Netwerkkabel in ruimte brengen

Pagina: 1
Acties:

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-01 06:20

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dag allen,

Sinds wij nu 2 jaar in ons huis wonen heb ik gemerkt dat ik een te grote kabel kamer heb geclaimd voor mijn thuiswerkplek :'). Er is nogal veel echo en ik krijg een groot deel van de ruimte niet gevuld. Iets met luxe. Dus, ik wil eigenlijk mijn thuiswerkplek (10m2) verplaatsen naar een kleinere kamer (6m2) (rode pijl).

Nu is de situatie als volgt. Ik heb 2 netwerkkabels die naar de 1e verdieping gaan (blauwe vakken). 1 netwerkkabel komt uit in de grote slaapkamer aan de raamkant en 1 netwerkkabel komt halverwege de slaapkamer uit de muur. Deze loopt vervolgens onder de cellenbeton muur naar de andere kant. Deze is gewoon door de cellenbeton muur geboord om vervolgens uit te laten komen in een achteraf geplaatste inbouwdoos.

Nu wil ik eigenlijk de netwerkkabel aan de raamkant gebruiken als kabel voor de kleine slaapkamer.

> Maar is het dan handig om gewoon een gat te boren dwars door de muur naar de andere kant en hem dan daar doorheen te geleiden? (groene lijn)
> Of kan ik beter via de trap een gat boren onder het muurtje door? Er zit al een gat in de trap namelijk. Dan zou ik vanaf de meterkast alleen een kabel moeten trekken via de bergkast omhoog. Maar dan moet ik sowieso met kabelgootjes werken in de trapkast omhoog (groene lijn).

Zijn er nog andere opties (behalve WiFi)?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8akvv4I.png

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:25
gewoon (groen) door de muur is eenvoudigst. afmonteren met een wall outlet en dan (eventueel met een switch er tussen) een patchkabel naar je apparatuur.
als je goede kabel hebt liggen is bandbreedte geen probleem

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 17-02-2024 20:48 ]

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:26
Mocht je de gemakkelijke keuze doen (door de muur boren) zou ik wel nadenken of je op het oorspronkelijke punt ook nog de mogelijkheid wil behouden om een aansluiting te hebben (p korte termijn). Dan zou je dus eventueel de kabel terug moeten trekken en er meteen een tweede aan vast tapen om twee kabels door de buis te hebben.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:08
In principe ben je gebaat bij een zo kort mogelijke afstand tussen computer en modem/router. En dat is wellicht via het groene lijntje langs de trap.
Bevindt er zich een trapkast onder trap? Want dan zou je de draad ook aan het andere einde vd trede kunnen laten uitkomen vanuit de trapkast, dus zo ongeveer ter hoogte van die knik in het groene lijntje.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
peter-rm schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:46:
gewoon (groen) door de muur is eenvoudigst. afmonteren met een wall outlet en dan (eventueel met een switch er tussen) een patchkabel naar je apparatuur.
als je goede kabel hebt liggen is bandbreedte geen probleem
Het nadeel vind ik dan dat als ik hem zou moeten afmonteren, ik ook een gat moet maken in de muur, inbouwdoos plaatsen en dan afmonteren met een rj45 wcd. Optisch natuurlijk mooier, maar ik heb al die materialen ook niet voor de hand.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Vogels60 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:56:
Mocht je de gemakkelijke keuze doen (door de muur boren) zou ik wel nadenken of je op het oorspronkelijke punt ook nog de mogelijkheid wil behouden om een aansluiting te hebben (p korte termijn). Dan zou je dus eventueel de kabel terug moeten trekken en er meteen een tweede aan vast tapen om twee kabels door de buis te hebben.
Ik verwacht van niet! :)

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:08:
In principe ben je gebaat bij een zo kort mogelijke afstand tussen computer en modem/router. En dat is wellicht via het groene lijntje langs de trap.
Bevindt er zich een trapkast onder trap? Want dan zou je de draad ook aan het andere einde vd trede kunnen laten uitkomen vanuit de trapkast, dus zo ongeveer ter hoogte van die knik in het groene lijntje.
Ik denk dat het in de praktijk niet heel veel uitmaakt. De kabel via de trap moet langs de berg/trapkast naar de meterkast. De andere kabel gaat waarschijnlijk via de dekvloer naar beneden. Overigens spreken we ook echt maar over afstanden van misschien maar 10-15 meter schat ik in. Dat is voor een netwerkkabel prima te doen.

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-01 20:45
Zijn er nog andere opties (behalve WiFi)?
Wellicht een beetje omdenken, maar al gedacht aan een paar akoestische panelen in je huidige kantoor.
Dan hoef je helemaal niet te verhuizen. Als je de luxe van kiezen welke ruimte je kan gebruiken hebt is een iets groter kantoor toch fijner als je daar de hele dag moet werken.

Met vriendelijke groet, William

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

Reinier

\o/

ViezeVis schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:22:

Sinds wij nu 2 jaar in ons huis wonen heb ik gemerkt dat ik een te grote kabel heb geclaimd voor mijn thuiswerkplek :').
Okee.

