Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-11 22:50
Wij hebben thuis al enige tijd last van vreemde stroomdips. Met enige regelmaat zien we de lampen knipperen. In een zeldzaam geval is er ook wel eens een computer uitgevallen.

Wat me verder opvalt is dat er vaker dan normaal (vaker dan bij vrienden of (schoon)ouders) ledlampen kapot gaan. Het gaat dan om GU10 led spotjes, maar er zijn ook al twee led schijnwerpers met bewegingdetector overleden.

Dit probleem speelt eigenlijk al behoorlijk lang, voor onze verbouwing (2 jaar geleden afgerond) hadden we er ook wel eens last van. Navraag bij de vorige bewoners maakte duidelijk dat ook zij dit heel soms wel eens gezien hebben. Voor de verbouwing zat het hele huis vol met halogeen verlichting, wellicht viel het daarmee minder op. Toen wij er kwamen wonen hebben we direct een hand vol spots vervangen voor een led variant en daarmee viel dit probleem ook direct op. Onder de carport hing een 2000watt bouwlamp, die hebben wij vervangen voor een led bouwlamp. Die is inmiddels al 2x gesneuveld.

Twee jaar geleden hebben we het hele huis grondig verbouwd, daarmee is alle elektra vervangen, alles vanaf de hoofdzekering inclusief de groepenkast is vervangen. Goed om daarbij te vermelden is dat de bakelieten hoofdzekeringkast (met 3x25A meszekeringen) in de kelder hangt. Vanaf deze kast loopt er een dikke kabel (4 of 6mm2) naar de groepenkast op de beganegrond, ongeveer 6mtr verderop.

We hoopten dat het vervangen van de gehele elektrische installatie het probleem zou verhelpen, maar helaas. Daarom hebben we Enexis gevraagd om te kijken naar dit probleem. Ze hebben een week lang metingen uitgevoerd. Deze meting is uitgevoerd in de hoofdzekeringkast in de kelder, direct na de hoofdzekeringen. Ze hebben ook in de wijkkast onderzoek gedaan. Uit beide onderzoeken is niets gekomen. Volgens Enexis zit het probleem niet aan hun kant.

Ik wil wel graag van dit probleem af. We hebben al een paar maanden de dips die we zien (adhv verlichting) genoteerd, om deze timestamps vervolgens naast de monitoring van verschillende gebruikers te leggen (via home assistant monitoren we van veel apparaten hun gebruik). Helaas hebben we geen verband kunnen ontdekken. Hierbij moet ik melden dat het zelf noteren van de zogeheten dips absoluut geen waterdicht systeem is.

Heeft er iemand een idee waar ik dit moet zoeken? Of welke apparatuur ik kan gebruiken om gedetailleerd in kaart te brengen hoe het er hier thuis aan toe gaat.

Alvast bedankt.

Groetjes

Alle reacties

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah je draait HA. Als je een meter met P1 poort hebt kun je het Voltage niveau vrij makkelijk loggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Nhz
Erasmo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:54:
Ah je draait HA. Als je een meter met P1 poort hebt kun je het Voltage niveau vrij makkelijk loggen.
Dit log ik, maar daar kan ik die dips niet op terug vinden. Ik denk dat de meetgegevens een te lage resolutie hebben.

Aanvullend: de slimme meter detecteert wel af en toe een 'voltage swell', maar nog geen 'voltage sags'. Mijn gevoel zegt dat de slimme meter niet precies genoeg meet.

[ Voor 20% gewijzigd door Nhz op 18-02-2024 09:06 ]

Groetjes

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

De p1 poort heeft vaak maar om de 30 seconden nieuwe data. Te langzaam voor een dip van een paar seconden. Er bestaan wel slimme stekkers met meet functie, die updaten vaak sneller.

Maar of dat snel genoeg is geen idee. Een oscilisoscoop met logging functie zal zeker de dips kunnen meten. Maar ja das een hele investering voor een klein probleem

ora et labora

• Nhz
@mrc4nl bedankt voor je reactie. Ik ben best bereid om wat te investeren. Het kopen van nieuwe leds kost ook gewoon geld. Nog los van de irritatie die het oplevert.

