Prijs nieuwe meterkast en aanleggen groepen te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt4ever
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 11:06
Heb een update aan mijn electriciteitsnetwerk laten doen. Ging erg bijzonder, dus ben benieuwd of ik ben gescammed of niet. Gaat om het plaatsen van een nieuwe meterkast voor 12 groepen. Daarnaast aanleggen van extra groepen om het electriciteitsnetwerk te ontlasten. Betreft een electricien die eerder klusjes had gedaan en ook bij een klein klusje een inspectie deed en de tip tot uitbreiding gaf.

Via whatsapp contact gehad. Prijsindicatie circa 400-450 voor de meterkast en 120 euro per groep maakte circa 600 a 700 euro. Mocht ik dit niet zwart willen laten doen kwam er circa 30 procent bovenop. Over manuren niet gehad, dus ik rekende circa 900 a 1000euro in totaal.

Eenmaal begonnen vond ik het handig om er 2 groepen bij te hebben om het in 1x helemaal goed te hebben, als ze toch bezig zijn. Er zou toch al geboord en aangelegd worden. Bij de prijs hiervoor noemde hij 300 euro voor manuren (eerder niet genoemd). Na een tijdje gewerkt te hebben lag het me dwars dus ik vroeg om het totaalplaatje, want de manuren snapte ik niet. Hij gaf aan 1700 euro in totaal. Ik vroeg om een verklaring en kreeg als antwoord dat hij een verkeerde berekening had gemaakt en de materiaalkosten en manuren had onderschat. En dat hij op de app dacht dat de klus in zijn eentje kon en dat hij toch zijn compagnon had meegenomen voor de zekerheid (eerlijk, maar goed ook want in je eentje is het niet te doen). En dat hij de originele klus voor deze prijs zou doen en verlies nemen, maar hij voor het extra werk wel een normaal tarief vraagt om zijn compagnon te kunnen betalen. Ik vond 500-600 extra voor 2 groepen waar je toch al mee bezig bent flauwekul. Ik reken simpel met 400 meterkast en 600 voor 5 groepen maakt 1000, incl die 30 procent circa 1300. Hij gaf aan dat deels zwart betalen icm een lager factuur ipv 1700 naar 1500 zou gaan. Ik toonde mijn eigen berekening en vond het nog steeds te veel. Hij gaf later aan dat hij er ook mee zat en dat hij akkoord ging met 1.400 euro. Ik heb in de tussentijd gebeld met 2 andere electriciens en die gaven ook aan circa 750 voor de groepenkast en 125 per groep maakt rond de 1300-1400 ex btw en 1700 incl btw. Heb wel aan de electriciens gevraagd en ze zeiden wel dat dit inclusief manuren is, want de groepenkast en materielaal zelf kostte zeker geen 750 euro of 125 per groep aanleggen (is mij telefonisch uirgelegd). En als ik zelf logisch zelf reken:

300 euro groepenkast (opgezocht op internet) 200 euro materiaalkosten (geschat, bekabeling en stopcontacten) 200 euro btw op het factuurtje (1000 euro. Dan houdt hij toch netjes 700 euro over. En eerlijk, ze waren de hele dag bezig (9 tot 6), dus 50 euro per persoon per uur. En dat is zeker niet slecht.

Ik denk niet dat ik gescammed ben. Maar vind het wel bizar dat iemand zo onduidelijk kan zijn over prijzen, kan doen alsnof hij niks verdient (mensen zijn niet dom) en toch proberen er meer uit te halen. Alsof het geld bij de mensen op de rug groeit. Ik heb een eigen huis sinds 2 jaar en meek dat het bij de meeste mensen die klusjes doen zo gaat. Bizar. Voor de rest was het een aardige vent en ging het prima.

Wat denken jullie als je dit zo leest?

En daarnaast hebben ze flink geboord in de kruipruimte en meterkast om de kabels te trekken. Ze gingen ook langs water, riool en gasleidingen. Geen idee in hoeverre het kwaad kan. Maar is het een idee om iemand even een blik te laten werpen op kwaliteit als dubbelcheck? Of gewoon afwachten en aanzien en zelf over een paar maanden de kruipruimte op vocht controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Hoop tekst/ruis.

Als ik van a merk materiaal. Zijn dit niet hele gekke prijzen. ( misschien wat aan de hoge kant, maarja de prijzen zijn eenmaal gestegen en ze kunnen meer vragen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 21:54
Ik denk dat je ff moet "chillen". Prijzen verschillen eenmaal. Leer hiervan em vraag door bij een prijsopgaaf.

Je bent niet gescammed want je wil zelf extra meerwerk. Je had ook alleen originele scope kunnen doen en een andere elek bellen die die nieuwe groepen ging aanleggen. Dan was het prima volgens offerte geweest en volgens mij geen hele gekke prijs.