Als je kamer bedoelt zou ik inderdaad gaan voor akoestiekverbetering. Panelen, meer meubels, etc.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Trilliwilli schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:39:
[...]

Wellicht een beetje omdenken, maar al gedacht aan een paar akoestische panelen in je huidige kantoor.
Dan hoef je helemaal niet te verhuizen. Als je de luxe van kiezen welke ruimte je kan gebruiken hebt is een iets groter kantoor toch fijner als je daar de hele dag moet werken.
Ik denk dat vooral het probleem ook de inrichting is. Ik heb niet bijzonder veel meubels/spullen met m'n partner met als gevolg dat je maar wat aan het doen bent. Ik vind die acoustische wandpanelen van natural oak heel mooi. Maar dat mag wel aardig wat kosten. En om dat nou tot 1/3 van de kamer te doen achter mijn bureau. Ik weet niet of het daarvan ook mooier wordt. Aankleden is niet m'n sterkte punt (en helaas ook van m'n vriendin niet. We stonden niet vooraan in de rij voor creativiteit :P)

Impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVyH_QQ6G2_Vp2KLIlu6-zLP5sU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CLxgILXJmoo9Opdi84okitP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsK1YqultlqpdYZf2DViOasj1hM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAW2DpFJ5uT8KIcBZwS0Klq9.jpg?f=fotoalbum_tile
Reinier schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:42:
[...]

Okee.

Als je kamer bedoelt zou ik inderdaad gaan voor akoestiekverbetering. Panelen, meer meubels, etc.
Kamer idd :+.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:51
Ik heb zelf dit probleem ook gehad en in ga volledig mee met @Vogels60 : gat door de muur, aan de andere kant een inbouwdoos plaatsen en aan beide kanten een netwerkaansluiting houden.

De kant waar je nu een aansluiting hebt wil je daar ook laten: anders moet je een inbouwdoos verwijderen, gat vullen, glad afwerken, muur schilderen…

De kant waar een nieuwe aansluiting komt: inbouw of opbouwdoos plaatsen. Inbouw is het mooiste, wel iets meer werk. Maar je wil geen kabel uit de muur laten komen en daar direct een connector op zetten, dat is beunhazerij.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:54
vanaalten schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 07:04:
Ik heb zelf dit probleem ook gehad en in ga volledig mee met @Vogels60 : gat door de muur, aan de andere kant een inbouwdoos plaatsen en aan beide kanten een netwerkaansluiting houden.

De kant waar je nu een aansluiting hebt wil je daar ook laten: anders moet je een inbouwdoos verwijderen, gat vullen, glad afwerken, muur schilderen…

De kant waar een nieuwe aansluiting komt: inbouw of opbouwdoos plaatsen. Inbouw is het mooiste, wel iets meer werk. Maar je wil geen kabel uit de muur laten komen en daar direct een connector op zetten, dat is beunhazerij een keuze.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:06
Wil je de netwerkaansluiting in de kamer linksboven behouden? En waar wil je de aansluiting in de kamer rechtsboven? Denk ook aan de toekomst. Naar mijn mening bepalen die antwoorden voor een groot stuk de keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Three op 21-02-2024 07:52 ]

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-01 20:37
ViezeVis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat vooral het probleem ook de inrichting is. Ik heb niet bijzonder veel meubels/spullen met m'n partner met als gevolg dat je maar wat aan het doen bent. Ik vind die acoustische wandpanelen van natural oak heel mooi. Maar dat mag wel aardig wat kosten. En om dat nou tot 1/3 van de kamer te doen achter mijn bureau. Ik weet niet of het daarvan ook mooier wordt. Aankleden is niet m'n sterkte punt (en helaas ook van m'n vriendin niet. We stonden niet vooraan in de rij voor creativiteit :P)

Impressie:
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Heb exact zo'n zelfde kamer. Tapijtje op de vloer en iets aan die lange wand hangen boven je monitor en de echo is wrss weg. Anders even proberen met iets uit je woonkamer.

Anders gewoon gat door de muur boren en daar kabeltje met stekker doorheen duwen. Als daar een buro voor staat Zie je er niks van en heb je geen dozen nodig. Ben je in 5min klaar.
Ik heb zelf veel via cv leidingen kunnen leggen in ons huis.

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-01 20:45
ViezeVis schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:41:
[...]

Impressie:
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Je hebt vrijwel alleen maar harde oppervlakken in je kamer, de echo zal in een kleinere kamer nog steeds aanwezig blijven. Op de wand achter je bureau heb je al een groot oppervlak waar een paneel veel effect zal geven. Maar als zelf creatief zijn niet je ding is dan kan een kant en klare oplossing wel prijzig zijn.
Overigens kun je dan elke foto op doek laten printen, dus een mooie vakantiefoto van berg of strand geeft wellicht een leuk effect.

Als je wel naar de kleine kamer wil verhuizen en daar een aansluiting door de muur wil boren zou ik je adviseren de dozen niet tegenover elkaar te plaatsen. Dit geeft een geluidslek en degene in de kamer ernaast kan je dan letterlijk verstaan, is wellicht ook niet wenselijk.

Met vriendelijke groet, William

Pagina: 1