Kan je me een zetje in de goede richting geven? Mijn kennis op dat gebied is vrij beperkt.

Groetjes

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25
Hoe vaak treden deze dips op?
Zijn deze dips ook opgetreden terwijl de meting van Enexis liep op de hoofdzekeringen?
Je kan misschien een multimeter met min. hold functie plaatsen. Zo te horen heb je 3 fases, treden deze problemen allemaal op achter apparatuur welke achter dezelfde fase of groep zit?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:20
Ledspots van de action (verschillende merken geprobeerd) stond ik meerdere keren te vervangen bij mijn ouders. Toen ik er van een fatsoenlijke webshop in stopte was het probleem verholpen. Kan het daar ook in zitten ?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

Rmg

Een oscilloscoop is, naar mijn mening, ook niet het juiste gereedschap hiervoor, het is gewoon geen doen om lange metingen (100+ uren) handmatig te "analyseren" op effecten die soms voorkomen en korter dan een seconde zijn.

Eigenlijk moet je hiervoor een power quality analyzer inzetten, een fluke 1770 bijvoorbeeld, het probleem is alleen prijs, zelfs een weekje huren kost je 180 euro, en dan moet je met je gevonden resultaten een netbeheerder of electricien aan het werk gaan krijgen, wat vaak ook lastig is.

• Nhz
Jim423 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:34:
Hoe vaak treden deze dips op?
Zijn deze dips ook opgetreden terwijl de meting van Enexis liep op de hoofdzekeringen?
Je kan misschien een multimeter met min. hold functie plaatsen. Zo te horen heb je 3 fases, treden deze problemen allemaal op achter apparatuur welke achter dezelfde fase of groep zit?
Exact weet ik het niet, maar zeker een keer of 10 per dag. Op elk van de drie fasen. Verlichting door het hele huis knippert wel eens. Of dit altijd gelijktijdig is durf ik niet te zeggen.

Groetjes

• Nhz
_NvS_ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:35:
Ledspots van de action (verschillende merken geprobeerd) stond ik meerdere keren te vervangen bij mijn ouders. Toen ik er van een fatsoenlijke webshop in stopte was het probleem verholpen. Kan het daar ook in zitten ?
Het zijn geen leds van de action. Diverse merken. Zoals gezegd ook twee verschillende led bouwlampen.

Groetjes

• Nhz
Rmg schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:37:
Een oscilloscoop is, naar mijn mening, ook niet het juiste gereedschap hiervoor, het is gewoon geen doen om lange metingen (100+ uren) handmatig te "analyseren" op effecten die soms voorkomen en korter dan een seconde zijn.

Eigenlijk moet je hiervoor een power quality analyzer inzetten, een fluke 1770 bijvoorbeeld, het probleem is alleen prijs, zelfs een weekje huren kost je 180 euro, en dan moet je met je gevonden resultaten een netbeheerder of electricien aan het werk gaan krijgen, wat vaak ook lastig is.
Het laatste kan ik bevestigen, want Enexis doet gewoon helemaal niets meer. Terwijl ik toch sterk het vermoeden heb dat dit niet in onze installatie zit. Ook tijdens de verbouwing, toen we letterlijk een tijdje met slechts 1 groep gezeten hebben, hadden we af en toe een knipperende led bouwlamp. Terwijl die lamp dus echt het enige was dat aangesloten was.

De ellende is dat ik het allemaal niet hard kan maken met concrete cijfers. Misschien moet ik me toch eens verdiepen in de Fluke 1770. Is dat überhaupt te doen zonder een flinke studie?

Groetjes

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een simpele stap is de elektricien uit te nodigen die de meterkast heeft aangelegd en alle kabels na te trekken van de hoofdschakelaar naar de eindgroepen.

Er hoeft er maar 1 niet lekker aangedraaid te zijn en je krijgt met regelmaat of onder zware belasting rariteiten.