Tsja of het opzet is of niet is lastig te bepalen. Het lijkt me dat hij inderdaad een foutje heeft gemaakt, wat je zegt er moest geboord worden enzo waardoor het misschien wat langer duurde dan gedacht.

Tip van flip: gewoon betalen en niet over inzitten. Hier ook ooit een beunhaas van een loodgieter gehad, eindeloos opgevreten maar het is die paar honderd euro niet waard.

Kruipruimte kan je zelf wellicht controleren? Waarom heb je daar een slecht gevoel bij?
Was het werk niet goed?

[ Voor 25% gewijzigd door FitTiv op 18-02-2024 09:45 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:56
Als je in je contact met hem net zo warrig bent als hier dan is er misschien van beide kanten iets te verbeteren ;) .

Welk materiaal is gebruikt?

Voortaan gewoon een normale offerte vragen. Dat kan via whatsapp en dan toegemaild worden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja vraag om een vaste prijs vooraf, anders kun je voor dit soort verrassingen komen te staan.
Lijkt er hier wel op dat je meebetaalt aan een soort training van/voor de 2e man, want een meterkast aansluiten kun je eigenlijk niet met zn tweeën tegelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:48
Bedoel je met groepen een extra automaat in de meterkast of de aanleg van extra bekabeling / leidingwerk in huis?

120,- voor een extra groep in de meterkast is veel geld, maar 120,- voor aanleg van extra bekabeling naar een willekeurige plek in huis is in de meeste gevallen weinig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:50
bt4ever schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:12:
En daarnaast hebben ze flink geboord in de kruipruimte en meterkast om de kabels te trekken.
Klinkt alsof ze in de kruipruimte netjes alles gebeugeld hebben wat nou eenmaal veel tijd kost. Beter dan losse kabels door de kruipruimte.

Laat eens wat fotos zien van het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:26
Dus uiteindelijk is hij goedkoper dan de anderen die je hebt gebeld. Daarbij heb je ook zelf niet vooraf om een totale prijs gevraagd. Klinkt bij mij dus eerder dat je zelf een halve afspraak hebt gemaakt, extra werk hebt gevraagd en de elektricien daarna de normale prijs heeft gerekend. Het enige probleem lijkt dan ook te zijn dat je zelf geen goede afspraak hebt gemaakt over de prijs.

Ik laat hier ook wel eens een klusjesman op zo'n manier langs komen en dat gaat precies zoals deze klus. Simpelweg een heel globale schatting zonder al te veel afspraken en achteraf komt ie wel met een goede prijs.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt4ever
FitTiv schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:39:
Ik denk dat je ff moet "chillen". Prijzen verschillen eenmaal. Leer hiervan em vraag door bij een prijsopgaaf.

Je bent niet gescammed want je wil zelf extra meerwerk. Je had ook alleen originele scope kunnen doen en een andere elek bellen die die nieuwe groepen ging aanleggen. Dan was het prima volgens offerte geweest en volgens mij geen hele gekke prijs.

Tsja of het opzet is of niet is lastig te bepalen. Het lijkt me dat hij inderdaad een foutje heeft gemaakt, wat je zegt er moest geboord worden enzo waardoor het misschien wat langer duurde dan gedacht.

Tip van flip: gewoon betalen en niet over inzitten. Hier ook ooit een beunhaas van een loodgieter gehad, eindeloos opgevreten maar het is die paar honderd euro niet waard.

Kruipruimte kan je zelf wellicht controleren? Waarom heb je daar een slecht gevoel bij?
Was het werk niet goed?
Uiteindelijk heb ik wel een discussie gehad, dus twijfel of hij het laat afweten. Hij klonk niet onbekwaam maar ze waren wel slordig dus daar heb ik wel twijfels over. Kruipruimte is een heel gedoe voor mij om in te komen, ik wacht totdat er wat water is verbruikt en ga het volgend week checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt4ever
Brokencore schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:56:
[...]

Klinkt alsof ze in de kruipruimte netjes alles gebeugeld hebben wat nou eenmaal veel tijd kost. Beter dan losse kabels door de kruipruimte.

Laat eens wat fotos zien van het resultaat.
Kruipruimte ga ik nog checken volgend week maar dit is iig van de groepenkast en zolder waar ze twee groepen heen hebben getrokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaW8AqseXxxBdw65FhRTlWTYz-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGSlExZqYN7sSWKs9plHj6gf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_E4hg7GyaveOdkS5_V3EXTN6ws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNqvzpRSTK1MdfZaZqCtrRVM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLfVL1S8cPx_kla_iQ7A_89m1zc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjg56WsMgLzIPSTgXPUo35Ul.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2B-gq7g6giQOSG-PWtLRb9-RJ50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoIogR6Sagn9qrFCPK3tEqiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ztc1BZ_u7pTvszQena5CLTltpfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zV4AwtwUSephvSyCD4t4cWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aZuIOaJZcBsF9bHA4EQIgQbxjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEHXwyxnA7YPtMJyLh8k32zP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 21:54
Die fotos van je trap, is dat niet in orde?
Ik zie geen flex buis en eea netjes gebeugeld? Wellicht staan de stekkerkabels in je 1e foto wat strak maar dat kan ook de foto zijn.

