook een beetje devops (k8s, docker). Ik wil blijven in het gebied softwareontwikkeling (web dev) voor de lange termijn, en ik wil ook een stabiel carriere in een groot bedrijf (b.v. banken, overheid, etc.) Maar als ik banen rond web dev zoeken voor deze soort bedrijven, zijn er minder Python web dev posities in vergelijking met .NET/Java web devs; het lijkt me dat er meer devops/data science Python banen zijn. Ik ben niet zo geintereseerd om te overstappen naar een 100% devops rol; er is te veel ontzekerheid en spanning erin, volgens mij.

Heb ik gelijk? Zou ik naar een "oudere" programeer taal moeten overstappen opdat ik een stabiel baan in een groot bedrijf en ook in het gebied web dev kan krijgen?

(Excuses voor mijn grammatica, ik ben Nederlands nog steeds aan het leren)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 21:15
Elke taal heeft sterke en zwakke punten. Je kunt met een tang ook een schroef in hout draaien of timmeren met een boormachine, maar handig is het niet.

Java en .NET (C#) zijn managed, type-safe OOP talen. Managed ken je al, aangezien dat in Python hetzelfde is. Dat is namelijk dat de runtime (Python, JRE, etc.) het geheugen voor jouw bijhoudt. In een taal zoals C zal je dit zelf moeten doen. Type-safe is anders dan in Python. In Python kun je eenvoudig wisselen tussen types, bijvoorbeeld string of int en deze door elkaar gebruiken. in Java en .NET moet je daarvoor expliciete casts doen. Dit zorgt voor type safety. OOP (Object Oriented Programming) ken je wellicht ook al, omdat dit ook begint te komen in Python.

Anyway, back to the point, waarom worden er bij grote(re) bedrijven zoals overheden voornamelijk deze talen gebruikt? Allereerst vanuit vroeger, deze talen zijn wat ouder en daarmee vaak ook stabieler in hun API. Maar ook omdat Python pas sinds kort (een paar jaar) geschikt is om echte applicaties in te bouwen. Python is ook meer bedoeld (ooit) om bijvoorbeeld PoC's op te zetten. Inmiddels kun je echter met Flask en Django inderdaad een heel eind komen.

Je moet ook bedenken dat de ene taal de andere niet uitsluit. Ik ben erg bedreven in Java en C#, maar ik ben ook voldoende bekend met Python om daar PR's in te schrijven. Idem voor Go. Ook doe ik nog wat Bash, Ansible en andere scripting. En voor frontend Javascript en Typescript. Die kennis kan ik allemaal gebruiken in mijn werk en staat lekker op jouw CV. Informeer ook bij jouw huidige werkgever wat de mogelijkheden zijn om door te groeien. Je bent nog in de start van jouw carrière en kunt nog alle kanten op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

makeevolution schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:56:
Ik ben een Python developer met 1.5 jaar ervaring. Ik bouw APIs (Django, Flask) en Python packages voor mijn werk, en ook een beetje devops (k8s, docker). Ik wil blijven in het gebied softwareontwikkeling (web dev) voor de lange termijn, en ik wil ook een stabiel carriere in een groot bedrijf (b.v. banken, overheid, etc.) Maar als ik banen rond web dev zoeken voor deze soort bedrijven, zijn er minder Python web dev posities in vergelijking met .NET/Java web devs; het lijkt me dat er meer devops/data science Python banen zijn. Ik ben niet zo geintereseerd om te overstappen naar een 100% devops rol; er is te veel ontzekerheid en spanning erin, volgens mij.

Heb ik gelijk? Zou ik naar een "oudere" programeer taal moeten overstappen opdat ik een stabiel baan in een groot bedrijf en ook in het gebied web dev kan krijgen?
Je hebt het specifiek over webdev. Java en .NET zijn uitstekende tools voor webdev die al 2-3 decennia meegaan en banken en overheden zijn inmiddels ook al tientallen jaren met webdev bezig. Logisch dat ze niet van gereedschap wisselen zolang het oude gereedschap nog steeds voldoet. Dus als je echt webdev bij zo’n organisatie wilt doen dan zou ik toch serieus overwegen om Java of .NET te leren.

Sowieso is het voor een developer slim om niet op één paard te wedden. Kijk eens om je heen en probeer eens andere talen of een ander werkveld dan alleen webdevelopment. Dan ben je breder inzetbaar en niet zo afhankelijk van dat ene kunstje.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Python: 20 February 1991; 32 years ago
Java: May 23, 1995; 28 years ago
C#: 2000; 24 years ago

*kuch* :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Lethalis misschien ook even COBOL (1959) benoemen aangezien het over banken gaat? 😉

En qua overheid zit er nog veel vast aan XML.

[ Voor 21% gewijzigd door DJMaze op 18-02-2024 14:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:07

RayNbow

Kirika <3

alex3305 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:15:
Type-safe is anders dan in Python. In Python kun je eenvoudig wisselen tussen types, bijvoorbeeld string of int en deze door elkaar gebruiken. in Java en .NET moet je daarvoor expliciete casts doen. Dit zorgt voor type safety.
In Python kun je niet zo maar types door elkaar gebruiken en als je in Java of een taal als C# een int naar een string cast of andersom krijg je tijdens runtime een cast exception.

Python is net als een C#-programma waarin alle variabelen gedeclareerd zijn van het type dynamic.
OOP (Object Oriented Programming) ken je wellicht ook al, omdat dit ook begint te komen in Python.
Python had al vanaf het begin OOP-features.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27
Java is de grootste taal.
En DevOps wordt steeds groter en belangrijker.
Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
Python is groot in de AI wereld. Dat zou nog een overweging kunnen zijn. Verder zou ik me niet al te druk maken over de programmeertaal. Je kennis over een specifiek domein is vaak veel interessanter. Bijvoorbeeld heb je ervaring in de financiële sector of niet?

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 13:58

drm

f0pc0dert

De stap van Python naar C# of Java is echt minimaal, ik denk dat ik niet eens een makkelijkere overstap zou kunnen bedenken, behalve wellicht van Java naar C#... Het enige fundamentele verschil met Python is dat Java en C# een aparte build/compile step nodig hebben. Dat is misschien even wennen, maar dat is strict genomen niet eens echt een taal-feature, meer een eigenschap van een andersoortig eco-systeem. Dat is sowieso meestal meer het ding: het leren van de toolchain, de taal zelf is (in verhouding) bijzaak.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Omdat je meermaals web dev noemt: PHP ligt dan ook voor de hand.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:55
Voutloos schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:39:
Omdat je meermaals web dev noemt: PHP ligt dan ook voor de hand.
Niet heel populair bij bank/overheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
In mijn wereld is Go(lang) de defacto language voor heel veel zaken, incl webdev en devops.
Verder is er nu veel aandacht voor Rust, sinds de Amerikaanse overheid hard aan het pushen is op memory-safe programmeertalen.
Pagina: 1