Of had je dat ook laten doen al? Want ik lees alleen maar Enexis.

Dat iets nieuw is, zegt niet dat het allemaal lekker aangesloten zit of zelfs qua werking OK is, zijn net computers.

[ Voor 14% gewijzigd door Vorkie op 18-02-2024 10:07 ]

• Nhz
Vorkie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:06:
Een simpele stap is de elektricien uit te nodigen die de meterkast heeft aangelegd en alle kabels na te trekken van de hoofdschakelaar naar de eindgroepen.

Er hoeft er maar 1 niet lekker aangedraaid te zijn en je krijgt met regelmaat of onder zware belasting rariteiten.

Of had je dat ook laten doen al? Want ik lees alleen maar Enexis.

Dat iets nieuw is, zegt niet dat het allemaal lekker aangesloten zit of zelfs qua werking OK is, zijn net computers.
In huis is alles tot 2x toe extra gecontroleerd. Zelfs met warmtecamera. Hier is niets gevonden.

Het probleem bestond ook voor het vervangen van de groepenkast al. Zelfs toen er maar 1 groep aanwezig was. De kans dat het een slecht contact is lijkt mij daarmee inmiddels vrij klein.

Groetjes

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
mrc4nl schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:17:
De p1 poort heeft vaak maar om de 30 seconden nieuwe data.
[...]
30s is het nooit geweest, zelfs de allereerste slimme meters was de interval al 10s voor de elektriciteitsdata. Dat is tot DSMR5-standaard zo gebleven. Met DSMR5 ging de interval voor elektra naar elke seconde en van uurlijks naar elke 5 min. voor gasmeterstand.

Maar elke seconde is nog mogelijk nog steeds te traag om een probleem als dit inzichtelijk mee te maken.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:27
Nhz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Dit log ik, maar daar kan ik die dips niet op terug vinden. Ik denk dat de meetgegevens een te lage resolutie hebben.

Aanvullend: de slimme meter detecteert wel af en toe een 'voltage swell', maar nog geen 'voltage sags'. Mijn gevoel zegt dat de slimme meter niet precies genoeg meet.
Ik weet niet of het uitmaakt, maar zijn het wel dips en niet 'swells'? Dat juist na zo'n swell het dipt naar het normale niveau en dat dat de knipperende lichten veroorzaakt en het kapotgaan?

Overigens, zou het nog iets zijn om wat kosten te verhalen op de vorige bewoners, 'verborgen gebrek'?
Al is het hun schuld natuurlijk ook niet.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Bij mijn ouders dimt de verlichting altijd na het inslaan van de warmtepomp. We geven altijd de hoge startstroom de schuld. Warmtepomp in huis? Of kan iets anders met een hoge aanloopstroom dit veroorzaken?

Always look on the bright side of life.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nhz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:10:
[...]

In huis is alles tot 2x toe extra gecontroleerd. Zelfs met warmtecamera. Hier is niets gevonden.

Het probleem bestond ook voor het vervangen van de groepenkast al. Zelfs toen er maar 1 groep aanwezig was. De kans dat het een slecht contact is lijkt mij daarmee inmiddels vrij klein.
Welke spanning meet jij over een maand op alle fases?

Heb je daar een grafiek van?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik doe dit soort metingen voor mijn werk, maar als je geen elektrotechnicus bent, dan zou ik er thuis niet zelf aan beginnen. Je hebt spanningssensoren nodig, het liefst galvanisch gescheiden en een meetkaart. Een goedkope meetkaart is een geluidskaart, dan heb je twee ingangskanalen (links en rechts), bijvoorbeeld op een Raspberry Pi. Dan kan je gaan loggen en dan moet je de data nog analyseren, bijvoorbeeld in Python (of Excel als je precies weet wanneer het gebeurt). Leuk hobbyproject, maar met name de aansluiting op het net kan gevaarlijk zijn.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
Clifdon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:31:
Bij mijn ouders dimt de verlichting altijd na het inslaan van de warmtepomp. We geven altijd de hoge startstroom de schuld. Warmtepomp in huis? Of kan iets anders met een hoge aanloopstroom dit veroorzaken?
Moderne warmtepompen komen langzaam op toeren; geen hoge aanloopstroom zoals bij koelkasten, vriezers, koelers, simpele airco's... ook dikke voedingen in game computers kunnen hoge inschakelstroom hebben.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:41
Nhz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:49:
Wij hebben thuis al enige tijd last van vreemde stroomdips. Met enige regelmaat zien we de lampen knipperen. In een zeldzaam geval is er ook wel eens een computer uitgevallen.