En alles ABB, das zeker niet de goedkoopste..

[ Voor 12% gewijzigd door FitTiv op 18-02-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Werken alle stopcontacten goed?

Ziet er prima uit zo en prijs is ook prima. 50 euro per uur is ook verre van de hoofdprijs voor een zzp'er.

Zeker geen scam, dus niks om je zorgen over te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bt4ever
FitTiv schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:35:
Die fotos van je trap, is dat niet in orde?
Ik zie geen flex buis en eea netjes gebeugeld? Wellicht staan de stekkerkabels in je 1e foto wat strak maar dat kan ook de foto zijn.

En alles ABB, das zeker niet de goedkoopste..
Het is zeker niet de foto, droger valt mee maar wasmachine is eigenlijk te strak. Hij zit wel in het stopcontact maar met moeite, moesten hem ook verplaatsen om het goed te krijgen. Zal voor beide een geaard verlengsnoer met voldoende sterkte kopen.
Wat mij betreft oogt het allemaal netjes. Meterkast en kruipruimte kan ik uiteraard niet over oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
16 manuren a 50 ex btw / 60 incl btw is al 800 / 960 euro incl/excl. Dat zijn redelijke tarieven op uurbasis al proberen electriciens bij groepenkasten en ook andere fixed price klussen meer marge te pakken.

Materiaal kun je eenvoudig erbij optellen. Ook hierbij enige marge rekenen.

De electricien mag best inleveren op zijn extra marge als hij zo onduidelijk is maar betaal wel de redelijke uurprijzen en materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:37
Extra groepen dus ook doorgevoerd naar zolder. Alles op het eerste oog netjes gemonteerd op de foto's. Ook in de kruipruimte geboord, dus waarschijnlijk gebeugeld. Gaat dan best rap met de uurtjes.
Een dag werk kost 500+ euro, exclusief 21% BTW en exclusief voorrijkosten.

Daar bovenop komt natuurlijk al het materiaal. Ik weet niet waar jij die groepenkast voor €300 denkt te kunnen vinden, maar ik kom op dik 400 euro bij zowel de goedkoopste webshops als een groothandel voor installatiebedrijven.
Overig materiaal wat in een dag werk gebruikt wordt is ook niet gratis.
En jij verwacht waarschijnlijk een vorm van garantie. Garantie kost geld, dus wordt het materiaal nooit netto-netto doorgezet naar de klant. En materiaal inkopen/voorfinancieren kost ook geld. Die extra groepjes, pijp, kabel, beugels, lasdozen, wandcontactdozen, schroeven etc die ze kennelijk zo konden leveren moeten in voorraad gehouden worden. Ook het bestellen en weer aanvullen van de voorraad in hun magazijn en bus kost tijd. Daarom moet er minstens 20-25% marge op materiaal voor een gezonde bedrijfsvoering. En dan zit je al aan de lage kant.

Even samengevat is de prijs die je nu hebt gekregen zeer scherp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
@Ivow85 vrijwel geen enkele zzp-er rekent los voorrijkosten tegenwoordig. Zit in uurtarief van 50 ex voor klussen van meerdere uren.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Misschien off topic, maar een losse groep voor de wasmachine én een losse groep voor de droger, waarom?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:12
@bt4ever
Prima prijs. Er zijn genoeg bedrijven die alleen al 1250 euro rekenen voor enkel het vervangen en installeren van de groepenkast.
Zeg dat je bij een hele goedkope ZZP-er 750 euro kwijt bent voor alleen het vervangen van de groepenkast. Blijft er 650 euro over voor de rest. Met 2 man een dag arbeid zit je daar al snel aan.

Les voor de volgende keer, vooraf duidelijk aangeven wat je allemaal gedaan wil hebben. Pas opdracht geven als alles duidelijk is en dit vast laten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Spiff schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:13:
Misschien off topic, maar een losse groep voor de wasmachine én een losse groep voor de droger, waarom?
Zodat je ze allebei tegelijkertijd kan aanzetten? Het is heel normaal dat deze niet op dezelfde groep zitten.

Al had een misschien wel op een bestaande groep gekund, maar san moet je wel van elke groep weten hoe ze aangesloten zijn. Dan is twee lossen groepen laten aanleggen wel net zo makkelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
President schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:53:
[...]

