Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54
We zijn onlangs verhuisd en willen ons nieuwe huis (bouwjaar 2010, tussenwoning, voorkant op het zuidoosten, dakhoek 40.6) voorzien van zonnepanelen. Eigenlijk is onze enige eis zoveel mogelijk panelen, en dan het liefst glas-glas panelen.

Ik twijfel over de volgende punten:
  • Lokale of landelijke installateur? Is het het waard om iets meer uit te geven voor een lokale partij? Ik neig nu naar de goedkoopste offerte, maar betwijfel nog of dit verstandig is.
  • Hoeveel strings? Ik verwacht weinig schaduw, en de ene installateur adviseert 2 strings, maar de ander 1 vanwege de opstartspanning.
  • Installateurs bieden in onze situatie een kabelpad buitenom langs (langs de regenpijp) aangezien we geen (dik genoege) buizen naar zolder hebben liggen voor een 3-fasekabel (ik heb alleen een wasmachinegroep en een drogergroep met een buisje van 16mm). Wellicht is het mogelijk om een buis naast de standleiding door een koof van de badkamer naar de meterkast te trekken (2x door beton boren en hopen dat je iets kan), maar is dit het waard qua investering?
Jullie advies is zeer welkom! Alvast hartelijk dank.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ip357nV4qAbiBcfZEGMCkeaGbfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTD2XamCySeVSoLrQl8bjoX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeAVOzVI1BkFvITfMr9WVu_RovQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M7UQnWBajrO29gUsQKAahhU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfVDRdj6W1Fp5cCLVAH4WgOhOa4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jyfkRt3SqV7UThbIhF9vUoRG.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Verschillende installateurs / leveranciers beweren 13 panelen op het dak kwijt te kunnen in landscape.
De dakpannen zijn ongeveer 25cm breed en 36cm hoog, de leveranciers doen hun inschatting op het aantal pannen wat ze zien op de (lucht)foto's.
Schaduw
Voor de woning staat een bomenrij aan de andere kant van de weg. Deze bomen zijn denk ik niet zo hoog dat wij ooit last gaan krijgen van schaduw (zie foto).
Jaarverbruik
We hebben onlangs een hybride warmtepomp laten plaatsen (Quatt) en we zijn met 4 personen, dus het jaarverbruik gaan we sowieso terugverdienen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A.
Budget en doel
Zoveel mogelijk besparen.
Wie gaat het project uitvoeren
We twijfelen tussen een lokale installateur of een grote landelijke installateur (wel uit de regio).

De kleine installateur staat goed aangeschreven, de grote is ook goed bekend, maar over die laatste lees ik wisselende reviews qua aftersales op Trustpilot. Nu weet ik wat review-bias is, maar ik hecht wel aan goede aftersales in het geval dat er iets misgaat.
Bijhouden van data
Ik heb een HomeAssistant-installatie dus ik zou erg graag data uitlezen. Ik was al van plan om een HomeWizard 3-fase MID-meter aan te sluiten voor het meten van de opwek. Als de omvormer wat kan dat betreft is in dit geval voor mij vooral extra. Wel heb ik een lichte voorkeur voor een cloudloze oplossing.
Reeds verkregen offertes
Ik heb veel offertes ontvangen, en wil op basis van o.a. prijs / kwaliteit tussen deze twee offertes kiezen.

Lokale partij
5600 euro, 5590 Wp
  • 13x JA Solar 430W glas-glas bifaciaal
  • Goodwe 5K-SDT-20, panelen verdeeld over 2 strings
  • 5 jaar installatiegarantie
Landelijke partij, via VEH collectief
5000 euro (tijdelijk 10% korting), 5655 Wp
  • 13x JA Solar 435W glas-glas bifaciaal
  • Growatt MOD 5.000 TL3-XH, alle panelen op 1 string
  • 10 jaar installatiegarantie
Regio
Zuid-Holland, omgeving Leiden

Alle reacties

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:56
mrkb_ schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:07:
Installateurs bieden in onze situatie een kabelpad buitenom langs (langs de regenpijp) aangezien we geen (dik genoege) buizen naar zolder hebben liggen voor een 3-fasekabel (ik heb alleen een wasmachinegroep en een drogergroep met een buisje van 16mm). Wellicht is het mogelijk om een buis naast de standleiding door een koof van de badkamer naar de meterkast te trekken (2x door beton boren en hopen dat je iets kan), maar is dit het waard qua investering?
Bedenk wel dat je die kabel voor altijd blijft zien.Hier bewust voor een lokale installateur gekozen die als enige met de volgende oplossing kwam. Kabels (3-fase plus internet) vanaf zolder waar de omvormer hangt, via de spouwmuur naar de kruipruimte, en vandaar de meterkast in. Uurtje meer werk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De goodwe 5k-SDT-20 wil 620 Vmpp hebben.

Zelfs met 1 string van 13 kom je niet eens aan die dc spanning
datasheet: https://pimassetsprdst.bl...iginal/62/87/29356287.pdf
Hebben ze daar uitleg bij gegeven, waarom ze het rendement vd omvormer willen verslechteren met 2 strings?