Wat me verder opvalt is dat er vaker dan normaal (vaker dan bij vrienden of (schoon)ouders) ledlampen kapot gaan. Het gaat dan om GU10 led spotjes, maar er zijn ook al twee led schijnwerpers met bewegingdetector overleden.

Dit probleem speelt eigenlijk al behoorlijk lang, voor onze verbouwing (2 jaar geleden afgerond) hadden we er ook wel eens last van. Navraag bij de vorige bewoners maakte duidelijk dat ook zij dit heel soms wel eens gezien hebben. Voor de verbouwing zat het hele huis vol met halogeen verlichting, wellicht viel het daarmee minder op. Toen wij er kwamen wonen hebben we direct een hand vol spots vervangen voor een led variant en daarmee viel dit probleem ook direct op. Onder de carport hing een 2000watt bouwlamp, die hebben wij vervangen voor een led bouwlamp. Die is inmiddels al 2x gesneuveld.

Twee jaar geleden hebben we het hele huis grondig verbouwd, daarmee is alle elektra vervangen, alles vanaf de hoofdzekering inclusief de groepenkast is vervangen. Goed om daarbij te vermelden is dat de bakelieten hoofdzekeringkast (met 3x25A meszekeringen) in de kelder hangt. Vanaf deze kast loopt er een dikke kabel (4 of 6mm2) naar de groepenkast op de beganegrond, ongeveer 6mtr verderop.

We hoopten dat het vervangen van de gehele elektrische installatie het probleem zou verhelpen, maar helaas. Daarom hebben we Enexis gevraagd om te kijken naar dit probleem. Ze hebben een week lang metingen uitgevoerd. Deze meting is uitgevoerd in de hoofdzekeringkast in de kelder, direct na de hoofdzekeringen. Ze hebben ook in de wijkkast onderzoek gedaan. Uit beide onderzoeken is niets gekomen. Volgens Enexis zit het probleem niet aan hun kant.

Ik wil wel graag van dit probleem af. We hebben al een paar maanden de dips die we zien (adhv verlichting) genoteerd, om deze timestamps vervolgens naast de monitoring van verschillende gebruikers te leggen (via home assistant monitoren we van veel apparaten hun gebruik). Helaas hebben we geen verband kunnen ontdekken. Hierbij moet ik melden dat het zelf noteren van de zogeheten dips absoluut geen waterdicht systeem is.

Heeft er iemand een idee waar ik dit moet zoeken? Of welke apparatuur ik kan gebruiken om gedetailleerd in kaart te brengen hoe het er hier thuis aan toe gaat.

Alvast bedankt.
Ledlampen staan bekend om het knipperen.., (Chinese) led bouwlampen staan bekend dat deze erg snel kapot gaan, beide voorbeelden hier meegemaakt..
Dus met professionele apparatuur meten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Nhz
Vorkie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:48:
[...]

Welke spanning meet jij over een maand op alle fases?

Heb je daar een grafiek van?
Die data bewaar ik niet zo lang. Dit is de grafiek van de afgelopen 24uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jHdUThIKEgu7TBPw7928vTXK7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RdBqOnFYQECR5XByU51LtWbn.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

• Nhz
Clifdon schreef op zondag 18 februari 2024 @ 10:31:
We zijn volledig elektrisch, maar ik heb geen verband kunnen vinden tussen het inschakelen van de warmtepomp en het knipperen van de verlichting. Ditzelfde geld voor de warmtepompboiler en quooker.

