Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-10 10:02
Beste medetweakers,

Ik stond laatst voor een ethisch dilemma waar ik graag van wil weten hoe anderen de situatie aangepakt zouden hebben. De reden dat ik het vraag is omdat ik om mij heen hele diverse reacties hoor. Ook ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de juridische kant van het verhaal, zou het diefstal zijn?

In de supermarkt gebruik ik normaal de zelfscanner. In totaal had ik zo'n €160 euro aan boodschappen. Bij de kassa kreeg ik een controle. De steekproef van 8 producten was alles goed en ik mocht afrekenen. Er ging in de terminal echter iets fout waardoor er €0,0 op de pinautomaat de stond. Wat had jij gedaan in die situatie?

Wat ik heb gedaan? Terwijl de winkelmedewerker wegliep riep ik haar terug dat er iets fout was gegaan. Zij beaamde dat, maar kon de bon niet terughalen waardoor er niet afgerekend kon worden. Ook de teamleider kon de bon niet ophalen. Uiteindelijk heb ik alle producten bij de normale kassa moeten laten scannen en afrekenen. Als dank kreeg ik wel een bloemetje toe.

Wat vind jij? Had ik de €0,0 moeten afrekenen en weg moeten lopen? En zo ja waarom? Of had je de winkelmedewerker erbij geroepen?

Terugkijkend weet ik waar de bug zit en hoe ik deze kan veroorzaken. Zodoende heb ik de supermarkt van deze bug op de hoogte gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Gezond verstand. Wat jij gedaan hebt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als jij zonder te betalen (0 euro) was weggelopen was het diefstal geweest. Zo’n dilemma zou het niet moeten zijn lijkt me.

Maar heb een keer iets soortgelijks gehad. Ook onderbroken in mn betaalroutine, steekproef was afgerond en toen ging mn aandacht naar het inpakken van de spullen zodat ik ze mee kon krijgen (grote bouwmarkt). Het afrekenscherm stond al op zwart en een andere medewerker deed vriendelijk het poortje voor me open omdat mn kar vol was en ik mn handen vol had, en ze wilden de zelfscan weer vrijmaken voor de volgende klant.
Vervolgens iemand van de beveiliging achter me aan dat ik niet betaald zou hebben, wat tot mn verbazing ook zo bleek te zijn..

Stop met die irritante steekproeven zou ik zeggen ;)
Ik reken voortaan liever af bij de echte kassa, dan zijn foutjes voor hun rekening. Dan maar wat langer wachten, en goed voor de werkgelegenheid van onze jeugd.

[ Voor 77% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-02-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je dit al als een dilemma ziet, dan is er wel wat mis met je ethisch kompas.

Voor filosofische dilemma's is er wel iets meer nodig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 21:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Hoe is dit een dilemma idd? Iets meenemen zonder te betalen is diefstal. Punt. Context is totaal irrelevant, het blijft immers diefstal.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Dit is geen ethisch dilemma en heeft dus ook geen discussiewaarde.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.