En hoe lastig is het om een rolmaat uit het dakraam te schuiven?
Voorkomt jouw veel ergenis nader hand.
Portrait leggen ivm de buren lijkt me mooier. Maar meten is weten

En deze kan je lokaal uitlezen en aansturen met modbus tcp/ip

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2024 08:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mrkb_
Switek schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:17:
[...]

Bedenk wel dat je die kabel voor altijd blijft zien.Hier bewust voor een lokale installateur gekozen die als enige met de volgende oplossing kwam. Kabels (3-fase plus internet) vanaf zolder waar de omvormer hangt, via de spouwmuur naar de kruipruimte, en vandaar de meterkast in. Uurtje meer werk.
Dank. Mijn vriendin vindt het niet erg dus de WAF is afgedekt. Maar een kabel binnendoor is inderdaad sjieker.
AUijtdehaag schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:36:
De goodwe 5k-SDT-20 wil 620 Vmpp hebben.

Zelfs met 1 string van 13 kom je niet eens aan die dc spanning
datasheet: https://pimassetsprdst.bl...iginal/62/87/29356287.pdf
Hebben ze daar uitleg bij gegeven, waarom ze het rendement vd omvormer willen verslechteren met 2 strings?

En hoe lastig is het om een rolmaat uit het dakraam te schuiven?
Voorkomt jouw veel ergenis nader hand.
Portrait leggen ivm de buren lijkt me mooier. Maar meten is weten

En deze kan je lokaal uitlezen en aansturen met modbus tcp/ip
Dank voor de tip over de omvormer, dit neem ik zeker mee!

Ik heb twee installateurs over de vloer gehad voor een schouw en die hebben wel degelijk een rolmaat uit het dakraam gestoken.

Portrait passen er volgens een aantal installateurs helaas maar 10 op en als je optimistisch bent 12. Dan kan het wel mooier zijn, maar het maakt ons qua look niet echt uit (zwarte panelen op zwart dak) en uiteindelijk kiezen we toch voor zoveel mogelijk panelen.

Ik heb zeker goed naar SMA gekeken maar uiteindelijk vind ik het het prijsverschil niet waard ten opzichte van de goede Chinese merken. De offerte die ik had met SMA en Solarwatt-panelen kwam op 7000 euro.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Tsjah wat is dan duur he?
.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyEtkcfplgSJXa6nhvLgNObVkd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZte7Rszzevg1N59SsoJqdlm.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn in vergelijking met de hedendaagse andere panelen ietsjes smaller voor portrait, maar ik weet de dakmaten niet.
https://www.stralendgroen...5wp-full-black-pre-order/

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2024 12:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-11 23:15
Zou je ook in portrait:
5
3
5
Kwijt kunnen, dan sluit mooier aan op de buren. De breedte van je huis kan je ook op de bgg meten, op het dak is dat niet opeens anders.

Ik zou verder alles op 1 string doen, en zelf de moeite nemen om een mooier kabelverloop te vinden.
Een andere oplossing zou nog zijn om de installatie te splitsen in 2 delen en dan 2 onderverdeelders op zolder plaatsen, 1 voor wasmachine en PV1 en 1 voor droger en PV2. Check (of pas aan ) dat droger en wasmachine nu op 2 verschillende fase zitten.

• mrkb_
MeTooPV schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:00:
Zou je ook in portrait:
5
3
5
Kwijt kunnen, dan sluit mooier aan op de buren. De breedte van je huis kan je ook op de bgg meten, op het dak is dat niet opeens anders.

Ik zou verder alles op 1 string doen, en zelf de moeite nemen om een mooier kabelverloop te vinden.
Een andere oplossing zou nog zijn om de installatie te splitsen in 2 delen en dan 2 onderverdeelders op zolder plaatsen, 1 voor wasmachine en PV1 en 1 voor droger en PV2. Check (of pas aan ) dat droger en wasmachine nu op 2 verschillende fase zitten.
Dank.

5 - 3 - 5 in portrait past denk ik net niet. De panelen zijn 114x176cm (en ik denk ook wat groter dan die van de buren).

Voor de 5 panelen: het huis is 5.8m breed maar de dakhaken van de panelen van de buren halen daar wat vanaf (ongeveer een pan, 25cm dus). Dus dat past net niet helaas.

Voor de 3 panelen: er zijn 13 pannen beschikbaar van 25cm breed. Hier passen dus ook geen drie panelen.

Ik heb wel naar 5 - 2 - 5 gekeken maar dan moet ik de buren erg lief aankijken of ik een pan erbij mag trekken. Ik denk niet dat dat een optie is.

Voor het kabelpad binnen is er voor mij denk ik teveel onzekerheid. Ik moet door twee betonnen vloeren, de zijkant van de meterkast moet eruit ( plus ik denk daarmee ook de achterkant) en ik zal wat tegels in de badkamer moeten wegslijpen als het tegen zit. Dat kost de gemiddelde installateur denk ik ook minimaal een dag.

De optie met 2 PV verdelers is ook al voorbij gekomen, wellicht dat ik daar nog wat dieper induik.
Pagina: 1