Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulmos
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 26-02-2024
Hoi iedereen,

Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn CPU. Deze word in rust al een dikke 63 graden. Ik heb een Asus ROG STRIX B550-F GAM. WI-FI II B550 met een AMD Ryzen 7 5700G 3800 AM4 Wraith Stealth.

Ik heb al een nieuwe koeler besteld, maar het gekke is dat als taakbeheer open de temperatuur direct terug loopt naar zo'n 35 graden.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Groet, Paul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Laat Taakbeheer in de systray tonen als hij minimaliseert. Dan krijg je een idee van CPU gebruik terwijl het niet voorgrond. Zie je een verschil in CPU gebruik als je Taakbeheer weer voorgrond maakt?

Ik vraag me af of er niet stiekem een applicatie in de achtergrond zit te snoepen. Je kunt ook eens met Process Explorer kijken wat er loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:55
Paulmos schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:13:
Hoi iedereen,

Ik heb sinds een aantal dagen een probleem met mijn CPU. Deze word in rust al een dikke 63 graden. Ik heb een Asus ROG STRIX B550-F GAM. WI-FI II B550 met een AMD Ryzen 7 5700G 3800 AM4 Wraith Stealth.

Ik heb al een nieuwe koeler besteld, maar het gekke is dat als taakbeheer open de temperatuur direct terug loopt naar zo'n 35 graden.

Iemand een idee wat hier fout gaat?

Groet, Paul
Is het niet gewoon dat je ventilator stil staat omdat het systeem niks staat te doen en zodra jij taakbeheer opent dat de ventilator dan wel begint te draaien?
Als dat zo is is er niks mis, 63 graden is niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulmos
Nee, als ik de pc opstart, begint de ventilator juist op volle toeren te draaien en op het moment dat ik taakbeheer open en de temperatuur afneemt, gaat de ventilator zachter draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulmos
EricJH schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:44:
Laat Taakbeheer in de systray tonen als hij minimaliseert. Dan krijg je een idee van CPU gebruik terwijl het niet voorgrond. Zie je een verschil in CPU gebruik als je Taakbeheer weer voorgrond maakt?

Ik vraag me af of er niet stiekem een applicatie in de achtergrond zit te snoepen. Je kunt ook eens met Process Explorer kijken wat er loopt.
Process Explorer heeft me op weg geholpen. Er staat een updater.exe op 50% CPU te draaien. Nu nog vinden waar dat staat. Process Explorer geeft aan Path: toegang geweigerd

Maar bedankt voor de tip, ben in ieder geval iets wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulmos
Dankzij de tip van @EricJH heb ik Process Explorer het probleem kunnen achterhalen.
Daardoor uitgevonden dat ik via een legaal stukje software een Trojandownloader heb binnen gehaald. KPN Veilig gaf aan dat deze in quarantaine geplaatst zou zijn, maar heeft ook niet gemerkt dat er inmiddels over de 80 trojans en Hijacks op het systeem stonden. Op aanraden van meerdere websites Malwarebytes free gedownload en hiermee alles kunnen verwijderen.
KPN Veilig direct eraf gegooid en een trial van Bitdefender gedownload. Kijken of dat beter gaat, hahaha.
Topic mag van mij een slotje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:04
Ik vreesde inderdaad al dat besmet zou kunnen zijn.

Scan je systeem ook met de volgende scanners:
Emsisoft Emergnecy Kit
Hitman Pro

Als je handmatig werken interessant vindt kun je naast Process Explorer Autoruns, ook van Sysinternals, gebruiken om uitgebreid te kijken naar allles wat met Windows opstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Paulmos schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:17:
Daardoor uitgevonden dat ik via een legaal stukje software een Trojandownloader heb binnen gehaald. KPN Veilig gaf aan dat deze in quarantaine geplaatst zou zijn, maar heeft ook niet gemerkt dat er inmiddels over de 80 trojans en Hijacks op het systeem stonden.
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat dat stukje legale software zou zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulmos
EricJH schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:36:
Ik vreesde inderdaad al dat besmet zou kunnen zijn.

Scan je systeem ook met de volgende scanners:
Emsisoft Emergnecy Kit
Hitman Pro

Als je handmatig werken interessant vindt kun je naast Process Explorer Autoruns, ook van Sysinternals, gebruiken om uitgebreid te kijken naar allles wat met Windows opstart.
Top! Ga ik zeker doen. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulmos
Yaksa schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:46:
[...]

Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat dat stukje legale software zou zijn.
https://neovst.com/piano-one/
Dit was de software, alleen heb ik de downloadlink via een blog. Deze heb ik inmiddels ook ingelicht en de downloadlink is verwijdert.
Pagina: 1