BIOS update & GRUB Bootloader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0neManArmy
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-07 22:37
Mijn vraag
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de GRUB bootloloader weer terug krijg?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fedora 39 KDE

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zag dat er ongeveer een maand geleden een exploit was uitgekomen (LogoFAIL), nadat ik mijn BIOS heb ge-update van mijn moederbord (Gigabyte B550 Gaming X V2) zie ik de GRUB bootloader helaas niet meer, ik heb van alles al geprobeerd.

-Link 1

Mijn PC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 14:00
Je hebt een linkje gedeeld van een thread waarin iemand zegt Fedora en Windows te dualbooten. Is dit ook bij jou het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je de tool "boot-repair" al geprobeerd?

Bij mij zit die gewoon in de repository en heeft me een paar keer geholpen bij het repareren van mijn systeem. In de omschrijving staat letterlijk dat het terugzetten van grub als het verdwenen is een van de basisfuncties is.

Als bootrepair niet in de repository van Fedora zit en/of je je bestaande Linux niet meer kunt opstarten, zou je het zelfs gewoon kunnen gebruiken door met een Ventoy stick op te starten van een Mint ISO.

[ Voor 101% gewijzigd door aawe mwan op 18-02-2024 16:48 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je ziet grub niet. Maar wat zie je dan wél? Start het systeem nog op? Wat is nou werkelijk je probleem? Want dat zeg je niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:34
En heb je een UEFI of legacy install gedaan van Fedora? Misschien heeft de BIOS update de instellingen veranderd. Denk aan CSM/Legacy of UEFI, secure boot, Microsoft Windows als top priority in de boot lijst.

[ Voor 29% gewijzigd door pporrio op 18-02-2024 10:55 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0neManArmy
Ik wil gewoon mijn GRUB bootloader weer terug zodat ik bij het opstarten kan kiezen welke besturingssysteem ik wil gebruiken, de bios instellingen zijn allemaal hetzelfde boot order is als volgt (1. Fedora, 2. Windows), ik heb voor nu als oplossing maar even een oudere BIOS geinstalleerd, waardoor ik de bootloader wel kan zien bij het opstarten met precies dezelfde bios instellingen.

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikkel007
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 12:49
Misschien heb je hier wat aan.
Handige tool om je GRUB bootloader te fixen.
Wel even goed lezen.

https://www.supergrubdisk.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je UEFI g3bruikt (dat neem ik aan), is het een kwestie van eventuele secure-boot-instellingen en certificaten intstellen, nagaan of de efi-applicaties op de EFI-partitie OK zijn, en de boot entries bekijken en eventueel toevoegen/modificeren (mer efibootmgr bijvoorbeeld).

Aangezien een eerdere bios-versie de boel kennelijk goed op kan starten zonder modificaties, zal met de loaders op de EFI-partitie niets aan de hand zijn, dus dan kan je even bekijken wat de boot-entries zijn en of eventueel sprake zou kunnen zijn van problemen gerelateerd aan secure boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0neManArmy
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ik moet prutsen met UEFI/GRUB instellingen als het gewoon goed werkt op een iets oudere BIOS versie met precies dezelfde instellingen in de BIOS, ik ga er van uit dat het een BIOS probleem is en niet iets wat met GRUB of UEFI te maken heeft, ik blijf voor nu op de oudere BIOS versie, ik zag namelijk iemand anders ook al klagen na de laatste BIOS update van Gigabyte op de B550 chipset.

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit je niet gewoon van de verkeerde disk te booten? Heb je meerdere disks? Probeer eens met de juiste hotkey (meestal F8, F9 of F11) het bootmenu te openen en de andere disk te kiezen. Als dat werkt, kun je in de UEFI de juiste disk als primary boot device kiezen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0neManArmy
Nee 100% van niet, ik had op de nieuwste versie de BIOS juist ingesteld, zelfs even naar fabrieks instellingen en dan weer alles stap voor stap nagekeken, maar hij wilde de grub bootloader maar niet openen, als ik de disk via de boot menu van de bios had geselecteed deed hij dat wel, dus automatisch zonder dat ik iets deed bootte hij in fedora maar liet hij de grub bootloader niet zien, deed ik de fedora disk zelf selecteren via de boot menu liet hij de grub bootloader wel zien, de starttijden waren gelijk, het was niet zo dat die sneller opstartte toen ik hem gewoon z'n ding liet doen.

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
0neManArmy schreef op zondag 18 februari 2024 @ 18:52:
Ik begrijp alleen niet zo goed waarom ik moet prutsen met UEFI/GRUB instellingen als het gewoon goed werkt op een iets oudere BIOS versie met precies dezelfde instellingen in de BIOS, ik ga er van uit dat het een BIOS probleem is en niet iets wat met GRUB of UEFI te maken heeft, ik blijf voor nu op de oudere BIOS versie, ik zag namelijk iemand anders ook al klagen na de laatste BIOS update van Gigabyte op de B550 chipset.
Misschien is de automatische bootloader-herkenning veranderd in de nieuwe bios-versie - dan zou zelf even een entry maken eigenlijk voldoende moeten zijn. Een andere mogelijkheid is dat de secure-boot signature niet meer geldig is (er zijn in nieuwere dbx-bestanden een paar keys gedisabled).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerosum
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:42
anders met Live USB opstarten en een grub repair doen?

Ik heb trouwens SecureBoot uitstaan sinds ik Linux draai, zie er de toegevoegde waarde niet van in voor een thuis PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0neManArmy
Het komt 99% door de nieuwe BIOS, heb tig dingen geprobeerd en niets werkte, zodra ik de één na nieuwste BIOS versie installeer doet alles zoals verwacht, ik blijf lekker op de "oude" BIOS voorlopig. Bedankt voor alle feedback en informatie, deze thread kan opslot :)

Mijn PC

Pagina: 1