2 onder een kap woning, pannen dak vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors353
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05-2024
8 jaren geleden kocht mijn zoon een huis, een 2 onder 1 kap. Het was een opknapper uit 1960. Na een paar weken kwamen wij er achter dat er verschillende lekkages in het dak zaten. Na een dakdekkers bedrijf te hebben ingeschakeld kwam deze tot de conclusie dat de pannen versleten waren na 55 jaar. Ik toen contact gezocht met de buurman maar kon hem maar niet te pakken krijgen. Ik had hem zelfs nog nooit gezien. Toen contact met andere buren gezocht of die wisten waar hij zat. Ik kreeg te horen dat hij in de gevangenis zat en dat nog een jaar zou duren. Daar stond ik. Van overleg was geen spraken maar mijn dak moest wel vervangen worden. Dus vertelde mijn dakdekker dat ik dan met mijn nieuwe pannen in zijn geheel op mijn eigen dak moest blijven. Er werd een gootje net voor de scheiding onder gelegd. Het dak van hem sloot mooi aan tegen mijn dak en was waterdicht en het zag er prima uit. Ik heb later en tot nu toe ook nooit geen contact met deze buurman gehad, alleen met een hallo, of goede morgen, verder niet. Hij ontweek mij en iedereen in onze omgeving. Ik had daar trouwens ook geen behoefte aan. Nu heeft mijn buurman ook een nieuw dak laten leggen zonder met mij contact op te nemen van hoe of wat en welke pan. Hij heeft een afwijkende pan genomen. Daar zijn nu flinke problemen door. Men is namelijk van de buitenkant naar het midden van het dak gaan leggen en dat kwam dus niet uit. Zijn nieuwe dak ligt ook nog scheef. Nu hebben zij de laatste pan in het midden op de scheiding over, ja je leest het goed over mijn pan gelegd. Het ziet niet uit ook dat het zo scheef ligt en je kijkt zo onder die pan door tegen het dakbeschot aan. Zijn dakdekker heeft niet dezelfde pan gebruikt, deze heeft niet dezelfde maat, kans bij storm als er de wind onder komt dat het gaat vliegen is volgens mij aanwezig of lekkages en esthetisch ziet het er ook niet uit. Misschien heeft iemand zo'n soortgelijke problemen ooit gehad. Ik ben van mening dat hij van mijn dak af moet blijven en niet zijn pan over de mijne heen mag leggen, maar is dat ook zo. Wie kan hier iets van zeggen. Hij doet er niets aan en van hem mag het zo blijven liggen.

Sjors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:44
Heeft je zoon dit al eens besproken met zijn buurman?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55

de Peer

under peer review

Sjors353 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:58:
8 jaren geleden kocht mijn zoon een huis, een 2 onder 1 kap. Het was een opknapper uit 1960. Na een paar weken kwamen wij er achter dat er verschillende lekkages in het dak zaten. Na een dakdekkers bedrijf te hebben ingeschakeld kwam deze tot de conclusie dat de pannen versleten waren na 55 jaar. Ik toen contact gezocht met de buurman maar kon hem maar niet te pakken krijgen. Ik had hem zelfs nog nooit gezien. Toen contact met andere buren gezocht of die wisten waar hij zat. Ik kreeg te horen dat hij in de gevangenis zat en dat nog een jaar zou duren. Daar stond ik. Van overleg was geen spraken maar mijn dak moest wel vervangen worden. Dus vertelde mijn dakdekker dat ik dan met mijn nieuwe pannen in zijn geheel op mijn eigen dak moest blijven. Er werd een gootje net voor de scheiding onder gelegd. Het dak van hem sloot mooi aan tegen mijn dak en was waterdicht en het zag er prima uit. Ik heb later en tot nu toe ook nooit geen contact met deze buurman gehad, alleen met een hallo, of goede morgen, verder niet. Hij ontweek mij en iedereen in onze omgeving. Ik had daar trouwens ook geen behoefte aan. Nu heeft mijn buurman ook een nieuw dak laten leggen zonder met mij contact op te nemen van hoe of wat en welke pan. Hij heeft een afwijkende pan genomen. Daar zijn nu flinke problemen door. Men is namelijk van de buitenkant naar het midden van het dak gaan leggen en dat kwam dus niet uit. Zijn nieuwe dak ligt ook nog scheef. Nu hebben zij de laatste pan in het midden op de scheiding over, ja je leest het goed over mijn pan gelegd. Het ziet niet uit ook dat het zo scheef ligt en je kijkt zo onder die pan door tegen het dakbeschot aan. Zijn dakdekker heeft niet dezelfde pan gebruikt, deze heeft niet dezelfde maat, kans bij storm als er de wind onder komt dat het gaat vliegen is volgens mij aanwezig of lekkages en esthetisch ziet het er ook niet uit. Misschien heeft iemand zo'n soortgelijke problemen ooit gehad. Ik ben van mening dat hij van mijn dak af moet blijven en niet zijn pan over de mijne heen mag leggen, maar is dat ook zo. Wie kan hier iets van zeggen. Hij doet er niets aan en van hem mag het zo blijven liggen.

