Nieuw netwerk woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 23:46
Hoi medetweakers,

Ik ga binnenkort verhuizen en heb een netwerktopology gemaakt om bij daarbij te helpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cEkqFoWsGrIHb1XgU4_k01wGfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ja8XXkNAic1bdsfw05PrTHWP.png?f=fotoalbum_large

Voor de invulling heb ik de volgende wenslijst in elkaar gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink€ 179,-€ 179,-
1Modems en routersTP-Link Deco X50 PoE (3-pack)€ 290,-€ 290,-
1Modems en routersTP-Link Deco X50-Outdoor€ 103,99€ 103,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,99

Nu heb ik daarbij een paar vragen namelijk:

1. Is de PoE+ switch toereikend voor mijn doel? Dit is de eerste keer dat ik met PoE werk en zover ik kan zien is het budget ruim voldoende voor de 4 routers die ieder volgens de producent 12,8w gebruiken. Sidenote; de RPi zal via een eigen voeding stroom krijgen, niet via PoE.

2. Het huis is ongeveer 150m2 en ik twijfel of de zolderrouter nodig is of dat de router op de 1e verdieping ook voldoende is. Het huis is wel goed geisoleerd.

3. Met deze setup, zou je dan de Odido modem AP uitzetten of alsnog gebruiken?

Alvast bedankt!

Brian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Mooie setup zo.

Ik zou zeker op elke etage een wifi spot hangen en ook op de zolder, nu je toch bezig bent kan je het beter maar goed doen.

Ik weet verder niet of je met vlan wil prutsen wat dan zou je naar omada moeten kijken.

Wanneer alles werkt gewoon de odido modem uitzetten.

Dit voorkomt dat je telefoon toch overschakelt op je odido modem en je tijdens een teams meeting met je telefoon naar boven loopt en je bereik slecht wordt of uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:38
Ziet er prima uit, alleen niet nodig om zelf wifi kanalen te gaan bepalen. Dat kan de apparatuur prima zelf doen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:38
joke_name schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:57:

Wanneer alles werkt gewoon de odido modem uitzetten.

Dit voorkomt dat je telefoon toch overschakelt op je odido modem en je tijdens een teams meeting met je telefoon naar boven loopt en je bereik slecht wordt of uitvalt.
Je bedoelt naar ik aanneem de WiFi van de Odido router uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:36
Nergens voor nodig om die Odido wifi uit te zetten.

Persoonlijk zou ik eerst even testen of die Odido niet voldoende is om de begane grond te voorzien van wifi, is dat niet zo kun je altijd een extra acesspoint plaatsen.
Hetzelfde geld voor de zolder, een AP in het trapgat naar de zolder kan vaak de 1e verdieping en de zolder bedienen.

En waarom heb je het over kanalen 1 en 6 dat zij 2,4Ghz kanalen die gebruik je alleen als je devices hebt die enkel 2,4Ghz doen anders zet je die uit.
Als je toch 2,4Ghz nodig hebt kun je de boel beter verdelen over drie kanalen 1, 6 en 9 en als al je devices dat aankunnen ook kanaal 13

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
Dank voor alle reacties! Ik heb de channels bepaald aan de hand van de volgende guide: https://www.metageek.com/.../zigbee-wifi-coexistence/

Ik heb namelijk een Zigbee dongle die ook gebruik maakt van dezelfde GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:03
2.4 GHz altijd op 1,6 en 11 zetten. Niet op 1,6,9 want dan overlappen 6 en 9 elkaar. Ook op 20 MHz zetten als je de snelheid/bandbreedte niet nodig hebt.

Zolder - 1
1e - 6
Bg - 11
Buiten - 1

Beter elke verdieping 1 zender en dan zend vermogen op elkaar afstemmen. Zelf heb ik ook 3 en draaien allemaal op ongeveer 40% van max vermogen. Dat geeft bij een stabielere dekking dan 2 op 100% vermogen.

Maar dat is alleen wanneer je op 1,6 en 11 geen verstoorders hebt. Tenzij je een spectrum analyzer hebt is dit gewoon proberen en testen (kans is klein) maar 2.4 GHz is nu eenmaal een vrije frequentie waar iedereen op mag doen wat hij wil.

Betreffende de deco, daar ben ik geen fan van. Heb al een hoop van dat spul vervangen door omada / Unifi oplossingen. Zeker wanneer je meer wilt dan enkel wifi en meer controle / opties wilt ben je bij Deco al snel niet op het juiste adres. Maar verweg het meeste wat ik vervangen heb is vanwege stabiliteit issues (zeker wanneer je de wifi backhaul gebruikt ipv bekabeld).

Die switch geen ervaring mee. Maar zodra je meer wilt zoals vlan / igmp (weet niet of die dat ondersteunt en is voor i-tv) zou ik voor managed gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-man op 18-02-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:36
Sorry foutje moet natuurlijk 1, 6 en 11 zijn.

Zigbee is heel erg smallband en wifi breedband, die hebben helemaal geen last van elkaar.

Maar nogmaals als het kan moet je alleen de 5Ghz band gebruiken, meer bandbreedte en minder storing.

Ik gebruik hier de wifi van het Ziggo modem en een tp-link acesspoint in het trappenhuis en meer niet.
Dat is voldoende om het hele huis van wifi te voorzien.
"Less is more" in wifi land.

[ Voor 62% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2024 12:19 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrianHD
Jan-man schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:11:
2.4 GHz altijd op 1,6 en 11 zetten. Niet op 1,6,9 want dan overlappen 6 en 9 elkaar. Ook op 20 MHz zetten als je de snelheid/bandbreedte niet nodig hebt.