Dit kan natuurlijk komen doordat mijn meetgegevens niet gedetailleerd genoeg zijn.

Groetjes

• Nhz
Mr.Qips schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:17:
Ik doe dit soort metingen voor mijn werk, maar als je geen elektrotechnicus bent, dan zou ik er thuis niet zelf aan beginnen. Je hebt spanningssensoren nodig, het liefst galvanisch gescheiden en een meetkaart. Een goedkope meetkaart is een geluidskaart, dan heb je twee ingangskanalen (links en rechts), bijvoorbeeld op een Raspberry Pi. Dan kan je gaan loggen en dan moet je de data nog analyseren, bijvoorbeeld in Python (of Excel als je precies weet wanneer het gebeurt). Leuk hobbyproject, maar met name de aansluiting op het net kan gevaarlijk zijn.
Worden dit soort metingen ook voor particulieren uitgevoerd en weet je dan toevallig ook aan wat voor een bedragen ik dan moet denken?

Groetjes

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49

Reptile209

- gers -

Zou het werken om een eenvoudige UPS met logging aan je stroomnet te hangen, om te zien of die de dips oppikt? Of zijn die te traag om kleine dipjes op te pikken? Als hij goede logging heeft, zie je in elk geval alleen de uitschieters, en hoef je jezelf niet door eindeloze bakken data heen te worstelen.

Zo scherp als een voetbal!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Nhz een APC UPS met usb/netwerk aansluiting kan je met de software de pieken/dalen op het net uitlezen (iets langere history)

Ze zijn wellicht minder efficient / inzichtelijk als een fluke maar je kan ze wel uitlezen en ze filteren de pieken/dalen op je net voor je wellicht delicatere electronica.
Vaak staan ze 2de hands te koop en hoef je alleen de accu te vervangen (er zijn alternatieve goedkopere aanbieders voor dergelijke accu's) en het gaat je niet hoe lang ze overleven als je stroom weg valt

Tja vanalles

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14
Reptile209 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:51:
Zou het werken om een eenvoudige UPS met logging aan je stroomnet te hangen
[...]
vso schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:24:
[...]
ze filteren de pieken/dalen op je net voor je wellicht delicatere electronica.
[...]
Houd er rekening mee dat de meeste goedkope UPS'en over het algemeen van het type standby zijn en dus weinig tot niks doen met het zuiveren van de inkomende netspanning. Een duurder type UPS doet dat wel, maar die hebben vaak ook een flink hoger eigen idle stroomverbruik.

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2024 10:30 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPad schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:29:
[...]

[...]

Houd er rekening mee dat de meeste goedkope UPS'en over het algemeen van het type standby zijn en dus weinig tot niks doen met het zuiveren van de inkomende netspanning. Een duurder type UPS doet dat wel, maar die hebben vaak ook een flink hoger eigen idle stroomverbruik.
ik heb zelf een smart-ups 1600 die deze functie heeft, wellicht handig als toevoeging ..

Tja vanalles

• Mr.Qips
Nhz schreef op maandag 19 februari 2024 @ 09:49:
[...]

Worden dit soort metingen ook voor particulieren uitgevoerd en weet je dan toevallig ook aan wat voor een bedragen ik dan moet denken?
Ik weet niet welke bedrijven dit voor particulieren kunnen meten. Bij ons kost de simpelste meting al snel zo'n €20k, dus dat is voor particulieren ook niet redelijk. Ik zou binnen mijn vriendenkring op zoek gaan naar de betere hobbyist, misschien een radioamateur ofzo met de juiste apparatuur?

Het helpt wellicht om een logboek bij te houden, op welke momenten het voorkomt. Dan kan je op zoek naar patronen. Gebeurt het bijvoorbeeld op vaste tijdstippen? Of met een regelmaat van bijvoorbeeld iedere twee uur? Als de zon gaat schijnen? Alleen in de avond of ook overdag? Uiteindelijk zal een meting je alleen kunnen vertellen of er iets mis is met de spanning, maar niet waar het door komt. Om dat te achterhalen helpt het om het patroon te vinden en daar heb je niet per se een meting voor nodig.