Zodat je ze allebei tegelijkertijd kan aanzetten? Het is heel normaal dat deze niet op dezelfde groep zitten.

Al had een misschien wel op een bestaande groep gekund, maar san moet je wel van elke groep weten hoe ze aangesloten zijn. Dan is twee lossen groepen laten aanleggen wel net zo makkelijk
Het is wel een beetje historie. Ik heb het ook liggen maar gebruik beiden op 1 groep omdat dat praktischer was met de inhouwkast. Wasdrogers en wasmachines van de laatste paar jaar verbruiken ontzettend weinig. Ze staan hier vrijwel altijd tegelijkertijd aan en dat komt niet eens in de buurt van de aansluitwaarde. Meestal gaat de auto niet eens load balancen (11kW). Mijn waterkoker heeft geen aparte groep maar trekt weer wel 2500W uit het stopcontact.

[ Voor 15% gewijzigd door Makkelijk op 18-02-2024 12:03 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als ze het zo gemaakt hebben. Mag je in je handjes klappen voor die prijs.
Alleen groepenkast vervangen met 12 groepen van ABB/Hager/Schneider is vaak al zo’n 1500.
4/5 manuren ben je al snel kwijt. Dan moet er niks geks op gelengd worden.
Vergeet ook niet dat ze spullen moeten bestellen of ophalen. Ook dat kost hun tijd die ze niet op jouw erg besteden maar toch tijd die ze moeten rekenen. Dus vind je prijs echt niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Ivow85 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:53:

Daar bovenop komt natuurlijk al het materiaal. Ik weet niet waar jij die groepenkast voor €300 denkt te kunnen vinden, maar ik kom op dik 400 euro bij zowel de goedkoopste webshops als een groothandel voor installatiebedrijven.
Bij Sander Vunderink €279. Maar die webshop is voor zover ik weet wel een van de goedkoopste plekken om spullen van ABB te kopen.

Desbondanks ben ik het verder wel met je eens: de prijzen van de andere materialen lopen ook gauw op. Je zit zo op honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31
Makkelijk schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Het is wel een beetje historie. Ik heb het ook liggen maar gebruik beiden op 1 groep omdat dat praktischer was met de inhouwkast. Wasdrogers en wasmachines van de laatste paar jaar verbruiken ontzettend weinig. Ze staan hier vrijwel altijd tegelijkertijd aan en dat komt niet eens in de buurt van de aansluitwaarde. Meestal gaat de auto niet eens load balancen (11kW). Mijn waterkoker heeft geen aparte groep maar trekt weer wel 2500W uit het stopcontact.
Dit. Bij mij zitten ze ook op één groep, en gelijktijdig aan, geen probleem.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-04 23:41
Dat het werkt is het probleem niet. Het gaat om de nen normen.
Zodra een apparaat meer dan 2000watt vermogen heeft, dan heeft het een aparte groep nodig.

Daarom heeft een droger en wasmachine een aparte groep, of een schakelaar zodat het om en om gebruikt kan worden.

Dit heeft ook verzekering technisch te maken. Zodra je brand krijg door de wasmachine/droger en ze zitten op 1 groep zonder schakelaar. Dan kan de verzekering lastig gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:18

Vliegvlug

Flight Simple

Maakt natuurlijk ook uit of je een condensdroger of warmtepompdroger hebt, die laatste is zuiniger en levert in de praktijk nooit problemen icm een wasmachine op één groep.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 18-02-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
corporalnl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:33:
Dat het werkt is het probleem niet. Het gaat om de nen normen.
Zodra een apparaat meer dan 2000watt vermogen heeft, dan heeft het een aparte groep nodig.
Dat is niet meer zo.

Bij 'vast' opgestelde apparatuur hoeft een apparaat boven 2kW geen eigen groep meer te hebben, zolang het totaal aangesloten vermogen op de groep de 16A (3,68kW) maar niet overschrijdt.
Een 2,2kW wasmachine mag dus gewoon samen met een 1kW warmtepompdroger op één groep. Gewoon conform de NEN normen.

En die aanpassing van de norm scheelt een hoop werk bij de renovatie van keukens. Je kan nu de vaatwasser gewoon samen met de koelkast en vriezer op één groep zetten. Eventueel kan er dan ook nog een boilertje met laag vermogen bij. En de oven kan samen met de afzuigkap en eventuele elektrische ontsteking van de glaskookplaat een groep delen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
marcop23 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:19:
[...]

Bij Sander Vunderink €279. Maar die webshop is voor zover ik weet wel een van de goedkoopste plekken om spullen van ABB te kopen.

Desbondanks ben ik het verder wel met je eens: de prijzen van de andere materialen lopen ook gauw op. Je zit zo op honderden euro's.
Ah, ik had daar naar de busboard kast gekeken, die is ruim €100 duurder.

Pagina: 1