Zolder - 1
1e - 6
Bg - 11
Buiten - 1

Beter elke verdieping 1 zender en dan zend vermogen op elkaar afstemmen. Zelf heb ik ook 3 en draaien allemaal op ongeveer 40% van max vermogen. Dat geeft bij een stabielere dekking dan 2 op 100% vermogen.

Maar dat is alleen wanneer je op 1,6 en 11 geen verstoorders hebt. Tenzij je een spectrum analyzer hebt is dit gewoon proberen en testen (kans is klein) maar 2.4 GHz is nu eenmaal een vrije frequentie waar iedereen op mag doen wat hij wil.

Betreffende de deco, daar ben ik geen fan van. Heb al een hoop van dat spul vervangen door omada / Unifi oplossingen. Zeker wanneer je meer wilt dan enkel wifi en meer controle / opties wilt ben je bij Deco al snel niet op het juiste adres. Maar verweg het meeste wat ik vervangen heb is vanwege stabiliteit issues (zeker wanneer je de wifi backhaul gebruikt ipv bekabeld).

Die switch geen ervaring mee. Maar zodra je meer wilt zoals vlan / igmp (weet niet of die dat ondersteunt en is voor i-tv) zou ik voor managed gaan.
Zover ik op Tweakers kan vinden is dit het enige routersetje wat PoE ondersteunt. Heb je toevallig andere opties voor zowel de router als de switch die wel managed is? Ik zou wel graag een VLAN willen opzetten voor mijn home automation namelijk, daar had ik nog niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Kijk eens naar de Unifi serie van Ubiquiti. Zelf heb ik alleen de AP's maar de verschillende componenten combineren allemaal goed en is niet al te lastig te beheren. Meeste access points worden middels PoE gevoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:25
ik ben onlangs ook overgestapt op unifi spullen. AP's kunnen op POE en die worden bij mij gevoed door ofwel een POE switch ofwel rechtstreeks op de UDM SE. En sinds vandaag de Odido Zyxel ertussenuit gehaald. Had last van ping-uitschieters. Vooralsnog verleden tijd, en zelfs de gemiddelde ping van 9 naar 8ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrianHD
Oke ik ben even in Ubiquiti gedoken en het ziet er allemaal erg gelikt uit inderdaad. Ik ben uitgekomen op deze 2 lijstjes:

1AccesspointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 94,90€ 94,90
3AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 99,99€ 299,97
1Modems en routersUbiquiti Unifi Dream Machine Special Edition€ 499,95€ 499,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 894,82

1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 219,-€ 219,-
1AccesspointsUbiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)€ 94,90€ 94,90
3AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 99,99€ 299,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 613,87

Nu ben ik nog niet zo thuis in Ubiquiti, maar volgens mij is de unifi switch geen controller en wordt je semi-verplicht om de dream machine special edition te kopen als je ook maar iets doet met PoE. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:38
Unifi is altijd een aanrader. Controller is niet strict noodzakelijk maar wel handig. En dat heeft verder niks van POE van doen, je kan de apparatuur sowieso voeden op diverse manieren.

Ik adviseer wel om 1 type AP te gebruiken, dat werkt het beste. Dus geen AC met U6 combineren.

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 18-02-2024 17:35 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je kunt ook prima een CloudKey aanschaffen of zelfs een Docker / Home Assistant instantie opzetten waarmee je de controller softwarematig doet.

Voordeel is dan wel dat je de roaming door Unifi kunt laten doen. Ik heb me nog nooit druk hoeven maken om kanalen, dat redt dat spul zelf wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Als je vlans wilt kom je automatisch uit op een omada of unifi lijn in dit budget

Unifi is leuk maar naar mijn ervaring wel een hobby oplossing.
Dat bedoel ik niet negatief maar bij eventuele partners in huis wel goed om te realiseren dat het geen fire and forget wifi is. Tegelijk het is leerzaam en leuk om mee te knutselen

Persoonlijk zou ik je iot vlan wens laten vallen. Die komt vaak op tweakers voorbij maar het security nut is daar echt vrij bepermt van.

Als je naar leuke hobby oplossing op zoek bent dan zou ik voor een unifi setup gaan. Voor gewoon stabiel wifi zonder omkijken zou ik voor je deco setup gaan

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een mooie sweetspot vind ik TP-LINK omada. POE AP's, (ik gebruik EAP245 maar er zijn andere types in de Omada serie) switch en een OC200 controller.
Heb ik werkt prima met roaming (dan wel je dynamische MAC adres uitzetten voor je huisnetwerk - daar snappen de controllers niets van maar dat zal ook voor Unifi gelden en andere oplossingen.

[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 18-02-2024 20:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
sypie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 17:35:
Je kunt ook prima een CloudKey aanschaffen of zelfs een Docker / Home Assistant instantie opzetten waarmee je de controller softwarematig doet.

Voordeel is dan wel dat je de roaming door Unifi kunt laten doen. Ik heb me nog nooit druk hoeven maken om kanalen, dat redt dat spul zelf wel.
UniFi is juist slecht in het kiezen van kanalen. Het doet een korte scan om 2 uur 's nachts, een moment waarop de meeste WiFi-netwerken weinig verkeer hebben. Als het tegenzit kiezen al je AP's daarna massaal hetzelfde kanaal.

De UniFi Network Application (de controller) is niet nodig voor roaming tussen AP's.
franssie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:51:
Heb ik werkt prima met roaming (dan wel je dynamische MAC adres uitzetten voor je huisnetwerk - daar snappen de controllers niets van maar dat zal ook voor Unifi gelden en andere oplossingen.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Waarom zouden AP's daar problemen mee hebben? Het enige dat niet meer werkt is heuristische detectie van het type apparaat aan de hand van de vendor van het MAC-adres (de OUI range). Gelukkig is dat buiten de leuke statistiekjes nergens voor nodig.
Pagina: 1