We zijn onlangs verhuisd en willen ons nieuwe huis (bouwjaar 2010, tussenwoning, voorkant op het zuidoosten, dakhoek 40.6) voorzien van zonnepanelen. Eigenlijk is onze enige eis zoveel mogelijk panelen, en dan het liefst glas-glas panelen.
Ik twijfel over de volgende punten::strip_exif()/f/image/XTD2XamCySeVSoLrQl8bjoX0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9M7UQnWBajrO29gUsQKAahhU.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jyfkRt3SqV7UThbIhF9vUoRG.png?f=user_large)
De dakpannen zijn ongeveer 25cm breed en 36cm hoog, de leveranciers doen hun inschatting op het aantal pannen wat ze zien op de (lucht)foto's.
De kleine installateur staat goed aangeschreven, de grote is ook goed bekend, maar over die laatste lees ik wisselende reviews qua aftersales op Trustpilot. Nu weet ik wat review-bias is, maar ik hecht wel aan goede aftersales in het geval dat er iets misgaat.
Lokale partij
5600 euro, 5590 Wp
5000 euro (tijdelijk 10% korting), 5655 Wp
Ik twijfel over de volgende punten:
- Lokale of landelijke installateur? Is het het waard om iets meer uit te geven voor een lokale partij? Ik neig nu naar de goedkoopste offerte, maar betwijfel nog of dit verstandig is.
- Hoeveel strings? Ik verwacht weinig schaduw, en de ene installateur adviseert 2 strings, maar de ander 1 vanwege de opstartspanning.
- Installateurs bieden in onze situatie een kabelpad buitenom langs (langs de regenpijp) aangezien we geen (dik genoege) buizen naar zolder hebben liggen voor een 3-fasekabel (ik heb alleen een wasmachinegroep en een drogergroep met een buisje van 16mm). Wellicht is het mogelijk om een buis naast de standleiding door een koof van de badkamer naar de meterkast te trekken (2x door beton boren en hopen dat je iets kan), maar is dit het waard qua investering?
Foto's
:strip_exif()/f/image/XTD2XamCySeVSoLrQl8bjoX0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9M7UQnWBajrO29gUsQKAahhU.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jyfkRt3SqV7UThbIhF9vUoRG.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Verschillende installateurs / leveranciers beweren 13 panelen op het dak kwijt te kunnen in landscape.De dakpannen zijn ongeveer 25cm breed en 36cm hoog, de leveranciers doen hun inschatting op het aantal pannen wat ze zien op de (lucht)foto's.
Schaduw
Voor de woning staat een bomenrij aan de andere kant van de weg. Deze bomen zijn denk ik niet zo hoog dat wij ooit last gaan krijgen van schaduw (zie foto).Jaarverbruik
We hebben onlangs een hybride warmtepomp laten plaatsen (Quatt) en we zijn met 4 personen, dus het jaarverbruik gaan we sowieso terugverdienen.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A.Budget en doel
Zoveel mogelijk besparen.Wie gaat het project uitvoeren
We twijfelen tussen een lokale installateur of een grote landelijke installateur (wel uit de regio).De kleine installateur staat goed aangeschreven, de grote is ook goed bekend, maar over die laatste lees ik wisselende reviews qua aftersales op Trustpilot. Nu weet ik wat review-bias is, maar ik hecht wel aan goede aftersales in het geval dat er iets misgaat.
Bijhouden van data
Ik heb een HomeAssistant-installatie dus ik zou erg graag data uitlezen. Ik was al van plan om een HomeWizard 3-fase MID-meter aan te sluiten voor het meten van de opwek. Als de omvormer wat kan dat betreft is in dit geval voor mij vooral extra. Wel heb ik een lichte voorkeur voor een cloudloze oplossing.Reeds verkregen offertes
Ik heb veel offertes ontvangen, en wil op basis van o.a. prijs / kwaliteit tussen deze twee offertes kiezen.Lokale partij
5600 euro, 5590 Wp
- 13x JA Solar 430W glas-glas bifaciaal
- Goodwe 5K-SDT-20, panelen verdeeld over 2 strings
- 5 jaar installatiegarantie
5000 euro (tijdelijk 10% korting), 5655 Wp
- 13x JA Solar 435W glas-glas bifaciaal
- Growatt MOD 5.000 TL3-XH, alle panelen op 1 string
- 10 jaar installatiegarantie
:strip_exif()/f/image/yZte7Rszzevg1N59SsoJqdlm.jpg?f=fotoalbum_large)