• Nhz
@Mr.Qips Jep, heb in de week voor, tijdens, en de week nadat Enexis hier is komen meten alle 'knippers' opgeschreven, maar we hebben natuurlijk niet de hele dag de lampen aan en zijn ook niet de hele dag thuis. Met de door mij opgeschreven tijdstippen kon ik geen duidelijke oorzaak vinden.

Dit is ook de reden dat ik de dips graag digitaal inzichtelijk wil maken, wellicht dat ik op die manier tot een oorzaak kan komen.

Groetjes

• Mr.Qips
Nog twee andere ideeen:

Volgens mij logt je slimme meter ook storingen en zit dat ook in de P1-data ("voltage sags" en "voltage swells"). Je schreef eerder dat je swells ziet, dus een te hoge spanning. Dat zou verklaren waarom je spots kapot gaan. Heb je dit ook met Enexis gedeeld?

Je zou ook een spotje kunnen monitoren met een lichtsensor, dat is een stuk veiliger en makkelijker te realiseren. Hoe handig ben je?

[ Voor 30% gewijzigd door Mr.Qips op 19-02-2024 21:18 . Reden: Swells ]

• Vet-smurf
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:41
Wij komen in het werk dit ook wel eens tegen al is dat vaak bedrijfsmatig, waarbij onze klanten problemen veroorzaken in de straat.

Maar locatie is dan vaak wel een ding, zit je bijvoordeeld in het buitengebied en heeft je buurman een bedrijf met "zware" compressor / draaibank / freesbank, kan dat in de hele straat dalen in het voltage betekenen, dat zal dan voornamelijk zijn bij het inspringen van dergelijke machines bij je in de straat. Kan me voorstellen dat op oudere industrie terreinen wel eens vergelijkbare situaties zich voordoen.

• Nhz
Mr.Qips schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:04:
Nog twee andere ideeen:

Volgens mij logt je slimme meter ook storingen en zit dat ook in de P1-data ("voltage sags" en "voltage swells"). Je schreef eerder dat je swells ziet, dus een te hoge spanning. Dat zou verklaren waarom je spots kapot gaan. Heb je dit ook met Enexis gedeeld?

Je zou ook een spotje kunnen monitoren met een lichtsensor, dat is een stuk veiliger en makkelijker te realiseren. Hoe handig ben je?
Dit is best een goed idee. Een LDR aan een ESP32 knopen en loggen maar.

Ik heb die bevindingen van de slimme meter nog niet met Enexis gedeeld. Toen zij hier hebben gemeten hadden we nog een terugdraaier hangen. Ik zal de afdeling die de onderzoeken doet even mailen. Kijken wat ze zeggen.

Groetjes

• Nhz
Vet-smurf schreef op maandag 19 februari 2024 @ 21:19:
Wij komen in het werk dit ook wel eens tegen al is dat vaak bedrijfsmatig, waarbij onze klanten problemen veroorzaken in de straat.

Maar locatie is dan vaak wel een ding, zit je bijvoordeeld in het buitengebied en heeft je buurman een bedrijf met "zware" compressor / draaibank / freesbank, kan dat in de hele straat dalen in het voltage betekenen, dat zal dan voornamelijk zijn bij het inspringen van dergelijke machines bij je in de straat. Kan me voorstellen dat op oudere industrie terreinen wel eens vergelijkbare situaties zich voordoen.
Ik woon in een oude woonwijk, geen industrie in de buurt. Veel van de huizen zijn tussen de 75 en 100 jaar oud schat ik. Her en der staan er wat nieuwere blokken van een jaar of 50 en af en toe een verdwaalde nieuwbouw woning.