Sjors
Woon jij ook in het huis van je zoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is het dak van je zoon en dus niet jouw dak ;) dat hij niet met jou heeft gesproken is totaal niet relevant. hij moet in sommige gevallen wel overleggen met de eigenaar (je zoon) het is zijn dak tot de erf grens en mag daar mee doen wat hij wil (mits het mag van bestemmingsplan welstand etc) daar overheen moet hij toch echt overleggen. Mocht de andere partij negatief tegenover zijn oplossing staan heeft hij pech, mocht je een redelijke oplossing, bv een pan die netjes aansluit maar op 2 dakvlakken ligt of een loodslabe weigeren kan iemand naar de rechter om meewerking te eisen. En anders krijg je gewoon 2 gootjes naast elkaar. pan er overheen hoef je niet te accepteren. moet voor de juiste oplossing "jouw" goot verplaatst worden zijn die kosten wellicht wel voor je zoon. die heeft er voor gekozen om toen niet tot de erf grens te werken. maargoed de buurman heeft ook de plicht om het netjes aan te sluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 17-02-2024 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors353
Ik woon bij mijn zoon. Maar het huis is van hem. Volgens de dakdekker van mijn zoon moest hij toen zijn buurman niet aan te spreken was en het dak hoognodig vervangen moest worden helemaal op zijn eigen dak blijven. Dat is toen ook gebeurd. De oude pan van de buurman ( eigenlijk onze oude pan) sloot daar perfect op aan in mijn zoon zijn goot. Dat de buurman nu zonder overleg dit zo heeft gedaan is natuurlijk zijn eigen keuze. Maar hij moet van mijn zoon zijn dak af blijven. Volgens mij kunnen 2 gootjes niet, onze goot onze pan hem zijn goot zijn pan dan blijft het in de midden lekken. Mijns inziens had hij in samenspraak met mijn zoon ons gootje moeten verleggen dat deze precies op de erfgrens ligt naar beide kanten. Mijn zoon moest er dan eerst een pan bij leggen dan de halve pan. De buurman dan het zelfde principe in de midden met een halve pan dan met een hele pan verder het zelfde als mijn zoon en toen naar buiten moeten werken. Dan had hij aan de buitenkant de overstek als het nodig was kunnen aanpassen. Aan onze kant komt dat zo uit maar bij de buurman denk ik zo niet omdat hij een andere maat pan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors353
Dit was ik nog vergeten. Wij hebben geen ruzie met die man. Alleen kun je er geen contact mee krijgen. Als je hem aanspreekt en dat is het meeste mijn zoon die dat doet, zegt hij wel dat hij zijn dakdekker zal aanspreken maar er gebeurt niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-07 11:22
Je bent vooral je mening over de situatie aan het geven, maar wat is nu precies je vraag? Wat er aan te doen?

Als dat de vraag is. Eisen dat hij alles over de erfgrens weghaalt. En aansprakelijk stellen als er lekkage van komt. Alle als-dan-vind is ruis. Als veel ruis je standaard modus is zou ik rechtsbijstand overwegen want eisen stellen gaat over het algemeen alleen als je de mening en emotie er uit houdt.

[ Voor 23% gewijzigd door Makkelijk op 18-02-2024 15:05 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41
Maar wat is nou eigenlijk het probleem?
Ik lees nergens dat er lekkages zijn opgetreden, of dat er al (eigen) pannen zijn afgewaaid of iets dergelijks.
Je kan toch moeilijk gaan eisen dat de buurman alles er weer af moet halen, andere pannen moet gaan kopen en het hele dak weer moet opbouwen op de wijze zoals jij dat wil hebben. Zo werkt het nou eenmaal niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Yaksa schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:19:
Maar wat is nou eigenlijk het probleem?
Ik lees nergens dat er lekkages zijn opgetreden, of dat er al (eigen) pannen zijn afgewaaid of iets dergelijks.
Je kan toch moeilijk gaan eisen dat de buurman alles er weer af moet halen, andere pannen moet gaan kopen en het hele dak weer moet opbouwen op de wijze zoals jij dat wil hebben. Zo werkt het nou eenmaal niet.
Hij wil dat de buurman de zooi die van de buurman is niet op het dak van zijn zoon legt. En zeker als het lelijk is en slecht afgewerkt is die eis zeer redelijk. Bijkomend probleem is dat als ze nu hun mond houden en over bijvoorbeeld 30 jaar hun dak vernieuwen dat ze de rotzooi van de buurman mogen opruimen en fixen.

Als gewone gesprekken niet werken dan de buurman een aangetekend schrijven sturen met daarin een redelijk termijn waarbinnen hij de zooi moet herstellen.
Pagina: 1