Groetjes

• Nhz
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Nhz op 19-02-2024 23:07 ]

Groetjes

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-11 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Als het 10 keer per dag voorkomt, kun je het prima met een moderne oscilloscoop meten. Je laat die continue monitoren (roll mode) en drukt de stop knop in bij een dip. Je kunt ze ook instellen om alle events te triggeren die boven de 260V uitkomen. Na een dag moet je er wel meerdere gezien hebben. Ben je handig met een ESP dan kun je hetzelfde bereiken door de uitgang van een beltrafo met een ADC te monitoren.
De goedkopere led lampjes (niet dimbaar) werken met een capacitieve dropper om de spanning te verlagen. Werkt alleen voor schoon 50Hz. Zit er vervuiling op het net (hogere frequenties), dan geven ze ineens veel meer licht en kunnen ze zelfs vroegtijdig overlijden.

Theo

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:22
Wisselspanning dips met een oscilliscoop meten is best lastig. Daar heb je wel pass/fail window of runt trigger optie voor nodig.

Je kunt dit ding proberen. Maar als je geen stroom meet hebt kun je dips van het inschakelen van je koelkstcompressor niet wegstrepen.

• Nhz
Vanmorgen Enexis gemaild, die mailden net terug. Ze gaan opnieuw een meting uitvoeren. Even afwachten wat daar uit komt.

Update: Morgenochtend komt er al een monteur langs. Dat is mooi vlot. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Nhz op 20-02-2024 13:56 ]

Groetjes

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-11 21:06

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

jeroen3 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 06:30:
Wisselspanning dips met een oscilliscoop meten is best lastig. Daar heb je wel pass/fail window of runt trigger optie voor nodig.

Je kunt dit ding proberen. Maar als je geen stroom meet hebt kun je dips van het inschakelen van je koelkstcompressor niet wegstrepen.
Dips zijn wel lastig te triggeren, vandaar dat ik ook de roll mode voorstel. Ik heb een scope die makkelijk een geheugen van minuten kan opslaan. Tijd genoeg om naar de scope te lopen en deze te pauzeren. Dips door zware machines duren meerdere periodes waar de lijn spanning geleidelijk weer hersteld. Als er dan iets knippert kun je precies zien of en wat er op het net gebeurde.

Theo

• Nhz
Om 8.30 stond Enexis voor de deur, zelfde monteur als de vorige keer. Meetapparatuur geplaatst. Dit keer tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar. Vorige keer hebben ze direct na de hoofdzekeringen gemeten.

Ben benieuwd wat nu de uitkomst gaat zijn.

Groetjes

• Mr.Qips
En, wat was de uitkomst? Had je zelf ook swells geregistreerd in die periode?

• Nhz
Nog geen uitslag ontvangen. De meetapparatuur is afgelopen vrijdag opgehaald. Kan tot 2 weken duren voordat Enexis de uitslag naar ons opstuurt.

Zelf kom ik niet verder dan wat de slimme meter mij meld. Die heeft in dezelfde meetperiode echter geen swels of andere fouten gedetecteerd.

Groetjes

• Mr.Qips
Dan verwacht ik dat het onderzoek niets zal opleveren. Dat is wel bijzonder, want eerder schreef je dat er zeker tien keer per dag swells geregistreerd werden door je slimme meter en nu dus al twee weken geen. Hopelijk is het dan vanzelf opgelost...

Zou je anders een tabelletje kunnen plakken van de swells die je geregistreerd hebt met de datum/tijd?

• Nhz
Vanmiddag ben ik gebeld door Enexis, alles ziet er aan hun kant dik in orde uit. Het enige dat ze heel af en toe zijn 'wave shifts' (?), maar dat zit aan onze kant van de installatie. Deze worden doorgaans veroorzaakt door zware apparatuur, maar daar hebben wij hier niets van in huis.

Van de swells heb ik geen grafiek of andere meetgegevens. Dit is puur een veldje met data dat ik uit de slimme meter haal. Geen historische gegevens van bekend.

Vreemd allemaal.

Groetjes

Pagina: 1